Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-09-10, 16:02   #26
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?

Ja det er trist og rasistisk og begrunnelsen er vel at de ikke tilpasser seg og derfor ikke fortjener samme respektable behandling som andre. Sånn er det med alle outsidere, som narkomane f.eks. Om de vil reise, hvem kan tvinge dem til å oppholde seg i et spesielt land? Det går ikke. Ikke vet jeg om alle engang tilhører noe land. Et barn som ikke er registret i forlkeregisteret i Norge har vel ingen rett på skole?gang Men vil de fleste sende barna sine på de vanlige skolene her i det hele tatt?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 23:09   #27
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Ro deg nå ned, jeg sa ikke annet enn at de eneste "Sigøynerene" jeg har sett (altså, folk som selv sier de er Sigøynere) er tiggere, og det blir flere og flere av dem. Er ikke snakk om å dra noen som helst over noen kam, er snakk om en observasjon. Det er tiggere som kaller seg selv Sigøynere over alt, og hverken jeg eller noen jeg kjenner har noengang sett en av disse ekte Sigøynerene. Så, når "Sigøynere" fra Frankrike advarer og truer Norge med en "Sigøynerinvasjon" så er det meg rivende likegyldig om de faktisk er autentiske eller ikke. Hold dem i allefall ute av landet etter beste evne.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 23:25   #28
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Nå vrir du deg bare unna. Utsagnet ditt om sigøynere står fortsatt, og om du ikke ser at det er stigmatiserende, så er du enten ignorant eller bare kranglete.
Om du eller folk du kjenner ikke har sett andre enn de du omtaler, så betyr ikke det på noen måte at du har rett. Da bør du i alle fall bruke en annen term; rumenske tiggere, f.eks. Det er hva alle andre kaller dem. Eller ulovlige innvandrere. Å bruke termen "sigøyner" som du gjør er temmelig ufint.
Jeg er moderator på forumet her, og det er min plikt å se det at folk holder en viss saklighet, og jeg synes du har begynt å bevege deg temmelig godt over den grensen.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 23:33   #29
plastbox
Seniormedlem

plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Selvsagt er jeg høyrevridd, stemmer FrP så mine besteforeldre, foreldre og jeg selv kan få eldreomsorg når den dagen kommer, og jeg slipper å dø i sykehuskø den dagen jeg får senkomplikasjoner av diabetesen min. Det har da virkelig ingenting med saken å gjøre?

Greit, la oss kalle dem rumenske tiggere om det er der skoen klemmer. De kaller seg selv for Sigøynere, jeg har aldri sagt at de er Sigøynere.

Og hvorvidt jeg har rett eller ikke.. jeg forstår ikke hva du mener her engang. Jeg kom med en observasjon. Tråden omhandler tilflokkingen av rumenske tiggere (som kaller seg selv Sigøynere selv om de tydeligvis ikke er det), og hvorvidt disse skal holdes ute av landet og borte fra gatehjørner. Som svar på at folk dro diskusjonen over på hva som er eller ikke er en Sigøyner valgte jeg å påpeke at saken handler om tiggere som det stadig blir flere av, tiggere som går ut og advarer dumsnille Norge mot det de selv kaller en "Sigøynerinvasjon". Jeg påpekte også for ordens skyld at jeg og alle andre med øyne i hodet legger merke til økningen av antall tiggere i byene, mens ingen jeg vet om noengang har sett de ekte Sigøynerene annet enn på tv.

Dersom jeg som du sier har kommet med en uriktig påstand så setter jeg faktisk pris på om du kan sitere den og irettesette meg på en saklig måte, fremfor å komme med kritikk av meg basert på noe uspesifisert jeg ikke helt kan forstå at jeg har sagt.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 23:43   #30
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det har jeg allerede gjort. Jeg trekker meg ut av denne diskusjonen nå, før jeg får blodpropp.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 23:52   #31
plastbox
Seniormedlem

Ok, la meg dissekere det du sa til meg, som jeg strengt tatt synes er direkte ufin kritikk mot meg uten noen spesifikk grunn.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå vrir du deg bare unna. Utsagnet ditt om sigøynere står fortsatt, og om du ikke ser at det er stigmatiserende, så er du enten ignorant eller bare kranglete.

