Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Går ikke ned, og sliter

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 28-04-08, 19:02   #26
Bulldog
Gjest

Sv: Går ikke ned, og sliter

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Hvis du allerede vet så mye, hva er det da du egentlig lurer på?

Godt spørsmål

Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 19:07   #27
Bulldog
Gjest

Opprinnelig lagt inn av avinda, her.

Nå syntes jeg du begynner å virke litt for smålig og arrogant.
Det du tydeligvis ikke forstår er at våre kropper er forskjellige.

He he... Det er nå begrenset hvor forskjellige man får blitt da.

Jeg står ved mitt tidligere innlegg. Jeg visste også alt når jeg var på din alder

Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 19:13   #28
Marita
Seniormedlem

Marita sin avatar

Medlem siden: May 2005
Alder: 40
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Er du sikker på at du er i ketose? - det er vel et viktige spørsmålet her... Er du ikke i ketose, følger du ikke kuren etter boka, og da blir du heller ikke å gå ned.. Så enkelt er det.
Du får kjøpt ketostix på apoteket, de koster rundt en femtilapp. Husk å kjøp med et urinprøveglass og plasthansker også, forresten! Keep us posted

Gammel 28-04-08, 19:38   #29
Marita
Seniormedlem

Marita sin avatar

Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Akkurat NÅ sliter jeg med å komme meg i ketose, fordi jeg klarte å sprekke på bursdagsfeiring/tur i helgen.
Men, forutenom det har stixen min vist mørk-lilla alle ukene jeg var på ketolyse.

Ok.. mørk lilla kan også bety at du drikker litt lite vann, forresten.
Hvor mange karber ligger du på om dagen da? Veier du alt du spiser?
Husk at nøtter inneholder ganske mye karber, f.eks har hasselnøtter 6 karber, mandler 8,5 karber og pinjekjerner hele 10 karber pr 100 gram.. så å spise mye av dette vil kanskje være en stopper i seg selv?
En annen ting som står i boka, vet ikke om du så det, var at hvis du spiser over 15-20 karber om dagen, og ikke går ned i vekt, skal du først redusere karbene ned til 15-20 karber, steg 2 var vel mer mosjon, og steg 3 var en uberstreng kost i noen dager.. der hvert steg utløser seg dersom du fortsatt ikke går ned i vekt!

Gammel 28-04-08, 20:21   #30
Bulldog
Gjest

Å, så sur i tungen vi er. Nu er det virkelig bare å dra middel-klasse rothue ditt opp av rassen og la vær å komme med slikt idiotisk oppgulp. Det verste som finnes er surete, bitre voksne mennesker som bedømmer kompetanse etter alder. Og like morsomt er det å knuse dem i diskusjoner (Som uten tvil ikke har noe å gjøre i et mat-forum). Men, ja, ettersom du ikke har noen kjennskap til meg, forutenom usikkerheter ved kosthold (Som opplagt er grunnen til at jeg er her), så har du ærlig talt ikke mye å si på den saken.
Så, la vær.

Arbeiderklasse, takk. Og lykke til da

Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 20:55   #31
Marita
Seniormedlem

Marita sin avatar

Jeg drikker opp til 3 liter vann hver dag, så jeg tror ikke det er problemet. :/
Jeg vet faktisk ikke hvor mye karber jeg ligger på.. Fant aldri helt ut hvordan jeg skulle veie det, men jeg tror jeg ligger under den grensen.
Det meste jeg inntar av karbohydrater hver dag er en neve med brokkoli, blomkål og litt agurk. Spiser relativt lite nøtter, igrunn, men nøtter skulle visst likevel være den beste fettkilden. Jeg spiser ofte nøtter på skolen (en medium nevne hasselnøtter eller mandler). Det er lunsj for meg..
Mer mosjon er noe jeg antar at jeg må bli flinkere til. Men, det ser ut til at en lang gåtur er like effektiv som trening, eller tar jeg feil nå?
Jeg skal uansett fortsette, så får me sjå korelis det går
Men angående South Beach, var det slik at jeg ville prøve fase 1 i 2 uker, mindre fett, for siden å gå tilbake til ketolyse etter disse 2 ukene (ettersom fase 2 ikke er så ulik ketolyse, om ikke jeg er helt på villspor nå).

Ok, da er det sikkert ikke pga vann!
Da tror jeg nøkkelen for deg ligger i hvor mange karber du ligger på om dagen.. Husk at hvis du spiser for lite, kan kroppen gå i sparebluss, og det vil du ikke... Tror det er viktig for deg å veie grønnsaker og slikt i begynnelsen, til du får en bedre kontroll over karbeinntaket ditt! En kjøkkenvekt er ikke dyre greiene, og da får du full kontroll over mengden med karber, som tross alt er nøkkelen i disse filosofiene, vet du Husk at du også kan få opp fettprosenten enkelt ved å bruke kryddersmør til stekt kjøtt, og sæterrømme er også fint..

