Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Grønnsaker eller innmat - hva er best?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-03-07, 20:51   #26
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker eller innmat - hva er best?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Hvis jeg vil se rent fiber kan noen vise meg det? Kan noen fortelle meg, er nysgjerrig.

Gå en tur i skogen, da ser du masse fiber... eller ta tak i det nærmeste arket du finner. Gjerne det med grovest overfalte... Trær er stort sett bare fiber.

Leverpostei kan inneholde endel potetmel og annen stivelse for å få den rette konsistensen.

Gammel 22-03-07, 21:22   #27
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Tror det var i "Bedre uten brød" jeg leste at man trenger mindre fiber på lavkarbokosthold. Vi trenger mer fiber når vi spiser mye karbohydrater, for matmengden er mye større, og tarmen trenger hjelp for å få maten fraktet igjennom. Men etter en tid på naturlig kosthold (les: lavkarbo) trener man tarmmusklene tilbake til det nivået de skal være på, og da trenger man ikke alle disse fibrene. Fiber irriterer tarmen, og derfor er det absolutt ikke bra å få i seg for mye fiber heller ...

Når det gjelder grønnsaker vs innmat - hvorfor må det være enten - eller? For min del har jeg en nedarvet aversjon mot innmat, men kyllinglever kunne jeg godt tenke meg å prøve. Jeg spiser leverpostei også. Men jeg kunne ikke tenke meg å ta vekk de fargerike, friske grønnsakene fra kostholdet mitt. Den visuelle effekten er kanskje ikke den viktigste, men den har mye å si for matlysten til mange. Og fordøyelsesprosesen starter i det man lukter eller ser mat man har lyst på ...

Med litt mer alternativ vinkling er faktisk fargen på maten man spiser veldig viktig ...

Mennesket er omnivor biologisk sett - det vil si at vi kan spise og nyttiggjøre oss flere former for mat. Vi er hverken rovdyr eller planteetere, men er en blanding av begge.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 22:52   #28
tnutt
Medlem

Medlem siden: Dec 2006
tnutt er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Både kjøttfor og plantemat har fordeler og ulemper. Da kan det være greit å trekke ut de beste matvarene fra begge gruppene. Det vil være mer fornuftig enn å prøve å finne ut hvilken matvaregruppe som er best, for deretter å kutte ut den andre.

Hvis jeg skulle lage en rangering over de beste matvarene så vil den for eksempel være slik

Grønnsaker:
1. Paprika
2. Hodekål

Innmat:
1. Lever (fra hvilket som helst dyr)
2. Lungemos

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 07:59   #29
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ha, da jeg var liten så elsket jeg innmat av all sort, lungemos, lever, blodpudding, og ikke minst tunge.
Jeg må ha hatt et Tommy-gen.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 08:53   #30
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg må ha hatt et Tommy-gen.

ble lungemosen din til monstre også eller?

Gammel 23-03-07, 08:56   #31
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

ble lungemosen din til monstre også eller?

Hehe, mulig mulig.
Jeg var en helstøpt guttejente, og jo mer nasty jo bedre. Jeg brukte også tøffe meg for de store gutta med at jeg torte å spise ting som ingen andre ville spise.
Men disse tingene var jo gode også. Bare ekstra kult at det het LUNGEmos, TUNGE etc.
Griselabber hos Besta var også stas.
Er det rart jeg ble veggis da jeg ble stor?

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 09:45   #32
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Er det rart jeg ble veggis da jeg ble stor?

Det er faktisk en av de mest gyldige grunnene til å bli veggis jeg har hørt!

Gammel 24-03-07, 20:01   #33
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

DJW, har du prøvd å lage disse OE-lappene til Ziggy? Jeg kan forestille meg at de er fortreffelige med leverpostei med majo på
Har selv prøvd det meste av vanlig brødpålegg som jeg har spist tidligere på dem, og det har vært alldeles innertier hver gang!

Der sa du noe, det må jeg prøve. Takk!

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Grønnsaker - nødvendig eller ikke? slaskalainen Generell ernæringsdebatt 161 15-04-07 21:25
Du blir hva du spiser....eller ??? Nille Livets lyse side 4 15-02-06 08:53
Ketolyse eller Atkins? har lyst å prøve noe av dette, men vet ikke hva... Chumpsy Ketolysekuren 13 29-07-05 22:35
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon! HP Induksjonen 0 25-02-04 21:50

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.