Hvilket utsagn? Jeg har ikke sagt noe om sigøynere, jeg har hele tiden brukt anførselstegn når jeg snakket om det vi nå er enige om å kalle rumenske tiggere. Den eneste sammenhengen jeg har brukt ordet "Sigøyner" er når jeg har påpekt at det er nettopp det disse rumenske tiggerene kaller seg selv (selv om det er aldri så feil av dem), derav nyhetsoppslag (og forumtråder) om "Sigøynerinvasjon" osv.

Om du eller folk du kjenner ikke har sett andre enn de du omtaler, så betyr ikke det på noen måte at du har rett.

Igjen, hvaaa? Har rett i hva, mener du? Jeg har ikke kommet med noen som helst påstand jeg kan ha rett eller feil i, jeg har bare fortalt om en personlig observasjon og nevnt på problematikken med organisert kriminalitet, tigging og innvandring. Hva har jeg skrevet som er urett, og på hvilken måte fremgikk det at observasjonen jeg nevne skulle rettferdiggjøre det?

Da bør du i alle fall bruke en annen term; rumenske tiggere, f.eks. Det er hva alle andre kaller dem. Eller ulovlige innvandrere. Å bruke termen "sigøyner" som du gjør er temmelig ufint.

Hvis du gidder å lese postene mine ser du at når det er snakk om disse tiggerene så har jeg skrevet "Sigøyner", altså med anførselstegn. Jeg er ikke på noen heksejakt og setter ikke pris på å bli fremstilt som hverken rasistisk eller uintelligent. Angående hva "alle andre" kaller dem.. de kaller seg selv sigøynere, det står om "sigøynere" i populærmedia, derfor valgte jeg å bruke ordet i anførselstegn.

Jeg er moderator på forumet her, og det er min plikt å se det at folk holder en viss saklighet, og jeg synes du har begynt å bevege deg temmelig godt over den grensen.

Jeg er alltid sakelig når jeg diskuterer. Møtes dog alt for ofte med folk som vrangleser det som skrives, eller rett og slett putter deres egne ord og betydninger inn i mine poster, så fort jeg kommer med en marginalt stridende eller alternativ mening til/tolkning av det som diskuteres. Skal jeg i tillegg trues med sensur så er det for alvor hasta la vista lavkarbo-forum, noe som er trist for dette er stort sett et usedvanlig koselig forum der mange hjelper og alle får hjelp!

Gammel 21-09-10, 00:16   #32
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Jeg synes det er merkelig at et helt land kan behandle dem slik, men nå er vel kanskje ikke Frankrike så glad for innvandrere heller?

Jeg går utfra du ikke har sett dokumentaren som gikk på tv for noen uker siden hvor de fulgte menneskene i disse leirene?
Jeg så den, og jeg skjøner veldig godt hvorfor de ikke lenger ønsker å ha dem i landet! (Og jeg stemmer IKKE frp! ) 10-11 åringer dro inn til sentrum på dagen for å skaffe penger. Tigge? Nei, det ga for lite. Det de gjorde var å gå rett bort til folk som tok ut penger i minibanker og ta kontantene i det de kom ut av minibanken. De dokumentere ti-talls slike episoder. Per dag! Det var bare de to-tre de fulgte, og det var tju-tretti barn som opererte på samme måte.
Og det var i utgangspunktet ikke slike ting de var ute etter å filme, de ville dokumentere hvordan disse menneskene levde for å sette dem i et bedre lys.
På spørsmål om hvorfor de tok fra andre var svaret at det kunne de jo; de hadde jo penger. "Mitt", "ditt" og eiendeler var noe de ikke hadde konspeter om i det hele tatt.

det er faktisk en veldig stor forskjell på de som kommer rett fra Romania i dag, og de som har reist rundt i Norden/Nord-Europa i generasjoner.

Nja, jeg er oppvokst med historier om "tatera" som reiste rundt og jobbet på gårdene i onnene, og stjal som ravner i nabolagene.

