Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilke varer bør jeg kutte først?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-03-13, 00:10   #26
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke varer bør jeg kutte først?

Hva er det med den cottage cheesen som er som underlig da? den er vel ikke tillatt på atkins første fase heller, av en eller annen grunn? hvordan oppfører ferskost seg annerledes enn vanlig?
fant et svar og det var at cc inneholder karbo

Gammel 01-03-13, 08:11   #27
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hva er det med den cottage cheesen som er som underlig da? den er vel ikke tillatt på atkins første fase heller, av en eller annen grunn? hvordan oppfører ferskost seg annerledes enn vanlig?
fant et svar og det var at cc inneholder karbo

Ja, cottage cheese inneholder mye mere laktose. Ved fremstilling av fast hvitost, så skilles mysen( melkesukkeret, laktosen) for det meste ut, man står igjen med ostemasse og myse, sistnevnte er det man koker inn til brunost.
Noen reagerer mere på melkesukker ved høyere insulinutskillelse/blodsukker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 08:19   #28
lykkeliten2010
Medlem

Medlem siden: Dec 2012
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Ja, cottage cheese inneholder mye mere laktose. Ved fremstilling av fast hvitost, så skilles mysen( melkesukkeret, laktosen) for det meste ut, man står igjen med ostemasse og myse, sistnevnte er det man koker inn til brunost.
Noen reagerer mere på melkesukker ved høyere insulinutskillelse/blodsukker.

Men jeg trodde det egentlig var vanlig gul ost som var kjent for å være partystopper?

Var det ellers sånn at synrede melkeprodukter er mindre sansynlig å være partystopper?

Nå er jeg plutselig 0,4 kg ned.... Hva jeg har gjort er å drikke mere vann, etter tips her inne...3-4 l de siste to dagene. Hvorfor går jeg ned av å drikke vann?
Er det da sansynlig at det bare er vann jeg har mistet, eller kan det være fett?

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 08:36   #29
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Men jeg trodde det egentlig var vanlig gul ost som var kjent for å være partystopper?

Var det ellers sånn at synrede melkeprodukter er mindre sansynlig å være partystopper?

Nå er jeg plutselig 0,4 kg ned.... Hva jeg har gjort er å drikke mere vann, etter tips her inne...3-4 l de siste to dagene. Hvorfor går jeg ned av å drikke vann?
Er det da sansynlig at det bare er vann jeg har mistet, eller kan det være fett?

Alt kan være partystopper Drikker du en liter fløte om dagen og sitter stille kan den og være partystopper. Sikkert om du spiser 1/2kg kokosfett om dagen også.

Regn på hva du spiser, hvor mye energi, hvor kommer karbene i fra( de skal først og fremst komme fra grønnsaker) osv. Jeg ville i hvertfall sjekke det før jeg begynte å kutte ut matvarer som ost, fløte osv. Mulig du bare faktisk får i deg veldig mye energi uten at du tenker over det.

Gammel 01-03-13, 08:49   #30
lykkeliten2010
Medlem

Alt kan være partystopper Drikker du en liter fløte om dagen og sitter stille kan den og være partystopper. Sikkert om du spiser 1/2kg kokosfett om dagen også.

Regn på hva du spiser, hvor mye energi, hvor kommer karbene i fra( de skal først og fremst komme fra grønnsaker) osv. Jeg ville i hvertfall sjekke det før jeg begynte å kutte ut matvarer som ost, fløte osv. Mulig du bare faktisk får i deg veldig mye energi uten at du tenker over det.

Jeg får karber fra grønnsaker, fløte/kokosmelk/melk og cottage cheese (noen ganger nøtter og frø, og en skjeldent gang sukkerfri sjokolade) Jeg har skjønt at jeg bør være gjerrig på nøtter og frø, og ikke blande fløte og cottage cheese, men jeg "nekter" å telle og veie grønnsaker...er det dumt?

Men har du noen tanker om hvorfor jeg plutselig har gått ned 0,4 kg?

