Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolysekuren

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-11-09, 18:06   #26
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Chess79, her.

Noen ting jeg lurer på

Når det gjelder godis eller noe å knaske på. Hvordan er det med popcorn?? Eller bacon crisp?? Er ikke mye karbo i den Jeg syntes det var kjipt å sitte på kino å kun drikke brus , for så å høre og se alle andre knase og spise godis..usj

Jeg er også veldig glad i kjøttdeig/karbonader osv..men hva skal jeg spise til?? Mye karbo i gryterett, og hva med taco ?

IKKE popcorn.
Bacon crisp går bra bare du velger en EKTE variant. Finnes fuskecrisp som er laget av mel og tilsatt smak. Sjekk innhold!
Hva med farris på kino da, hvis du er tørst?

Til kjøttdeig og karbonader finnes det masse grønnsaker du kan ha som tilbehør; lag gratenger, mos, stuing, salat......
Og ja, du kan spise taco, men lag eget krydder.
Kjøpekrydderet inneholder mye karbo/sukker.

Jeg lager tacokrydder på følgende måte:

* Mindre enn en ts salt (ha heller i mere etterpå hvis du synes det blir for lite)
* 1 1/2 ts Spisskumin/Spisskarve (Eng. Cumin), IKKE Kummin, Kummen, eller Karve
* 1/2 ts koriander (tørket og malt, ikke frisk)
* 1/2 ts chilipulver
* 1/2 ts hvitløkspulver
* 1 ts paprikapulver
* Litt pepper

NB: har laget dette krydderet også uten koriander, men med løkpulver og oregano. Det synes jeg smakte enda bedre

Du kan også lage tacoskjell av ost. Her viser jeg i bloggen min hvordan jeg gjorde og hvordan det ble: Tacoskjell

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 18:21   #27
Chess79
Medlem

Chess79 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Chess79 er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

IKKE popcorn.
Bacon crisp går bra bare du velger en EKTE variant. Finnes fuskecrisp som er laget av mel og tilsatt smak. Sjekk innhold!
Hva med farris på kino da, hvis du er tørst?

Til kjøttdeig og karbonader finnes det masse grønnsaker du kan ha som tilbehør; lag gratenger, mos, stuing, salat......
Og ja, du kan spise taco, men lag eget krydder.
Kjøpekrydderet inneholder mye karbo/sukker.

Jeg lager tacokrydder på følgende måte:

* Mindre enn en ts salt (ha heller i mere etterpå hvis du synes det blir for lite)
* 1 1/2 ts Spisskumin/Spisskarve (Eng. Cumin), IKKE Kummin, Kummen, eller Karve
* 1/2 ts koriander (tørket og malt, ikke frisk)
* 1/2 ts chilipulver
* 1/2 ts hvitløkspulver
* 1 ts paprikapulver
* Litt pepper

NB: har laget dette krydderet også uten koriander, men med løkpulver og oregano. Det synes jeg smakte enda bedre

Du kan også lage tacoskjell av ost. Her viser jeg i bloggen min hvordan jeg gjorde og hvordan det ble: Tacoskjell

Tusen takk for svar, det skal jeg prøve å lage

Chess79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren/Atkins Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 13:16   #28
Jolly
Medlem

Jolly sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Jolly er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Chess79, her.

Noen ting jeg lurer på

Når det gjelder godis eller noe å knaske på. Hvordan er det med popcorn?? Eller bacon crisp?? Er ikke mye karbo i den Jeg syntes det var kjipt å sitte på kino å kun drikke brus , for så å høre og se alle andre knase og spise godis..usj

Jeg er også veldig glad i kjøttdeig/karbonader osv..men hva skal jeg spise til?? Mye karbo i gryterett, og hva med taco ?

Du må lage gryterettene dine sjøl fremover. Ikke så veldig vanskelig. Pass på å koke ut kraften stekepanna. Tilsett en boks med knuste tomater, litt karbo, men ikke så mye. Du skal jo ikke spise opp alt. Krydre med godt krydder. ikke bruk ferdig krydder som taco, fajitas og slike, der er fulle av karber. Spe med fløte eller varier med rømme. Om du sjekker karb innholder på ferdigsauser, så er det ikke alle som har like mye. Og som jeg skrev over, dus skal jo ikke spise opp alt, så fordeler du det på pr. porsjon så er det ikke allt som er fy fy.
Når det gjelder kino, så kjøp med deg en pose maarud ekte bacongull, de kan du spise ubegrenset av og det er godt. Så, en pose med noen nøtter. Noen har mer karber enn andre, ta den med minst. her får du også påfyll av fett.

