Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Lavkarbo og depresjon?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-09, 14:05   #26
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Har du aldri hørt om at depresjon kan være en sykdom? Som med alle andre sykdommer er det slitsomt når noen tror de har den rette løsningen for deg. Som om det ikke er nok å takle hverdagen.

Men dette er et lavkarbo slanke forum. For meg har det tatt lang tid å bli så frisk at jeg orker dette her. Syns det var ok at det var en tråd for oss som sliter med depresjon og prøver å gå ned i vekt samtidig. Kanskje vi forstår hverandre bedre. Men jeg tror ikke vi trenger mange forslag til hvordan bli kvitt depresjonen. Ihvertfall gjør ikke jeg det. Jeg trenger råd og oppmuntring på å gå ned i vekt!

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:09   #27
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Det som er viktig, er vel å erkjenne at vi er ulike og må lytte til oss selv. Hva som er riktig for oss, og på hvilket tidspunkt, er det bare vi selv som kan kjenne. Her er det viktig å ha respekt for hverandre og være ydmyke for at andre kan være i en situasjon som ikke så lett lar seg beskrive.

Jeg tror at noen ganger/på et tidspunkt/i en fase trenger man fred og hvile, fordi man ikke makter å ta inn noe. Det er vanskelig nok å klamre seg fast til livet og trekke pusten. Forslag som kommer utenfra kan være truende.
Men på et annet tidspunkt/i en annen fase trenger man/er man kanskje klar for utfordringer, oppmuntringer, små dytt for å bevege seg videre.
Da er den enkelte sin egen ekspert på å vite når man er klar og hva man er klar for.

Da jeg kom til psykologen for første gang (og var mye lenger ute å kjøre enn jeg skjønte), fikk jeg i hjemmelekse å gå hjem og gjøre "noe jeg hadde lyst til, bare fordi jeg hadde lyst til det". Det tok meg nesten to år å finne …

Jeg har venninner som har vært "pushet" av behandlere som har tro på "quick fix"-metoder. Noen av dem har faktisk fått traumer av det …

Så vi er ulike, og vi er ulike fra et tidspunkt til et annet. Og det skal vi respektere og glede oss over - tenker jeg!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:14   #28
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Helt sant Løvetann. -Du får sakt det, du.

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:24   #29
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Dette er ikke et forslag til en måte å bli kvitt depresjon på!
(Har selv fibromyalgi og hater alle som godhjertet har hørt om........)

Fant denne artikkelen i Hjemmet nr.1/09 og tenkte med en gang på denne tråden

Ernæringsterapi
gir bedre psykisk helse
I følge den amerikanske forskeren William Walssh kan 85 % av alle som sliter psykisk bli bra med ernæringsterapi.
-Hjernen er en biokjemisk fabrikk som trenger visse stoffer for å kunne fungere.. Har man for mye eller for lite av for eksempel bestemte fettsyrer, B- vitamin, folat, sink eller kobber, blir det en kjemisk ubalanse i kroppen som kan utløse psykisk sykdom, sier den kjente forskeren til Dagens Medisin.
Walsh var med og grunnla Pfeiffer Treatment Center i Chicago, der pasienter med psykiske problemer er blitt behandlet med ernæringsterapi i snart 20 år.
Nå har han vært i Norge og forelest for helsepersonell.
-Dersom norske forhold tilsvarer amerikanske,kan 85% av pasienter med depresjon bli mye bedre ved tilførsel av bestemte typer kosttilskudd, sier Wash


Ville bare dele det med dere

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:29   #30
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Tusen takk, Kitt
Det er jo endel som kan fortelle om det her inne også. Jeg er veldig spent på om jeg vil merke forandring psykisk når jeg går inn i ketose!

(Uten å være besserwisssende på deg: Jeg går på attføringstiltak(kurs) med et par med fibromyalgi. Den ene har begynt på en type pencilin, og kjenner bedring. Er det noe du kjenner til?)

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:35   #31
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av balloon, her.

(Uten å være besserwisssende på deg: Jeg går på attføringstiltak(kurs) med et par med fibromyalgi. Den ene har begynt på en type pencilin, og kjenner bedring. Er det noe du kjenner til?)

Har vært borte i det, men da har det vist seg at fibro- diagnosen egentlig var feil i utgangspunktet!
Når man går med influensafølelsex3 i hele kroppen 24/7 skal det ikke mye til for å kjenne bedring heller.