Hvis du er ute etter en mening angående det å bytte mellom filosofiene, tror i allefall jeg ikke det er noen god ide. Kun fordi du ikke har fått resultater ENDA, er det ikke dermed sagt de ikke vil komme så snart du finner ut hva som stopper deg i vektnedgang og korrigerer det. Foreslår at du veier maten en stund, skriver kostdagbok der du hver dag, hvert måltid regner hvor mange karber du spiser (det gjør jeg også!) og noterer hvor mye du mosjonerer. Lykke til

Gammel 28-04-08, 21:18   #32
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Tusen takk for det
Ja, det er ganske så surt, så, som du skjønner, begynner jeg å bli nokså desperat.

"Du spurte om hva en kombo mellom lavfett og lavkarbo ville gjøre med kroppen din, og jeg forklarte deg

Hvis du allerede vet så mye, hva er det da du egentlig lurer på?"

- Nei, jeg spurte hvorfor det var viktig å spise MYE fett. Jeg spurte ikke om lavfett av den grunn.

"He he... Det er nå begrenset hvor forskjellige man får blitt da.

Jeg står ved mitt tidligere innlegg. Jeg visste også alt når jeg var på din alder "

- Tja. Utifra hvor mange forskjellige kostholds-filosofier det er her inne vil jeg anta at det har noe å gjøre med at noe funker for noen, og noe ikke.

Å, så sur i tungen vi er. Nu er det virkelig bare å dra middel-klasse rothue ditt opp av rassen og la vær å komme med slikt idiotisk oppgulp. Det verste som finnes er surete, bitre voksne mennesker som bedømmer kompetanse etter alder. Og like morsomt er det å knuse dem i diskusjoner (Som uten tvil ikke har noe å gjøre i et mat-forum). Men, ja, ettersom du ikke har noen kjennskap til meg, forutenom usikkerheter ved kosthold (Som opplagt er grunnen til at jeg er her), så har du ærlig talt ikke mye å si på den saken.
Så, la vær.

Jeg skjønner at det ikke er særlig lett når man er seksten år, bor hos foreldrene sine og ikke hundre prosent kan styre sin mathverdag selv. Da jeg var seksten var min løsning å drikke peppermyntete i stedet for å spise f.eks, så du er uten tvil på en langt mer god vei rent kostholdsmessig enn det jeg var.
Uansett hvordan det kommer ut, så vil vi bare prøve å hjelpe deg med det du lurer på Da er ikke det så lett, når du virker til å vite alt allerede...!?

Hadde det vært overkommerlig å ta en ettermiddags/helgejobb, for å ha litt økonomi å stå sterkere på? Håper ikke du tar dette som en inngripen i din hverdag, jeg bare lurer, altså. For når du ikke har tilgang til den maten du ønsker å spise for å følge dietten som jo er nødvendig for å oppnå resultater av økonomiske årsaker, når du egentlig VET hva du kan spise, så blir det litt å stange hodet i veggen. Og tro meg, jeg har ingen problemer med å forstå frustrasjonen din!

Leste en tråd her med forslag om hvordan man kan spise rimelig ketogent uten å blakke seg som noen la ut for en liten tid tilbake, skal se om jeg finner den, og legge den ut her for deg.

Og vær så snill, det er greit med litt temperatur i diskusjonen, men hold det på at saklig nivå, ok? Det siste er ikke rettet mot noen spesiell.

Hilsen Photobscura, behjelpelig modd.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 21:30   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Og signerer Marita, med hensyn til å ikke sørfe mellom forskjellige filosofier. Det er mange eksempler her inne på at det funker dårlig, men det er jammen ikke lett å være like tålmodig hele tiden.
Om du bestemmer deg for en filosofi, og går inn for den hundre prosent, så gir du også kroppen din en mulighet til å venne seg til kostholdet og jobbe sammen med deg, om du hopper mellom filosofier vil du tulle med forbrenninga, ikke minst så er stress en klassisk partystopper, selv om det er vanskelig å la være.

Det var overhodet ikke meninga å sammenligne SB med Kimkins som er en direkte farlig diett. Men jeg opplever innimellom at folk får en aha-opplevelse om å kjøre lavfett/lavkarbo, og da er jeg rakst ute med å advare, nærmest i ryggmargseffekt, fordi jeg har lest så mange skumle og triste saker.

En neve nøtter til lunsj, forresten. Blir du mett på det? Det hørtes litt lite ut! Et stort poeng er å spise seg behagelig mett hele tiden.

