Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse: Frukt dersom under karbgrensa?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 31-07-11, 09:35   #26
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolyse: Frukt dersom under karbgrensa?

Undersøkelsen sier ikke hva de som spiste mindre fruktose erstattet maten med fruktose med. Om det var brød de spiste f.eks er det jo ikke rart de gikk ned mindre.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 10:13   #27
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Faktisk, hvis du leser denne studien ser du at det ikke helt stemmer:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21621801 de som spiste 50-70 g fruktose fra frukt og noe grønnsaker (det er veldig mye frukt og grønnsaker!) gikk ned mest i vekt, fikk lavere fasteblodsukker og redusert insulinresistens, sammenligna med gruppa som omtrent ikke inntok frukt og lite grønnsaker (under 20 g pr dag), så om kildene til fruktose er bra, dvs fra frukt og grønnsaker, oppnår man langt bedre resultater enn om mengdene er mindre men kommer fra dårlige kilder. Jeg finner det helt naturlig da både frukt og grønnsaker inneholder mye annet bra enn bare fruktose og glukose.

Beklager til trådstarter for avsporinga, men når debatten rota seg inn på fruktose ble jeg litt tent

Du må gjerne argumentere for at 50-70g karber er best, men den diskusjonen hører ikke hjemme på en tråd om Ketolysekuren. Bruk enten en av trådene om kostholdsfilosofier som tillater mer karber eller generell kostholdsdebatt for det.

Kan godt hende at det er riktig for mange, kanskje tom for en gjennomsnittsperson, uten at jeg vet det, men det stemmer ikke for alle. Mange av oss som har valgt Ketolysekuren er mer karbohydratfølsomme enn en gjennomsnittsperson. Merk også at Ketolysekuren kun er anbefalt for folk som har mer enn 10-15 kg å gå ned.

På ketolysekuren skal du maks ha 15g karbohydrat om dagen som kvinne. Når man gir råd til en nybegynne på denne kuren, er det viktig å holde seg til prinsippene for den kostholdsfilosofien de har valgt! -Og frukt skal ikke spises på ketolysekuren.

Ett middels stort eple gir 15g karbohydrat - det vil fylle hele dagskvoten for en som har valgt dette kostholdet. Isteden kan man spise grønnsaksblanding av 100g blomkål, 100g brokkoli og 50g squash til middag, salat av 75g salat, ett par snach agurker, litt paprika og litt tomat til lunch, ha ca 3 egg om dagen, samt 1 dl fløte eller sæterrømme, og man vil allikevel holde seg under 15g karber om dagen. Supplerer man dettte med karbofrie varer som feks fet fisk, kjøtt, bacon, ost, meierismør, majones og cocosa, så har man fullverdig mat for en hel dag

Sist redigert av bente1 : 31-07-11 kl 11:19.
bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 12:30   #28
MissPivotal
Medlem

MissPivotal sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Oi.. Var ikke meningen å sette i gang en utrivelig diskusjon, her!

Er som sagt veldig ny med dette kostholdet, og føler et behov for å forstå hva jeg holder på med Forklaringen at dersom man bruker fem gram av kvoten på en matvare som egentlig ikke tilfører stort av det kroppen trenger blir det feil, kan jeg veldig godt slå meg til ro med. Takker for input!

MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:00   #29
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal, her.

Oi.. Var ikke meningen å sette i gang en utrivelig diskusjon, her!

Er som sagt veldig ny med dette kostholdet, og føler et behov for å forstå hva jeg holder på med Forklaringen at dersom man bruker fem gram av kvoten på en matvare som egentlig ikke tilfører stort av det kroppen trenger blir det feil, kan jeg veldig godt slå meg til ro med. Takker for input!

Var så absolutt ikke din feil, spørsmålet ditt var helt greit Jeg ville aldri lagt inn en slik link om jeg hadde visst hvilken diskusjon som kom. Poenget med det var bare en liten ekstra motivasjon for å gjøre de valgene du bør på denne kuren Og den konklusjonen kan du helt klart slå deg til ro med. Masse lykke til til deg i fortsettelsen!

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:04   #30
MissPivotal
Medlem

MissPivotal sin avatar

MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Takk skal du ha!

Gammel 31-07-11, 13:41   #31
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Undersøkelsen sier ikke hva de som spiste mindre fruktose erstattet maten med fruktose med. Om det var brød de spiste f.eks er det jo ikke rart de gikk ned mindre.

