Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Får i meg for lite fett.

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-06-06, 13:22   #26
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Får i meg for lite fett.

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Det er vel fordi linfrø inneholder mye omega 3 som harskner lett.
Har ikke du noe omega 3 i ditt kosthold?

Kapsler er eneste måten jeg får i meg omega 3 og 6 på, så da får det bare være..

Joda, jeg bruker EyeQ hver dag jeg... vet det koster skjorta, men jeg er veldig fornøyd med den. Smaker ikke trtan i det hele tatt, bare en frisk smak av sitron- uten ettersmak av noe slag. Hadde jeg villet, kunne jeg drikke hele flaska.. så god er den...

Kapsler klarer jeg ikke... jeg brekker meg bare jeg får dem bak i munnen...

Et lite tips... knekk en kapsel med jevne mellomrom og lukt/smak på den. Lukter/smaker det harskt, så kast dem, da er de gamle!

Sist redigert av Ziggy : 09-06-06 kl 15:23.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 13:55   #27
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Joda, jeg bruker EyeQ hver dag jeg... vet det koster skjorta, men jeg er veldig fornøyd med den. Smaker ikke trtan i det hele tatt, bare en frisk smak av sitron- uten ettersmak av noe slag. Hadde jeg villet, kunne jeg drikke hele flaska.. så god er den...

Kapler klarer jeg ikke... jeg brekker meg bare jeg får dem bak i munnen...

Et lite tips... knekk en kapsel med jevne mellomrom og lukt/smak på den. Lukter/smaker det harskt, så kast dem, da er de gamle!

Den har jeg ikke prøvd, men jeg prøver alt, så skal teste den når jeg er tom for pikasol.
Hvor mange gram omega 3 er det i en sånn flaske (ikke fiskeolje, bare det som er omega3)?

Hva med omega 6? Det er en av de tingene jeg ikke blir helt klok på. Kjøttdeig, egg etc. inneholder jo arakidonsyre som er en type omega6.

Avocado er jo også bra, vet ikke om noen har nevnt det enda.

Gammel 09-06-06, 15:28   #28
Ziggy
Gjest

Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Den har jeg ikke prøvd, men jeg prøver alt, så skal teste den når jeg er tom for pikasol.
Hvor mange gram omega 3 er det i en sånn flaske (ikke fiskeolje, bare det som er omega3)?

Hva med omega 6? Det er en av de tingene jeg ikke blir helt klok på. Kjøttdeig, egg etc. inneholder jo arakidonsyre som er en type omega6.

Avocado er jo også bra, vet ikke om noen har nevnt det enda.

I 5 ml EyeQ
er det;

186 mg EPA (omega 3)
58 mg DHA(omega 3)
20 mg GLA (omega 6)
10,8 mg vit. E

Jeg tar 3 ts hver dag av denne. Må faktisk gjemme flaska for ungene, ellers ville den vært tom i løpet av en dag, og da lødder jeg ikke- de ELSKER denne fiskeolja!!!

Ellers trenger du ikke bry deg om omega 6, for det får du massevis gjenom dagens kosthold, så å ta det i suplements form, ja det mener jeg er helt unødvendig.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 15:45   #29
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Hei
Her er det mye å ta fatt på. Jeg har BI-eksamenfra i dag kl 15 til mandag kl 15, deretter skal jeg til Madrid , så her blir det "skudd fra hoften".

Kolesterolnivået er arvelig og alle har sin personlige verdi som kan gå litt opp og ned avhengig av livsstil.

95% av Kolesterol dannes i leveren, resten kommer med maten. Kolesterol benyttes med gallen til å oppta fett slik det kal transporteres i blodet. Så jo mer fett du spiser og jo hardere det fett er jo mer kolesterol må leveren danne for å oppta kostens fett. Derfor spis lite fett og olje fremfor melange ( som er helt forferdelig fettstoff!)

Du er blott litt overvektig, og bør neppe slanke deg men benytte fedon-kost e.l. for et sunt kosthold. Ut over omega 3 tror jeg IKKE du trenger så mye annet fett-tilskudd.
Få fettet fra maten, det er mye MYE sunnere, smaker bedre og er mye billigere.

Avokado med reker.
Laks og annen fet fisk
egg
dressing (olje-eddik)
Nøtter.
Grovt brød med ymse frø og olje.

