Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Familiær hyperkolesterolemi

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 25-10-07, 21:03   #26
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Hei
Familiær Hyperkolesterolemi FH er en dominant arvelig sykdom. Har en av foreldrene sykdommen vil barna ha 50% risiko for å arve sykdommen.
Enten arver man den eller man arver den ikke. FH kan ikke "hoppe over" en generasjon. Har man ikke FH vil heller ingen av barna få det ( med mindre da partneren har sykdommen). ca 1 av 300 har FH.
For å stille diagnosen kan man be fastlegen måle fastende kolesterol og de andre blodfetter. Ved FH er totalkolesterolet normalt godt over 8 gjerne nærmere 10. Da bør man ta kolesterolsenkende medisiner (statiner + evt tillegsmedisin)som virker ved å redusere kroppens egenproduksjon av kolesterol ( utgjør 95% av kolesterolet i blodet-resten har vi spist).
Er kolesterolprøver rundt 5-6 har man neppe FH. Er prøven forhøyet kan man utføre en gentest som kan avklare om det foreligger FH. Dette betales av det offentlige. Gentesten kan også tas hvis man vet at det er FH i familien.
Personer med ubehandlet FH har opp til 25 gange høyere risiko for tidlig hjerteinfarkt enn normale. Men mye avhenger også av livsstil. Overvekt, manglende mosjon, røyking og mye sukker virker meget negativt inn på tilstanden. Medisin er viktig, men ikke så viktig som livsstilen.

I forhold til ketolysekuren kombinert med FH er problemet at den ikke er dokumentert ufarlig, selv om mye tyder på den faktisk er nettopp det. På den annen side er det heller ingen forskning som viser det er farlig. Skal man gi råd basert på vitenskap må man være føre var og kun anbefale det man sikkert vet ikke skader folk. Hva folk gjør på egen hånd er en privatsak.

Husk på at det tar et halvt liv med høyt kolesterol å utvilke den åreforkalkning som kan gi blodprøpp. Et halvt år med ketolysekur har neppe noen avgjørende betydning i den sammenheng. Og medfører ketolysekuren vekttap, sunnere kostvaner og økt mengde mosjon er det opplagt større fordeler enn ulemper.
Uansett den som har FH og velger ketolysekuren bør måle blodfettene hver 2.-3- måned.

Håper dette var litt oppklarende.

Vennlig Hilsen
Torkil

Sist redigert av Torkil : 25-10-07 kl 22:12.
Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:20   #27
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kjempeflott, klart og tydelig Torkil !

Gammel 25-10-07, 21:21   #28
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Familiær Hyperkolesterolemi FH er en dominant arvelig sykdom. Har en av foreldrene sykdommen vil barna ha 50% risiko for å arve sykdommen.
Enten arver man den eller man arver den ikke. FH kan ikke "hoppe over" en generasjon. Har man ikke FH vil heller ingen av barna få det ( med mindre da partneren har sykdommen). ca 1 av 300 har FH.
For å stille diagnosen kan man be fastlegen måle fastende kolesterol og de andre blodfetter. Ved FH er totalkolesterolet normalt godt over 8 gjerne nærmere 10. Da bør man ta kolesterolsenkende medisiner (statiner + evt tillegsmedisin)som virker ved å redusere kroppens egenproduksjon av kolesterol ( utgjør 95% av kolesterolet i blodet-resten har vi spist).
Er kolesterolprøver rundt 5-6 har man neppe FH. Er prøven forhøyet kan man utføre en gentest som kan avklare om det foreligger FH. Dette betales av det offentlige. Gentesten kan også tas hvis man vet at det er FH i familien.
Personer med ubehandlet FH har opp til 25 gange høyere risiko for tidlig hjerteinfarkt enn normale. Men mye avhenger også av livsstil. Overvekt, manglende mosjon, røyking og mye sukker virker meget negativt inn på tilstanden. Medisin er viktig, men ikke så viktig som livsstilen.

I forhold til ketolysekuren er problemet at den ikke er dokumentert ufarlig, selv om mye tyder på den faktisk er nettopp det. På den annen side er det heller ingen forskning som viser det er farlig. Skal man gi råd basert på vitenskap må man være føre var og kun anbefale det man sikkert vet ikke skader folk. Hva folk gjør på egen hånd er en privatsak.

