Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva er lavkarbo - for DEG?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-11, 15:43   #51
lilleluring
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 2
lilleluring er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Denne definisjonen er sakset fra VoF nr 1, og passer med min forståelse av begrepet lavkarbo:

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.

Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.

Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.

Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Da ender man opp med et rundt, fint tall som øvre grense for hva som faller inn under begrepet lavkarbo. Hvis man holder seg under denne grensen på 100 g, vil man i det store og hele unngå de alvorlige helseplagene et høykarbokosthold kan gi.


-

Denne fordelingstabellen er mest forenelig med det jeg også forbinder med lavkarbo. Jeg er litt ny i gamet, men jeg forsøker i hvertfall å holde meg til et minium, kanskje maks 25 g om dagen, men det er fordi jeg vil gå ned ganske mye i vekt. Likevel så spiser jeg noen dager litt mere, avhenging av hvodan den generelle formen er eller om jeg skal trene - rett og slett fordi jeg får litt mer ork til å dra på litt hardere da - men det er jo bare meg, det renger ikke være riktig for andre, og det er heller ikke sikkert at det egentlig har noe å si og at jeg bare innbiller meg at jeg klarer mer slik. De dagene jeg trener kan jeg bevege meg opp mot 30-40 g, men generellt forsøker jeg å ikke komme over 50g. I et lengre perspektiv ønsker jeg å gradvis fase litt mer karber inn i kostholdet, men da i form av kanskje et knekkebrød eller en frukt i ny og ned fordi det er noe jeg er glad i. Min plan er å kanskje ha 80-100 gr når jeg når min matchvekt.

For meg er lavkarbo en måte å 'restarte' tankegangen min litt. jeg skjønner nå at jeg har lagt på meg så mye fordi jeg har spist alt for mye brødmat og karber generellt - i tillegg til litt for mye snacks i helgene (som følge av mange års intense studier der jeg for det meste har tilbragt tiden stillesittende forran et skrivebord og pælma i meg brødskiver fordi det var mest lettvint i farta). Denne feilen vil jeg ikke gjøre igjen og derfor prøver jeg lavkarbodiett nå. De tingene som jeg har spist mest av før, og som har lagt seg rundt midjen, må jeg lære meg å kutte ned på og spise i mer beskjedne mengder. Så det er lavkarbo for meg - restarte tankesettet og spise under 50 g om dagen nå, men kanskje rundt 100 når jeg har nådd den vekten jeg ønsker.

lilleluring er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo- utforsker mulighetene Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 17:38   #52
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Jeg har bare en kommentar til dette uttrykket "LCHF". Hvorfor skal vi bruke C her? På norsk kan vi da godt skrive LKHF?

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 09:48   #53
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys
Wink

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, i den anledningen kan det godt hende det er kjekt å ha en grense, men jeg ser fortsatt ikke hvordan man skal sette en standard for alle.. Kroppen din er jo ikke kroppen min og hvordan skal man da si at det som er nok reduksjon for deg er nok reduksjon for meg? Her må jo diverse sykdommer, tilstander, akivitetsnivå, vektforskjeller, høydeforskjeller osv bli tatt med i beregningen, hvis det skal bli noe skikkelig da.. Hvis ikke så blir det jo bare en helt løs antakelse.

Men for all del, sett en grense

Du har selvfølgelig rett. En standard for alle finnes ikke. Det blir som å si at alle må være Rosenborg supportere, fordi det er standarden. Uansett!
Om jeg spiser 100 gram karbo pr dag, så kan det godt være at jeg allikevel får et jevnt blodsukker, fordi jeg ikke har insulinresistens, trener mye, og er frisk og rask, jevnt over. Men det kan også være at jeg fungerer enda bedre på 20 gram, fordi da kommer også den ketogene faktoren inn i bildet. Altså mer og bedre næring for hjernen, den antioksidative effekten, næringen til hjertet og lunger forbedres osv. Hva skal man si er optimalt? Jeg vet ikke. Kanskje er det optimalt fysisk sett å gå på ketogen kost, men hva om man så vil kose seg med litt "ekstra" i helgen? Vin, chili bønner til Taco`n osv? Da er man over på det psykiske. Andre tåler ikke mer enn 20 gram karbo per dag, så hva er det optimale der? Altså, en "EU" standard for alle, finnes ikke. Men mannen i gata gidder ikke tenke på kost noe særlig. Han vil ha det presentert at "sånn og sånn er det". Han VIL gjerne ha en standard når han skal velge, han har ikke tid, ork eller interesse for å sette seg inn i dette virvaret av forskjellige dietter. Dette gjelder også for mange diabetikere, selv om de ofte er litt mer interessert, det er de jo nødt til å være. Derfor vil jeg ha en "standard" å komme med. Selv om den blir en litt gal def, i og med at da spiser ikke Bjørn Ferry LCHF, og heller ikke lavkarbo en gang, han ligger i snitt på 180 gram dag, men det er i en diett når han tygger i seg 5000 kcal pr dag også. Cirka 15 %E. Det er vel en liberal LCHF, egentlig....
Men på grunn av nevnte faktorer må vi ha en grense. Så får hver og en finne ut senere - om interessen våkner - hva som er DERES indivduelle og optimale kost.
Men jeg ser argumentene dine, absolutt

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 09:49   #54
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Jeg har bare en kommentar til dette uttrykket "LCHF". Hvorfor skal vi bruke C her? På norsk kan vi da godt skrive LKHF?

