Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lov å kose seg litt i julen?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-12-11, 13:18   #26
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lov å kose seg litt i julen?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Å, 157cm, nå vet jeg hva jeg skal lage til dessert på julaften! Ostekake, amerikansk sådan!

Det har vært fast innslag hos oss i mange år, det. Riskrem til høykarberne og ostekake til resten av oss. Vanligvis blir det Gerds ostekake, men jeg har også veldig lyst til å prøve en amerikansk bakt variant!

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 13:23   #27
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Lov å kose seg litt i julen?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Ble du å prøve denne, Imse? http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6735

Anbefales på det dypeste, jeg skal iallefall lage den til jul!

Jepp, veldig god! Stekt ostekake er fantastisk godt! Og det smakte jo langt mindre kunstig enn vanlig ostekake med gelè.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 13:27   #28
Newstart
Seniormedlem

Newstart sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Opprinnelig lagt inn av gievlos, her.

Hei alle sammen! Nå har jeg "lusket utenfor vinduet" her på forumet en måneds tid, og nå våger jeg meg innenfor... Jeg må først si at jeg er HELT IMPONERT over at alle dere her inne er så flinke, kunnskapsrike, dedikerte og rause! Her kan en helt klart hente både trøst, veiledning, velment kritikk, oppmuntring og tips i massevis! Håper jeg kan være med å birda...

Så til tema: Julen og hva som er "lov": Først og fremst tenker jeg det er opp til meg selv hva jeg tillater meg å spise, men så er det jo ikke så enkelt likevel, da... Skal bo 10 dager på gjesterom hos mine gamle foreldre, dvs alle måltider inntas hos en velmenede mor som ikke vet hva godt hun kan sette på bordet! Jeg kan uten å skuffe unngå alt med mel siden jeg har søliaki og ikke kan fordra de glutenfrie alternativene. Karber spart... Men hvordan kan jeg takke nei til fete, søte desserter, gode viner og så videre når hun ser på meg med det sårede blikket??? Er stygt redd for at 6 kiloene jeg har mistet i høst raskt vil være på plass igjen, og jeg har 20 til som skal vekk. Jeg mister ikke et gram uten å jobbe hardt for det, så denne julen blir en utfordring... Hva gjør jeg?!

Heisann
Siden du skal være der såpass lenge så har jeg den dag i dag-altså jo før jo bedre tatt meg en skikkelig prat med din mor. Fortalt henne hvordan du har det og at du prøver å gå ned i vekt. Derfor må du passe på inntaket. Og gjerne skriv ned en liste med ting som du kan spise, det er mye enklere spesielt hvis hun er av den eldre garde.....For da kan hun kjøpe inn og evt lage til ting slik som hun alltid har gjort. Med bare litt andre ingredienser?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 14:42   #29
humptydumpty
Juniormedlem

humptydumpty sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Det våte vestland
humptydumpty er på en erverdig vei

Takk for gode råd! Skal nok få min gamle mor til å forstå til en viss grad, men hun er fortsatt preget av etterkrigstiden hvor det var "-..godt med litt kjøtt på beina.."!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Vin er ikke så ille, med mindre den er veldig søt da. Men om du er bevisst på mengdene av det du spiser i jula så går du neppe opp mer enn et par kg vann i løpet av jula, og det forsvinner jo så snart hverdagen kommer igjen.

-Akkurat der er problemet: Jeg er ingen storspiser og ikke noe søtmons, men det jeg legger på meg blir der! Aner ikke om det er vann eller hva, men det er en langvarig kamp å bli kvitt igjen. Min største fristelse er nok tørr, fransk rødvin, godt at det ikke er så altfor syndig... Har en regel om "ett glass vin - ett glass vann". Er redd både vinen og vannet blir igjen i kroppen til laaangt ut på nyåret...!

Gammel 15-12-11, 21:01   #30
index
Seniormedlem

index sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Neeida! Sukker og salt binder vannet i kroppen. Men så snart du kommer over på kosthold uten sukker og med lite salt kommer du nok til å gå ned igjen rimelig kjapt. Det er i alle fall min erfaring...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:05   #31
Cheyla
Medlem

Medlem siden: Sep 2010
Cheyla er på en erverdig vei

Hei alle sammen! Nå har jeg "lusket utenfor vinduet" her på forumet en måneds tid, og nå våger jeg meg innenfor... Jeg må først si at jeg er HELT IMPONERT over at alle dere her inne er så flinke, kunnskapsrike, dedikerte og rause! Her kan en helt klart hente både trøst, veiledning, velment kritikk, oppmuntring og tips i massevis! Håper jeg kan være med å birda...

Så til tema: Julen og hva som er "lov": Først og fremst tenker jeg det er opp til meg selv hva jeg tillater meg å spise, men så er det jo ikke så enkelt likevel, da... Skal bo 10 dager på gjesterom hos mine gamle foreldre, dvs alle måltider inntas hos en velmenede mor som ikke vet hva godt hun kan sette på bordet! Jeg kan uten å skuffe unngå alt med mel siden jeg har søliaki og ikke kan fordra de glutenfrie alternativene. Karber spart... Men hvordan kan jeg takke nei til fete, søte desserter, gode viner og så videre når hun ser på meg med det sårede blikket??? Er stygt redd for at 6 kiloene jeg har mistet i høst raskt vil være på plass igjen, og jeg har 20 til som skal vekk. Jeg mister ikke et gram uten å jobbe hardt for det, så denne julen blir en utfordring... Hva gjør jeg?!

