Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Mitt prosjekt: halvmaraton 2011

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 12-07-09, 14:24   #26
erleperle
Medlem

Medlem siden: Apr 2009
erleperle er på en erverdig vei

Sv: Mitt prosjekt: halvmaraton 2011

Det er en kjempeseier å fullføre, og i første løp tror jeg det er best å ha et overkommelig mål. Etterhvert som treningen går fremover kan du heller justere målet.

Jeg har trent siden mars nå (etter to år uten trening), og formen kommer. Jeg har bare 7 uker igjen til løpstart. Men det langsiktige målet er å fullføre et hel maraton.

Røyken høres det ut som du har en plan med. Å ha kuttet de verste vanerøykene er sterkt gjort. Fortsett sånn så går forbruket ned etterhvert. Målet ditt når du, og med litt ekstra trening går jo de siste kg også. Mer muskler og mindre fett er jo en fin effekt av denne utfordringen.

I de mindre løpene er det jo naturlig at det er få som stiller, hvertfall i kvinneklassen. Du forsvinner ikke mengden, men du får fred til å løpe for deg selv. Ønsker du et større løp så er jo Oslo maraton også et alternativ. Der finner du garantert noen på ditt nivå. Sjekket listene for 2009, og allerede er det ca 6000 påmeldte.

erleperle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke bestemt enda Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 00:42   #27
Sostråle
Medlem

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vestlandet
Sostråle er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Det bladet tror jeg gubben får i posten, kanskje jeg skulle begynne å lese det gitt....:-)

Lykke til med halvmaraton i september!

For meg er den største bøygen å kutte røyken....

Hei
Jeg har gjort det og for ca 10 år siden. Det sitter i hodet. Du må bare finne en god nok grunn for deg til å ville slutte. For meg handlet det om å ta tilbake kontrollen over tiden Jeg røykte når jeg hadde tid og gjerne flere for jeg viste jo ikke når jeg hadde tid til en røyk igjen Skjønner du hvordan det styrte mye av tiden. Nå skal det og sies at jeg ble gravid i tillegg
Problemet nå er vel heller det at jeg er så antirøyk som det går an. Lykke til med å stumpe røyken din, og er viljen der så klarer du det

For å få til en forbedring, må det skje en forandring
Sostråle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 11:13   #28
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Sostråle, her.

Hei
Jeg har gjort det og for ca 10 år siden. Det sitter i hodet. Du må bare finne en god nok grunn for deg til å ville slutte. For meg handlet det om å ta tilbake kontrollen over tiden Jeg røykte når jeg hadde tid og gjerne flere for jeg viste jo ikke når jeg hadde tid til en røyk igjen Skjønner du hvordan det styrte mye av tiden. Nå skal det og sies at jeg ble gravid i tillegg
Problemet nå er vel heller det at jeg er så antirøyk som det går an. Lykke til med å stumpe røyken din, og er viljen der så klarer du det

Ja, det sitter mye i hodet, absolutt!!
Jeg koser meg med røyken, og den kosen blir det verste å kvitte seg meg.
Sånn som nå...
Jeg har kuttet den første røyken om morran, jeg må gjøre noe annet først.
I dag har jeg stellet meg til morran, vasket klær, tatt oppvask og spist frokost.
Nå sitter jeg og tar dagens første røyk og kaffe.
Men det blir med en røyk nå, jeg tar ikke to, eller tre som jeg har gjort før.
Jeg må vente MINST en time før jeg tar neste røyk....
Og det sliter på det mentale!
Blir nesten litt trist her jeg sitter og bare kan røyke en eneste en!!
Men jeg vet at jeg kan venne meg til det, over tid, jeg kan lære hodet mitt å tenke og føle annerledes.
Neste røyk jeg har tenkt å kutte er den siste om kvelden før jeg legger meg, og neste forandring blir at jeg må gå ut for å ta den første røyken hver dag.
Slik har jeg tenkt å fortsette å kutte til jeg ikke røyker mere.
Jeg må ta dette over langen jeg, klarer ikke å kutte brått.

Halvmaraton er en stor motivasjon for meg.
Jeg vil gjerne klare dette og da står røyken i veien :-)

Jeg vet jo at røyk er skadelig for meg og mine omgivelser også, men på et vis så klarer jeg å skyve det langt bak i hodet, orker liksom ikke ta det helt inn over meg, det blir liksom for tøfft å takle...hvis du skjønner?

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 11:20   #29
Licota
Seniormedlem

Licota sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Hvordan går det med røykekuttet, Dreamy?

