Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-04-12, 20:40   #26
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

På streng lavkarbo blir jeg aldri sulten heller! Og kan lett spise over 1000 kalorier i ett måltid uten å bli i nærheten av ubehagelig mett.. Men det plager meg egentlig ikke så mye, syns det er utrolig deilig å slippe å spise for å holde kontroll på blodsukkeret. Derfor jeg har begynt å bruke diett.no i en periode nå, ellers er det lett at det enten blir alt for lite eller alt for mye mat.. Regner med mengdene sitter i hodet etterhvert, så vi slipper å telle kalorier osv. så lenge

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 21:35   #27
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 66
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

Tusen takk,må prøve det,kanskje det løsner endelig

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 10:18   #28
rut311
Seniormedlem

Medlem siden: Oct 2010
Alder: 39
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Tusen takk,må prøve det,kanskje det løsner endelig

Lykke til!

rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 14:12   #29
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Lykke til!

En liten oppdatering.
Jeg har nå fulgt nøye med i en uke og vekta har ikke flyttet seg enda, men jeg har mensen så jeg ser det an til etter den er over i allefall.
Jeg har lagt inn alt jeg spiser og alt jeg gjør på Diett.no og har klrt å holde meg på en energiinntak på ca 1500 kcal pr dag med en fordeling på ca 75/20/5, noen dager litt mer KH og mindre fett og andre dager litt mindre, men i snitt er jeg der.

En ting jeg la merke til og som jeg har forandret på, er at jeg nok har spist mer proteiner enn jeg behøver. Kan det være årsaken til stagneringen?

Jeg har nå altså kuttet minst 500 kcal i snitt pr dag, jeg spiser ikke uhemmet med proteiner (prøver å holde meg innenfor 1 g pr kg nåværende kroppsvekt) og jeg har blitt mer bevisst på treningen. Jeg har gått flere turer denne uken enn før.

For dere som har stått på platå over lang tid, hvor lang tid tok det før det løsnet når dere la om på noe som virket?

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 16:58   #30
rut311
Seniormedlem

For meg tok det litt tid før det løsnet etter at jeg endret på inntaket. Tror ihvertfall det tok 2, om ikke 3 uker.
Jeg spiste også for mye protein tror jeg.

Gammel 25-04-12, 17:17   #31
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Det hjalp ikke meg med noe endringer Jeg er helt håpløs tilfelle

Gammel 25-04-12, 17:21   #32
rut311
Seniormedlem

Det hjalp ikke meg med noe endringer Jeg er helt håpløs tilfelle

Hvilke endringer gjorde du da, og hvor lenge er d siden du foretok deg endringer?

Gammel 25-04-12, 17:30   #33
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

For meg tok det vel ca. 2 uker sist jeg sto fast. Da trente jeg mye styrke, og var så støl at jeg så vidt kom meg opp av senga. Da holder nok kroppen på mye vann, tror jeg. For høyt proteininntak kan være årsak til stagnering ja, spesielt hvis mye av proteinet du får i deg kommer fra meieriprodukter. Hvis du vet at du gjør ting "riktig" nå, bør du gi det noen uker før du revurderer om det kan være noe annet du gjør eller spiser som kroppen din reagerer dårlig på, eller om streng lavkarbo rett og slett ikke er så effektivt for deg.

Gammel 25-04-12, 18:11   #34
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

Hvilke endringer gjorde du da, og hvor lenge er d siden du foretok deg endringer?

Jeg sluttet med Nannahs knekkebrød for 5-6mnd siden.Natreen i kaffe ca.2mnd siden.
Kremfløte i kaffe,og i maten ca. over en måned.
Drikker bare vann,aldri brus.Spiser av og til 1-2 fiberrik knekkebrød.
Står stille i 7mndhar ikke trent de siste to mnd, pga. skade og operasjon.Takk for at du spurte

Gammel 25-04-12, 19:11   #35
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Jeg sluttet med Nannahs knekkebrød for 5-6mnd siden.Natreen i kaffe ca.2mnd siden.
Kremfløte i kaffe,og i maten ca. over en måned.
Drikker bare vann,aldri brus.Spiser av og til 1-2 fiberrik knekkebrød.
Står stille i 7mndhar ikke trent de siste to mnd, pga. skade og operasjon.Takk for at du spurte

Har du sett på kaloriene da?
Det er det jeg gjør nå rett og slett for å få litt kontroll...

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 20:33   #36
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

Sjekker på diett.no i det siste.Da vi begynte på lavkarbo,måtte vi ikke bry oss om kcaloriLykke til videre

Gammel 25-04-12, 20:43   #37
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

pga. skade og operasjon.

Kroppen er nok opptatt med å lege skadene før den gir slipp på kiloene. Den vil alltid prioritere å reparere seg selv først, og vektnedgang er et luksusfenomen som stort sett bare forekommer når alt er ok i kroppen. Men, du blir i det minste friskere

Gammel 25-04-12, 23:29   #38
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kroppen er nok opptatt med å lege skadene før den gir slipp på kiloene. Den vil alltid prioritere å reparere seg selv først, og vektnedgang er et luksusfenomen som stort sett bare forekommer når alt er ok i kroppen. Men, du blir i det minste friskere

Tusen takk CarismaHåper det inderlig

Gammel 26-04-12, 12:31   #39
Newstart
Seniormedlem

Newstart sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Det går mest i gulrot, kålrot og sellerirot..

Er det ikke mye stivelse i dem da?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 12:56   #40
rut311
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Er det ikke mye stivelse i dem da?

Det er vel litt, men ikke så mye som i poteter. Jeg tåler grønnsaker veldig godt.