Og vi har da de "gammeldagse" sigøynerene i Norge i dag også. Sikkert fargerikt og eksotisk for de som ikke har hatt de på nært hold. Med nært hold kan nevnes å bryte seg inn hos ALLE naboene i blokka man bor i og forsyne seg med det man trenger. En gang i uka eller så. Hver uke.
Problemet ligger nok i at de har et helt annet forhold til det å eie ting enn det vi forholder oss til. Og inntil de klarer å ha samme forhold til eiendom som vi i Norge (eller frankrike) har, så vil de ikke kunne fungere som en del av samfunnet, for da har de heller ikke forståelse for at de bedriver kriminalitet.

Sist redigert av Carisma : 22-09-10 kl 21:50.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 10:00   #33
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Jeg synes det er utrolig at vi har fricampet midt i mellom en haug med romanifolk familier i sverige i hver eneste sommer i hele oppveksten og nå i sommer med egen familie og ALDRI noen sinne blitt frastålet NOE. Ikke veldig vanskelig å å bli frastålet noe når man camper i campingvogn med forteltetet fult og vinuene oppe og er borte i timesvis, eller i lavvo. Men ikke en ting har noensinne manglet..
De svenske romanifamiliene er kanskje mere høflige? Jeg har nemlig opplevd de lik photo beskriver( sannsynligvis samme folk siden det er i samme område).

Det betyr ikke at noen av de ikke er uærlige. På samme vis som det finnes temmelig mange uærlig nordmenn også. I hele oppveksten var vi mere skeptisk til norske turister i sverige enn romanifolket.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 10:35   #34
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Kjære Plastbox, du er heldig du. Bor i landets mest velfødde fylke der folk stemmer Frp og Høyre fordi de gjerne vil fortsette å sitte på goder og rikdom selv. Hvem vil ikke det? Men det finnes en litt større verden ... Og tro det eller ei, men vi er faktisk en del av den.

Men dette er ikke bare til deg:

Javisst er det uærlighet og dritt og lort i verden. Det er en utfordring for hver og en av oss. Men det slår meg hele tiden hvor latterlig det er at man skylder på hele folkeslag ...

Fremmedfrykt er naturlig for oss mennesker, vi har en stammetilhørighet som sitter dypt plantet i den eldste og mest primitive delen av hjernen vår. Det har noe med overlevelse å gjøre. Men har man litt intelligens (og det har utvilsomt alle i denne tråden) kan man faktisk bruke den til å se litt videre, og f eks er det lett å legge merke til at over hele verden går det igjen at man ser med mistro på andre enn sin/sitt egen stamme/kultur/land. Alle gjør det - det er derfor det blir kriger.

Og noen blir syndebukker - som sigøynerne har vært i århundrer. Stammedelen av bevisstheten vår trenger syndebukker, for da kan man føle seg bedre selv. Sånn sett har det lite å si hva man kaller folk eller om de er ekte ditt og datt, tror jeg.

Og om det er sånn at mange med romanibakgrunn stjeler og lyver, så kan det vel hende at det den forfølgelsen de har vært utsatt for så lenge har gjort dem noenlunde bitre og desillusjonerte - hvem kan laste dem for det? Hvordan har vi gjort oss fortjente til å ha det så godt som vi har det? Og hvordan kan vi nekte folk fra fattigere kår å søke lykken så godt de kan?

Trådstarter hadde en god intensjon og hun tenker med hjertet (og det er det heldigvis mange i denne tråden som gjør) - det synes jeg er et eksempel til etterfølgelse!

Sitat:

Och vem har sagt att just du kom till världen
för att få lycka och solsken på färden?
Att under stjärnornas glans
bli purrad uti en skans
att få en kyss eller två i en yrande dans?
Ja, vem har sagt att just du skall ha hörsel och syn,
höra böljornas brus och kunna sjunga!
Och vem har sagt att just du skall ha bästa menyn
och som fågeln på vågorna gunga.

Evert Taube, "Så länge skutan kan gå"

Sist redigert av Huldr : 21-09-10 kl 23:20. Årsak: presisering
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 11:27   #35
Nannah
Seniormedlem

Nannah sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 65
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Tatere var det mange av her i bygda i min barndom..som unge syntes jeg det var spennende. Hadde omtrent samme intrykk som Photo...men det var en bakside...ungene hadde det ikke særlig bra..de fikk gå på skole bare i noen fattige måneder så tok foreldrene de ut og dro videre...de jeg kjente som unger ble ganske rotløse voksene.