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 17:32   #30
Viclin
Seniormedlem

Viclin sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Jeg røyker
Jeg trener svært lite
Jeg har slanket vekk minst 45 kilo etter maaaange år med overvekt. (jeg skriver minst 45, er nok noe mere nå, men jeg har ikke vekt :-) ) skal slanke vekk ca 15 kilo til.

Nå har jeg som mål å klare å løpe halvmaraton om to år.
Gud hjelpe meg, hva har jeg egentlig gitt meg inn på?
Jeg sitter faktisk her og lurer på om jeg er riktig vel bevart....
Men jeg har så innmari lyst til å prøve!
Ble inspirert til å prøve av ei dame som jeg så løp halvmaraton nå på lørdag.
Hun hadde sluttet å røyke for et år siden og fullførte med glans.
Hun kom i mål før gubben min ;-)

Jeg må kutte røyken, og jeg må trene.
Gubben hjelper meg med treningen.
For tiden er jeg i ketose, men håper på å gå ut av det i løpet av høsten en gang, og da fortsette med Atkins vedlikehold/generell lavkarbo/Lindberg. Vet ikke hva enda.

Noen som har lyst til å henge på.....halvmaraton 2011 (2,1 mil) ?

Unionsmaraton i Rømskog:
www.lenabeatrice.net/generelt/unionsmaraton-i-romskog

Hvordan går det med treningen, Dreamy? Melder du deg på halvmaraton 2011, så gjør jeg det. Jeg har Sentrumsløpet på 10 km som mål i år, så da kan jo halvmaraton være mål neste år.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 18:35   #31
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Licota og Viclin: Helt ærlig....jeg trener svært lite om dagen, og jeg røyker for mye.
Men håpet er alltid lysegrønt

Fra spøk til alvor....jeg sliter virkelig med å redusere røykinga, og det har nok å gjøre med at hverdagen er litt strevsom for tiden.
Samme med treninga....
Men jeg gir meg liksom aldri likevel!
Har det i hodet hele tiden at jeg skal og vil løpe halvmaraton.

Før bilder
Etter bilder
Gammel 24-02-10, 18:44   #32
Viclin
Seniormedlem

Viclin sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Godt du ikke har gitt opp tanken. Hva med å melde deg på et kortere løp i år, for å "forplikte" deg litt, og samtidig få opp motivasjonen?
Jo mer du trener, jo mer vil du kanskje få lyst til å slutte og røyke, for å få bedre pust.

Jeg røyker kun på fest, men merker sååå forskjell om jeg sykler eller noe dagen etter. Da har jeg ikke pust i det hele tatt.

Det er ikke lett å slutte og røyke altså. All ære til deg når du klarer det.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 19:24   #33
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Godt du ikke har gitt opp tanken. Hva med å melde deg på et kortere løp i år, for å "forplikte" deg litt, og samtidig få opp motivasjonen?
Jo mer du trener, jo mer vil du kanskje få lyst til å slutte og røyke, for å få bedre pust.

Jeg røyker kun på fest, men merker sååå forskjell om jeg sykler eller noe dagen etter. Da har jeg ikke pust i det hele tatt.

Det er ikke lett å slutte og røyke altså. All ære til deg når du klarer det.

Ja kanskje jeg skulle gjøre det, melde meg på noe kortere i år......hmmmm.
Må finne ut hva som kunne passe.

Før bilder
Etter bilder
Gammel 13-02-11, 16:57   #34
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hvordan går det, LenBeatrice? Blir du med på Sentrumsløpet i mai, 10 km?

Gammel 31-07-11, 16:48   #35
LM1
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2011
LM1 er på en erverdig vei

Ooh, drar opp denne! Hvordan går det med treningen? Skal løpe halv i Oslo Maraton i september selv, og tro meg, det er ikke så ille som det høres ut. Løp også i fjor, da løp vi tre sammen som alle SKULLE løpe sammen hele veien. Det gikk så sakte da vi vekslet på å stivne, at jeg kunne tatt en runde til da jeg kom i mål etter nesten 2.50 Jeg både røyker OG har MS, men kjører på likevel. Kutter alkohol fram til etter løpet (ikke at det er så ofte jeg drikker likevel men...) men har ikke sjans til å kutte røyken, som jeg klarte å gjøre i fjor fra 1. august og til løpsdagen.

