Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Kcal inn vs kcal ut

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 12-04-12, 07:40   #26
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kcal inn vs kcal ut

Husk at om man skal brenne ekstra gjennom kjølige omgivelser så leder vann kulde bedre enn luft. Har lest (husker ikke hvor) utregninger på at om man senker seg ned i vann på ca 15 grader så taper man oppimot 350 kcal ... var det pr time, tro? Husker ikke. Det var iallfall mye.

Gammel 12-04-12, 07:46   #27
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Husk at om man skal brenne ekstra gjennom kjølige omgivelser så leder vann kulde bedre enn luft. Har lest (husker ikke hvor) utregninger på at om man senker seg ned i vann på ca 15 grader så taper man oppimot 350 kcal ... var det pr time, tro? Husker ikke. Det var iallfall mye.

Men det burde jo tilsi at jeg taper ekstra vekt på sommeren når jeg bader da, rimelig sjelden vi finner badevann på hele 20 grader.. 16-18 grader er nok heller normalen. Men det funker jo ikke det heller, en halvtime med nedkjøling i kaldt vann hver dag flere uker om sommeren..

Enten har jeg ikke forstått greia, eller så er det kroppen min som er på bærtur. Jeg veier jo så mye at i terien burde jeg ikke lagt på meg av 2000kalorier høykarbo en gang, men jo da, en kg opp hver uke i januar og februar( høykarbo pga ekstrem økonomisk krise= 4 brødskiver i døgnet + middag= under 2000kalorier i døgnet og 8kg opp).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 08:53   #28
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Vel ... jeg tror ikke termodynamikken forklarer alt hva som skjer i kroppen, MEN jeg tror på at når legemet blir kaldt så må det varmes opp, og det gjøres gjennom å forbrenne kalorier, enten fra mat eller fra sideflesket.

Om noen er mer interessert i emnet "cold thermogenesis" så finnes det mye i bloggen/forumet til Jack Kruse, Free the Animal-bloggen har hatt noen innlegg nå nylig og nederlenderen Wim Hoff er velkjent for sin evne til å håndtere kulde. Tim Ferris fra The 4hour body promoterer også kulde for å forbrenne ekstra.

Jeg regner forresten sterkt med at de amerikanske marinejergerne, polarforskere og NASA vil ha noen tabeller på kaloribehov vs omgivelsesvarme. Ikke at disse sier alt, men det vil antyde mye om hvordan kaloribehovet endrer seg.

Her er en kommentar fra Ray Cronise (rom-forsker) i bloggen Freetheanimal om økt forbrenning vs kulde. http://freetheanimal.com/2012/04/col...y-cronise.html (1 lb er sånn røffly et halvkilo, RMR er Resting Metabolic Rate)

Sitat:

"The generic number I came up with about three years ago when working with Tim on The 4 Hour body is that the energy to melt, and raise to body temperature, 66 lbs of ice = 1 lb of fat (3500 Kcals).
later I did a one dimensional solution to Founier’s law and then a more sophisticated model using mathematics that took into account skin thickness, adipose tissue, and muscle.
It turns out that sitting in 27C water (80F), which is where mild cold stress begins, burns about 2.4x RMR or for the average 100 watt human, or about 240 watts. This was compared to actual measurements of metabolism that range about 230-270W, so I considered it solved. (btw, using watts here as that takes into account time so that 1 watt is .86 kcal/hour )."

Jack Kruse går et skritt videre siden han promoterer kulde for å bygge BAT - Brown Adipose Tissue - som er "en annen type fett". Dette fettet er ikke passivt, men forbrenner ... og genererer varme. Wim Hoff har visstnok utviklet mye mer av BAT enn vanlige mennesker og er dermed bedre i stand til å opprettholde kroppstemperaturen under ekstrem avkjøling. Dette fettet genererer varme i stedet for mitokondrienæring (ATP)...

