Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 13-07-12, 19:29   #651
Fedona
Seniormedlem

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 58
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Du må si deg fornøyd med det nå på sommeren Jeg var nede i 76, så ble det 78 og nå er det 77... Men jeg føler meg bra og det er det viktigste, selv om målet er ti til ned. Men det er kanskje litt mye... Vil jo ikke at rynkene skal komme heller... Hvor høy er du Tarato?

Ønsker deg en fantastisk ferie

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 19:35   #652
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Du må si deg fornøyd med det nå på sommeren Jeg var nede i 76, så ble det 78 og nå er det 77... Men jeg føler meg bra og det er det viktigste, selv om målet er ti til ned. Men det er kanskje litt mye... Vil jo ikke at rynkene skal komme heller... Hvor høy er du Tarato?

Ønsker deg en fantastisk ferie

Rynker vil vi ikke ha! Jeg er 170 - enn du?
Målet er nå 75, deretter 72 og så 70. Så får vi se. Jeg har vært nede i 67-68 for mange år siden, det var ikke helt pent syntes jeg. Mye som hang og slang men denne gangen går det saktere og jeg trener mer...vi får se hvor langt skal dere andre?

Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 09:53   #653
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

God morgen! Innom en snartur før vi drar til flyplassen. Koffertene er ferdig pakket, passet er lagt i veska, billettene likeså. Bikini og badebukser er med. Og kredittkort. Da er vi berget for det meste. Resten er med som tilbehør

Vekta viste 100 g ned fra i går, så nå ligger jeg 100 gram over minstenotering. Et heftig utgangspunkt å reise på ferie med siden målet er å ikke gå opp (regner med å trenge en ukes tid for å kvitte meg med vann mm når jeg er tilbake) i ferien. Ja ja; det er greit å ha hårete mål

Vet ikke hvordan det er med nettilgang på hotellet, så hvis dere ikke hører noe fra meg så er det grunnen. God sommer enn så lenge!!

Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 12:34   #654
Fedona
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Rynker vil vi ikke ha! Jeg er 170 - enn du?
Målet er nå 75, deretter 72 og så 70. Så får vi se. Jeg har vært nede i 67-68 for mange år siden, det var ikke helt pent syntes jeg. Mye som hang og slang men denne gangen går det saktere og jeg trener mer...vi får se hvor langt skal dere andre?

Jeg er 173. Tenkte først å gå ned til 67, men om jeg holder meg på 70-72 så er jeg kjempefornøyd. Kos deg masse i syden

Gammel 16-07-12, 18:43   #655
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Ser ut til å være omtrent samme str alle 3 her da. Jeg er 172cm og vil holde meg rundt 70kg.

Var et par dager i Gøteborg nå, og ferie+Liseberg=noen utskeielser, men såppass veloverveid de fleste at jeg ikke vil snakke om sprekk. Tilbake på rett kjøl!

Middag i dag var selvfisket, grillet torsk, nam! Jeg stod for roingen, mannen for fisking. Så litt trim ble det og... Vekta ligger igjen hjemme, så den er ukjent...

Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 16-07-12, 23:38   #656
Fedona
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Ser ut til å være omtrent samme str alle 3 her da. Jeg er 172cm og vil holde meg rundt 70kg.

Var et par dager i Gøteborg nå, og ferie+Liseberg=noen utskeielser, men såppass veloverveid de fleste at jeg ikke vil snakke om sprekk. Tilbake på rett kjøl!

Middag i dag var selvfisket, grillet torsk, nam! Jeg stod for roingen, mannen for fisking. Så litt trim ble det og... Vekta ligger igjen hjemme, så den er ukjent...

Så herlig å ha ferie fra selve vekta også

Gammel 17-07-12, 11:31   #657
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Så herlig å ha ferie fra selve vekta også

Ja, tror det er veldig sundt for meg. Spørs omm jeg klarer å holde meg unna de dagene hjemme nå før vi reiser mandag igjen... Ser ut til at dere gjør en go jobb i ferien da. Stå på!

