Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Gjør folk virkelig dette? (Hundeanskaffelse)

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 28-06-11, 17:59   #26
silje21
Seniormedlem

silje21 sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 35
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gjør folk virkelig dette? (Hundeanskaffelse)

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Min far, som er oppvokst på gård kjølte ned alle ønsker om hund og katt med det at "da står DU ansvarlig for at dyret har et godt liv! Og er ikke livet godt lenger står DU ansvarlig for at dyret ikke lider for lenge!"

Vi har hatt undulater

xD
Høres ut som en smart mann

SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 18:01   #27
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Jeg reagerte også på overnevnte annonse.
Her har vi akkurat nå to hunder, den ene er ei storpuddeljente på sju og et halvt år.
Mellompuddelen vår ble dessverre avlivet ni år gammel desember 2009 pga alvorlige helseproblem.
Jeg har "kose-hunder" som elsker å være på tur, rulle seg i søla, sjekke all slags godsaker som lukter godt og selvfølgelig bre seg ut i sofaen etter endt økt.
Jeg bader ikke mine 1 gang i uka. Pelsstellet er rimelig enkelt; i sommerhalvåret er de korthårete og i vinterhalvåret litt lenger i pelsen. En grundig gjennpmbørsting i uka er stort sett det som trengst.
En åtte måneder hund er en tenåring, uansett rase.
Våre hunder har alltid fått masse mosjon og utfordinger / trening. Det betyr at til og med i tenårene så er de relativt rolige innendørs.
Altfor mange kjøper seg en dvergrase og tror den ikke trenger mosjon eller trening
At en hund får tre-fire tisseturer til dagen er jo også noe jeg reagerer på. En voksen hund kan klare seg med fire tisseturer, men det er ikke optimalt. En åtte måneder hund vil ha behov for flere turer, i tillegg trenger vanligvis små hunder oftere å tisse enn store hunder.
Har sagt det i mange år at det burde vært sertifikat for å få lov til å skaffe seg dyr. Det fortjener dyrene!

Gammel 28-06-11, 18:06   #28
silje21
Seniormedlem

silje21 sin avatar

silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Altfor mange kjøper seg en dvergrase og tror den ikke trenger mosjon eller trening Dessverre er det for mange som tror det at en mindre hund ikke trenger trening i det hele tatt. Inkludert oppdragelse. "Den er jo så liten" :/
At en hund får tre-fire tisseturer til dagen er jo også noe jeg reagerer på. En voksen hund kan klare seg med fire tisseturer, men det er ikke optimalt. En åtte måneder hund vil ha behov for flere turer, i tillegg trenger vanligvis små hunder oftere å tisse enn store hunder.
Har sagt det i mange år at det burde vært sertifikat for å få lov til å skaffe seg dyr. Det fortjener dyrene!

Er så enig!!

SiljeC sin Journal
Gammel 28-06-11, 18:12   #29
Conjurier
Medlem

Medlem siden: Aug 2008
Conjurier er på en erverdig vei

Hva med alle som skaffer seg barn med heller liten kunnskap om rasen på forhånd
Har ikke lyst at det skal være regler på alt. Alt kommer til å bli ulovlig i dette landet snart

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 18:17   #30
silje21
Seniormedlem

silje21 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Conjurier, her.

Hva med alle som skaffer seg barn med heller liten kunnskap om rasen på forhånd
Har ikke lyst at det skal være regler på alt. Alt kommer til å bli ulovlig i dette landet snart

hehe mange som går gravid før de får barn da :P i ca 9mnd har jeg hørt, får jo bittelitt tid til å lese og finne ut litt? hva vet jeg, aldri vært gravid
Og ikke kan man sette ut annonse på nett: unge gies bort, har ikke tid til den

Og når det kommer til regler, så er det jo selvfølgelig ikke meningen at alt skal lages lover av, og reguleres i hue og ræva, men enkelte ting, ja uten tvil.
og siden vi "produserer" så mange dyr, dvs lar de formere seg uten stopp,som vi så kaster ut/avliver fordi ingen vil ha de, så kunne det godt vært noen reguleringer på dyrehold og avl.