I dag er de fleste fastboende mesteparten av tiden, foreldrene mine kjenner/omgåes mange av taterslekt.
Ingen jeg kjenner har noe imot disse menneskene. Mange reiser rundt som kremmere i sommerhalvåret og er bofast på vintern. Det funker fint.

Taterne i skandivaia vil ikke identifisere seg med sigøynerne, selv om de strengt tatt historisk sett har samme etniske opphav så er det stor forskjell i dag på Romani og Rom...
I Norge har vi prøvd å ta vare på Romfolk helt siden 70 tallet...vi har bygget egene boliger, vi har skaffet "leirplasser" og virkelig gjort en insats for å få ungene på skole.
Hovedproblemet har gjenom årene har vært herverk. Boliger blir fullstendig ødelagt, faktisk så ramponerte at de måtte saneres etterpå...leirplasser flyter av søppel av skit og ekskrementer...hygienen har vært ubeskrivelig dårlig...og det har faktisk vært deres eget valg..
Hvor sjarmerende er det å la unger vokse opp i forfall og møkk?

Jeg har ikke noe imot at de får reise og bo som de vill...MEN de har et samfunnsansvar de som alle andre folkegrupper ovenfor sine barn og samfunnet forøvrig.
Den dagen en "sigøynerleir" er ryddig og ikke ser ut som en svinesti...den dagen tror jeg ingen har noen innvendinger mot at de får bli i Norge...men jeg synes altså at vi må kunne stille noen grunnleggende krav.

Når det gjelder den delen av Norskboende sigøynere som Karolifamilien fx...kan man jo bare lese bøkene som noen av familiens kvinner har skrevet om oppveksten sin for å skjønne at dette ikke var noen dans på roser. Særlig kvinner og jentebarn behandles dårlig og er mannens eiendom.

Jeg synes at sigøynere(og andre for den sakens skyld) skal få bo hvor de vill...forutsatt at de retter seg etter gjeldende lover og regler. Det er ikke for mye forlangt for et bedre liv for alle parter
Dette synes jeg hverken er rasistisk eller slemt...bare sunt vett rett og slett!

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/

Sist redigert av Nannah : 22-09-10 kl 07:23.
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 00:11   #36
Sugarpill
Pauset

Sugarpill sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Emosjonalisme og hyperbol med rennesteins-blogg assosiasjon til nazisme etc., ødelegger for Jan Otto sin artikkel og hva som kunne vært berettiget kritikk av behandlingen av slike minoriteter.

Jeg synes kommentarfeltet etter artikkelen gir en bedre balanse for hva folk tenker om saken og hva som er grunnen til at Frankrike har handlet slik de har.

Men det er noen som ikke er så interessert i tørre fakta ser det ut til?

BiggieS

Ja, det er i kommentarfeltene etter artikler i medier man generelt finner det lesverdige, er det ikke? Og det er vel bare der ord som "emosjonalisme" blir brukt, siden det pr.definisjon ikke er et ord, utifra norske ordbøker. Bare for å komme med litt sånne "tørre fakta" du synes så brennende interessert i, i motsetning til oss andre her. Eller er det kanskje bare "tørre fakta" som støtter opp om deres meninger du og Plastbox finner særlig interessante?

Når EU-kommisær for justis-og borgerrettigheter Viviane Reding går ut og trekker paralleller til nazisme, er dette vel strengt tatt ikke "emosjonalisme" fra naive, venstrevridde romantikere.

Jeg velger å gjøre som Photo, trekke meg ut av denne diskusjonen før jeg får helseproblemer. Utter ignorance combined with arrogance is just too much.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 00:47   #37
plastbox
Seniormedlem

Og nok en gang presterer noen å påstå at jeg har sagt noe fornærmende eller feil, uten å engang ha respekt nok til å presisere hva de snakker om.. Yess, hvorfor i det heletatt nevne meg i posten din om du ikke har lest og forstått det jeg har skrevet?