Min journal
Gammel 20-07-12, 19:09   #658
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Heia! Bare innom med en hilsen fra varmen. Alle, og da mener jeg alle, gode forsetter gikk dukken på dag to. Veskebalansen vedlikeholdes med vann, øl, cola light og rødvin. I den rekkefølgen. Spiser mye grønt og råkost, men dog alt for mye. Svømmer en del, og trimmer minimalt utover opp og ned av solsenga. Regner med jeg er tilbake på siste minstenotering til jul. Og det beste - det er verdt det ;-)

God sommer enn så lenge!

Og litt mer aktiv!

Gammel 20-07-12, 22:20   #659
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Vi trenger alle å slappe av litt iblat, ikke bare fysisk... Har hatt mine utskeielser hva mat angår og vekta var litt opp, men dog ikke for ille. August er ferien over og da blir det strengere regime. Nå prøver jeg å lytte til kroppen og holde karbo utskeielsene til et minimum.

Min journal
Gammel 21-07-12, 13:33   #660
Fedona
Seniormedlem

Har bestilt oss tur til las vegas til uka. Helt sånn på sparket da jeg fikk vite at min søster skal gifte seg der så er veldig spent på hvordan det går med kostholdet mitt der borte... Lurer på om jeg skal ta med meg mitt eget lavkarbo brød.... Litt stressa akkurat nå for dette ble bestilt i går og vi reiser mandag. Har stand by billetter så krysser fingrene på at vi kommer med flyene... Men galgleder meg juhu! Vegas here se come

Gammel 25-07-12, 21:02   #661
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Fjellferie og mye turer og frisk luft. Spiser nok derfor mer fedonish for tiden. Tror kroppen trenger de ekstra kh nå. Men deilig med aktivitet da! Håper dere andre har en flott sommer

Min journal
Gammel 26-07-12, 14:10   #662
suverene severina
Medlem

suverene severina sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 57
suverene severina er på en erverdig vei

Leeenge siden jeg har vært innom her nå - godt å se at dere holder koken . Høres deilig ut med sydentur Tarato - og husk, det forbrenner faktisk mange kcal å svømme!

Selv måtte jeg stikke fingeren i jorda å gå ned på kcal for å få i gang vektnedgangen igjen. Men det gir resultater, så fram til jeg reiser på skikkelig ferie om to uker blir det et nokså stramt regime. I dag noterte jeg minstevekta på mange år - 68,7 kg. Målet er å ligge mellom 63-65 kg (er kortere enn dere langbente damer), og det ser ut som om det kan være mulig, selv om det har tatt lenger tid enn jeg egentlig hadde planlagt. Samtidig: fordi ting har tatt så lang tid, og jeg har ligget leeenge på samme vekt, så ser jeg at om jeg ligger på et visst kcal nivå, så holder jeg vekta. Og det er godt å vite - for det betyr at jeg ikke må være matnazi på livstid.
Det er utrolig deilig å føle seg vel i klær jeg forsåvidt har brukt de siste årene, men som nå sitter fint, og ikke sånn at jeg må gå slik eller sånn for at valkene ikke skal synes. Dessuten tror jeg beina mine har godt av en lettere bør å bære på - kjennes sånn ut.

Nuvel - nå skal jeg jobbe litt itl, så hjem og lage lavkarbovafler for å ha med på tur i morgen. Skal ha langhelg til trøndelag, og selv om jeg vet det blir utskeielser - så kan de begrenses. Det er også en nyttig lærdom - maten smaker ikke bedre om den spises i store mengder. en liten croissant er faktisk like god som en stor - og like tilfredsstillende. Mye man (jeg...) måtte bli over 40 før jeg lærte .

fortsatt god sommer til dere alle!

Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 22:39   #663
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

... Og så erfarer man (i hvert fall jeg) at en del HK utskeielser ikke er godt. Lagt bort både brød, syltetøy, kjeks mm etter en bit fordi det ikke var godt! Skal jeg skeie ut, så må det være noe som er verdt det. Litt å lære, det å legge fra seg noe påbegynt, enten det er fordi man er mett eller annet.

Min journal
Gammel 30-07-12, 11:02   #664
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Heisann mine venner - da er jeg hjemme igjen. Landet sent lørdag kveld, og det var alldeles deilig å komme hjem. Jeg ser at vi alle gjør oss noen erfaringer, og jeg vil bare minne om at det aldri er for sent å lære - og at det noen ganger kan være for tidlig. Og at etterpåklokskapen ofte er den beste lærdommen. Dette gjelder på alle områder, også mat og hva som kan passe best i perioder.

Gratulerer Severina med beste notering! Det tallet misunner jeg deg altså! Jeg misunner deg fjellferie også VSB; det er drømmen min det å kunne gå i fjellet med sekken. Har ingen som vil være med dessverre, verken på fjellturen eller på treningsturene som må tas først Fedona er vel i Las Vegas for tiden? Herlighet; bryllup der borte må være en opplevelse.

Jeg er enig i at skal en først skjeie ut må det være verdt det; da er det bedre å ta litt av noe en virkelig ønsker enn å ta litt av noe en likevel kan la være.

Ferien gikk over all forventning; vekta viste oppgang på 1 kg over minstenotering i morges, noe jeg er veldig fornøyd med det, tross alt var det mye lekkert å ta for seg på matbordet. Jeg spiste mye grønt/råkost (ofte i laker/oljer), grønnsaker og kjøtt. Mye av maten ble fritert og jeg spiste litt av det også men holdt meg unna pommes frites og desserbordet. Jeg spiste litt brød; tok den sprøstekte skorpen av loffen mannen min spiste og litt skorpe av pizza og pitabrød. Og mye øl, vin, cola light og en is hver dag . Svømming gjørde nytten jeg ser det, og så gikk vi lange turer hver kveld. Om vi ikke gikk så fort så gikk vi minimum 5 km hver dag. Og i noen-og-tredve-grader så gjorde det monn

Mens jeg har ligget på solsenga har jeg spekulert på hva som kan være et realistisk vektmål for meg fram til jul. Jeg har gått ned ca 1 kg pr mnd det siste halve året (egentlig har jeg gått dem ned mange ganger hver måned når jeg tenker meg om) - og det må kunne være oppnåelig i høst også? Altså 5 kg ned fra 1.august til 1.januar? For å få det til må jeg trene/være i krevende aktivitet 3 ganger i uka, ikke spise mat jeg ikke tåler og ikke spise for mye/ofte.

Så..da er det offentliggjort/sagt høyt og forplikter meg mer enn om bare jeg hadde visst det. Har dere noe mål? Hva, til når, hvordan?

Og litt mer aktiv!

Sist redigert av Tarato : 30-07-12 kl 20:38.
Gammel 31-07-12, 16:56   #665
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Målet mitt er å stabilisere på 70.... Det er nok utfordrende nok. Spent på vekta etter ferie. Tror kroppen har trengt de ekstra kh med mye og lange turer, men merker også problemer som forstoppelse, kviser... Noen dager med abstinenser foran meg nå...

Spist mørkt rugbrød, fiberrik knekkebrød, et par enkkle pommes frites (ikke spesielt godt...) en softice og noen grove kjeks på tur. Kjenner kroppen krever mye mat med det aktivitetsnivået som har vært... Begrenset med eget fett å forbrenne, så det sitter godt!

Vektrapport fredag!