SiljeC sin Journal
Gammel 28-06-11, 18:26   #31
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 42
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå er det ikke noe man bør gjøre i forbifarten å skaffe seg katt heller. Jeg personlig (ikke direkte rettet mot ditt utsagn) er kjempeprovosert over folk som skaffer seg "feriekatt" fordi ungene synes kattunger er så søte, og i så alt for mange tilfeller forsømmer dem, eller reiser fra dem når ferien er over ...
Jovisst er de fleste katter mer selvstendige enn hunder, men de trenger fortsatt stell, kjærlighet og tilstedeværelse! Jeg har selv en skogs- /huskattbastard som årner seg selv med lufting og toalett, som utekatter flest, men jeg tenkte meg om i flere år før anskaffelse ble aktuelt, selv om jeg fikk han gratis. Han får masse kos og oppmerksomhet, skikkelig kattemat, og mine kattevakter velger jeg med omhu, dersom jeg må reise et sted hvor jeg ikke kan ta han med.
Og så synes jeg det er et kollektivt ansvar for alle katteeiere å kastrere katter som ikke skal avles på. Det er f.eks over femti tusen løskatter bare i Oslo som har seg og sprer kattepest. Og med tanke på hvor mange som havner på omplasseringsenheter, så er det et uanstendig antall katter som ender opp med å bli avlivet fordi de aldri får et nytt hjem. Katter og hunder, renrasa eller ikke er like mye verdt! (:fanesak: !!!)

nå mente jeg ikke at det var helt greit å skaffe katt uten videre da. er jo grunnen til at jeg ikke har katt selv nå, var lissom det første jeg skulle ha når jeg flytta for meg selv. Men så fikk jeg utendlansk kjæreste, så med all reisinga og muligens flytting syns jeg ikke det var rett å skaffe katt.

Men folk har mye lettere for det når katta er gratis mener jeg. En kollega skaffet seg papillon, valpen kosta 25 000. ikke akkurat småpenger.

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 18:40   #32
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

nå mente jeg ikke at det var helt greit å skaffe katt uten videre da. er jo grunnen til at jeg ikke har katt selv nå, var lissom det første jeg skulle ha når jeg flytta for meg selv. Men så fikk jeg utendlansk kjæreste, så med all reisinga og muligens flytting syns jeg ikke det var rett å skaffe katt.

Men folk har mye lettere for det når katta er gratis mener jeg. En kollega skaffet seg papillon, valpen kosta 25 000. ikke akkurat småpenger.

Åh, nei, jeg trodde ikke det heller, altså, og det var ikke retta mot deg, jeg bare måtte ta sjansen når den bydde seg akkurat i den setninga du skrev til å rope litt ut om noe som engasjerer meg mye!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:30   #33
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sitat:

Mener du virkelig at en hund trenger mer enn 3-4 turer ut om dagen?
Da mishandler vel jeg hunden jeg da, som går ut med han to ganger om dagen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:35   #34
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Tror vel det primært var snakk om akkurat denne rasen, og ikke generelt.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:38   #35
fett-nok
Medlem

fett-nok sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 53
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Min flyr ut og inn hele tiden når jeg er hjemme. Når jeg ikke er det på dagtid får hun tisseTUR(går en tur) om morgenen, slippes ut i hagen x antall ganger etter at jeg har kommet hjem og tisseTUR igjen på kvelden.

Ikke hver dag vi går kveldstur engang, så jeg får nok ikke 6 på terningen heller altså Hodetrening gjør vi hver dag, leker i hagen eller har andre hunder på besøk. Men innrømmer at 1-2 kvelder blir det ikke langtur på kvelden

fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 20:05   #36
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Tror vel det primært var snakk om akkurat denne rasen, og ikke generelt.

Ok, da misforsto jeg heldigvis

Vår får en "lang" tur på kvelden, vi har desverre ingen hage han kan løpe i. Men ca en times tur om dagen får han.

Gammel 28-06-11, 20:12   #37
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Med totalt 8 mennesker i hus burde det jo gå an å gi hunden nok stimuli. Også kan de eldste barna kan gå tur og de mindre gi mat osv de gangene når mor ikke strekker til....
Gi barna litt ansvar....