Gammel 26-04-12, 13:05   #41
Newstart
Seniormedlem

Newstart sin avatar

Hmmm... veldig fristende å prøve ut litt av de grønnsakene. Men har alltid tenkt på de som veldig fy så jeg spiser blomkål og slike ting. Men føler på en måte at tiden er inne for en forandring. Men har ikke lyst å øke så mye karboene da....

Gammel 26-04-12, 14:04   #42
Monala4
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2012
Monala4 er på en erverdig vei

Hei hei.. jeg er ny her inne.. lurer på om jeg kan få svar på hvor mye MIN fett jeg kan spise om dagen. Har ikke gått ned på 3 uker, men 9 kg på 12 uker tilsammen.. fint hvis noen kan svare slik:
Fett min._____ max_____
Protein min. ____max.___
Karb.______max_____
Veier 81 kg, vil ned til 69
Syns det er altfor mye fett og spise....
PÅ FORHÅND TUSEN TAKK

Monala4 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 14:46   #43
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Re: Sv: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

Opprinnelig lagt inn av Monala4, her.

Hei hei.. jeg er ny her inne.. lurer på om jeg kan få svar på hvor mye MIN fett jeg kan spise om dagen. Har ikke gått ned på 3 uker, men 9 kg på 12 uker tilsammen.. fint hvis noen kan svare slik:
Fett min._____ max_____
Protein min. ____max.___
Karb.______max_____
Veier 81 kg, vil ned til 69
Syns det er altfor mye fett og spise....
PÅ FORHÅND TUSEN TAKK

Fett: 100-180 g
Protein: 80-120 g
Karbo: 15-25 g

Hvis du ikke trener noe særlig og vil leve på streng lavkarbo kan jo dette være en grei pekepinn, gjennomsnittet ditt bør da ligge et sted i midten. Det er jo ikke noe fasittall på dette da, "lavkarbo" som du har valgt som kostholdsfilosofi kan jo være så mangt

Gammel 26-04-12, 15:40   #44
rut311
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Hmmm... veldig fristende å prøve ut litt av de grønnsakene. Men har alltid tenkt på de som veldig fy så jeg spiser blomkål og slike ting. Men føler på en måte at tiden er inne for en forandring. Men har ikke lyst å øke så mye karboene da....

Jeg holder meg fint innenfor grensa mi på 30 KH om dagen, selv om jeg spiser rotgrønnsaker. Men det jeg gjorde i tillegg var å redusere på proteina som jeg har ved siden av. Spiser bare grønnsaker til middag.

Gammel 26-04-12, 15:55   #45
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

Jeg holder meg fint innenfor grensa mi på 30 KH om dagen, selv om jeg spiser rotgrønnsaker. Men det jeg gjorde i tillegg var å redusere på proteina som jeg har ved siden av. Spiser bare grønnsaker til middag.

Hei Rut
Hvordan lager du,koker og lager mos av kålrot med litt smør eller..Blir du ikke sulten av det?Hvor mange gr. av grønnsaker spiser du til middagen?
Tusen takk

Gammel 28-04-12, 21:07   #46
rut311
Seniormedlem

Hei Rut
Hvordan lager du,koker og lager mos av kålrot med litt smør eller..Blir du ikke sulten av det?Hvor mange gr. av grønnsaker spiser du til middagen?
Tusen takk

Jeg uttalte meg veldig feil, jeg spiser selfølgelig ikke bare grønnsaker til middag. Men jeg spiser bare grønnsaker èn gang om dagen, og det er til middag!

Idag har jeg f.eks spist wok. Da wokker jeg 1 stor gulrot, vannkastanjer, bambusskudd og brokkoli.

Kålrotmos er lenge siden jeg har spist, men det er utrolig godt. Koke opp kålrot, mose den, ha i litt fløte og en klatt smør. Det samme gjør jeg med blomkål!

Ellers spiser jeg grønnsakene kokt. Jeg passer på å spise like mye blomkål og brokkoli som rotgrønnsaker. Skal ikke ha for mye av de.
F.eks til en laksefilet spiser jeg 100-150 gr gulrot, blomkålmos og brokkoli. Jeg veier ikke blomkål og brokkoli, men regner at jeg spiser ca 300 gr grønnsaker tilsammen.

Jeg blir ganske så mett av dette, og passer på å ha fett i maten.

Gammel 28-04-12, 22:44   #47
senka
Seniormedlem

senka sin avatar

Takk for svar RuttJa det er godt.Jeg spiser også, stort sett bare en gang daglig grønnsaker.Også blir det til middag,men skal prøve litt med kålrot.Det er så godt.Tusen takk

Gammel 29-04-12, 18:58   #48
Jaudaa
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Kan man bli slapp av å spise for mye fett?

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 12:16   #49
Newstart
Seniormedlem

Newstart sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Nei ved lavkarbo får man heller energi av fett....
Er jeg slapp og daff en dag så hjelper det med litt fett.

Gammel 01-05-12, 12:42   #50
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Re: Sv: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Nja. I starten ble jeg ihvertfall slapp og svimmel og kvalm hvis jeg spiste for mye fett. Tror ihvertfall det var derfor, det gikk bedre når jeg kutta litt ned på fettmengden og heller økte på etterhvert.. Tror kroppen fikk litt sjokk. Men da spiste jeg jo et lass med majones, smør og flere ss cocosa, sikkert mye mer fett enn det som var nødvendig nødvendig.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye fett? sols Spørsmål og svar 26 31-07-11 18:38
Hvor mye fett og hvor mye kh om dagen? elibro Spørsmål og svar 0 22-09-10 16:25
Hvor mye fett Manne85 Ketolysekuren 9 14-08-10 23:48
Hvor mange karbo og hvor mye fett pila Spørsmål og svar 16 17-11-09 13:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.