Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Skoleoppgave om lavkarbo. Hjelp!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 28-09-10, 18:34   #26
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo. Hjelp!

Her er link til Schrødingers Katt der forskere bekrefter det vi har visst i mange år.

Når det gjelder ulempene, kan man jo skrive om hvor vanskelig det er å leve lavkarbo i dagens samfunn hvor det er så mange som fortsatt har gamle og utdaterte "sannheter" om kosthold og helse. Man kan skrive om alle fordommene man møter om fett, om all vantro og forskrekkelse man opplever fra andre og hvor vanskelig det er å forklare at det ikke er farlig å spise fett.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 19:17   #27
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Vi skal jo ikke glemme at om Adam og Eva hadde holdt seg til lavkarbo hadde vi vært i paradis ennå

Gammel 28-09-10, 19:23   #28
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Vi skal jo ikke glemme at om Adam og Eva hadde holdt seg til lavkarbo hadde vi vært i paradis ennå

Jepp, den helvetes frukten!

Fra spøk til revolver; her er bloggen til Pål også, veldig mye bra der! http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/

Gammel 28-09-10, 19:25   #29
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Så sant, så sant!

Gammel 28-09-10, 19:30   #30
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jepp, den helvetes frukten!
[/url]

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 20:12   #31
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Gammel 28-09-10, 20:14   #32
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Bra de ikke gikk på steinalder, da kunne det ha gått meget ille med slangen...Og hele bibelen måtte blitt omskrevet. Ikke omskrevet da.. Men den hadde vært annerledes, hvis den overhodet fantest...

Gammel 28-09-10, 22:08   #33
Bombus
Medlem

Bombus sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Det er sant som du sier at vi har mer ressurser med tanke på utmarksbeite her i Norge enn det vi bruker. I Norge virker det som vi har mer enn nok av alt, så hvis jeg tror riktig så kan alle spise som de vil her. Det jeg er mer bekymret for er resten av verden. Ikke det at jeg er noen kjempestor miljøforkjemper eller tror at det er realistisk at alle i hele verden skal ha like mye av alt og være like lykkelige, men den stikker litt i samvittigheten når jeg tenker på at jeg kanskje spiser mat som gjør at resten av verden må lide litt mer. Eller?

Det kan vel synes som om vi (dvs de fleste av oss) her i Norge lever i Paradis, syndefall og eplespising til tross.

Men altså, hvis man skal drodle litt over lavkarbokosthold og ulemper når det gjelder våre fotavtrykk på jorda, kan det være relevant å se på hvor maten og produksjonsfaktorene kommer fra. Du kan jo f.eks. forsøke å undersøke hva kyr, svin og høner og laks spiser. Kommer foret fra kilder i Norge eller er det fraktet halve jorda rundt? Er det korn eller annet fôr som er importert fra utviklingsland? Fryktelig vanskelig og komplekst og alt henger sammen med alt. Men man kan jo velge en vinkling og argumentere for den. Selv spiser jeg i allefall fårekjøtt og vilt med god samvittighet. Oppdrettslaks og svinekjøtt er jeg mest skeptisk til ut fra et miljøsynspunkt.

Ellers er jo det at vi på lavkarbo spiser industrielt ubearbeidet mat miljøvennlig i seg selv.

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 22:16   #34
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Kortreist mat er et veldig godt poeng Hvis alle i Norge skalø spise ris, må det gå MANGE fly fra Asia med mat til oss!

Gammel 29-09-10, 00:29   #35
Persille
Juniormedlem

Persille sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 38
Persille er på en erverdig vei

Veldig flott at du tar opp dette med økologi!
Vi er forferdelig priviligerte når vi kan velge å leve på et slikt kosthold, og de fleste er så fornøyde at man vil skrike fra fjelltoppene og få alle andre til å se lyset også. Hvis hele (ville) vesten skulle legge om til et slikt kosthold så hadde det tært forferdelig på moder jord.