Etter de siste dagers erfaringer med lavkarbo, utholdenhet og løping, så GLEDER jeg meg til å stå på startstreken

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 13:43   #36
suverene severina
Medlem

suverene severina sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 57
suverene severina er på en erverdig vei

Ser at denne er litt gammel og kanskje litt glemt - men prøver å trekke den opp.,

I en anfall av galskap (og nederst i en vinflaske....) meldte jeg meg på halvmaraton i Oslo i september. Dette skjedde i april eller noe sånt, og tanken var klart at her skulle det løpes. Det har det ikke blitt så mye av, av forskjellige grunner, dels og latskap.

Nå har jeg plutselig oppdaget at det egentlig ikke er så mange uker til. Jeg har drittlegger - og fysioterapeuten er veldig skeptisk til prosjektet mitt - men jeg vil!!!!

Så nå jobber jeg med å trene - både styrke og utholdenhet. Jeg får neppe løpt veldig langt før den store dagen, men jeg satser på en generell formøkning fram til da. + litt vektnedgang - lettere å løpe med noe færre kilo......

Dessuten sitter mye av utholdenheten i hodet - dvs. hvis man ikke er helt utrent. Har en mann som tidvis driver med triathlon, så jeg ser hvor mye som faktisk sitter i hodet. Og vi skal løpe sammen - koselig.

Så hvis vi kan prate litt sammen her så blir jeg glad! Og hvis noen har litt tips til lure treningsmåter framover blir jeg enda gladere. Får nemlig litt angst av altfor stringente programmer (og særlig når de går over 18 uker og sånt, ettersom jeg er way beyond det allerede!)

Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 21:05   #37
suverene severina
Medlem

Løp en tur i ettermiddag sammen med mannen - ca 5 km, og det gikk som en lek

De få gangene jeg har løpt hittil så har det vært perioder med veldig tungt, men nå var det greit. Så da er det vel bare å fortsette....

Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 21:08   #38
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle456767.ece

Gammel 14-08-11, 21:54   #39
LM1
Juniormedlem

"De" sier at om du klarer å løpe 5 km sammenhengende, så klarer du et halvmaraton også All trening er bra trening, en kort tur er bedre enn ingen tur! Goood tid enda (forteller jeg meg selv hver dag...)

Gammel 15-08-11, 10:26   #40
suverene severina
Medlem

Opprinnelig lagt inn av LM1, her.

"De" sier at om du klarer å løpe 5 km sammenhengende, så klarer du et halvmaraton også All trening er bra trening, en kort tur er bedre enn ingen tur!

Den kjøper jeg! Kommer til å trene en del (?) før slutten av september - men ikke for mye løping, fordi jeg da ødelegger leggene mine totalt. Så får jeg heller ha det vondt etterpå.

Var forøvrig interessant å løpe sammen med mannen her forleden - det har aldri gått så lett å løpe når jeg har gjort det alene. Så kanskje jeg burde være mindre sær og satse på å trene med andre!?!?

Kjære dagbok
Gammel 15-08-11, 12:44   #41
LM1
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Den kjøper jeg! Kommer til å trene en del (?) før slutten av september - men ikke for mye løping, fordi jeg da ødelegger leggene mine totalt. Så får jeg heller ha det vondt etterpå.

Var forøvrig interessant å løpe sammen med mannen her forleden - det har aldri gått så lett å løpe når jeg har gjort det alene. Så kanskje jeg burde være mindre sær og satse på å trene med andre!?!?

Jepp! Merker selv at jeg pusher meg hardere og løper raskere om jeg trener sammen med andre. Vekker konkurranseinstinktet, MÅ være først Eller iallefall henge på i akseptabel avstand....

Gammel 15-08-11, 12:50   #42
suverene severina
Medlem

Jepp! Merker selv at jeg pusher meg hardere og løper raskere om jeg trener sammen med andre. Vekker konkurranseinstinktet, MÅ være først Eller iallefall henge på i akseptabel avstand....

Jeg har i utgangspunktet et særs dårlig utvikla konkurranseinnstinkt - men ser jo at det med å henge med blir viktig. Og iallfall ikke bli den som sinker.....

Kjære dagbok
Gammel 15-08-11, 14:16   #43
LM1
Juniormedlem

Jeg har i utgangspunktet et særs dårlig utvikla konkurranseinnstinkt - men ser jo at det med å henge med blir viktig. Og iallfall ikke bli den som sinker.....

Enten tren med noen som er raskere enn deg som du "må" henge på, eller med noen som er i dårligere form, slik at du kan nyte å løpe fremst og "måtte" holde deg der

Ellers er det viktig å sørge for å få noen km inn i bena, samt intervalltrening, da trenger du ikke så MANGE økter. (Bedre med en lang og en intervall, enn noen halvlange) Vi skal jo bare lide i to-ish timer den 25. Jeg ligger på en 17-18-kilometersøkt i uka, samt en intervalltrening på typ 20 minutter, pluss to styrkeøkter for bedre stabilitet og core. Underverker for teknikken, som har minst like mye å si som hvor LANGT man klarer å løpe.