Sist redigert av Jabba : 28-06-11 kl 20:19.
Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 20:54   #38
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

I følge alle mine bøker om hund, så bør en voksen hund få mulighet til å tømme blæra minst fire ganger om dagen. En liten valp må ut veldig ofte før den får blærekontroll, og tiden mellom bitteliten valp og voksen vil gjøre at den gradvis klarer seg med færre turer pr.dag.
Men at en voksen hund klarer å holde seg i opptil 12 timer er sant.
Jeg kan også holde meg om jeg må, f.eks. på tur, men det er ikke mer behagelig for meg enn for bikkja.

Nå prater jeg ikke om å tur med bikkja så mange ganger til dagen, men la den få sjansen til å gå på do.
Bikkja i annonsen, en åtte måneder dvergpuddel, fikk 3-4 lufteturer pr dag, men kunne finne på å gjøre fra seg inne. Jeg leser luftetur som et lite do-besøk.

Min italienske mynde må tømme blæra mye oftere enn storpuddelen, Bittesmå hunder har selvsagt mindre blære enn store hunder, og er det fullt, så er det fullt.

Gammel 28-06-11, 21:23   #39
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

I følge alle mine bøker om hund, så bør en voksen hund få mulighet til å tømme blæra minst fire ganger om dagen. En liten valp må ut veldig ofte før den får blærekontroll, og tiden mellom bitteliten valp og voksen vil gjøre at den gradvis klarer seg med færre turer pr.dag.
Men at en voksen hund klarer å holde seg i opptil 12 timer er sant.
Jeg kan også holde meg om jeg må, f.eks. på tur, men det er ikke mer behagelig for meg enn for bikkja.

Nå prater jeg ikke om å tur med bikkja så mange ganger til dagen, men la den få sjansen til å gå på do.
Bikkja i annonsen, en åtte måneder dvergpuddel, fikk 3-4 lufteturer pr dag, men kunne finne på å gjøre fra seg inne. Jeg leser luftetur som et lite do-besøk.

Min italienske mynde må tømme blæra mye oftere enn storpuddelen, Bittesmå hunder har selvsagt mindre blære enn store hunder, og er det fullt, så er det fullt.

Hunder er sikkert forskjellige. Han her kommer seg jo ut om han MÅ, men når han ligger der så bedagelig uten å ytre et pip så regner jeg med at det er greit for han.
Mange andre som har hund har samme erfaring, men nå snakker jeg om større hunder.

Gammel 28-06-11, 22:43   #40
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Klart, alle er forskjellige, men har man en stor valp/unghund som finner på å gjøre fra seg inne, så ville iallefall jeg tilbudt den flere muligheter for å tømme seg ute.
Jeg er slett ikke fan av å tørke tissedammer inne.....

Gammel 29-06-11, 00:04   #41
fett-nok
Medlem

fett-nok sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 53
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Når vi først er inne på dette med hunder deler jeg dette jeg fikk for litt siden:

Ber alla hundvänner runt i Sverige/Norge hålla ögonen öppna efter drygt 2-årig vit Boxerhane. Han blev stulen i Skåne förra veckan och man befarar att han sålts vidare via Blocket el dyl. Har någon i din närhet köpt/ska köpa en vuxen vit Boxer? Isf kontakta gärna uppfödaren Åsa Danielsson. Snälla håll ögonen öppna så hunden får komma hem till husse igen!

fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 09:30   #42
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Klart, alle er forskjellige, men har man en stor valp/unghund som finner på å gjøre fra seg inne, så ville iallefall jeg tilbudt den flere muligheter for å tømme seg ute.
Jeg er slett ikke fan av å tørke tissedammer inne.....

Har mediumstor valp på 3.5 mnd og han blir tatt ut i ett enda kjør. Kan ha vært ute i 1-1.5 time, ganske sikker på at blæra er tom og tusler inn. Mens jeg henger av meg jakka tisser han i gangen

Med forrige valp var vi ute i snitt 20 ggr i døgnet, slapp vi dammer inne? Nhææ.... Har opplevd at valpen tisser 4-5 ggr i løpet av èn time

Skal man ha valp er det bare å handle inn meter på meter med tørkepapir og mil på mil med tålmodighet!