Gammel 22-09-10, 11:41   #38
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Selv om det er en enkel løsning, kan man ikke kollektivt avstraffe en gruppe mennesker på bakgrunn av etnisk, religiøs eller kulturell tilhørighet.

Vår vestlige kultur er bygget rundt individets egenverdi og ansvarlighet. Man må ta den tunge veien og straffeforfølge lovbrudd på individnivå. Denne rettigheten er beskrevet i FNs menneskerettserklæring (artikkel 2).

Jeg tror ikke noen av oss ønsker et samfunn hvor denne menneskeretten blir tilsidesatt.

Dette er en generell kommentar til diskusjonen, ikke et svar til et bestemt innlegg.

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 13:58   #39
Opheliia
Seniormedlem

Opheliia sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg går utfra du ikke har sett dokumentaren som gikk på tv for noen uker siden hvor de fulgte menneskene i disse leirene?
Jeg så den, og jeg skjøner veldig godt hvorfor de ikke lenger ønsker å ha dem i landet! (Og jeg stemmer IKKE frp! ) 10-11 åringer dro inn til sentrum på dagen for å skaffe penger. Tigge? Nei, det ga for lite. Det de gjorde var å gå rett bort til folk som tok ut penger i minibanker og ta kontantene i det de kom ut av minibanken. De dokumentere ti-talls slike episoder. Per dag! Det var bare de to-tre de fulgte, og det var tju-tretti barn som opererte på samme måte.
Og det var i utgangspunktet ikke slike ting de var ute etter å filme, de ville dokumentere hvordan disse menneskene levde for å sette dem i et bedre lys.
På spørsmål om hvorfor de tok fra andre var svaret at det kunne de jo; de hadde jo penger. "Mitt", "ditt" og eiendeler var noe de ikke hadde konspeter om i det hele tatt.

Nja, jeg er oppvokst med historier om "tartera" som reiste rundt og jobbet på gårdene i onnene, og stjal som ravner i nabolagene.

Og vi har da de "gammeldagse" sigøynerene i Norge i dag også. Sikkert fargerikt og eksotisk for de som ikke har hatt de på nært hold. Med nært hold kan nevnes å bryte seg inn hos ALLE naboene i blokka man bor i og forsyne seg med det man trenger. En gang i uka eller så. Hver uke.
Problemet ligger nok i at de har et helt annet forhold til det å eie ting enn det vi forholder oss til. Og inntil de klarer å ha samme forhold til eiendom som vi i Norge (eller frankrike) har, så vil de ikke kunne fungere som en del av samfunnet, for da har de heller ikke forståelse for at de bedriver kriminalitet.

Nei, jeg har ikke sett den dokumentaren

Gammel 22-09-10, 14:03   #40
Opheliia
Seniormedlem

Opheliia sin avatar

Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Kjære Plastbox, du er heldig du. Bor i landets mest velfødde fylke der folk stemmer Frp og Høyre fordi de gjerne vil fortsette å sitte på goder og rikdom selv. Hvem vil ikke det? Men det finnes en litt større verden ... Og tro det eller ei, men vi er faktisk en del av den.

Men dette er ikke bare til deg:

Javisst er det uærlighet og dritt og lort i verden. Det er en utfordring for hver og en av oss. Men det slår meg hele tiden hvor latterlig det er at man skylder på hele folkeslag ...

Fremmedfrykt er naturlig for oss mennesker, vi har en stammetilhørighet som sitter dypt plantet i den eldste og mest primitive delen av hjernen vår. Det har noe med overlevelse å gjøre. Men har man litt intelligens (og det har utvilsomt alle i denne tråden) kan man faktisk bruke den til å se litt videre, og f eks er det lett å legge merke til at over hele verden går det igjen at man ser med mistro på andre enn sin/sitt egen stamme/kultur/land. Alle gjør det - det er derfor det blir kriger.

Og noen blir syndebukker - som sigøynerne har vært i århundrer. Stammedelen av bevisstheten vår trenger syndebukker, for da kan man føle seg bedre selv. Sånn sett har det lite å si hva man kaller folk eller om de er ekte ditt og datt, tror jeg.