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 09:16   #31
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Jeg får karber fra grønnsaker, fløte/kokosmelk/melk og cottage cheese (noen ganger nøtter og frø, og en skjeldent gang sukkerfri sjokolade) Jeg har skjønt at jeg bør være gjerrig på nøtter og frø, og ikke blande fløte og cottage cheese, men jeg "nekter" å telle og veie grønnsaker...er det dumt?

Men har du noen tanker om hvorfor jeg plutselig har gått ned 0,4 kg?

Holder med deg i å nekte å veie grønnsaker.

Melkevarer havner i en særstilling for en del av oss - både på grunn av intoleranser, men også på grunn av at laktosen fungerer "høy GI" i kroppen. DVS at den gir en sterkere insulinvirkning enn antallet karbohydrater skulle tilsi. Dersom man tilhører dem som reagerer på denne måten så er det å finne melkevarer med lite laktose som er tingen. Ost vil da være greit, men ikke melk osv.
http://www.melk.no/helse-og-livsstil...ieriprodukter/

At du går ned ved bruk av mer vann kan være
- vann er viktig i mange av kroppens prosesser. For lite vann - ting fungerer ikke som det skal, og også forbrenningen kan reduseres.
- vann fortrenger en del (unødvendig) mat/drikke. Det er relativt vanlig for mange at tørste maskeres som sult.... Jeg har en mann med veldig liten drikkerefleks. Han kompenserer med saftig frukt. Heldigvis så er han en av dem som tåler å spise mye frukt.... Hadde han ikke vært det så hadde han hatt 10-20 kg mer på kroppen.

Gammel 01-03-13, 09:38   #32
lykkeliten2010
Medlem

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Holder med deg i å nekte å veie grønnsaker.

Melkevarer havner i en særstilling for en del av oss - både på grunn av intoleranser, men også på grunn av at laktosen fungerer "høy GI" i kroppen. DVS at den gir en sterkere insulinvirkning enn antallet karbohydrater skulle tilsi. Dersom man tilhører dem som reagerer på denne måten så er det å finne melkevarer med lite laktose som er tingen. Ost vil da være greit, men ikke melk osv.
http://www.melk.no/helse-og-livsstil...ieriprodukter/

At du går ned ved bruk av mer vann kan være
- vann er viktig i mange av kroppens prosesser. For lite vann - ting fungerer ikke som det skal, og også forbrenningen kan reduseres.
- vann fortrenger en del (unødvendig) mat/drikke. Det er relativt vanlig for mange at tørste maskeres som sult.... Jeg har en mann med veldig liten drikkerefleks. Han kompenserer med saftig frukt. Heldigvis så er han en av dem som tåler å spise mye frukt.... Hadde han ikke vært det så hadde han hatt 10-20 kg mer på kroppen.

Tror du det er fett, eller vannvekt jeg har mistet da? Takk for link, skal se på den?
Vet du hvordan jeg finner ut om jeg er intollerant? Hadde jeg merket det selv da? Unnskyld at jeg spør så mye, jeg klarer sikkert å finne det ut selv hvis du ikke vil svare med underskudd så vil jeg vel gå ned selv om jeg reagerer på laktosein med økt insulinutskillelse? Ligger alltid under 2000 kcal, og som regel rundt 14-1500 kcal.

Gammel 01-03-13, 09:47   #33
lykkeliten2010
Medlem

Ser på den melke-siden at laktosenivået er nøyaktig det samme som karbonivået. Betyr det at laktosefri er karbofri da, eller?

Gammel 01-03-13, 10:02   #34
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Ser på den melke-siden at laktosenivået er nøyaktig det samme som karbonivået. Betyr det at laktosefri er karbofri da, eller?

Nix: http://www.matvareguiden.no/Lettmelk...ett-laktosefri

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 10:06   #35
lykkeliten2010
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Nix: http://www.matvareguiden.no/Lettmelk...ett-laktosefri

Skjønner ingen ting jeg
Hvis de fjerner melkesukkeret, hva er det da de erstatter det med siden det er karbohydrater der?

Gammel 01-03-13, 10:06   #36
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Nei, laktosefritt betyr at produktet er tilsatt laktase, noe mennesker med laktoseintoleranse ikke produserer nok av selv. Laktase er det som gjør at kroppen klarer å fordøye laktosen. Egentlig litt misvisende navn, laktosefritt. Det er like mye karber.