Om noen kan bli frisk av en antibiotika- kur, er jo det flott, uansett hva slags sykdom de egentlig hadde!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:38   #32
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Skjønner hva du mener.
Ønsker deg lykke til med din helse og vekt

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:39   #33
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Balloon! Har du en journal?

Ellers er du hjertelig velkommen inn i min
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21666

Veldig hyggelig om du tar deg en tur!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:43   #34
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Vet du, jeg har ikke helt skjønt hva jeg skal bruke journalen til. Ser noen bruker den til å skrive hva de spiser hver dag. Men jeg her liksom ikke begynt helt enda...
Skal nok følege med på din

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:45   #35
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Vel, det er veldig sosialt inne i disse journalen, blir litt mer personlig liksom.
Jeg har vel aldri skrevet opp hva jeg spiser der, bortsett fra når jeg har sprukket på noe kjempedumt!

Bare kom innom å hils på du!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:47   #36
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Var akkurat innom Vi er jammen i ganske lik situasjon, vi to! Sees der inne!

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:48   #37
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av balloon, her.

Var akkurat innom Vi er jammen i ganske lik situasjon, vi to! Sees der inne!

Hadde det på følelsen, ja!
Seeya!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 18:46   #38
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Nå har jeg hatt noen dårligere dager psyisk. Da blir det meste tungt å gjøre, som f.eks å lage mat. På ketolyse kur MÅ man lage maten fra bunnen. Gruer meg bare til å dra frem stekepanna og lage omelett tidlig om morran!

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 19:44   #39
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av balloon, her.

Nå har jeg hatt noen dårligere dager psyisk. Da blir det meste tungt å gjøre, som f.eks å lage mat. På ketolyse kur MÅ man lage maten fra bunnen. Gruer meg bare til å dra frem stekepanna og lage omelett tidlig om morran!

Det er en masse ting du kan lage og så fryse ned.
Må ikke lages fra bunnen hver dag, liksom.
De dagene du har overskudd til å stå på kjøkkenet, lag dobbel/trippel middag og frys ned resten.
Små rester fryses til frokost/lunsj.
Mener de sier man kan fryse omelett til og med, men det har jeg ikke prøvd!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 15:48   #40
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Begynte vektnedturen min for en uke siden. Har hatt et håp om å kjenne meg lettere psykisk, men i dag våkna jeg og var kjempetung

På sånne dager må jeg be alle i familien om å ikke stille krav til meg, for jeg har rett og slett nok med meg selv. Å passe på kostholdet da er ekstra vanskelig. Det sier seg selv at man helst vil spise rask og lett tilgjengelig mat når man ikke har overskudd.

Jeg håper inderlig at jeg skal bli bedre etterhvert.

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 21:30   #41
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Det sies at ketolyse stabiliserer hormoner og dermed psyken.
I oppstarten vil nok mange oppleve at det svinger ekstra mye, men holder man ut, vil de fleste oppleve en bedring!

Håper dette gjelder deg også, Balloon, så du slipper disse nedturene!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 21:35   #42
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Ser du går på easy-life, Ballon, er ikke det pulverkur?
Hvis det er så, er det da mulig at du har det tøffere enn oss andre som spiser mat?

Ellers signerer jeg Kitt, og tar jeg feil - så se bort fra dette innlegget.
De to første ukene kan være harde, så går det bedre.
Lykke til!

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 07:37   #43
balloon
Medlem
 
balloon sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 58
Innlegg: 257
balloon er ny på veien

Sv: Lavkarbo og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av LilleM0r, her.

Ser du går på easy-life, Ballon, er ikke det pulverkur?
Hvis det er så, er det da mulig at du har det tøffere enn oss andre som spiser mat?

Ellers signerer jeg Kitt, og tar jeg feil - så se bort fra dette innlegget.
De to første ukene kan være harde, så går det bedre.
Lykke til!

Jeg går på Easylifekurs, men spiser ketolysekost.
Ja, jeg får prøve å være tålmodig, og håpe at ting snur seg.

Tungsinnet har også sammenheng med hvordan jeg har det ellers i livet. Jeg er på yrkesretta attføring, og alt er ennå veldig usikkert mht. fremtiden.

__________________



balloon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Fedon - går på Easylife kurs. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Magnesium mot søvnløshet og depresjon indi Kosttilskudd 1 01-04-08 22:37
Johannesurt mot depresjon mofe Nyheter / media 12 24-03-05 11:46
Om depresjon - Nå kr 69,- i bokklubbene Marianne Bøker om ernæring og helse 0 10-01-05 07:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no