Og om det er sånn at mange med romanibakgrunn stjeler og lyver, så kan det vel hende at det den forfølgelsen de har vært utsatt for så lenge har gjort dem noenlunde bitre og desillusjonerte - hvem kan laste dem for det? Hvordan har vi gjort oss fortjente til å ha det så godt som vi har det? Og hvordan kan vi nekte folk fra fattigere kår å søke lykken så godt de kan?

Trådstarter hadde en god intensjon og hun tenker med hjertet (og det er det heldigvis mange i denne tråden som gjør) - det synes jeg er et eksempel til etterfølgelse!

Evert Taube, "Så länge skutan kan gå"

Etter å ha lest i tråden så burde jeg vel egentlig starte å tenke med hjernen litt oftere? ...men men, jeg var ikke ute etter å starte en stor uenighet blant folk her inne, jeg klarte bare ikke helt forstå hvordan man kan behandle andre mennesker på den måten. Greit, noen av dem har kanskje gjort ting som ikke er lov, men gir det oss rundt (ikke oss bokstavlig talt...) lov til å behandle dem som ingenting?!

Uansett hva man kaller dem, uansett hvilket folkeslag det er så klarer jeg ikke å forstå at man kan behandle andre slik. Men det er meg. Får trøste dere med at jeg ikke skal bli politiker

Gammel 23-09-10, 06:13   #41
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 56
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Ja, det er i kommentarfeltene etter artikler i medier man generelt finner det lesverdige, er det ikke?

Tillegger en debattant en oppfatning uten videre..

Og det er vel bare der ord som "emosjonalisme" blir brukt, siden det pr.definisjon ikke er et ord, utifra norske ordbøker.

Peker på rettskrivning istedenfor å si noe konstruktivt om trådens tema..

Bare for å komme med litt sånne "tørre fakta" du synes så brennende interessert i, i motsetning til oss andre her.

Ny påstand uten substans, insinuerer, konkluderer (type-snakker med seg selv)..

Eller er det kanskje bare "tørre fakta" som støtter opp om deres meninger du og Plastbox finner særlig interessante?

Båssetter debattanter med andre uten videre, mens man klager over at man båssetter..

Når EU-kommisær for justis-og borgerrettigheter Viviane Reding går ut og trekker paralleller til nazisme, er dette vel strengt tatt ikke "emosjonalisme" fra naive, venstrevridde romantikere.

Når ble det en politiker påstår standarden for hva som er riktig eller ikke? Hva med å komme med et argument istedenfor å gå til personangrep på noen du ikke har det minste kjennskap til?

Hva er værre med utsendelsen av godt integrerte KosovoSerbere fra Norge og Franske Romani som sendes til Romania? Hvor er den "nazistiske" delen? Burde Reading gå offentlig ut og anklage Jonas Gahr Støre for å bruke nazistiske metoder overfor KosovoSerber-familier med småbarn?

Jeg velger å gjøre som Photo, trekke meg ut av denne diskusjonen før jeg får helseproblemer. Utter ignorance combined with arrogance is just too much.

Så et kjapt innlegg med personangrep og insinuasjoner og ellers uten argumentasjon, og så stikker man av.. Hvem var det som var voksen og seriøs igjen?

BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 07:16   #42
Brimstone
Seniormedlem

Brimstone sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Denne tråden har nesten fått meg til å lage popcorn

Gammel 24-09-10, 18:41   #43
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Hvor: Sarpsborg
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Tillegger en debattant en oppfatning uten videre..

Peker på rettskrivning istedenfor å si noe konstruktivt om trådens tema..

Ny påstand uten substans, insinuerer, konkluderer (type-snakker med seg selv)..

Båssetter debattanter med andre uten videre, mens man klager over at man båssetter..

Når ble det en politiker påstår standarden for hva som er riktig eller ikke? Hva med å komme med et argument istedenfor å gå til personangrep på noen du ikke har det minste kjennskap til?

Hva er værre med utsendelsen av godt integrerte KosovoSerbere fra Norge og Franske Romani som sendes til Romania? Hvor er den "nazistiske" delen? Burde Reading gå offentlig ut og anklage Jonas Gahr Støre for å bruke nazistiske metoder overfor KosovoSerber-familier med småbarn?

