Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan få nok fett? Tåler ikke melk

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 24-04-07, 20:11   #26
lavendel
Juniormedlem

lavendel sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alder: 46
lavendel er på en erverdig vei

Sv: hvordan få nok fett? Tåler ikke melk

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Smør er så og si 100% mettet fett skilt ut fra melk, er du allergisk mot fett???

Du sier du har melkeallergi, hva er så virkestoffene du er allergisk mot som gjør at du ikke kan spise meierismør?

Og ekte Ghee er faktisk ikke annet enn klaret smør...

.

Jeg vet at ghee er klaret smør, men da er melkeproteinet skilt ut trodde jeg. At melkemassen lå på toppen og fettet i bunn. Så det er ikke melkeprotein i meierismør? Det var nytt for meg.

lavendel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bare å kutte ned på karbohydratene Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:15   #27
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av lavendel, her.

Jeg vet at ghee er klaret smør, men da er melkeproteinet skilt ut trodde jeg. At melkemassen lå på toppen og fettet i bunn. Så det er ikke melkeprotein i meierismør? Det var nytt for meg.

Har du prøvd å spise meierismør for å se om du reagerer på det?!?

De jeg kjenner som har laktoseintoleranse har ingen problemer med smør i det hele tatt, det er tross alt bare 1 gram protein pr. 100 gr i meierismør...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:22   #28
lavendel
Juniormedlem

lavendel sin avatar

De jeg kjenner som har laktoseintoleranse har ingen problemer med smør i det hele tatt, det er tross alt bare 1 gram protein pr. 100 gr i meierismør...

.

Ett gram er ikke mye. Men reagerer sikkert på det. Får utslett av svært små mengder, men kan teste det ut engang. Uansett kan jeg ikke basere kostholdet mitt på det. Blir dårlig psykisk av melkeprotein. Men det kan være en mulighet og ta det av og til, det kan det.

lavendel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bare å kutte ned på karbohydratene Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:26   #29
Ziggy
Gjest

Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Ett gram er ikke mye. Men reagerer sikkert på det. Får utslett av svært små mengder, men kan teste det ut engang. Uansett kan jeg ikke basere kostholdet mitt på det. Blir dårlig psykisk av melkeprotein. Men det kan være en mulighet og ta det av og til, det kan det.

Om du vil være på den sikre siden, så kan du jo som du sier lage Ghee av meierismøret, da fjerner du jo alt av melkeprotein, og sitter igjen med rent smør.

Da slipper du de negative reaksjonene du sier du får av det.

Syns du burde prøve å lage det, og bruke det i kostholdet ditt, det vil hjelpe deg med å få opp andelen sunt fett i løpet av en dag.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:27   #30
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få nok fett? Tåler ikke melk

Finnes det ikke et melkefritt smør fra Tine?

Synes å huske at søsteren min hadde det når hun gikk på en melkefri diett for et par år siden.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:42   #31
lavendel
Juniormedlem

lavendel sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Finnes det ikke et melkefritt smør fra Tine?

Synes å huske at søsteren min hadde det når hun gikk på en melkefri diett for et par år siden.

Bare margarin.

Gammel 24-04-07, 20:42   #32
lavendel
Juniormedlem

lavendel sin avatar

Om du vil være på den sikre siden, så kan du jo som du sier lage Ghee av meierismøret, da fjerner du jo alt av melkeprotein, og sitter igjen med rent smør.

Da slipper du de negative reaksjonene du sier du får av det.

Syns du burde prøve å lage det, og bruke det i kostholdet ditt, det vil hjelpe deg med å få opp andelen sunt fett i løpet av en dag.

.

Jepp det synes jeg og Takk for hjelpen!

Gammel 24-04-07, 20:53   #33
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Bare margarin.

Ok, det var nok før lavkarbo tiden det da.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 21:34   #34
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

.