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 01:00   #43
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Skjønner at min hund er av "de priviligerte" når det gjelder turer..
Når han er hos meg, så får han tur ut, ca 15 minutt hver 3-4 time. For at jeg syns han trenger det. Vi går også 2 turer på ca 1 time hver dag.

Jeg får ikke ha hunden her i leiligheten på fast basis, så vi bytter på ham, jeg og min Kjære.

Når han har hunden, kjører de til ett sted hunden kan løpe fritt så lenge de ønsker det. Og de har flere småturer i løpet av dagen-.

"tissetur" - da mener jeg en tur på ca 10 minutt, og en skikkelig tur er på ca èn time.

Syns synd på de hundene som bare får to turer i løpet av en dag! Og som må være alene mye av dagen.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 11:16   #44
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Skjønner at min hund er av "de priviligerte" når det gjelder turer..
Når han er hos meg, så får han tur ut, ca 15 minutt hver 3-4 time. For at jeg syns han trenger det. Vi går også 2 turer på ca 1 time hver dag.

Jeg får ikke ha hunden her i leiligheten på fast basis, så vi bytter på ham, jeg og min Kjære.

Når han har hunden, kjører de til ett sted hunden kan løpe fritt så lenge de ønsker det. Og de har flere småturer i løpet av dagen-.

"tissetur" - da mener jeg en tur på ca 10 minutt, og en skikkelig tur er på ca èn time.

Syns synd på de hundene som bare får to turer i løpet av en dag! Og som må være alene mye av dagen.

Så godt hunden din har det Lava! Skulle ønske vi også fikk dette til, og i begynnelsen, eller før vi fikk snuppa for to år siden, så klarte vi det. Eller, vi gikk med han kanskje to ganger, men mange ganger i uka på timeslange turer på fjellet.
Nå, med en toåring, går det bare ikke. Men merker også at energinivået hans er lavere nå, han er 7 år, så de kortere skog og fjellturene virker som han er fornøyd med (men ja, jeg har dårlig samvittighet).
Men jeg tenker også på at det ikke bare er å være ute som teller for trivselen til hunden. Han her fikk en stor oppgave da han ble "storebror", og han og snuppa leker sammen her i time etter time. De løper rundt her, hun kaster leker, han plukker opp, hun prøver å få tak i, osv. Og han er en veldig flink "storebror" - utfordrer henne akkurat nok. Av og til vinner hun drakampen og er meget fornøyd, men han vet jo at han er sterkest. Som oftest gir han henne en skikkelig kamp og trener henne opp til en god lekekamerat Så på mange måter virker han nesten mer fornøyd nå enn før. Han er ikke like stresset, maser ikke om å komme seg ut hele tiden og er mer med oss. Han er også roligere når vi møter andre hunder. Før bjeffet han på alle hann-hunder, mens nå er det et unntak. På mange måter er han mer en familiehund nå enn før?
Her er han forresten, kandidat 226
http://www.ba.no/nyheter/dyr/article...2.ece?start=27

Gammel 01-07-11, 11:46   #45
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Dessuten, bare som et kontra, det er jo faktisk enda enklere å få seg barn enn hund

Må bare få lov til å kommentere akkurat dette sitatet, ikke for å angripe deg Vibeke67, mer for å benytte anledningen til litt generelt opplysningarbeid .

Min erfaring er ikke at det er lettere å få barn enn hund. En hund kan kjøpes for penger. Det hjelper ikke nødvendigvis hvor mye penger man enn har hvis man har problemer med å få barn, de kan ikke kjøpes for penger. Hvert 6/7 par i fertil alder i Norge sliter med å bli gravide.

Dette var bare en digresjon. Ikke meningen å spore av diskusjonen som er veldig interessant.

Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør man når man er på besøk hos folk? morthy Generell diskusjon 36 04-08-10 20:13
Dette går virkelig fortryllende bra KW87 Ketolysekuren 13 22-04-08 23:03
Dette gir virkelig resultater! Janis Ketolysekuren 15 07-11-07 08:30
Nei nå lurer jeg virkelig på hva jeg gjør galt! Kokosbolla :o) Ketolysekuren 15 16-08-07 23:03

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.