Så et kjapt innlegg med personangrep og insinuasjoner og ellers uten argumentasjon, og så stikker man av.. Hvem var det som var voksen og seriøs igjen?

BiggieS

Hva er egentlig poenget ditt biggie..?

herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 23:17   #44
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Hva er egentlig poenget ditt biggie..?

Romani som gruppe fortjener en ordentlig og upolitisk dypere forståelse ikke å bli brukt som brikker i politisk og ideologisk spill om hvem som har den "rette" moralske kapital/autoritet.

Ikke et knyst fra media om rasisme og "nazisme" når rød-grønn regjering sender ut 70+ familier til usikre liv i Kosovo, mot Romani som sendes ut gir overskrifter over hele Europa.

Kort oppsummert: dobbelmoral(isme), hykleri, ideologi skjult som humanisme, misbruk av rasisme-begrepet etc.

Resultat? Politikerforakt, skittkasting, personangrep, ytterliggående grupperinger på begge sider som tilslutt utarter i vold- og kriminalitet etc.

BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 23:36   #45
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Her er dokumentaren jeg snakket om lenger opp: http://www.documentariestv.net/socia...763dc6751.html

Gammel 25-09-10, 03:40   #46
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Hvor: Sarpsborg
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Romani som gruppe fortjener en ordentlig og upolitisk dypere forståelse ikke å bli brukt som brikker i politisk og ideologisk spill om hvem som har den "rette" moralske kapital/autoritet.

Ikke et knyst fra media om rasisme og "nazisme" når rød-grønn regjering sender ut 70+ familier til usikre liv i Kosovo, mot Romani som sendes ut gir overskrifter over hele Europa.

Kort oppsummert: dobbelmoral(isme), hykleri, ideologi skjult som humanisme, misbruk av rasisme-begrepet etc.

Resultat? Politikerforakt, skittkasting, personangrep, ytterliggående grupperinger på begge sider som tilslutt utarter i vold- og kriminalitet etc.

BiggieS

Ok... så en bredere mediedekning av Kosovo-familiene hadde legitimert en kritisk holdning til behandlingen Romani-folket..? Eller mener du at det ikke er legitimt å kritisere hverken behandlingen av Kosovo-familier eller Romani-folk..? Litt vanskelig å tyde hva du mener her..

Synet på etniske minoriteter varierer selvfølgelig utifra politisk ståsted, så jeg er enig i at Romani-folket hadde fortjent en upolitisk og dypere forståelse.

herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 20:32   #47
Opheliia
Seniormedlem

Opheliia sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Brimstone, her.

Denne tråden har nesten fått meg til å lage popcorn

Det er bra noen blir underholdt her

Gammel 04-10-10, 17:27   #48
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Ok... så en bredere mediedekning av Kosovo-familiene hadde legitimert en kritisk holdning til behandlingen Romani-folket..? Eller mener du at det ikke er legitimt å kritisere hverken behandlingen av Kosovo-familier eller Romani-folk..? Litt vanskelig å tyde hva du mener her..

Synet på etniske minoriteter varierer selvfølgelig utifra politisk ståsted, så jeg er enig i at Romani-folket hadde fortjent en upolitisk og dypere forståelse.

Kritikk er essensiellt. Politikk og ideologi skjult som "moralsk" kritikk er den virkelige rasismen/in-humanismen.

Biggie

Gammel 04-10-10, 17:34   #49
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Jeg tror man kan mene hva man vil.. De som har bestemt dette HAR bestemt det.. Personlig kjenner jeg et par hvor mannen ble hentet og ført på flyet.. Da kom en person og fortalte noe til dem som var der og mannen ble sluppet fri... Mannen skulle bli far om litt, paret var gift, men det var likavel ikke det som gjorde det slik at han fikk være igjen.. Mannen hadde kreft.. Norge sender ikke ut folk som har påbegynt en medisinsk behandling... Så for det paret jeg kjenner ble det hell i uhell..

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har landet på eit stygt platå! Gange Generell diskusjon 5 21-06-10 15:59
Om å kaste vekta ned i skauen MinMort Livets lyse side 20 04-06-10 14:28

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.