Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Baconsvor og transfett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-11-11, 14:51   #26
Engledans
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Baconsvor og transfett

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg vil også ha masse høner... Men føler det er litt teit å ha det sånn midt i et nabolag? Eller ikke teit, men masete og luktete.. Og de må vel ha et sted å gå under? Og være inne på på vinteren?

Nei, det er ikke så kurant når en bor litt tett nei. og de må ha et hus ja
Vi bor på småbruk så har nok høneplass, og ikke naboer som plages.Her i høst, var vi brått en høne i minus, fant den ikke da vi skulle ta de inn, og trodde jo at reven hadde tatt den.Etter 3 dager kom en nabo og lurte på om vi mangla en høne, den hadde sittet under stabburet til naboen i 3 dager

Gammel 09-11-11, 15:08   #27
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Photo, gjør det, så lever du til du blr 150

Å, herregud. hva skal jeg bruke all den tida på?

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 15:22   #28
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Svinespekk, som skal være nøytralt av fettkvalitet, og i tillegg smaker godt!
Baconsvor, god gammeldags, inneholder vel tragisk nok transfett?

Hvor har du lest dette om transfett i bacongull?

Transfett må merkes på norske varer som delvis herdet og/eller hydrogenert fett.

Har jeg virkelig oversett dette?

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 15:39   #29
Engledans
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Å, herregud. hva skal jeg bruke all den tida på?

Gammel 09-11-11, 17:16   #30
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Transfett får man fra vegetabilsk fett, da tenke jeg på det transfettet som er kjemisk bearbeidet og delvis herdet som vi før hadde i margariner, og som fortsatt finnes i en del matvarer.

Men, noe mat inneholder naturlig transfett, og bør ikke forveksles med industrielt transfett.

Hva som har skedd med baconsvor før det havner i posen, det tør jeg ikke garantere for....men animalsk er det. Kan vel ikke tenke meg at det er stekt i vegetabilsk fett?

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 17:28   #31
Bestemamma
Seniormedlem

Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Transfett får man fra vegetabilsk fett, da tenke jeg på det transfettet som er kjemisk bearbeidet og delvis herdet som vi før hadde i margariner, og som fortsatt finnes i en del matvarer.

Men, noe mat inneholder naturlig transfett, og bør ikke forveksles med industrielt transfett.

Hva som har skedd med baconsvor før det havner i posen, det tør jeg ikke garantere for....men animalsk er det. Kan vel ikke tenke meg at det er stekt i vegetabilsk fett?

Joda, det er akkurat det det er........
Maarud Bacongull er fritert i solsikkeolje Kims Bakon Crisp er fritert i solsikkeolje og Kims Baconsnacks er fritert i solsikkeolje
Endatil min favoritt, Maarud gammeldags baconsvor er fritert i vegetabilsk olje....

Skal lage opp mye god sprøstekt svor denne jula.......

Sist redigert av Bestemamma : 09-11-11 kl 17:37.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 17:52   #32
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Hva med Øffer, som etter min mening er den definitivt beste?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 09-11-11, 19:45   #33
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

"Vanlig" svin spiser alt for mye dårlig fett og derfor inneholder kjøttet mer omega 6 enn omega 3. Derfor tenker ikke jeg på svine kjøtt som "sunt" med midnre det er fra økologisk bruk..

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7827255

Gammel 09-11-11, 20:04   #34
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Omega 6 til side, jeg vet at baconet blir fritert i olje med mye omega 6. Endatil av det slaget som tåler oppvarming dårlig i forhold til smult, annen mettet fett o.s.v. Jeg er mer opptatt av å unngå transfett enn å unngå omega 6.

Men hvordan "vet" trådstarter at det er transfett oppi (om det så er tilsatt eller oppstått under prosessen)? Transfett skal merkes.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 20:06   #35
lucifine
Seniormedlem

lucifine sin avatar

lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

øffer ja, hvordan er det med dem?

Gammel 09-11-11, 20:06   #36
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Hvorfor er naturlig oppstått transfett bedre enn noe som (evt) oppsto i gryta hos Maarud? Transfettet har med hydrogenbindinger i fettmolekylet å gjøre, transposisjon av hydrogen altså. og ikke noe kunstig tilsatt farlige radikaler eller noe slikt. Et hydrogenmolekyl er det annet likt uansett kilde. Det kan enten stå i cis- eller i trans-posisjon.

P.s det meste av fettet er plantefett ja, ikke den sunne sorten heller. Det er først og fremst proteinet som er i bacongullet som er animalsk.

Sist redigert av Alynna : 09-11-11 kl 20:12.
Gammel 09-11-11, 20:28   #37
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 48
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hva med Øffer, som etter min mening er den definitivt beste?