Jeg lever mest mulig økologisk, og unngår svin og kylling da det er så mye ekkelt som blir tilført i produksjonsprosessen. Jeg spiser generelt veldig lite kjøtt, og minst mulig animalske produkter. Har fått beskjed av legen om å spise litt storfe, så da gjør jeg det. Skulle helst droppet kjøttet for å gjøre min lille del for et godt globalt miljø. Jeg vil spise økologisk, og tenke på hele produksjonskjeden før jeg putter i meg noe, fordi jeg mener det er bra for meg og bra for miljøet.
Derimot, hvis alt skulle vært produsert økologisk hadde det vært vanskelig å produsere nok mat til verdens befolkning. Hvis man kutter en del på kjøttspisingen så kan veldig mye mere grønnsaker og korn produseres. Heller 8 kilo korn til afrika enn en kilo kjøtt til meg.

-Persille

Persille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 00:33   #36
Persille
Juniormedlem

Persille sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 38
Persille er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kortreist mat er et veldig godt poeng Hvis alle i Norge skalø spise ris, må det gå MANGE fly fra Asia med mat til oss!

Hvis alle i Norge skal spise så mye biff, så må det mange fly med kyr fra sør-amerika. Og bøndene velger å produsere kjøtt til vesten, framfor andre mer energieffektive råvarer til søramerikanerne. Det er her faren ligger. Norge er heldige med søte bondemarkeder og subsidier i øst og vest, mens sør for ekvator må man produsere der pengene ligger.

Dessuten så er det jo fint at alle flyene vi sender med diverse fisk og råvarer til asia blir fyllt på tilbakeveien ... Selv om det ikke er noe hold i dette da vareflyten fra asia er langt større enn til!

Dette er vanskelig ass

Persille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 07:58   #37
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lillelord, her.

Ulemper: Maten er dyr, matbudsjettet ditt øker med minst 50 % vil jeg anta. Dessuten er det litt vanskelig å praktisere i mange settinger. Du må dessuten planlegge måltidene dine mer. Blir du sulten, kan du ikke bare storme inn i en kiosk, alt av fastfood er jo fyfy.

Jeg opplever heller også det motsatte. Færre impulskjøp, mer planlegging, ingen mat som blir liggende og mugne i kjøleskapet etc.

Når det kommer til det med fordeling, om det er økologisk forsvarlig å spise kjøtt som vi gjør i dag, så tror jeg man må ta med i regnestykket alle de enorme mengdene kjøtt som brennes hvert år for å holde prisene oppe ...

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 10:55   #38
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

http://www.dagbladet.no/2010/07/14/n...riks/12566986/

"- Vi har lenge sett at den raskeste og sikreste måten å redusere befolkningsveksten på er å utdanne kvinner. Da går alltid befolkningsveksten dramatisk ned, sier Randers.."

-Agreed

Gammel 29-09-10, 11:54   #39
Hamster59
Medlem

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Hamster59 er på en erverdig vei

Man kan jo spørre seg hva som er mest "ålreit": kjøtt av sauer som beiter på fjellet om sommeren og spiser tang i fjæra om vinteren eller kjøtt fra kyllinger som er foret opp på kornprodukter i et svært hønsehus. Tror jeg er litt på kollisjonskurs med miljøorganisasjonene der, jeg utvilsomt at sauer er de mest ålreite dyrene. Problemet er at det tar litt lenger tid å tilberede fårekjøttet, så kylling er lettvint å ty til i hverdagen. Har fått referert til et program sendt på Schrødingers katt, skal se det på nett seinere.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 12:01   #40
Lillelord
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2008
Lillelord er ny på veien

Økologisk sett så er man nok ikke på helt trygg grunn. Men Kina bygger 50 kraftverk i uka, sies det, og da tar jeg min daglige broiler for hva den er: En dråpe i havet.

Lillelord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost/høyfett-lavkarb Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 15:37   #41
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

"- Vi har lenge sett at den raskeste og sikreste måten å redusere befolkningsveksten på er å utdanne kvinner. Da går alltid befolkningsveksten dramatisk ned, sier Randers.."

-Agreed

Likte den jeg! For da kan kvinnfolk tjene penger selv og IKKE ved å føde barn! Da jeg gikk som alenemor med to barn fikk jeg over 21 000 kr utbetalt hver måned i ymse ting og tang..

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Introduksjon til lavkarbo.no - hjelp chikelu420 Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 19-05-10 00:01
Skoleoppgave om lavkarbo? Nahla Spørsmål og svar 12 01-10-09 21:58
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36
Lavkarbo i København??? Hjelp!!! Karin Generell diskusjon 5 28-08-06 22:39

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.