Gammel 15-08-11, 21:16   #44
suverene severina
Medlem

Ellers er det viktig å sørge for å få noen km inn i bena, samt intervalltrening, da trenger du ikke så MANGE økter. (Bedre med en lang og en intervall, enn noen halvlange) Vi skal jo bare lide i to-ish timer den 25. Jeg ligger på en 17-18-kilometersøkt i uka, samt en intervalltrening på typ 20 minutter, pluss to styrkeøkter for bedre stabilitet og core. Underverker for teknikken, som har minst like mye å si som hvor LANGT man klarer å løpe.

hmmmm - du har sikkert rett...... Jeg ser for meg at en eller to lange turer omtrent er det jeg får til av den typen trening før slutten av september. Er litt redd for at jeg syns det er så fælt at jeg ikke orker tanken på å gjøre det flere ganger.... Kanskje bare min vanlige egen-sabotasje, som jeg får prøve å se bort fra.
Trener noe styrke/balanse, så satser på at det bidrar til stabilitet og core.

Kjære dagbok
Gammel 15-08-11, 23:00   #45
LM1
Juniormedlem

hmmmm - du har sikkert rett...... Jeg ser for meg at en eller to lange turer omtrent er det jeg får til av den typen trening før slutten av september. Er litt redd for at jeg syns det er så fælt at jeg ikke orker tanken på å gjøre det flere ganger.... Kanskje bare min vanlige egen-sabotasje, som jeg får prøve å se bort fra.
Trener noe styrke/balanse, så satser på at det bidrar til stabilitet og core.

En eller to er bedre enn ingen Det lengste jeg løp før halv i fjor var 15 km, en gang

Gammel 16-08-11, 08:44   #46
suverene severina
Medlem

En eller to er bedre enn ingen Det lengste jeg løp før halv i fjor var 15 km, en gang

Takk - da ble jeg straks beroliget! Og halvmaraton tok åpenbart ikke livet av deg heller??

Kjære dagbok
Gammel 16-08-11, 11:18   #47
LM1
Juniormedlem

Takk - da ble jeg straks beroliget! Og halvmaraton tok åpenbart ikke livet av deg heller??

Absolutt ikke, ikke verre enn at jeg fem minutter etterpå bestemte meg for å prøve igjen i år

Gammel 18-08-11, 22:05   #48
suverene severina
Medlem

Absolutt ikke, ikke verre enn at jeg fem minutter etterpå bestemte meg for å prøve igjen i år

Det er jo iallfall en positiv innstilling. Jeg tror jeg skal løpe i helga - men er (i egne øyne) flink til å trene for tiden, styrke i dag og bosu på tirsdag + at jeg planlegger mer av det samme i helga.

Men i morgen tenkte jeg å drikke rødvin Det må være rom for litt utskeielser underveis, ellers blir ikke livet levelig! Dessuten er det en maraton i frankrike som frister sånn etterhvert - den går gjennom vindistriktet medoc (tror jeg det er). Så da bør man både kunne løpe og drikke vin

Kjære dagbok
Gammel 19-08-11, 16:24   #49
LM1
Juniormedlem

Dessuten er det en maraton i frankrike som frister sånn etterhvert - den går gjennom vindistriktet medoc (tror jeg det er). Så da bør man både kunne løpe og drikke vin

Hmm...fin 0.8-promille må da gjøre det ufattelig mye mer motiverende å løpe

Gammel 24-08-11, 18:16   #50
suverene severina
Medlem

Hmm...fin 0.8-promille må da gjøre det ufattelig mye mer motiverende å løpe

mulig det blir mer motiverende, men duverden så tungt hvis det blir for mye Har ikke prøvd før, men var på sykkeltur for noen år siden og drakk noen halvlitere før siste etappe en av dagene, og da var bakkene tunge da! og dette var i et omrde hvor det stort sett ikke var bakker....

Første intervalltrening har jeg også gjennomført - løp en tur med mannen i helga, i tillegg til en laaang sykkeltur. Satser på at alt hjelper

Kjære dagbok
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg skal gifte meg i 2011 og trenger hjelp til å miste kg før det lille bolle Ketolysekuren 12 29-04-09 15:25
Prosjekt i Trondheim Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 24-05-04 18:29
Prosjekt Karbojunkie HP Informasjon 0 07-01-04 00:39

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.