Det er jo det som er poenget, frukt og grønt inneholder mye annet som "nuller" ut flere av problemene med fruktose, mens fruktose fra andre kilder ser ut til å skape negative effekter, derav, det er ikke likegyldig hvor man får fruktose fra selv om man har samme mengde.

bente1: Det er ikke det jeg sier, jeg motsa bare det du sa om at det var likegyldig med kilden så lenge mengden var lik. Det kostholdet inneholdt uansett langt mer enn 50-70 karber siden de var fruktose alene, jeg spiser på ingen måte slik selv. Ja, jeg skjønner at det på ketolyse ikke fungerer med frukt, det har jeg ikke motsagt, jeg bare hang meg på sidesporet flere andre la opp til med fruktose som heller ikke hadde noe særlig med trådstarters spørsmål Husk at grønnsaker også inneholder fruktose og sånn sett er det nesten umulig å unngå det helt på ketolyse

MissPivotal: Ikke meninga å ødelegge tråden din, lykke til med ketolyse, håper du får gode resultater slik jeg ser flere andre har gjort

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:44   #32
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Jeg for min del synes det er vanskelig å finne ut hva som er frukt, bær og grønnsaker.
Det jeg tror er et bær viser seg å være frukt, grønnsaken viser seg å være et bær. Og frukten er egentlig en grønnsak! Så jeg spiser det som karbene tillater.

Gammel 31-07-11, 14:20   #33
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av bente1, her.

På ketolysekuren skal du maks ha 15g karbohydrat om dagen som kvinne. Når man gir råd til en nybegynne på denne kuren, er det viktig å holde seg til prinsippene for den kostholdsfilosofien de har valgt! -Og frukt skal ikke spises på ketolysekuren.

Ingen har sagt at man skal spise frukt på ketolysekuren, for det skal du ikke.

Men, jeg syns det er et poeng at anbefalingene blir gitt på riktig grunnlag. Å fraråde frukt pga fruktoseinnholdet syns jeg er mer i retning av skremselspropaganda enn faktabasert opplysning.

Frukt hører ikke hjemme på ketolysekuren pga karbohydratinnholdet. På samme måte som brød, potet, ris og pasta ikke hører hjemme i et slikt kosthold.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:27   #34
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Frukt hører ikke hjemme på ketolysekuren pga karbohydratinnholdet.

Ikke bare karboinnholdet. Oggså fordi det gir svært rask blodsukkerstigning, som igjen trekker mye insulin.

Gammel 31-07-11, 14:48   #35
MissPivotal
Medlem

MissPivotal sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg for min del synes det er vanskelig å finne ut hva som er frukt, bær og grønnsaker.

Jeg også! Spiser for eksempel en del avokado, og har alltid tenkt på det som en grønnsak. Og tomat. Men ser nå at begge to botanisk sett betegnes som bær! Er jammen ikke lett å holde styr på alt sammen..

Gammel 31-07-11, 16:40   #36
Vegard L
Medlem

Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal, her.

Jeg også! Spiser for eksempel en del avokado, og har alltid tenkt på det som en grønnsak. Og tomat. Men ser nå at begge to botanisk sett betegnes som bær! Er jammen ikke lett å holde styr på alt sammen..

Såvidt jeg vet betegnes begge to som frukt, men her er det åpenbart ikke lett å bli enige :P

La oss kalle de avocado og tomat!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 16:41   #37
Vegard L
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ikke bare karboinnholdet. Oggså fordi det gir svært rask blodsukkerstigning, som igjen trekker mye insulin.

Pga karbohydratinnholdet! Men fiberet i frukt gjør at blodsukkerstigningen er lavere enn andre karbohydratkilder.

Gammel 31-07-11, 18:49   #38
MissPivotal
Medlem

MissPivotal sin avatar

Jeg leste en veldig lite oppklarende artikkel som sa at ja, de var frukter fordi de var frukter på planten/treet de vokste på, men at de var bær botanisk sett fordi de hadde frø :P Hehehe.. Må nesten le litt! Godt at de mest innlysende, karbo-rike tingene er lett å skille

Gammel 31-07-11, 21:50   #39
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Avokado er også noe for seg med sitt høye fettinnhold og lave karbohydratinnhold, ulikt enhver frukt, grønnsak og bær. Ligner mer en myk nøtt om den skal sammenlignes med noe, men jeg synes den er noe for seg; en vegetabilsk fettkilde som er anvendelig pga sin mykhet.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dersom man skeier ut på ketolyse Bæremæ Spørsmål og svar 14 19-07-11 00:35
Ketolyse og frukt Rusalka Ketolysekuren 3 07-05-10 17:34
Dersom jeg skal ned i vekt Alexy Lavkarbo generelt 3 24-06-09 00:03
Dersom noen har noe de vil ha oversikter over ... Summer Informasjon 4 26-11-07 22:48
Hva spiser man sammen med f eks frukt dersom man ikke har nøtter? Lollypop! Dr Lindbergs 1 03-11-07 21:04

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.