Det kan du vel godt gjøre, men de fleste er så vant til C`n, at du må kanskje bruke litt ordforklaring i begynnelsen

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 10:09   #55
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det kan du vel godt gjøre, men de fleste er så vant til C`n, at du må kanskje bruke litt ordforklaring i begynnelsen

Det tror jeg ikke. Vi skriver jo lavkarbo med norske bokstaver. Jeg har sett at flere alt bruker det. Den engelske forkortelsen kommer vel av en mangelfull oversettelse av en viss svensk bok om temaet. Og tidligere litteratur og informasjon om LKHF var kun på engelsk. Her i Norge vil LKHF stå for et lavkarbo- og høyfettkosthold. Det vil altså ikke omfatte lavkarbokosthold med et karbohydratinnhold over ca. 70/100 gram karbohydrater per dag.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 11:11   #56
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Godt mulig. Jeg vet at det har vært en del uenighet om opprinnelsen til LCHF, Kenn Hallstensen mener det var han som kom opp med det for over ti år siden, og svenskene mener vel noe annet. I alle fall vil svenskene være mer internasjonale enn oss, det er jo langt mer vidsynte enn oss litt navlebeskuende nordmenn, så de vil nok sikkert beholde LCHF. Jeg er mer vant til det, så jeg tror jeg vil bruke C istedenfor K. Men det er jo bare flisespikkeri

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 13:16   #57
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

RAM er også engelsk forkortelse, skal vi skifte over til TAM? bare for å fornorske litt?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 14:27   #58
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

RAM er også engelsk forkortelse, skal vi skifte over til TAM? bare for å fornorske litt?

Forkortelse for hva?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 16:40   #59
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

RAM som i Random Acces Memory
TAM som i Tilfeldig Aksess Minne

Ikke at det har så mye med kosthold å gjøre

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 17:12   #60
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Godt mulig. Jeg vet at det har vært en del uenighet om opprinnelsen til LCHF, Kenn Hallstensen mener det var han som kom opp med det for over ti år siden, og svenskene mener vel noe annet. I alle fall vil svenskene være mer internasjonale enn oss, det er jo langt mer vidsynte enn oss litt navlebeskuende nordmenn, så de vil nok sikkert beholde LCHF. Jeg er mer vant til det, så jeg tror jeg vil bruke C istedenfor K. Men det er jo bare flisespikkeri

Det er kanskje det, men det er likevel en mulighet å skrive det sånn. Hva det har med navlebeskuing å gjøre, kan jeg vel ikke helt se, sånn når vi ellers skriver norsk, mener jeg. Bare en kommentar, altså, siden du ellers tok opp dette med ulike betegnelser for forskjellige varianter/grader av lavkarbokosthold.

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

RAM er også engelsk forkortelse, skal vi skifte over til TAM? bare for å fornorske litt?

Det kan du eventuelt ta opp i et annet forum. Her er det usaklig. Om du er uenig i noe, kan du skrive det på en ordentlig måte.
Ellers bare en kommentar fra min side, ikke noe jeg ville avspore tråden med.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 02:00   #61
Tilila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
Tilila er ny på veien

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det er en veldig stor forskjell på karbohydrat REDUSERT og LAVkarbo, og det er svært viktig å få sendt den meldingen over slik at de forstår forskjellen der inne i forbundet

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

Om man skal ha med både karboREDUSERT og LAVkarbo inn i vokabularet, ville jeg regnet alt fra 35% karbo til Fedoninspirert (der man altså må begrense fettinntaket) for karboREDUSERT og fra Lutz til skaldemann som lavkarbo.

Dvs. begrensing av fettinntaket -> karboredusert
øking av fettinntaket til fordel for karbo -> lavkarbo

Jeg er veldig enig i dette. For meg er Lavkarbo=LCHF
LCHF kan igjen deles inn i ketogene dietter for å oppnå vekttap (Skaldeman, Ketolysekuren, Atkins) og moderat lavkarbo for å oppnå god helse (Dahlquist, Hexeberg, Kwasniewski, Lutz, Enig & Fallon, Atkins vedlikehold).
Fedon og GI kosthold ville jeg ikke ha definert som lavkarbo men et karbohydratredusert kosthold.

Tilila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 15:40   #62
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Lavkarbo = maks 150G kh/dag
så enkelt er det.

Enig.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 16:03   #63
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

RAM som i Random Acces Memory
TAM som i Tilfeldig Aksess Minne

Ikke at det har så mye med kosthold å gjøre

Husker da jeg første gang leste om stasjonært platelager, jeg skjønte ikke det kvekk!!! Det heter jo HD!

Ikke for å spore av..

Lavkarbo rundt 50 karber holder kroppen min i ånde. Jeg blir klein hver gang jeg prøver meg på annen mat.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no