Hvor får man tak i det? Aldri hørt om engang

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:16   #38
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Hvor får man tak i det? Aldri hørt om engang

Finnes på REMA og Meny i min nærhet.

Gammel 09-11-11, 23:27   #39
Bestemamma
Seniormedlem

Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Finnes på REMA og Meny i min nærhet.

Har ikke øffer på min Rema her på Sunnmøre i alle fall....Da hadde jeg visst hva de er fritert i, for jeg samler på posene for å kunne finne igjen innholdslister og slikt.....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 23:45   #40
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Snakker du også her om ribbesvoren og den tynne svoren på baconet som er skjært i skiver, feks stjernebacon? Er det ikke bra å spise dette?

Gammel 10-11-11, 06:43   #41
LindaN
Medlem

LindaN sin avatar

LindaN er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Joda, det er akkurat det det er........
Maarud Bacongull er fritert i solsikkeolje Kims Bakon Crisp er fritert i solsikkeolje og Kims Baconsnacks er fritert i solsikkeolje
Endatil min favoritt, Maarud gammeldags baconsvor er fritert i vegetabilsk olje....

Skal lage opp mye god sprøstekt svor denne jula.......

Mulig jeg er veldig dum og slett ikke skjønner dette, men; solsikkeolje er vel ikke transfett...? Og det er uansett veldig mye bedre enn palmeolje...? Eller...?

Har ellers registrert at det er store forskjeller på baconcrips/snacks mtp karboinnhold! Dessuten, all baconsnacks er slett ikke bacon! Så på en billigvariant på Mega, husker ikke hva den heter, og den inneholdt ingenting som hadde vært i nærheten av en gris, ihvertfall! Hovedingrediensen var hvetemel...

Gammel 10-11-11, 07:21   #42
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av LindaN, her.

Mulig jeg er veldig dum og slett ikke skjønner dette, men; solsikkeolje er vel ikke transfett...? Og det er uansett veldig mye bedre enn palmeolje...? Eller...?

Det er jeg slett ikke sikker på, for er det noen som har lagt merke til at maisolje ikke finnes på markedet lenger? Den har blitt fjernet siden man har registrert en svært dårlig helseeffekt av det. Hurra veldig bra, men hva med de andre vegetabilske oljene som f.eks. solsikkeolje, soyaolje og rapsolje. Er de mindre farlige fordi de dårlige helseeffektene ikke kommer så raskt som maisoljen, kanskje? Jeg tar ikke sjangsen, og holder meg til animalsk fett foreløpig.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 07:34   #43
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Øvert er en mettet fettsyre og nedert er en umettet fettsyre

Som du ser så er mettet fett helt fult av "h"(hydrogen atomer) og derfor er den helt rett.

Det som er skadelig er nå hydrogen atomene bytter plass slik de gjør i transfett.

Her er bilde av en trans fett syre og en umettet fettsyre i naturlig form

Palmeolje er et mettet fettsyre og kan ikke skades like mye av oppvarming som eks en umettet olje. Palmeolje har blitt kalt "farlig" på lik linje med smør fordi den er mettet.

Teoren er jo at mettet fett (siden det er stivt) gjør at blodårene blir stive mens umettet fettsyrer (som har knekker i seg fordi de mangler hydrogren atomer) myker blodårene.

Men nå vet vi jo bedre

Rød palmeolje som er fremstilt uten bruk av varme er nok like sunn som kokosolje Og mye bedre enn varmebehandlet solsikke olje (solsikke har forøvrig et VELDGI skjevt forhold mellom omega 6 og 3 og inneholder opptil 70 ganger med omega 6 enn omega 3!)

Jo flere dobbel bindinger en fettsyre har (jo flere hydrogen atomer den mangler) jo mer ustabil er den under varme. Fiskeolje som eksempel har mange dobbelbindinger og fungere ikke å steke i fordi det ødelegges dobbelbindingene..

Vist du ser her på nettsiden http://www.hidden-diabetes-cures.com/fats-and-oils.htm
Så står det litt lengre nede sånn ca hvor mye omega 3-6-9 og mettet fett en fettsyre inneholder.

Gammel 10-11-11, 09:24   #44
LindaN
Medlem

LindaN sin avatar

LindaN er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det er jeg slett ikke sikker på, for er det noen som har lagt merke til at maisolje ikke finnes på markedet lenger? Den har blitt fjernet siden man har registrert en svært dårlig helseeffekt av det. Hurra veldig bra, men hva med de andre vegetabilske oljene som f.eks. solsikkeolje, soyaolje og rapsolje. Er de mindre farlige fordi de dårlige helseeffektene ikke kommer så raskt som maisoljen, kanskje? Jeg tar ikke sjangsen, og holder meg til animalsk fett foreløpig.