Funny fact:
Dette fettet finnes det mest av midt på ryggen. Om man kjenner på huden her vil den omtrent alltid være varm, i motsetning til andre "fete" steder.
Og små barn har mye BAT fordi de har høy overflate og liten evne til selv å skaffe mat. Begge deler gjør dem utsatte for nedkjøling. En stor andel BAT motvirker dette.
Slanke personer har også ofte en høyere andel BAT. Antakelig gjør dette at de kjører overskuddsenergi rett ut som varme i stedet for å lagre kaloriene.. BAT sies "å forbrenne hvitt fett"...
http://www.vivo.colostate.edu/hbooks.../brownfat.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_adipose_tissue
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14715917
http://www.webmd.com/diet/features/the-truth-about-fat

Ulempen er at for å bygge BAT må man altså fryse.... og spise høyfett lavkarbo (høyfett fordi man sannsynligvis ikke bør innta for mye protein for å bygge BAT) Og tro meg - en time i 15 grader varmt vann 1-2 timer (nok til å varme opp igjen, men ikke nok til å erstattespise - for man blir sulten) før sengetid gjør at man tisser ekstra mye, sover godt og går ned litt. (Og et biprodukt av fettforbrenning er vann...) Jeg har prøvd. Problemet mitt er at jeg ikke tør å gå ut så hardt siden jeg er på medisinert stoffskifte... og er redd for at jeg kan "fryse meg hypo" om jeg er uforsiktig. Og så er det j****la kaldt, da.

Men igjen - dette er kun ett aspekt av konglomeratet som utgjør et menneskes vektregulering...
Andre aspekter er f.eks at
- insulintopper fører til fettlagring
- lavt stoffskifte fører til nedregulering av forbrenningen
- miljøgifter som kroppen ikke kvitter seg med kan deponeres "trygt" i fett (har ikke undersøkt validiteten til dette)
- østrogenoverskudd lagres i fettdepoter
- fett gir høyere metthetsgrad enn karbohydrater
- fiber (volum) gir høyere metthetsgrad enn små porsjoner

Så som et enkeltmenneske som forsøker å bli litt slankere er det mange ulike innfallsvinkler å forsøke.

... hvor landt utpå jordet har jeg snakket meg bort nå...?

Gammel 12-04-12, 09:03   #29
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Vel ... jeg tror ikke termodynamikken forklarer alt hva som skjer i kroppen, MEN jeg tror på at når legemet blir kaldt så må det varmes opp, og det gjøres gjennom å forbrenne kalorier, enten fra mat eller fra sideflesket.

Om noen er mer interessert i emnet "cold thermogenesis" så finnes det mye i bloggen/forumet til Jack Kruse, Free the Animal-bloggen har hatt noen innlegg nå nylig og nederlenderen Wim Hoff er velkjent for sin evne til å håndtere kulde. Tim Ferris fra The 4hour body promoterer også kulde for å forbrenne ekstra.

Jeg regner forresten sterkt med at de amerikanske marinejergerne, polarforskere og NASA vil ha noen tabeller på kaloribehov vs omgivelsesvarme. Ikke at disse sier alt, men det vil antyde mye om hvordan kaloribehovet endrer seg.

Her er en kommentar fra Ray Cronise (rom-forsker) i bloggen Freetheanimal om økt forbrenning vs kulde. http://freetheanimal.com/2012/04/col...y-cronise.html (1 lb er sånn røffly et halvkilo, RMR er Resting Metabolic Rate)

Jack Kruse går et skritt videre siden han promoterer kulde for å bygge BAT - Brown Adipose Tissue - som er "en annen type fett". Dette fettet er ikke passivt, men forbrenner ... og genererer varme. Wim Hoff har visstnok utviklet mye mer av BAT enn vanlige mennesker og er dermed bedre i stand til å opprettholde kroppstemperaturen under ekstrem avkjøling. Dette fettet genererer varme i stedet for mitokondrienæring (ATP)...

Funny fact:
Dette fettet finnes det mest av midt på ryggen. Om man kjenner på huden her vil den omtrent alltid være varm, i motsetning til andre "fete" steder.
Og små barn har mye BAT fordi de har høy overflate og liten evne til selv å skaffe mat. Begge deler gjør dem utsatte for nedkjøling. En stor andel BAT motvirker dette.
Slanke personer har også ofte en høyere andel BAT. Antakelig gjør dette at de kjører overskuddsenergi rett ut som varme i stedet for å lagre kaloriene.. BAT sies "å forbrenne hvitt fett"...
http://www.vivo.colostate.edu/hbooks.../brownfat.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_adipose_tissue
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14715917
http://www.webmd.com/diet/features/the-truth-about-fat

Ulempen er at for å bygge BAT må man altså fryse.... og spise høyfett lavkarbo (høyfett fordi man sannsynligvis ikke bør innta for mye protein for å bygge BAT) Og tro meg - en time i 15 grader varmt vann 1-2 timer (nok til å varme opp igjen, men ikke nok til å erstattespise - for man blir sulten) før sengetid gjør at man tisser ekstra mye, sover godt og går ned litt. (Og et biprodukt av fettforbrenning er vann...) Jeg har prøvd. Problemet mitt er at jeg ikke tør å gå ut så hardt siden jeg er på medisinert stoffskifte... og er redd for at jeg kan "fryse meg hypo" om jeg er uforsiktig. Og så er det j****la kaldt, da.