Min journal
Gammel 31-07-12, 20:54   #666
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Du kommer til å greie å stabilisere deg VSB; jeg er sikker! Vi som sliter litt mer (enn de som "raser ned"), får desto mer erfaring som vi tar i bruk etterpå. Jeg våger å påstå at det blir vanskeligere å gå opp etter målet er nådd siden jeg har jobba mye hardere for å gå ned enn hva jeg har gjort før - samt at jeg vet hva jeg kan spise og ikke, mengder osv. Dette er ikke blitt en kur for meg; det har faktisk blitt en livsstil. Dog jobber jeg med hvordan jeg skal gjøre det i praksis ute blant andre (i det sosiale livet), men det kommer det og.

og du...jeg blir litt nysgjerrig på kostholdet ditt slik du beskriver det. Er det dette du spiser når du går i fjellet/turer? Neste spørsmål (er rimelig uvitende...): må du det og i så fall hvorfor? Det er ikke sikkert du får abstinenser de neste dagene; jeg merker ingenting etter mine utskeielser hvertfall.

Og litt mer aktiv!

Gammel 01-08-12, 14:21   #667
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Dette har vært på tur ja. Kjenner kroppen trenger litt ekstra kh. I tillegg har det noen praktiske årsaker. Fant fort ut at knekkebrødt gikk i tusen knas... Maten skulle være enkel, matpakke og fristende. Samtidig, ungene ble bestikket med litt sjokolade, kjeks ol i småPauser... Frister en del da, når energien er på vei ned... Prøvde å velge litt fornuftig da... Hvis jeg ikke får litt ekstra kh med høyt treningsnivå, blir jeg uhorvelig sulten, men det har nok blitt litt mer en nødvendig. Så løsningen har blitt inspirert av Fedon og bergquist sin bok ttrre ing och lchf.

Min journal
Gammel 01-08-12, 14:22   #668
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

(Softice ol var rene utskeielser...)

Min journal
Gammel 02-08-12, 22:30   #669
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Dette har vært på tur ja. Kjenner kroppen trenger litt ekstra kh. I tillegg har det noen praktiske årsaker. Fant fort ut at knekkebrødt gikk i tusen knas... Maten skulle være enkel, matpakke og fristende. Samtidig, ungene ble bestikket med litt sjokolade, kjeks ol i småPauser... Frister en del da, når energien er på vei ned... Prøvde å velge litt fornuftig da... Hvis jeg ikke får litt ekstra kh med høyt treningsnivå, blir jeg uhorvelig sulten, men det har nok blitt litt mer en nødvendig. Så løsningen har blitt inspirert av Fedon og bergquist sin bok ttrre ing och lchf.

Da skjønner jeg. Det kan være at det er riktig kost på lange turer (som du sikkert skjønner har jeg ikke vært på det ). Det er sikkert utfordrende å finne balansen mellom det du trenger og det du kan tenke deg ekstra attåt. Og den softisen trenger vi ikke snakke om gjør vi? Du har vel "gått den av deg" før du spiste den. Må innrømme at jeg har spist is i syden jeg også; hver eneste dag Og jeg har ikke gått den av meg for å si det sånn

Og litt mer aktiv!

Gammel 03-08-12, 08:29   #670
Fedona
Seniormedlem

Hallo alle sammen er på vei hjem etter en fantastisk ferie i las vegas og California! Sitter nå i Frankfurt og venter på fly til Norge om noen timer. Har reist i over 24 timer zzz jet lag og oppblåst mage etter dårlig mat i ferien. Prøvde så godt jeg kunne å holde meg til lavkarbo, men det er nesten umulig når man reiser der borte og bare spiser på restaurant. Er allergisk mot hvitløk også, og det gjør det enda vanskeligere. Derfor la jeg en plan om å karbe meg gradvis opp til en topp de to siste dagene for så å gå tilbake til lavkarbo og ketose igjen når jeg kommer hjem. Kanskje det vil hjelpe på å kiskstarte vektnedgangen igjen? Skal ikke veie meg på noen dager for har masse vann i kroppen kjenner jeg. Artig å lese hvordan dere har hatt det også Snakkes snart igjen når jet lagen har lagt seg

Gammel 03-08-12, 09:47   #671
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Dagens vektoppdatering (kjempe skummelt å gå på vekta...)