Veldig glad for svar og nye opplysninger, jeg vil gjerne lære mer! Men betyr det at du aldri spiser sånne ting som baconcrisp, nøtter osv? Hva har du som "godis"? Det går selvsagt an å spise nøtter som ikke er ristet i olje, men håper du skjønner spørsmålet mitt allikevel? Jeg er veldig skeptisk til f.eks. kunstig søtning, vil gjerne ha så naturlig eller ren mat som mulig, dette fordi jeg merker at det gjør noe med meg å spise kunstige stoffer. Merker også at jeg bør være forsiktig med eksempelvis Sukrin. Dette er jo vel og bra, men det blir lite godteri igjen... Derfor har jeg kost meg med baconcrisp av og til. Men hvis det ikke er bra heller, så må jeg kanskje finne noe annet?

Gammel 10-11-11, 09:40   #45
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

For det første er det ikke alle som har behov for godis, man kan fint kose seg med ting som ikke går ad munnen. På den annen side så er det vel ikke helt sunt å bli "hysterisk" heller. Gitt alt farlig vi både frivillig og ufrivillig vi eksponeres for nærmest daglig, kan jeg ikke helt se at en og annen pose baconsvor av litt bedre kvalitet er noen stor helserisiko, akkurat. Et ønske om å spise mest mulig rent er veldig veldig bra, men om du vil "unne" deg noe ekstra, så tror jeg det finnes verre ting enn baconsvor. Jeg vil ellers slå et slag for å beholde fortidas lørdagsmentalitet. Da jeg vokste opp var det svært få som spiste godteri hver dag året rundt. Det at det var forbeholdt lørdager gjorde det litt spesielt.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 10-11-11, 09:47   #46
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Vi er forskjellige og tålegrensen er ulik. Jeg har en mistanke om at Kamp spiser mye mer forsiktig enn meg som både spiser øffer ca ukentlig og nøtter ristet i olje (sjeldnere nå, men mer for 4-5 måneder siden).

Likevel hadde jeg en jevnere fettsyrebalanse enn Kamp. Dessverre stiller vi med ulike forutsetninger som gjør at det vi putter i oss ikke fungerer likt.
Det vi vel kan være enige om er at mat skal utgjøre størsteparten av kostholdet og hva vi spiser som "mat" er dermed viktigere enn det vi spiser som "godis". Det er kun om "godis" blir hverdagsmat vi må være veldig forsiktige med godisen... Vi har utviklet oss med naturlig mat og et eple eller litt rosiner en sjelden gang er sannsynligvis uansett bedre enn mye annet "rart"... tenker jeg.

Ja - og hvorfor ikke lage en bedre middag og ta et glass vin til som "kos"? Rund av med litt frukt og jeg har iallfall kost meg mye.

Gammel 10-11-11, 10:30   #47
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Bare så det er sagt så ELSKER jeg ribbe

Og selv om jeg er klar over omega 6/3 så betyr ikke det at jeg ikke spiser det ikke økologisk svin, jeg passer bare på å få i meg mer omega 3

Men solsikke olje det syns jeg er fy fy og bruker aldri (finnes faktisk ikke i huset vårt..)

Gammel 10-11-11, 11:49   #48
lille_trille
Seniormedlem

lille_trille sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
lille_trille er ny på veien

Har ikke øffer på min Rema her på Sunnmøre i alle fall....Da hadde jeg visst hva de er fritert i, for jeg samler på posene for å kunne finne igjen innholdslister og slikt.....

Kjøper Øffer på Mega og Kiwi.

lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 12:19   #49
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Jeg hadde en mistanke om hva øffer er stekt i

Men for å dobbelsikre at jeg ikke sa noe feil ringe jeg importør (som ringte produsent) og spurte hva det evt er stekt i.

Og jeg hadde riktig

Øffer friteres ikke i olje, den friteres i eget fett.

Er veldig gøy å lage deg selv også.. Jeg kjøper spekk og kutter det i små biter og settes de tpå svak varme i ovnen i noen timer. Da får jeg greit stekefett og masse sprø "øffer"

Gammel 10-11-11, 12:28   #50
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Nå gjorde du meg skikkelig glad. Jeg fant denne http://www.galleberg.no/snacks-noett...le103-162.html og der er heller ikke annet fett nevnt med et ord. For det er dessverre ikke lenger en selvfølge at grisen skal stekes i eget fett...

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Baconsvor? tonje_rein@hotmail.com Spørsmål og svar 26 15-05-11 09:18
Baconsvor Trille71 Ketolysekuren 9 03-10-08 10:39
Baconsvor Millsi Ketolysekuren 10 26-10-07 12:33
Kims Baconsvor jallajalla Spørsmål og svar 7 17-04-07 14:55
Baconsvor Ruska Induksjonen 12 05-02-05 18:06

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.