Husk på høyt inntak av sukker og stivelse forverrer blodfettene. " det er sukker som gjør kolesterol farlig" ikke kolesterol og fett i seg selv.

Spis masse grønnsaker av alle slag og frukt bortsett fra banan.

Det hadde vært interessant å vite din Totalkolesterol, HdL-kolesterol (det gode) LDL-kolesterol ( det dårlige) og Triglycerider. (vanlig fett) da hadde det vært svært mye lettere å gi råd. Veldig viktig er det også å vite om det er mye slag og infarkter i fasmilien eller om alle blir 100 år.

Kanskje du spiser tilstrekkelig fett og de som gir råd antar at du er i gang med en kostindusert ketose-kur hvor man må ha mye fett.

Dessverre ble dette veldig kort. Jeg skal se om jeg finner tråden når jeg er tilbake.

Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 17:52   #30
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

I 5 ml EyeQ
er det;

186 mg EPA (omega 3)
58 mg DHA(omega 3)
20 mg GLA (omega 6)
10,8 mg vit. E

Jeg tar 3 ts hver dag av denne. Må faktisk gjemme flaska for ungene, ellers ville den vært tom i løpet av en dag, og da lødder jeg ikke- de ELSKER denne fiskeolja!!!

Ellers trenger du ikke bry deg om omega 6, for det får du massevis gjenom dagens kosthold, så å ta det i suplements form, ja det mener jeg er helt unødvendig.

(EPA + DHA) x (antall ml i flasken/5 ml) = (186+58) x (200/5) mg = 9760 mg; ca 9,8 gram
Fant denne på helseshoppen til 207 kroner. Skal jeg ta 2-3 gram omega 3 pr dag som Fedon anbefaler kommer jeg til å bli ruinert ganske fort med mindre jeg har fått solstikk og ikke klarer å regne

Tror ikke jeg får i meg nok omega 6 nå lenger. Får litt tørr hud og eksem på hendene/armene innimellom. Har aldri vært plaget med det før, så tror det kommer av for lite omega 6 i perioder.

Ikke meningen å kapre tråden din Miriam

Gammel 09-06-06, 19:11   #31
Ziggy
Gjest

(EPA + DHA) x (antall ml i flasken/5 ml) = (186+58) x (200/5) mg = 9760 mg; ca 9,8 gram
Fant denne på helseshoppen til 207 kroner. Skal jeg ta 2-3 gram omega 3 pr dag som Fedon anbefaler kommer jeg til å bli ruinert ganske fort med mindre jeg har fått solstikk og ikke klarer å regne

Tror ikke jeg får i meg nok omega 6 nå lenger. Får litt tørr hud og eksem på hendene/armene innimellom. Har aldri vært plaget med det før, så tror det kommer av for lite omega 6 i perioder.

Ikke meningen å kapre tråden din Miriam

9 gram ren omega 3 pr. dag, seriøst??? Er du klar over hvor mye fisk det tilsvarer???

Skulle like å vite hvilket oljemerke du har funnet som gir deg så store mengder ren omega 3 i form av EPA og DHA jeg... uten at du må tømme flaske for hver gang da...

Gammel 09-06-06, 20:23   #32
Miriam
Medlem

Medlem siden: Apr 2004
Miriam har en fantastisk aura rundt segMiriam har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Her er det mye å ta fatt på. Jeg har BI-eksamenfra i dag kl 15 til mandag kl 15, deretter skal jeg til Madrid , så her blir det "skudd fra hoften".

Kolesterolnivået er arvelig og alle har sin personlige verdi som kan gå litt opp og ned avhengig av livsstil.

95% av Kolesterol dannes i leveren, resten kommer med maten. Kolesterol benyttes med gallen til å oppta fett slik det kal transporteres i blodet. Så jo mer fett du spiser og jo hardere det fett er jo mer kolesterol må leveren danne for å oppta kostens fett. Derfor spis lite fett og olje fremfor melange ( som er helt forferdelig fettstoff!)

Du er blott litt overvektig, og bør neppe slanke deg men benytte fedon-kost e.l. for et sunt kosthold. Ut over omega 3 tror jeg IKKE du trenger så mye annet fett-tilskudd.
Få fettet fra maten, det er mye MYE sunnere, smaker bedre og er mye billigere.