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 14:28   #29
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Jolly, her.

Når det gjelder kino, så kjøp med deg en pose maarud ekte bacongull, de kan du spise ubegrenset av .

Njaaaa, ubegrensa er det svært lite man kan spise av. Man skal fortsatt helst ikke få i seg mer mat enn man behøver. Baconsnacks inneholder i tillegg mye salt og det vil holde på vannet og vises på vekta.

Gammel 28-11-09, 16:42   #30
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Man skal fortsatt helst ikke få i seg mer mat enn man behøver.

Spesielt ikke av proteinholdige ting, som bacongull er veldig rikt på.

Gammel 28-11-09, 22:49   #31
Jolly
Medlem

Jolly sin avatar

Jolly er ny på veien

vel nå er det vel slik at Kino er ikke noe man er på hver dag. Og er man på kino, så må man jo ha noe godt å spise på, slik som de andre. Og da skader det ikke med en pose bacongull. jeg fikk beskjed fra min mentor at bacongull var helt okei. Det inneholdt mye fett og det fettet var faktisk av det bra fettet. Og proteiner er jo det som gjør at vi holder oss mette og ikke blir så fort sulten. Så, proteiner MÅ vi jo tilføre kroppen. Den kan ikke leve bare av fett, den må ha byggesteinene og det er det som er protein. Dette er jo en proteinkur, dvs, du kutter ut karbo og erstatter med proteiner og fett. Fett for å forbrenne fett, protein for å opprettholde kroppens byggesteiner. Det står det faktisk i Ketolyseboka også, at vi må passe på å få i oss nok proteiner i løpet av dagen. Så, at vi IKKE skal ha proteiner, vel det blir helt feil. det kan bli direkte farlig faktisk. Noe må kroppen vår ha for å overleve, og bare fett, det blir feil.
Fordelt på en hel dag, så bør du ligge på rundt 70/80 % fett, resten skal være proteiner, og minst mulig karbo. (15)

Gammel 28-11-09, 23:32   #32
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

vel nå er det vel slik at Kino er ikke noe man er på hver dag. Og er man på kino, så må man jo ha noe godt å spise på, slik som de andre. Og da skader det ikke med en pose bacongull. jeg fikk beskjed fra min mentor at bacongull var helt okei. Det inneholdt mye fett og det fettet var faktisk av det bra fettet. Og proteiner er jo det som gjør at vi holder oss mette og ikke blir så fort sulten.

For det første; Nei, man MÅ ikke ha noe å spise på kino. Det handler kun om (u)vaner.
For det andre; har du spist nok fett og proteiner til de ordentlige måltidene dine vil du heller ikke ha et reelt behov for snacks på kino. Min egen erfaring er at om jeg spiser mer enn kroppen min ikke har bruk for, (som er alt jeg spiser som "snack" eller "kosemat" eller "å, jeg må ha litt mer av middagen for den var så innmarri gooood", så går jeg faktisk ikke ned i vekt. Andre er mer heldige, selvfølgelig.
Carisma sier heller ikke at man ikke skal ha noe proteiner, men det er en maksgrense for proteiner også, og baconsnack er full av proteiner.

Det er dumt å si at man kan spise noe som helst ubegrenset, for noen vil faktisk ta det veldig, veldig bokstavlig.

Gammel 30-11-09, 11:45   #33
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Så, proteiner MÅ vi jo tilføre kroppen. Den kan ikke leve bare av fett, den må ha byggesteinene og det er det som er protein. Dette er jo en proteinkur, dvs, du kutter ut karbo og erstatter med proteiner og fett. Fett for å forbrenne fett, protein for å opprettholde kroppens byggesteiner. Det står det faktisk i Ketolyseboka også, at vi må passe på å få i oss nok proteiner i løpet av dagen. Så, at vi IKKE skal ha proteiner, vel det blir helt feil. det kan bli direkte farlig faktisk. Noe må kroppen vår ha for å overleve, og bare fett, det blir feil.