Men igjen - dette er kun ett aspekt av konglomeratet som utgjør et menneskes vektregulering...
Andre aspekter er f.eks at
- insulintopper fører til fettlagring
- lavt stoffskifte fører til nedregulering av forbrenningen
- miljøgifter som kroppen ikke kvitter seg med kan deponeres "trygt" i fett (har ikke undersøkt validiteten til dette)
- østrogenoverskudd lagres i fettdepoter
- fett gir høyere metthetsgrad enn karbohydrater
- fiber (volum) gir høyere metthetsgrad enn små porsjoner

Så som et enkeltmenneske som forsøker å bli litt slankere er det mange ulike innfallsvinkler å forsøke.

... hvor landt utpå jordet har jeg snakket meg bort nå...?

Tusen takk for interessant støff!!

Gammel 12-04-12, 13:55   #30
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

om østrogen lagres i fettet, og ikke progesteron, da må det bli ubalanse ved fett-tap da? kan det forklare noe av de hormonendringene folk erfarer ved vekt-tap på lavkarbo?

Gammel 12-04-12, 14:44   #31
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

om østrogen lagres i fettet, og ikke progesteron, da må det bli ubalanse ved fett-tap da? kan det forklare noe av de hormonendringene folk erfarer ved vekt-tap på lavkarbo?

Jeg har ikke satt meg inn i dette, men på ett av de forumene jeg lurker (som er mer rettet mot PB/paleo og hvor en del folk bruker kuldeterapi for å gå ned) så mener man at frislipp av østrogen kan være et problem, ja om det blir mye og raskt...

Gammel 12-04-12, 17:18   #32
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Jeg har ikke satt meg inn i dette, men på ett av de forumene jeg lurker (som er mer rettet mot PB/paleo og hvor en del folk bruker kuldeterapi for å gå ned) så mener man at frislipp av østrogen kan være et problem, ja om det blir mye og raskt...

dette visste jeg ikke. takk. Da kan jo de som det er aktuelt for og lurer spørre hvilke symptomer det gir. ødem, mer mensblødning, mens-smerter, pms eller noe sånt kanskje?

Gammel 12-04-12, 17:20   #33
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

dette visste jeg ikke. takk. Da kan jo de som lurer spørre hvilke symptomer det gir. ødem, mer mensblødning, mens-smerter, pms eller noe sånt kanskje?
fant:ider du av PMS, humørsvingninger, migrene, ømme bryster, depresjon, angst, panikk, tørr skjede, nattesvette, hetetokter, tørr hud, tørt hår, sprukne heler, kraftige mens, svake mens, uregelmessig mens, søvnproblemer, vann i kroppen eller fett rundt magen du ikke klarer å bli kvitt? Dette er noen av symptomene som opptrer når du lider av østrogen-dominans, en hormonell ubalanse som rammer stadig flere kvinner i absolutt alle aldre.her http://natpro.tjenester.org/

Gammel 17-04-12, 12:06   #34
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Se videodokumentarene linket i dette innslaget fra FatHead....

Mye om at "det ikke er ett fett" og at det man spiser ikke "ender opp på sidebeina" - hos alle, men at hos noen så "bruker man kalorien på begge sider - og så legger den på sidebeina til seinere bruk" ...

ANBEFALES: http://www.fathead-movie.com/index.p...ple-arent-fat/

Gammel 17-04-12, 13:22   #35
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Se videodel nr 5... stakkaren som spiser clotted cream fra boks - han SLITER...

OG slutten på del 6/begynnelsen på del 7 gir mange forklaringer på hvorfor det er vanskelig å beholde oppnådd vekt.

Sist redigert av smgj : 17-04-12 kl 14:07.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kh og kcal pr dag? Tufso86 Lavkarbo generelt 6 26-05-11 22:04
Kcal Juleskinke. Ndure Spørsmål og svar 1 06-12-09 11:28
Kcal på lavkarbo? smia Trening 20 18-10-09 12:52
Karbo vs kcal jannekristin Lavkarbo generelt 6 30-05-09 21:31
Kcal vs karber Miegull Mer enn 30 kg overvekt 3 20-01-09 12:04

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.