Julen i fjor feiret jeg hos svigers som jeg knapt hadde møtt, gjett om jeg var spent på hvordan det kom til å gå! Jeg kjøpte med meg fiberrik istedet for brød, og det reagerte ingen på. Snille svigermor registrerte dette, og begynte jammen og kjøpe inn! Julemat er jo null problem, bare å kutte poteten. Julegodis spiste jeg ikke, og var veldig forsiktig de dagene det var dessert (mener å huske jeg spiste litt multekrem, men ba om at den ikke måtte sukres). Massevis av rødvin! Resultat, tror faktisk jeg gikk litt ned Det som reddet meg tror jeg var at det var mer fokus på selve julematen (lutefisk, pinnekjøtt, ribbe) enn dessert. Du kan jo prøve å hinte til moren din at det er det du har mest lyst på, så kanskje hun fokuserer mer på det istedet for dessert. For skjønner veldig godt det du skriver om at hun vil være snill, og du ikke vil såre. Lykke til ihvertfall!

Og så for å svare på spørsmålet i tråden, ja, det er lov å kose seg litt i julen mener nå jeg Men blir jo selvfølgelig opp til hver enkelt. Jeg har tenkt å spise masse deilig "lovlig" julemat (ribbe, pinnekjøtt, lutefisk etc.), litt sukkerfritt godteri og kanskje en lavkarbo kake eller to. Planen er å holde meg helt unna vanlig godteri, kaker og desserter. Så gjenstår det jo å se om jeg klarer det da... Og rødvin er så absolutt lov her i gården Hvis jeg først skeier ut med vanlig godteri klarer jeg ikke stoppe, og prøver å si til meg selv at det er ikke verdt det.

Cheyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:07   #32
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Neeida! Sukker og salt binder vannet i kroppen. Men så snart du kommer over på kosthold uten sukker og med lite salt kommer du nok til å gå ned igjen rimelig kjapt. Det er i alle fall min erfaring...

Min erfaring er helt annerledes, julekosen min ga meg 5 kg opp, og de satt til påsketider. Altså i drøyt 4 mnd

Vi er alle forskjellige og kropper reagerer ulikt

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 08:36   #33
humptydumpty
Juniormedlem

humptydumpty sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Det våte vestland
humptydumpty er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Min erfaring er helt annerledes, julekosen min ga meg 5 kg opp, og de satt til påsketider. Altså i drøyt 4 mnd

Vi er alle forskjellige og kropper reagerer ulikt

Akk ja, det er nok sånn jeg også er skrudd sammen... Men la ikke det stoppe oss fra å ha en hyggelig jul i godt selskap, og forhåpentligvis med masse turer i frisk luft!

Gammel 16-12-11, 09:23   #34
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Akk ja, det er nok sånn jeg også er skrudd sammen... Men la ikke det stoppe oss fra å ha en hyggelig jul i godt selskap, og forhåpentligvis med masse turer i frisk luft!

Vi som har slike kropper får bare være litt lure når vi koser oss

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 00:15   #35
surfeline
Medlem

Medlem siden: Oct 2011
surfeline er på en erverdig vei

Jeg tenker sånn at hvis jeg vil, kan jeg - men jeg MÅ ikke Ser du? For meg er dette noe som skal vare... I fjor spiste jeg potet til julemiddagen - men i år blir det bare kålrabistappe til pinnekjøttet. Så blir det multekrem med sukrin - og da er det bare velstand. Jeg skal ha alt mulig lavkarbo tilgjengelig - men hvis jeg vil tar jeg en krumkake )) Jeg har sluttet å grue meg til jul. Dette er for resten av livet. Nå om dagen skeier jeg ut med en klementin i ny og ne - og koser vettet av meg ... og du - og alle andre GOD JUL - dette får vi til!

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 00:26   #36
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av surfeline, her.

Jeg tenker sånn at hvis jeg vil, kan jeg - men jeg MÅ ikke Ser du? For meg er dette noe som skal vare... I fjor spiste jeg potet til julemiddagen - men i år blir det bare kålrabistappe til pinnekjøttet. Så blir det multekrem med sukrin - og da er det bare velstand. Jeg skal ha alt mulig lavkarbo tilgjengelig - men hvis jeg vil tar jeg en krumkake )) Jeg har sluttet å grue meg til jul. Dette er for resten av livet. Nå om dagen skeier jeg ut med en klementin i ny og ne - og koser vettet av meg ... og du - og alle andre GOD JUL - dette får vi til!

Rett innstilling!! God jul , Surfeline

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrattelling i julen Carbokiller Livets lyse side 19 01-12-13 22:54
Hjelp ... opp 1,8 kg i julen Ttran Spørsmål og svar 5 07-01-11 12:20
La oss forberede oss til julen! Zoë Lavkarbo generelt 77 02-12-09 18:34
julen ? stinasol Lavkarbo generelt 31 26-10-06 00:37
Julen er over Summer Generell diskusjon 0 02-01-06 21:48

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.