Jeg har aldri sagt at man ikke skal spise proteiner. Men man skal helst ikke spise ubegrensede mengder proteiner. 1-2g pr kg kroppsvekt (etter hvor mye man trener) er det optimale. Får man mer enn det vil man ikke gå ned.

Gammel 30-11-09, 12:10   #34
Chess79
Medlem

Chess79 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Chess79 er på en erverdig vei

November

Startvekt:
09.11.09- 86.3 kg
16.11.09- 85.1 kg
23-11.09- 82.6 kg
30-11-09- 82.2 kg

Chess79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren/Atkins Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 09:17   #35
Jolly
Medlem

Jolly sin avatar

Jolly er ny på veien

Kan noen kjapt fortelle meg hva som er hovedforskjellen på Ketolyse og Atkins? Når jeg nå går ut fra Ketolysen for ei stund, hva er det lurt å gjøre da. For ikke å gå opp igjen med det samme. Jeg skjønner at jeg ikke bare kan falle tilbake til gamle synder og mat, men...
jeg spiser klibrød nå, Libra sitt og det har ikke så mange karber pr. skive og det smaker faktisk helt okei. Godt å igjen ha noe under pålegget, slik at jeg også kan bruke smørbart pålegg. Jeg har undt meg en liten halv potet til noen middager, for å få variasjon. Og i går sjekket jeg ut potetstappa, poseversjon. Det var faktisk ikke så gale da? Det var 3 karber på 200 gram, og jeg hadde nok med 125 gram. Så, nå vet jeg at jeg kan unne meg litt av dette, om jeg er flink med de andre måltidene. Hadde oppi litt fløte da, og meierismør for å få inn noe mer fett, og den ble jo nydelig god :-)

Dere som har sånn peiling på proteiner. hva med proteinshake da? De er jeg mer eller mindre kun proteiner i de da, minimalt med karber. Jeg har tatt en slik til frokost hver dag, og da trenger jeg ikke å tenke på så mange måltider i løpet av en dag. Den shaken holder fra halv åtte og til kl 12, eneste jeg tar mellom er en kopp med te. Om det er så at jeg maks skal ha 2 gr pr kroppsvekt, så vil det si at jeg ikke skal ha mer enn ca 130 pr dag. Den shaken tar nå omtrent alt på et måltid???

Gammel 04-12-09, 09:58   #36
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Liten kommentar om potet-stappa, jeg tror du har funnet den som er feilmerket, og har vært det i mange år. Potetstappe fra pose kan jo ikke inneholde noe annet en stivelse - hold deg unna det.

Gammel 06-12-09, 11:25   #37
Jolly
Medlem

Jolly sin avatar

Jolly er ny på veien

Liten kommentar om potet-stappa, jeg tror du har funnet den som er feilmerket, og har vært det i mange år. Potetstappe fra pose kan jo ikke inneholde noe annet en stivelse - hold deg unna det.

Spørs nå hvordan den er feilmerket det da? Er det antall karber pr. pose, pr. porsjon el.??
For om det er f.eks 40 karber pr. 100 gram, så sier det seg selv at det blir ikke mange karber på en porsjon på 100 gram ferdig. Pulveret veier jo omtrent igjen ting. Det samme gjelder jo posesuppe, posesaus osv også. Det er mange karber pr. 100 gram pulver, men hvor mye bruker du egentlig av dette da? Kanskje 2 dl ferdig suppe, kanskje 4 ss ferdig saus, eller kanskje bare 1 ss for smakens skyld??
Det er jo ikke snakk her om å lesse innpå hver dag, men å kunne nyte i ny og ne, som når en er veldig matlei f.eks. eller når de andre i familen har det. Og så lenge vekta går rette veien, så blir det ikke såå gale da.
Men, ikke alle kropper er ikke like, og for meg så har det gått bra.