Gammel 01-03-13, 10:17   #37
lykkeliten2010
Medlem

Nei, laktosefritt betyr at produktet er tilsatt laktase, noe mennesker med laktoseintoleranse ikke produserer nok av selv. Laktase er det som gjør at kroppen klarer å fordøye laktosen. Egentlig litt misvisende navn, laktosefritt. Det er like mye karber.

Aha! Tilsatt enzymer som bryter ned laktosen?

Tusen takk damer, dere er kjempeflinke! Godt vi har dere å snakke med

Gammel 01-03-13, 11:28   #38
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Tror du det er fett, eller vannvekt jeg har mistet da? Takk for link, skal se på den?
Vet du hvordan jeg finner ut om jeg er intollerant? Hadde jeg merket det selv da? Unnskyld at jeg spør så mye, jeg klarer sikkert å finne det ut selv hvis du ikke vil svare med underskudd så vil jeg vel gå ned selv om jeg reagerer på laktosein med økt insulinutskillelse? Ligger alltid under 2000 kcal, og som regel rundt 14-1500 kcal.

Jeg tør ikke spå hva det er du har sluppet. Sånn erfaringsvis går vann først og så fettet - i rykk og napp.

Intoleranse kan være vanskelig å finne om man ikke har store problemer. Det varierer veldig fra person til person. Jeg regner meg selv som å ha svak fordøyelse ovenfor melk. Det vet jeg fordi at om jeg får i meg mye melk på kort tid så blir jeg fisefull (unnskyld!), får etter hvert diare om jeg da fortsetter med melka - og jeg går ikke ned en tøddel. Om jeg holder meg til ost og smør og litt melk i saus og sånn, så går det bra. Venninna mi er kjempeintolerant og får kraftige magekramper og diare av kun bittelitt ost i maten.

Nei, det er ikke sånn at et "underskudd" automatisk fører til nedgang. Kroppen vår er så finurlig at den har MANGE mekanismer for å spare på kaloriene om den har en liten mistanke om at du sulter den. Kroppen kan reagere med å gjøre deg trøttere og slappere (da sitter du mer i ro og sparer på den måten kalorier), eller den kan f.eks senke kroppstemperaturen din littegranne. Av den grunn kan det hende at vekta både stopper opp og til og med går oppover om man spiser for lite. Så i bunn og grunn kan det hende at kroppen din vil slippe vekt på 2000 eller 1800kcal, men tviholde på den på 1700 eller 1500...

Så det du må gjøre er å spise nok - og spise mat som gir kroppen de næringsstoffene den trenger. (Rene proteinkilder, masse grønnsaker, litt melkeprodukter om det går bra for din kropp, kanskje litt bær/frukt og litt nøtter - ikke tullekalorier ) Da er det størst sjanse for å gå ned, og beholde vekttapet. Spesielt om du finner et aktivitetsnivå som passer deg i tillegg.

Gammel 01-03-13, 21:22   #39
nøtteliten:-)
Medlem

nøtteliten:-) sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
nøtteliten:-) er ny på veien

Ett lite tips angående intoleranse.

Om magesyren kommer over 2-2,5 er ikke lengre magen i stand til å spalte protein,polypeptider havner i tarmene og skaper problemer.
opptak av en hel rekke ting blir også kraftig redusert eller mangelfull blant annet mineraler, jern og b12.
Sure oppstøt er også vanlig.

Salt er løsningen,magen er helt avhengig av salt for å lage magesyre og for dem som følger våre helsemyndigheters råd blir det ofte for lite.

Når jeg sier salt så snakker jeg om full spekter salt ikke raffiner salt.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere først? Festina lente Fysisk og mental helse 8 01-10-12 22:36
Får operasjon, - men må ned mer først leyla73 Lavkarbo generelt 6 20-03-09 19:38
Ut av ketose, men dårlig ånde som varer og varer og varer ... Clarissa Ketolysekuren 7 14-03-08 23:16
Nye innlegg først? Lava Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 23-09-07 22:06

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.