Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Vg føler seg truet av lavkarbo!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-03-09, 21:21   #26
Bellabo
Medlem

Bellabo sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: Vg føler seg truet av lavkarbo!

Sitat:
Når det gjelder VG så tror jeg neppe de føler seg særlig truet av lavkarbo som fenomen. Dersom de hadde ønsket det, så kunne de jo meget vel integrert denne fremgangsmåten i tillegg til det eksisterende tilbudet. Når markedet er modent, så gjør de vel nettopp det. Trykker det til sitt bryst som om det var deres eget barn.

Nemlig ! det tror jeg også på !

revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 21:51   #27
Chunky
Gjest

Her er et veldig bra debattinnlegg om VGs vektklubb fra 2006. Siden den gang har det bare gått en vei. Antall medlemmer har steget fra 30 000 til 150 000, årlige inntekter har steget fra 15 til minst 75-100 millioner, markedsføringen har tiltatt og blitt mer aggressiv - og VG har blitt mer og mer avhengig av denne melkekua.

VG hadde et resultat før skatt på ca 200 millioner i 2006, som er siste tilgjengelige år (lurer på hvorfor - ble ikke 2007 helt som forventet?). Da sier det seg selv hvor viktig inntektene fra vektklubben er. Merkelig nok finnes det ingenting i årsrapporten for 2006 om vektklubben, selv om det allerede da måtte ha vært en viktig bidragsyter til VGs bunnlinje.

Når et presseorgan blir så avhengig av en spesifikk kommersiell virksomhet, og i tillegg reklamerer for denne virksomheten over flere helsider hver uke, tilslørt som redaksjonelt stoff (og dermed med høy troverdighet) , er det ubegripelig at ikke resten av medie-Norge reagerer.

Hvor er troverdigheten til VG? Den sjelen de eventuelt måtte ha hatt er i hvert fall ofret på alteret til amerikanske kostholdsfilosofier, og deretter solgt for hardt tiltrengt cash i kassen!

Sist redigert av Chunky : 16-03-09 kl 21:58.
  Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:51   #28
The Dude
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Bambolona, her.

Kan også legge til at min kjæreste og hans familie lenge har hatt et typisk sør-italienskt kosthold med rikelig med pasta, ris og hvitt brød til hver eneste måltid. Vil tro at iallefall halvparten av hans nærmeste familie har vektproblemer, samt at flere har diabetes. (Ja, kan jo være genetisk også...)

Får høre hele tiden at det middelhavske kostholdet er så sunt... men når hører vi at de landene med flest overvektige barn er bosatt i nettopp middelhavsområdene? Ja.. helt sant... Italia har de feteste barna i Europa.. Faktisk hele 36%.....

Middelhavskosthold er ikke pasta og pizza. Tipper de feite italienerne du nevner har mer amerikansk kosthold enn middelhavsk. Fisk, grønnsaker, salat, kjøtt og rødvin og masse virgin olivenolje. Da nærmer du deg. Og da har du også et lavkarbokosthold som gjør at de har høy levealder og en lav andel av hjerte- og karsykdommer.

Les denne undersøkelsen hvis du orker http://www.nutritionj.com/content/7/1/30

Det er en ketogen diett basert på middelhavsfilosofi. Man unngår tilogmed mye av det "fæle" animalske fettet som folk tror er farlig, fettkilden er hovedsaklig olivenolje.

I utgangspunktet var 40 personer med, og konklusjonene finnes i tabellen her
http://www.nutritionj.com/content/7/1/30/table/T1

En voldsom vektreduksjon og ekstremt positive utslag eller forbedringer på alt som er farlig. Økning av godt kolesterol og mindre dårlig kolesterol. Lavere blodsukker, lavere blodtrykk osv. Fikk lyst å flytte til middelhavet jeg og drikke rødvin og spille boccia.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 00:23   #29
achillea
Medlem

achillea sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 53
achillea er ny på veien

Jeg må innrømme at jeg egentlig er veldig i tvil hva jeg skal mene, siden begge deler har fungert utmerket for meg.
De første 23 kiloene gikk jeg ned ved hjelp med VG's Vektklubb og jeg stabliserte vekten i 1/2 år. Søkte litt rundt omkring og fant lavkarbo kosthold og ikke minst mange vitnesbyrd om dennes fortreffelighet. det har helt klart fungert for meg, da jeg har snart gått ned 10 kg til og jeg trives bra med kostholdet og tror nok ikke jeg helt går tilbake til høykarbo. Kanskje noe mer Fedonish?

Ulempen med Vektklubben var et jeg var mer avhengig av hard trening for å gå ned, mens lavkarbo har rotet hardt med Hypothyreosen min. Strever fælt med å stablisere den nå og har mange tegn på at min tidligere godt regulerte Hypothyreose er nå totalt på bærtur og jeg nok skulle øket på medisinene.

Hva er rett og hva er galt? Det er utrolig lett å få et "relgiøst" forhold til det som fungerer for deg.

Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-09, 00:33   #30
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Middelhavskosthold er ikke pasta og pizza. Tipper de feite italienerne du nevner har mer amerikansk kosthold enn middelhavsk. Fisk, grønnsaker, salat, kjøtt og rødvin og masse virgin olivenolje. Da nærmer du deg. Og da har du også et lavkarbokosthold som gjør at de har høy levealder og en lav andel av hjerte- og karsykdommer.

Min manns familie er fra Sør-Italia og jeg skal love deg de spiser mye hvitt mel der nede, spesielt hvit pasta og hvitt brød. Grovt brød eksisterer omtrent ikke, og jeg tror ikke de engang vet hva grov pasta er, omtrent. Mange av italienerne der nede mister tenner ganske tidlig også, ser jeg. Mye søte kaker spiser de også. Men de spiser ikke junkmat og drikker ikke cola, det skal de ha. Og det er ikke sjelden man ser 90-åringer pese seg oppover bratte bakker med sykkelen sin, det er vel heller en sjeldenhet her i landet, hehe.

Gammel 02-05-09, 11:23   #31
Sesti
Medlem

Sesti sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

"Håper ikke jeg provoserer deg, det er ikke menigen, men det er myte at karbohydrater i seg selv fører til vektøkning eller at man må kutte dette ut for å gå ned i vekt. Det man må kutte ned på for å gå ned i vekt er kalorier"

"Ja, mange sliter med å få i seg nok karbohydrater. Vi følger anbefalingene som gis fra sosial og helsedirektoratet."

Et par sitater fra denne nettpraten deres... Er det rart folk blir forvirret?

Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 13:33   #32
Sesti
Medlem

Sesti sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Problemet med VG er vel mye det at de tjener mye penger på dette. Derfor velger de den informasjon de vil si til folk nøye, slik at vektklubben deres skal framstilles som det eneste rette..
De sier jo at det eneste rette er å telle kalorier, spise lettprodukter og mest mulig magert. Når de skal tjene på det, er det jo en selvfølge at de svartmaler lavkarbo..

Så er det jo ganske provoserende når de påstår at man blir syk av å leve på et lavkarbokosthold, når det fins så mange bevis for at man blir bedre

Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Uff nå føler jeg meg teit ... Men hva er MoaMoa Spørsmål og svar 2 14-10-08 07:58
Ny her - føler meg så slapp! emmat Spørsmål og svar 5 13-11-07 14:29

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.