Beklager at jeg må si det Ziggy, men du må ALDRI anbefale folk å "prøve å spise" ting de er/kan være allergisk mot... kan faktisk få temmelig alvorlige konsekvenser.

og laktoseintoleranse er noe helt annet enn melkeproteinallergi Jeg kan spise litt syrnede meieriprodukter, litt vellagret ost, og smør, nettopp pga at jeg har intoleranse og ikke allergi. Da er nemlig melkesukret spaltet. når det gjelder allergi er det andre ting man reagerer på.

Lavendel: dersom det finnes et alternativ uten transfett (som feks det du nevner) så ville jeg prøvd det om jeg var deg.

Gammel 24-04-07, 22:04   #35
Ziggy
Gjest

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Beklager at jeg må si det Ziggy, men du må ALDRI anbefale folk å "prøve å spise" ting de er/kan være allergisk mot... kan faktisk få temmelig alvorlige konsekvenser.

og laktoseintoleranse er noe helt annet enn melkeproteinallergi Jeg kan spise litt syrnede meieriprodukter, litt vellagret ost, og smør, nettopp pga at jeg har intoleranse og ikke allergi. Da er nemlig melkesukret spaltet. når det gjelder allergi er det andre ting man reagerer på.

Helt klart, Jeefer'n, er helt enig med deg der, men jeg mener jeg skrev om intoleranse i det svaret du referer til, der jeg viser til at folk jeg kjenner som har intoleranse ikke har fått problemer med å bruke meierismør... men klart, kan svaret mitt mistolkes, så beklager jeg det!!!

.

Gammel 24-04-07, 22:57   #36
lavendel
Juniormedlem

lavendel sin avatar

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Lavendel: dersom det finnes et alternativ uten transfett (som feks det du nevner) så ville jeg prøvd det om jeg var deg.

Nei har ikke så lyst til å putte i meg ting jeg ikke tåler. Kan leve med små mengder av og til, men kan ikke putte det inn i kostholdet mitt som en fett kilde. Ghee kan jeg kanskje lage en dag og det tåler jeg nok. Hadde satt pris på om dere med peil gadd å stikke innom en helsekost el liknende å se på nutana margarin pakken og se hva dere mener. Jeg tror nok kanskje den harskner før smør eks, men bortsett fra det tror jeg den er bra. Hvertfall når det gjelder i forhold til transfett.

Gammel 25-04-07, 05:40   #37
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Alder: 55
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Nei har ikke så lyst til å putte i meg ting jeg ikke tåler. Kan leve med små mengder av og til, men kan ikke putte det inn i kostholdet mitt som en fett kilde. Ghee kan jeg kanskje lage en dag og det tåler jeg nok. Hadde satt pris på om dere med peil gadd å stikke innom en helsekost el liknende å se på nutana margarin pakken og se hva dere mener. Jeg tror nok kanskje den harskner før smør eks, men bortsett fra det tror jeg den er bra. Hvertfall når det gjelder i forhold til transfett.

Mct`n smaker nix & nada...har du den i en smoothie, vil du ikke merke noe til den!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 10:11   #38
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

... da er det bevist at det er flere SNABBER en pølsesnabber da !

Dette er helt off topic, men for meg er snabb noe HEEEELT annet enn både pølse og lungemos...(noe menn har og ikke damer liksom ...) Og det gjør denne diskusjonen litt absurd at jeg ikke klarer å få den betegnelsen ut av hodet

Gammel 25-04-07, 10:20   #39
Ziggy
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Dette er helt off topic, men for meg er snabb noe HEEEELT annet enn både pølse og lungemos...(noe menn har og ikke damer liksom ...) Og det gjør denne diskusjonen litt absurd at jeg ikke klarer å få den betegnelsen ut av hodet

*ler*
.

Gammel 25-04-07, 10:25   #40
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

*ler*
.

Jah, det var kommentaren om at snabb er 750 gram kjøttdeig som brakte meg litt ut av balanse...

Gammel 25-04-07, 10:31   #41
Ziggy
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jah, det var kommentaren om at snabb er 750 gram kjøttdeig som brakte meg litt ut av balanse...

*Løper for å finne badevekta for å sette den på bodet for å veie... men kjøttkverna... ja den får jaggu stå... *

.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.