71,8 det er 1,8 opp fra minstenotering, men 0,7 ned fra halveis i ferrien. Så må si meg fornøyd

Min journal
Gammel 03-08-12, 18:50   #672
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Hallo alle sammen er på vei hjem etter en fantastisk ferie i las vegas og California! Sitter nå i Frankfurt og venter på fly til Norge om noen timer. Har reist i over 24 timer zzz jet lag og oppblåst mage etter dårlig mat i ferien. Prøvde så godt jeg kunne å holde meg til lavkarbo, men det er nesten umulig når man reiser der borte og bare spiser på restaurant. Er allergisk mot hvitløk også, og det gjør det enda vanskeligere. Derfor la jeg en plan om å karbe meg gradvis opp til en topp de to siste dagene for så å gå tilbake til lavkarbo og ketose igjen når jeg kommer hjem. Kanskje det vil hjelpe på å kiskstarte vektnedgangen igjen? Skal ikke veie meg på noen dager for har masse vann i kroppen kjenner jeg. Artig å lese hvordan dere har hatt det også Snakkes snart igjen når jet lagen har lagt seg

Velkommen hjem Fedona! Høres ut som du har hatt en super opplevelse og tur. Du skal ikke se bort fra at de siste dagene kan være en god start igjen; blir spennende å høre!

Dagens vektoppdatering (kjempe skummelt å gå på vekta...) 71,8 det er 1,8 opp fra minstenotering, men 0,7 ned fra halveis i ferrien. Så må si meg fornøyd

GODT jobba!!! Og du er jo nesten på 70 tallet allerede så det er litt vanskeligere å gå ned, ikke sant?

Jeg var også på vekta i morges og den viste akkurat det samme som før jeg reiste på ferie; 76,6. Men snikveiing onsdag viste 76,1... Og jeg vet akkurat hvorfor jeg var en halv kilo tyngre i dag enn før to dager siden og det var verdt hver eneste ting

Nå skal vi ha middag og grille; gleder meg. Det er bare så deilig å spise en rett etter to uker på hotell hvor en samler litt av alt på et fat - og dermed får stort sett de samme smakene hver eneste dag. Ikke rart en blir lei av maten da

Og litt mer aktiv!

Gammel 03-08-12, 23:07   #673
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Ja, rart det at man blir lei buffet, men jeg har kjent på det selv...

Flott at du også holder vekta i ferien Tarato! Ikke stort mer å forvente i ferien. Og når det kommer til utskeielser, så snakker vi livsstil og da må vi lære å håndtere de og, finne ut hva vi tåler osv. Det må vel bli litt prøving og feiling.

Min journal
Gammel 03-08-12, 23:10   #674
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Og når det kommer til utskeielser, så snakker vi livsstil og da må vi lære å håndtere de og, finne ut hva vi tåler osv. Det må vel bli litt prøving og feiling.

Signerer denne!

Og litt mer aktiv!

Gammel 05-08-12, 19:05   #675
Fedona
Seniormedlem

Da er formen bedre etter den lange hjemreisen. 48 timer fra vi forlot hotellet til vi var hjemme... Har vært dødssliten hele helga!

Jeg skulle jo ikke veie meg før etter noen dager, men jeg klarte ikke la være. Opp to kilo. Men neste dag var de borte igjen nå har jeg spist lavkarbo i to dager og regner med å være i ketose igjen snart. Skal sjekke i kveld.

Deilig å være hjemme så jeg får spist ordentlig mat! Har funnet ut når jeg er ute og reiser så spiser jeg lavkarbo så langt det lar seg gjøre, men velger hk der hvor der hvor valget er hvitløk eller hk. Tåler ikke en smule hvitløk engang og det er jammen ikke lett når man er og reiser ute i verden gitt. De har hvitløk i alt! Er det noen av dere som reagerer på hvitløk med magekramper og diaré?

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.