Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Erfaringer med å droppe Pepsi Max

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 12-10-09, 19:38   #26
Olli123
Medlem

Medlem siden: Sep 2009
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Erfaringer med å droppe Pepsi Max

Sitat:

Hva som er sant eller ikke er vanskelig å si (kommer an på hvem man snakker med..), men det er verd å lese om begge sider av saken, og gjøre seg opp en egen mening.
For min del har jeg selv kjent på kroppen at jeg ikke tåler det, og prøver så godt jeg kan å holde meg unna de fleste kunstige søtningsmiddel. Og når man tenker etter er det vel egentlig ganske logisk om kroppen ikke tåler kunstige saker. Men det får bli opp til hver enkelt å prøve ut hva som er best, eller hva man vil utsette kroppen for

Det er gjort massive internasjonale studier av både FDA og EUs Scientific Committee on Food hvor samtlige av tidligere forskningsrapporter på aspartam av tatt til betrakning. De har alle konkludert at det ikke finnes noen helseskader og som nevnt er det nå renvasket i over 90 land. Den andre siden av saken er mye påvirket av konspirasjonstorier og fusk hvor det hevdes at aspartam fører til en rekke helseplager. For meg er det ingen tvil om hva man skal tro på :P

Aspartam er heller ikke så kunstig som du tror, i hvertfall når du ser på hva det brytes ned til. Aspartam brytes ned til asparaginsyre, metanol og fenylalanin. Asparaginsyre er en aminosyre som ikke er essensiell for oss, men den er det for en rekke planter. Vi får derfor i oss asparaginsyre fra både planter og kjøtt og kroppen har håndtert dette i lang tid. Fenylalanin er en veldig viktig aminosyre for oss og den finner du også i en rekke matvarer. Det er også mye fenylalanin og brystmelk. Det finnes mer metanol i enkelte juicetyper og frukt enn i pepsi max også.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 20:31   #27
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Olli123, her.

Aspartam er heller ikke så kunstig som du tror, i hvertfall når du ser på hva det brytes ned til. Aspartam brytes ned til asparaginsyre, metanol og fenylalanin. Asparaginsyre er en aminosyre som ikke er essensiell for oss, men den er det for en rekke planter. Vi får derfor i oss asparaginsyre fra både planter og kjøtt og kroppen har håndtert dette i lang tid. Fenylalanin er en veldig viktig aminosyre for oss og den finner du også i en rekke matvarer. Det er også mye fenylalanin og brystmelk. Det finnes mer metanol i enkelte juicetyper og frukt enn i pepsi max også.

Tror du setter fingeren på et viktig poeng der!
Mange sier de vil holde seg unna alle E- stoffer, feks, men vet ikke at helt naturlige stoffer også har E- numre for å sette alt i system.
Folk henger seg opp i de kjemiske navnene og glemmer at dette er stoffer som finnes naturlig i mye av maten vi spiser! Og drikker!

Gammel 12-10-09, 20:55   #28
Serenio
Medlem

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Serenio er på en erverdig vei

Min erfaring er at jeg har drukket Pepsi Max i store mengder (sikkert 2-3 liter) i temmelig mange år, inntil jeg bestemte meg for å slutte ved påsketider i år (2009). Vi skriver oktober nå, og det å slutte har gått overraskende greit. Har til og med drukket bittelitt, kanskje et par glass, toppen 4-5 ganger siden da, og det er null problem å la det være med det og ikke rase ned på Rimi for å kjøpe et par-tre 4-pack. Jeg trodde ikke selv at det var mulig før jeg prøvde. I starten hjalp det veldig å drikke et eller annet med kullsyre, så det ble en del fun light med kullsyre-vann, men nå trenger jeg ikke det heller. Jeg merker heller ingen forskjell sånn helsemessig, jeg er like syk, og like blakk (nå bruker jeg penger på lavkarbo-mat i steden! :-P ) Ingen forskjell i søvn eller hodepine, smerter eller andre symptomer, alt er ved det gamle.

Men vi er alle forskjellige!

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pepsi Max? Sassy88 Ketolysekuren 20 16-05-09 10:05
Fete bør droppe frokost Goggen Nyheter / media 6 14-02-08 21:12
Pepsi max Nillomien Atkins kosthold 2 10-03-07 16:05
Pepsi Max! annemerete Ketolysekuren 13 09-03-07 12:53
pepsi-max og tab-x-tra m.m frk.wu Lavkarbo generelt 4 02-06-05 18:58

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.