Sv: Hjelper ikke trening?
Ift trening og kosthold er de fleste med på endringer, ikke der problemet ligger, selv om de ofte trenger motivasjon for å begynne der. Mange har timer hos meg og de er svært villige til å komme igang og mange følger opp bra både ift kost og trening Jeg har ei som jeg prøvde å få over på lavkarbo men som er livredd fett og nekta det, hun endte på statens anbefalinger etter egen ønske, men hun raser ned i vekt, er kjempefornøyd, spiser seg mett og da kan jeg nesten ikke fortsette å presse henne over på lavkarbo 
Ift villighet og endring mente jeg på det psykologiske\sosiale plan, det er der de ikke fungerer, når vi etter x antall runder har kommet med en rekke forslag som personen selv vedgår er store problemer og disse kan ordnes opp i og personen nekter å gjøre noe med dem selv etter flere runder med mestringsgrupper, psykologtimer (meget dyktige psykologer, bl.a annet en professor som er internasjonalt kjent), familievernkontor, arbeidsutprøving osv så vil jeg si det er sånn. Kan nevne noen eksempler da, f.eks ei som stadig kommer med kritiske og sårende kommentarer mot kolleger og kunder der hun er på arbeidsutprøving samt at hun bruker det meste av dagene på å sutre over egen helsetilstand selv om brukerne har det langt værre enn henne, f.eks på et eldresenter hun jobbet, hun får gjentatte korreksjoner ift at det er umulig å fungere i jobb om hun holder på slik både fra flere arbeidsgivere, oss, andre behandlere, NAV osv. Får oppfølging på alle tenkelig mulige måter og ender allikevel opp med å mene at hun vet best og at ingen skal få endre på henne. Sånne har vi endel av desverre, men heldigvis mange som ikke er sånn Noe av grunnen til at endel er låst er som følger: De har bestemt seg for å få uføretrygd, noen sier det rett ut. De har på forhånd bestemt at de ikke vil prøve noe av det de foreslår, men er tvunget dit av NAV som mener de ikke har rett på uføretrygd. Sånne dager er jobben skikkelig utakknemlig 
Jeg uttrykte meg litt uklart ift at det kunne høres ut som jeg snakke om endring ift kost og trening og tenker nok mye likt som det du gjør 
|