Håper det går seg til! Heier på deg!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:04   #34
hso
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 55
hso er ny på veien

Nå er jeg ganske ny i gamet selv, men har nettopp lest boka så jeg prøver meg på en liten utdypning av dettte med hvorfor fett er så viktig - sakser fra boka til Torkil Andersen: "Noen begår den feil å tro at ketolysekuren virker raskere og bedre når man reduserer fettinnholdet i dietten, altså spiser mer magert. Det som da skjer er at man i praksis øker proteinmengden i kosten. Da kan kroppen etter en stund danne så mye karbohydrater fra proteinet man spiser, at vekttapet stopper opp."(s. 82-83)

Altså; hvis en spiser for lite fett begynner kroppen å gjøre om protein til karbohydrater for å få brennstoff - og da er jo hele hensikten borte. Vi vil at kroppen skal forbrenne ketoner, ikke karber. Karber blir fort til fett og da er vi inne i en ond sirkel igjen. Det er jo også viktig å huske på at en viktig grunn til at ketogent kosthold fører til vekttap over tid at en faktisk spiser mindre enn ellers fordi sultfølelsen blir redusert på et slikt kosthold.

hso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:41   #35
Dippsey
Juniormedlem

Dippsey sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Alder: 41
Dippsey er ny på veien

jeg var ketose (dyp lilla) men gikk ikke ned i vekt. Kuttet ut alt unødvendig fett, og begynte å gå ned igjen med en gang...Hver gang jeg kom i Ketose stoppet vekten opp. Spiser nå ganske lavkarbo med sundt fett. masse oljer, fet fisk, advokado osv. Men minst mulig melkeprodukter og annet fett.

Alle er forskjellige, gjelder å finne det som passer for deg...

En typisk dagsmeny for meg er:
omelett med skinke og spinat til frokost
2 gg helsekli knekkebrød med skinke, tomat, salat osv
1 gg helsekli med salami og masse salat
middag uten ris, potet eller pasta...

Husk å holde en hyggelig tone.. Alle prøver bare å hjelpe! Middelklasse??? er det negativt???

Lykke til!

Jeg håper så inderlig at jeg klarer det denne gangen...
Dippsey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:43   #36
Dippsey
Juniormedlem

Dippsey sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Alder: 41
Dippsey er ny på veien

rothue opp av rassen!! HOHO!! festlig.....

Jeg håper så inderlig at jeg klarer det denne gangen...
Dippsey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 07:32   #37
BENTEJENSEN
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Alder: 71
BENTEJENSEN er på en erverdig vei
Unhappy

Hei
Jeg sliter også. Har fulgt Skaldeman's opplegg i 12 uker og har ikke gått ned ett gram. Kan med hånden på hjerte si at jeg ikke har "sprukket", men lurer litt på om det kan ha noen betydning at jeg er i overgangsalder. Mitt kosthold har vært fri for karbohydrater i 2 år etter en kur med Fedon's opplegg. Noe er galt og lurer litt på om det er flere der ute som har den samme opplevelsen.

Hei! Er fersk i denne gruppen, og håper på motviasjon og tips fra andre brukere.
Jeg begynte med Paleo diet for over 1 måned siden, og gikk ikke ned en dritt. Men, jeg har sprukket et fåtall ganger, så det har vel noe å si.
Går på streng ketolysediett nå, og klart å holde meg til det i 2 uker nå, uten sprekk. Jeg er i ketose, men jeg går ikke ned noe som helst!
Er det noe mat jeg bør kutte ut?
Er skeptisk til stort inntak av fett, og vurderer å kutte det ut. Fra kokkosolje, ost, fløte, og lignende.

Er trening veldig viktig? Eller holder det med en 1-2 timer lang spasertur hver dag?

Hva med kosttilskudd? er det så viktig?
Jeg har ikke råd til å kjøpe ketolyseboken, osv.. Jeg ble introdusert til Paleo, som er stort sett det samme som Ketolyse, av en kompis. Han har ikke hatt noe kosttilskudd, og klart å gå ned 40 kg på 3-4 måneder.
Jeg vil bare gå ned 10-15 innen Juli måned har begynt, og totalt 20-25 sånn ellers.
Det er SVÆRT viktig for meg å gå ned minst 10 kg, ellers ender jeg bare opp med å rive i stikker flybiletter og isolere meg hjemme som jeg gjorde forrige sommer, fordi jeg ikke fikset å gå lettkledd eller noramlt kledd engang.
Kompleksene mine er nokså ødeleggende.

Hvor raskt gikk dere ned?
Og er mulig for meg å gå ned 5 kg i måneden?
Jeg ser intet lys nå, og vurderer nesten å bare "sulte" meg på NOKA nå, bare for å klare å fungere i sommer.

Gammel 06-05-08, 15:25   #38
Amica
Seniormedlem

Amica sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Du kan tisse rett på stixen står det i bruksanvisninga mi (så slipper du bruker penger på hansker og glass).

noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 12:54   #39
Pearl
Seniormedlem

Pearl sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 67
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Hvordan har det gått med deg?

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
Går ikke ned i det hele tatt ... nassi Lavkarbo generelt 5 19-04-07 10:48
trenger gode råd - går ikke ned nok... bikini Lavkarbo generelt 5 06-05-06 22:16
Jeg går bare ikke ned HildePåSlankern Spis deg ned i vekt med Skaldeman 17 04-02-06 09:47

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.