Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hard trening og lavkarbo?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-01-08, 12:41   #26
tommygutt
Seniormedlem

tommygutt sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 48
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hard trening og lavkarbo?

Good luck :-)

Det at jeg kjører hardt uten væske er kun et eksperiment og ikke noe som jeg skal fortsette med. Grunnen til at jeg tester litt forskjellig nå, er at jeg gikk veldig fort tom på karborikt kosthold før jeg gikk over til lavkarbo.

Etter å ha prøvd litt forskjellig nå ett par måneder er jeg ganske overbevist om at det optimale for meg er inntak av vann og inntak av næringsshake (herbalife uten ekstra protein) tynt blandet i vann med litt honning, ved lange økter. Jeg kommer til å gå på dette i Holmenkollen Skimaraton og Birken for å virkelig få testet resultatet så jeg er helt klar til sykkelsessongen.

Energibunten: Folk som trener og går på lavkarbo klarer å forbrenne fett på langt høyere intensitet enn "vanlige" høykarbo-utøvere. Vi lærer jo at man må helt ned i Sone 1/pratetempo for å kun forbrenne fett, mens jeg er overbevist om kroppen venner seg til å bruke fett som hovedbrensel ganske mye nærmere anaerobt arbeid, dersom man venner kroppen gradvis til dette. Resultatet blir jo da (som jeg nå prøver å få til) at man kan holde i timesvis i trening og konkuranse takket være fettreservene i kroppen. Samtidig er det viktig å holde seg unna karbo med høy GI underveis, for jeg regner da med at kroppen kanskje heller vil velge å forbrenne dette, som igjen kan føre til en real smell når blodsukkeret faller?

Gammel 07-01-08, 17:45   #27
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Ja du må rapportere. Jeg vet ikke om det går an å være i ketose med ikke tomme glukogenlagre, men det er mulig å lavkarbe iallefall uten tomme slike. Tror det du vil kjenne er kanskje at 80% er skikkelig tøft. Dersom du er tom for glukogen iallefall. Ellers kan det hende at du har litt i lagrene (som ligger igjen etter tidligere karber ?) og at det går bra denne gangen :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 18:43   #28
lillestine
Medlem

lillestine sin avatar

Hvor: by i ly...
Alder: 50
lillestine er en juvellillestine er en juvellillestine er en juvel

Hei!

Ad fettforbrenning og pratetempo: ja, det forbrenner visst mest fett under selve aktiviteten, men ved hard trening, f eks styrketrening, bruker man både fett for å prestere, men særlig i etterkant for å reparere muskelfibre etc. Derfor er intervalltrening og styrketrening det mest optimale med tanke på fettforbrenning. Har jeg lært.
Er mer og mer skeptisk til det meste, når jeg ser hvordan fett-kosthold faktisk hjelper meg å brenne fett. Hører nå at vaksine-prosjektet på 80-tallet gikk til h også... Kan ikke stole på noen

Har vært på spinning:
-kjørte veldig lett først, bare for å bli god og varm i låra, drakk mye her
-var med på intervallene slik de var lagt opp, men ikke så hardt som jeg pleier (pleier kjøre maks belastning opp mot, men ikke over, melkesyrenivå). kjente at det nivået kom litt fortere enn vanlig...
-ellers alt i orden, deilig med en skikkelig svetteøkt igjen!!!
Nå er det nok ei stund til neste gang, for skal på operasjonsbordet i morgen...

Følger spent med på hva mer dere finner på/finner ut

lillestine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og skaldeman Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 23:41   #29
energibunten
Seniormedlem

Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Tommygutt, ja det er det jeg håper på også. Helt med på det du sier.

Vil at fettmotoren blir optimal. Trente en roligere tur på rulla idag og det var andre boller. Kjørte litt kriseløsning igår og tok inn sånn ca 100g sukker, for jeg hadde ikke noe bedre i lavkarbohuset :-))
Det gjorde susen. Var på høyden og hadde mer sting i tråkket idag :-)

Jeg har tenkt å holde lavkarbo (men tillate 50-100g karbo fra gørnt og frukt) og innta karbo etter innsats etter trening. etter vanlig utholdenhetstrening, ca 100g. Kjører sjelden lavere enn 75-80% av HR. Skal også passe på å innta nok protein både ila dagen og ifm trening. Egg er noe som glir lett ned.

Grunner er enkle. Lavkarbo gir meg så mye mental energi ila dagen at det gir jeg aldri fra meg. Hjernen på toppgir hele dagen. Med en gang jeg spiser for mye karbo ett måltid tar det 1-3 timer og så sovner jeg nesten...

tror jeg venter med energiinntak ila turen. er det under 2 timer går det greit uten mat...men vann er blitt viktig

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 22:31   #30
tommygutt
Seniormedlem

tommygutt sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 48
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Grunner er enkle. Lavkarbo gir meg så mye mental energi ila dagen at det gir jeg aldri fra meg. Hjernen på toppgir hele dagen. Med en gang jeg spiser for mye karbo ett måltid tar det 1-3 timer og så sovner jeg nesten...

Kjenner meg virkelig igjen på denne ja

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Metformin + lavkarbo = smør på flesk? LilleVille PCOS og karbohydratkontroll 3 31-05-07 14:04
Langvarig lavkarbo skadelig? Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 6 08-12-06 00:12
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 21:42
Fettforbrennende treningstips mofe Trening 4 28-04-05 19:18
trening og lavkarbo eipa Trening 5 13-10-04 09:56

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.