Avokado med reker.
Laks og annen fet fisk
egg
dressing (olje-eddik)
Nøtter.
Grovt brød med ymse frø og olje.

Husk på høyt inntak av sukker og stivelse forverrer blodfettene. " det er sukker som gjør kolesterol farlig" ikke kolesterol og fett i seg selv.

Spis masse grønnsaker av alle slag og frukt bortsett fra banan.

Det hadde vært interessant å vite din Totalkolesterol, HdL-kolesterol (det gode) LDL-kolesterol ( det dårlige) og Triglycerider. (vanlig fett) da hadde det vært svært mye lettere å gi råd. Veldig viktig er det også å vite om det er mye slag og infarkter i fasmilien eller om alle blir 100 år.

Kanskje du spiser tilstrekkelig fett og de som gir råd antar at du er i gang med en kostindusert ketose-kur hvor man må ha mye fett.

Dessverre ble dette veldig kort. Jeg skal se om jeg finner tråden når jeg er tilbake.

Lykke til
Torkil

Tusen takk Torkil.
Jeg har fulgt Fedon opplegget i snart to år nå med noen opphold innimllom, og jeg har sett at har jeg fulgt dette til punkt og prikke så går jeg sakte men sikkert ned. Men så stopper det opp.
Ellers har jeg spist lite karobhydrater og har ellers svært lite sukkerinntak. Bruker mye fruktose også når jeg lager hjemmelaget syltetøy noe jeg spiser lite av. Spiser ikke godter, brus og saft e.l. Er ikke glad i kaker og bruker ellers svært lite hvetemel i kosten. Ferdig mat og halvfabrikata svært sjeldent.

Ja det er mye hjertesykdom i min familie og min far som var erkesunn og idrettsmann ble tidlig hjerteoperert. Min morfar døde kun 50 år av hjerneblødning til tross for en sunn livstil. Min mor fikk også plutselig høyt kolestrol og det til tross for at hun alltid har tenkt kost og er en meget slank dame.

Ja jeg har noen kilo for mye men legene anser det ikke for helseskadelig. Får lite hjelp der. Er nå 64 kg og er 1.60 høy men de kiloene legger seg på magen og opp og vises godt da jeg er lett i beinbygningen. Må nevne at jeg før siste svangerskap veide 52-55 kg. Men nå er jeg 5 år eldre og ser at det ikke er naturlig å være så slank som jeg var før. Men noe skjedde under svangerskapet med kroppen mulig pga preeklamspi og etterpå tok det lang tid før jeg kom meg.

Er utredet i det siste da legene ikke skjønte hvorfor jeg ble så dårlig i begge svangerskapene og tok b.la diverse nyreprøver. Hadde ellers lavt blodtrykk men fra dag 1 i svangerskapet steg det fort og ble skyhøyt. Var ikke overvektig og var nøye med hva jeg spiste. Fikk også svangerskapsdiabetes i siste svangerskap.

Ang kolestrol så vet jeg at totalkolestrolet nå er 7,6 og jeg fikk sjokk da jeg fikk vite det. Legen skrev at det var det "gode" kolestrolet som var for mye?? Før lå det "totale" på ca 3 og har alltid gjort det. Det har steget til så mye på kun under 1 år.
Det eneste jeg kan se er forandret er at jeg i vinter satt i ro i 6 mnd pga en fotopr samt mye psykisk stress av ulike årsaker.

Ble mye dette.

Takk igjen for tips og gode svar.

Miriam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Har 8-10 kg som sitter som spikret men nå skal de av. Svar med sitat
Gammel 10-06-06, 12:34   #33
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

9 gram ren omega 3 pr. dag, seriøst??? Er du klar over hvor mye fisk det tilsvarer???

Skulle like å vite hvilket oljemerke du har funnet som gir deg så store mengder ren omega 3 i form av EPA og DHA jeg... uten at du må tømme flaske for hver gang da...

Nei, ikke 9 gram hver dag, men 2-3 gram pr dag. Jeg prøver å ta 4 pikasol hver dag, men glemmer det litt innimellom.. Da varer en boks med pikasol i halvannen mnd eller noe sånt. Vet ikke hvor mye ren omega 3 det er i fet fisk, men trodde 2-3 gram tilsvarte ca 100-150 gram fet fisk.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.