Husk på at det tar et halvt liv med høyt kolesterol å utvilke den åreforkalkning som kan gi blodprøpp. Et halvt år med ketolysekur har neppe noen avgjørende betydning i den sammenheng. Og medfører ketolysekuren vekttap, sunnere kostvaner og økt mengde mosjon er det opplagt større fordeler enn ulemper.
Uansett den som har FH og velger ketolysekuren bør måle blodfettene hver 2.-3- måned.

Vennlig Hilsen
Torkil

Mamma og pappa går på Simvastatine Actavis 40 mg

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:25   #29
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Mamma og pappa går på Simvastatine Actavis 40 mg

Men mamma fortalte nå at bestemødre mine hadde begge høyt kolesterol. Den ene døde som 70 åring.. den andre ble 95..

Sist redigert av Kanutten : 25-10-07 kl 21:43.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:42   #30
Esselte
Juniormedlem

Esselte sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Norge
Esselte er på en erverdig vei

[

Vennlig Hilsen
Torkil [/quote]

Hva med Familiær kombinert hyperlipidemi da.

Esselte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:46   #31
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Jeg VET ikke hva slags type kolesterol jeg ha, og egentlig driter jeg i det... Jeg opplever SÅ mange andre goder ved lavkarbo at jeg vil ikke slutte med det!!!!

Som jeg sa tidligere, "dauen skal en årsak ha " og jeg vil heller ha det fint den tiden jeg lever ennå å streve med ting

Gammel 26-10-07, 15:50   #32
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Esselte, her.

[

Vennlig Hilsen
Torkil

Hva med Familiær kombinert hyperlipidemi da.[/quote]

Hei
Familiær, kombinert hyperlipidemi er nesten like "ille" som FH. Og den er skummel. Kolestyerolverdien kan være fin, men sykdommen avslører seg ved lite av det gode kolesterol. mye av det dårlige og forhøyde triglycerider. Denne sykdom overser man hvis man bare tar totalkolesterol eller hvis man ikke ser NØYE på fordelingen av de forskjellige blodfetter.

I forhold til ketolysekuren gjelder det samme som for FH. Les over.

Vennlig Hilsen
Torkil

Gammel 26-10-07, 17:46   #33
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Uavhengig av kostholdet dere går på, vil jeg anbefale dere å lese "The Great Cholesterol Con" av Anthony Colpo.
Det er også en kjent sammenheng mellom lavt stoffskifte og høyt kolesterol, jmf. "Hypothyroidism Type 2 - The Epidemic" av Dr. Mark Starr.
Kunne godt tenke meg å høre hva Torkil mener om dette? Har du lest disse bøkene, og hva synes du om dem?
Kolesterolet mitt og det til en nær slektning har steget med lavkarbo, og i mitt tilfelle har også symptomene på lavt stoffskifte også økt i denne perioden, tilfeldigheter eller ei. Har nå oppjustert mengden karbohydrater til ca. 60 g om dagen. (Lå litt lavt, da jeg ellers har det mye bedre slik.) Har også økt levaxindosen noe. Skal ikke ned i vekt. Skal ta nye prøver om noen dager.

Gammel 26-10-07, 18:30   #34
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Må bare si at jeg ikke vil gå på statiner. Uansett. Hva er vitsen med å utsette seg for mye større fare for kreft og andre alvorlige bivirkninger i stedet for en antatt fare for hjertesykdom?
Fastlegen min kan sukke så tungt han bare vil. Han gir blaffen i ting som plager meg så lenge det ikke slår ut på tallverdier. Men kolesterolet hisser han seg opp for, enda det ikke er påvist at det fører til hjertesykdom. Jmf. Anthony Colpo og Malcolm Kendrick.

Gammel 26-10-07, 20:59   #35
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Må bare si at jeg ikke vil gå på statiner. Uansett. Hva er vitsen med å utsette seg for mye større fare for kreft og andre alvorlige bivirkninger i stedet for en antatt fare for hjertesykdom?
Fastlegen min kan sukke så tungt han bare vil. Han gir blaffen i ting som plager meg så lenge det ikke slår ut på tallverdier. Men kolesterolet hisser han seg opp for, enda det ikke er påvist at det fører til hjertesykdom. Jmf. Anthony Colpo og Malcolm Kendrick.