Gammel 06-12-09, 16:27   #38
m.f
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Rygge
Alder: 49
m.f er på en erverdig vei
Exclamation

vel nå er det vel slik at Kino er ikke noe man er på hver dag. Og er man på kino, så må man jo ha noe godt å spise på, slik som de andre. Og da skader det ikke med en pose bacongull. jeg fikk beskjed fra min mentor at bacongull var helt okei. Det inneholdt mye fett og det fettet var faktisk av det bra fettet. Og proteiner er jo det som gjør at vi holder oss mette og ikke blir så fort sulten. Så, proteiner MÅ vi jo tilføre kroppen. Den kan ikke leve bare av fett, den må ha byggesteinene og det er det som er protein. Dette er jo en proteinkur, dvs, du kutter ut karbo og erstatter med proteiner og fett. Fett for å forbrenne fett, protein for å opprettholde kroppens byggesteiner. Det står det faktisk i Ketolyseboka også, at vi må passe på å få i oss nok proteiner i løpet av dagen. Så, at vi IKKE skal ha proteiner, vel det blir helt feil. det kan bli direkte farlig faktisk. Noe må kroppen vår ha for å overleve, og bare fett, det blir feil.
Fordelt på en hel dag, så bør du ligge på rundt 70/80 % fett, resten skal være proteiner, og minst mulig karbo. (15)

Takk! bra svart!

m.f er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Akkurat nå: Easylife Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 16:49   #39
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

For det første; Nei, man MÅ ikke ha noe å spise på kino. Det handler kun om (u)vaner.
For det andre; har du spist nok fett og proteiner til de ordentlige måltidene dine vil du heller ikke ha et reelt behov for snacks på kino. Min egen erfaring er at om jeg spiser mer enn kroppen min ikke har bruk for, (som er alt jeg spiser som "snack" eller "kosemat" eller "å, jeg må ha litt mer av middagen for den var så innmarri gooood", så går jeg faktisk ikke ned i vekt. Andre er mer heldige, selvfølgelig.
Carisma sier heller ikke at man ikke skal ha noe proteiner, men det er en maksgrense for proteiner også, og baconsnack er full av proteiner.

Det er dumt å si at man kan spise noe som helst ubegrenset, for noen vil faktisk ta det veldig, veldig bokstavlig.

Vil heller si at det er dette som er et godt svar

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 17:19   #40
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Vil heller si at det er dette som er et godt svar

Signerer den!

Gammel 06-12-09, 19:36   #41
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

[quote=Jolly;802564]Og i går sjekket jeg ut potetstappa, poseversjon. Det var faktisk ikke så gale da? Det var 3 karber på 200 gram, og jeg hadde nok med 125 gram.[quote]

Her er tråden vedrørende feilmerking av potetstappen, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28654

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:57   #42
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Takk Arnakristin, det var den jeg mente ja.

Og ærlig talt. Potetstappe fra pose? Er DET virkelig noe å nyte?

Gammel 08-12-09, 00:08   #43
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Og ærlig talt. Potetstappe fra pose? Er DET virkelig noe å nyte?

he, he… skulle jeg ha skeie ut med potetstappe så skulle det i alle fall ikke være en fra pose, men smaken er som baken sies det. I tillegg så jeg ikke helt logikken i at posestappe skulle ha mindre kh enn ekte vare og også med tanke på alt det rare dem pleier å putte i halvfabrikata varer. Det er noe i uttrykket om at er det for godt til å være sant så er det akkurat det det er.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 08:52   #44
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Jeg vet ikke om noen andre også har glemt å skylle ut restene av pose-potetstappe etter tilberedning og latt det stå en dag...... *grøss*

Gammel 08-12-09, 08:55   #45
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Jeg vet ikke om noen andre også har glemt å skylle ut restene av pose-potetstappe etter tilberedning og latt det stå en dag...... *grøss*

Og *dobbeltgrøss*

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolysekuren er min vei :) Kuredu Ketolysekuren 11 28-09-09 18:06
Ny på ketolysekuren ... Anka Ketolysekuren 7 27-04-08 14:06
Ketolysekuren for 50 kr Torkil Ketolysekuren 4 28-10-07 11:43
Ny på Ketolysekuren Snuppa Ketolysekuren 8 28-06-07 12:14
Ny på ketolysekuren? Hilde3 Ketolysekuren 15 10-09-06 21:44

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.