Sv: Sukkeravgift fjernes, matmomsen økes
Å styre våre valg ved skattlegging er noe Norge har gjort lenge. Dette er en del av det Sosial Demokratiske samfunn. Egentlig alle samfunn, men å begrense spesiellt "luksus" forbruk som dopapir og barbersaker er noe Norge har gjort i mange år.
Jeg mener at Norge - som har et veldig høyt skattenivå - kan og bør styre valgene våre med skatteletter, heller enn økte skatter. Incentiver heller enn straff. Dette er måten de blå-gule har forsøkt å praktisere, de rød-grønne har tidligere praktisert motsatt.
Mine meninger om skatter er ganske komplekse, men ja - det er Statens jobb å styre våre valg med skattlegging. Og det er da jeg mener i forhold til sukkeravgiften, at en luksus avgift på sukker er bare å skrote, mens en avgift på sukker som har til å hensikt å redusere forbruk er positiv.
Intensjonen bak, begrunnelsen for skatter og avgifter er viktige for at individet skal akseptere den belastningen de er.
Den ideelle verden slik jeg ser den så er alle skatter og avgifter øremerkede. Samtlige har sin begrunnelse og hensikt - og i det sekundet de har oppfyllt denne faller de bort...