Hei
Bare en liten historie, sann attpåtill. Kinesere har behandlet dårligt blodomløp i 2000 år med gjæret rød ris. Et firma fra Sweitz undersøkte gjæret rød ris og fant et statin i denne "suppe". det er siden lansert som medikament mot høyt kolesterol - altså naturmedisin. Norges mest solgte statin, simvastatin, er også et stoff som finnes i naturen. Latså driver mange leger med naturmedisin uten å vite om det. De statiner som er trukket av markedet er så vidt jeg vet alle syntetiske varianter.
Statinbehandling er en viktig del av behandlingen av sykeligt høyt kolesterol. men likevel ikke så viktig som kost og mosjon.!!!
Vennlig Hilsen
Torkil

Gammel 27-10-07, 13:12   #36
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Til Torkil:
At et preparat er naturlig, er ikke i seg selv noen garanti for at det er sunt og uskadelig! Selv om revebjelle og opiumsvalmue er kilde for henholdsvis livsviktig hjertemedisin og smertestillende preparater, så er det absolutt ikke noe en skal ha for mye av! De fleste preparater som virker mot noe, har også bivirkninger, det gjelder også naturpreparater. F.eks. johannesurt som skal hjelpe mot depresjon, men som svekker effekten av p-piller og gjør folk mer lysømfintlige. Og om de har brukt rød ris mot dårlig blodomløp, så har de ikke brukt det mot høyt kolesterol, for det ble ikke funnet før på slutten av 1800-tallet, om jeg husker rett, og statiner ble ikke brukt mot kolesterol før de fant ut hvordan de kunne måle kolesterolverdiene og gi midler som senket dem før mot slutten av forrige århundre.

Etter det jeg har oppfattet etter å ha lest bøkene til Dr. Kendrick og A. Colpo, så er ikke problemet med kolesterol, at det er i blodet i store mengder, men at det ikke er et annet sted å gjør jobben sin. Hos noen går ikke kolesterolet inn i cellene hvor de er med på å utføre energiomsetningen. Det blir altså i blodet, og dette kan måles. Men jeg vil heller ha det inn i cellene for å gjøre den jobben det skal! Her sier Colpo at l-karnitin og Q-10 har god effekt. Her i Norge kan en bare få tak i det siste.
Colpo sier også at Omega-3 har kolesterolsenkende effekt. Selv tåler jeg ikke dette. Har prøvd mange preparater og naturlige kilder, men tåler det ikke. Så når jeg nå unngår dette, går kolesterolverdiene opp. Hva som ville vært veldig interessant for meg, er hvordan jeg kan rette opp den ubalansen eller mangelen som gjør at jeg ikke tåler omega-3 og ikke får brukt kolesterolet. Å ta statiner er som Kendrick sammenliknet det med, som å pelle av skorpen på sår...

Gammel 27-10-07, 16:43   #37
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Interessamt Manina, for Atkins anbfefalts faktisk å ta L-karnitin bl.a. mot høyt kolesterol. Jeg tok det selv en en periode da jeg reiste mye til USA og tok det med sjøl. Da bror prøvde å sende til meg i post fra USA ble det stanset i tollen her og desturert. Årsaken var at det er regnet som legemiddel fordi det brukes i behandling av aids-pasienter. Da måtte jeg ha lisens for å innføre det. Og siden jeg ikke har aids kune jeg bare gi opp å få lisens sa tollvesenet.

Det var andre regler for forsendelser fra EU, men da bror var i Frankrike og prøvde å sende pakka derfra var det enten a) for mye i pakken forhold til 3 mnd normalt forbruk etter dosen på boksen (Atkins anbefalte dobbel dose av det som sto på boksen fordi den doseringen var regner som kost tilskudd kun) eller b) produsert utenfor Eu og derfor ulovlig å innføre uten lisens.

Jeg fikk mange rare svar, men jeg kunne ønske at de kunne ta til vettet og tillatte innførlse på slike ting så lenge det er helsefremmende ....

Nettbutikken til Norkost solge Acetyl L-Carnitine tidligere, men de har det ikke lenger.
Akk ja !

Gammel 27-10-07, 20:10   #38
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Takk for god info, Nille! Da kan jeg jo slå fra meg å prøve å bestille det fra EU, og jeg som nylig var der...
Lett skal det ikke være; ganske utrolig, med tanke på hvor lite bivirkninger det er av l-karnitin, sammenliknet med dem en risikerer fra statiner!

Gammel 27-10-07, 20:38   #39
Nille
Administrator

Nille sin avatar

For ordens skyld anbefalte Atkins 1500 mg pr dag.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Familiær hyperkolesterolemi Gigi Spis deg ned i vekt med Skaldeman 27 25-02-06 19:42

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:35.