Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forbrenning av karbohydrater

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-11, 19:19   #26
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Høykarbere begynner ikke å forbrenne fett ved trening etter en godstund, før glykogenlageret er tømt. Når den er tom vil utøvere kjenner at de går på en "vegg", siden de er tom for energi og hvis kroppen er ikke vant med å hente energi fra fett. For de som har en kropp som er vant med å bruke fett som energikilde, vil ikke møter denne veggen og vil kunne fortsette å trene ved å forbrenne fett.

Dette er ikke riktig. Dette avhenger veldig av intensiteten.

Til å begynne med, forbrennes karbohydrater, da oksygentilførselen er utilstrekkelig. Når pusten øker (vi blir anpusten), vil fettforbrenningen ta over, så lenge intensiteten er lav nok til at fett kan skaffe rask nok energi.
Melkesyreterskelen er grensen der kroppen ikke lenger klarer å benytte fett som energi. Når glukose benyttes, dannes det melkesyre. Denne grensen varierer etter hvor godt trent man er (godt trente kan benytte fett ved høyere intensitet), og dietten. Spiser du lavkarbo, vil melkesyreterskelen øke, da fettforbrenningen blir mer effektiv. Melkesyreterskelen varierer typisk fra 50% av maksimal intensitet for utrente, til 85% hos utholdenhetsutøvere i verdensklasse.

Mesteparten av vår fysiske aktivitet foregår under melkesyreterskelen, og fett er dermed den viktigste energikilden for kroppen mesteparten av tiden.

Det er riktig at man "møter veggen" når glykogenlagrene går tom, men dette betyr ikke at disse tømmes før fettforbrenningen settes i gang. Under trening henter kroppen hele tiden energi fra både fett og karbohydrater, det er forholdet som endres underveis.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 19:42   #27
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Takk for god info heipådu. Dette har jeg lurt på ei stund

Trener relativt hardt minimum 5 ganger i uka og opplever IKKE at jeg kan unne meg noen ekstra karber, uten at vekta stagnerer.. Nå har jeg (slik jeg sa tidligere) ikke prøvd dette ut, og har ingen planer om å gjøre det heller.

Kan informere om (dersom noen er interessert da) at jeg ikke har "møtt veggen" eller "følt meg tom" en eneste gang siden jeg begynte på lavkarbo. Kan trene i timevis og føler fortsatt at jeg har uendelig med energi... og det har jeg jo.. 9 kilo e.l. Den berømte melkesyra kjenner jeg heller ikke noe til - og jeg trener med høy intensitet!

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 19:45   #28
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Forbrenning av karbohydrater

Misforstå meg riktig her: Kroppen vil forbrenne karbohydrater under trening, det er det ingen tvil om, og trener du lenge nok, så tømmes lagrene.

Men det er ikke sånn at kroppen først forbrenner alle karbohydratene, og SÅ går over til å begynne på fettet. Begge energikilder benyttes "samtidig", men intensiteten bestemmer forholdet.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose og forbrenning av karbohydrater tantess Lavkarbo generelt 2 11-10-10 11:06
Blodsukker - forbrenning TrillTrall Lavkarbo generelt 1 18-09-10 12:37
Forbrenning - når? Paris Lavkarbo generelt 3 01-09-09 22:08
Forbrenning? Helinor Spørsmål og svar 3 01-03-07 15:27
Forbrenning amo Generell ernæringsdebatt 2 18-06-06 23:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no