Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Holder på å bli ko-ko i hodet

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-09-09, 14:37   #51
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

---------------------------------------------------------------------

Jeg trodde først det var en spøk da du ramset opp bivirkningene av et sunt kosthold.

Sunn kosthold er variert kosthold med masse frukt og grønnsaker.
Fedme, diabetes, høyt kolesterol og alt det du nevner kommer ikke som en bivirkning av et slikt kosthold.
Innlegget ditt viser bare hvor lite du vet om sunn mat

Det at du ikke greier å leve sunt på den måten blir jo til syvende og sist ditt problem, at du sikkert spiser masse hvit mel, sukker, fett etc. DET får du diabetes og fedme av

Ikke sikkert andre mislykkes sunn kost om du gjør det det!

Nå syns jeg det går litt over streken her Lavkarbo kosthold er sletts ikke "usunt" som du kaller det.

henviser til f.eks Fedon ... han anbefaler frukt, mye grønt og rene matvarer.. fraråder sukker, for mye stivelse osv....
Tror "noen" må sette deg litt inn i sysakene sine, før de tråkler i vei her

Påstår du at alle som har forbedret sine blodprøver slik som kolestrol og blodsukker.. ved overgang til lavkarbo/ ketogent kosthold.. har jukset og egentlig har fått masse bivirkninger istedenfor ??

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 14:40   #52
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

ja selvfølgelig går dere til usaklig angrep på meg - bare fordi jeg mener at lavkarbo ikke er en ideel måte å leve på..

og jeg trenger vel ikke å ramse opp alle bivirkningene nå de fleste og mest alvorlige er nevnt i trådstarterens innlegg...????

det er nesten mosromt at når dere ikke har gode argumenter for å forklare og motbevise bivirknigene så skriver dere som oftest "dette har jeg ikke hørt om"!
spiller ingen rolle om hver enkel av dere har hørt om det eller ikke - poenget er at bivirkningene kan være katastrofale! Innse det eller ei!

Antar at de allerfleste her vil leve lavkarbo fordi det ser som om at det er den letteste vei til en slankere kropp (har tenkt tanken selv) - og dere lever litt sånn opp i skyene - jeg prøver bare å få dere ned på jorda igjen




Min bivirkninger etter 2,5 år på lavkarbo:

- 23 kilo lettere- FETTET er borte!!!!
- Mer energi, mye mer faktisk
-Bedre og sterkere musklatur
-Leddproblem/stive ledd er borte, giktkuler forsvunnet!
-Slutt på mageproblemer/smerter
-Bedre nattesøvn
-Sluttet å snorke
-Ren hud!
-Fokuserer og husker bedre
-Hormonene i orden igjen.
Edit:
- Å bli mett, akkurat passe mett til hvert måltid, og holde seg mett til neste måltid

Så da spør jeg deg: Hva slags katastrofale bivirkninger?


Sist redigert av Gerd : 16-09-09 kl 12:42. Årsak: Tillegg
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 14:58   #53
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

sofie29, kan du si hvorfor masse frukt som du sier er så sunt, er sunt?

har du noen onklige "bevis", studier, kloke ord?``

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 15:10   #54
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Skal vi se..... bivirkninger ja..... eller nei???
Kanskje vi skal påkalle Pål? Han har jo god peiling på dette......

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 15:14   #55
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.



Min bivirkninger etter 2,5 år på lavkarbo:

- 23 kilo lettere- FETTET er borte!!!!
- Mer energi, mye mer faktisk
-Bedre og sterkere musklatur
-Slutt på mageproblemer/smerter
-Bedre nattesøvn
-Sluttet å snorke
-Ren hud!
-Fokuserer og husker bedre
-Hormonene i orden igjen.

Så da spør jeg deg: Hva slags katastrofale bivirkninger?


du glemte noe!

eller for hvartfal meg,
jeg føler meg endelig mett etter et måltid! og det ikke bare i 2 timer!!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 15:24   #56
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

du glemte noe!

eller for hvartfal meg,
jeg føler meg endelig mett etter et måltid! og det ikke bare i 2 timer!!

Ups, skal føye det til. Faktisk veldig viktig og har med velbehag å gjøre

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 16:26   #57
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Hei Gerd - tar du med lavere blodtrykk også

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 16:28   #58
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet



Ja, lista er lang

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 16:37   #59
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

glemte og skjekke, men har du bedre humør? før hadde jeg humørsvingninger som det var så det holdt

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 16:41   #60
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 16:59   #61
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.



Min bivirkninger etter 2,5 år på lavkarbo:

- 23 kilo lettere- FETTET er borte!!!!
- Mer energi, mye mer faktisk
-Bedre og sterkere musklatur
-Leddproblem/sive ledd er borte, giktkuler forsvunnet!
-Slutt på mageproblemer/smerter
-Bedre nattesøvn
-Sluttet å snorke
-Ren hud!
-Fokuserer og husker bedre
-Hormonene i orden igjen.
Edit:
- Å bli mett, akkurat passe mett til hvert måltid, og holde seg mett til neste måltid

Så da spør jeg deg: Hva slags katastrofale bivirkninger?

Duracellenergi?

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 15:35   #62
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Sofie 29 har ikke helt skjønt hva lavkarbo kosthold dreier seg om tror jeg. Lavkarbo er heller IKKE nødvendigvis synonymt med ketose og høy fettandel. Det finnes alle muligheter innen lavkarbo. Ketose er heller ikke en tilstand det er meningen en skal være i resten av livet. Det er i en vektnedgangsfase, evt. renseperiode. Etterhvert lavkarbokosthold, ketogent eller ikke, vil etterhvert gli over en vedlikeholdsfase som ligner et standard middelhavs kosthold. Som f.eks. Lindberg.

Nå er det en god del leger, ernæringsfysiologer og andre med mer enn god peiling på lavkarbo kosthold som har skrevet flotte innlegg her i forumet. Innlegg som støtter brukernes erfaring om at et balansert lavkarbo kosthold ikke er skadelig, men gir store helsegevinster.

Jeg har også lang og god erfaring med dette kostholdet, siden jeg mer eller mindre har levd lavkarbo siden 1982. Etter at jeg la om kostholdet har jeg opplevd store helsegevinster og er nå i utrolig god form i forhold til alder. På grunn av urelaterte medisinke årsaker blir jeg grundig sjekket og tar en mengde blodprøver to ganger i året. Lever og nyrer er sjekket og funnet i utmerket stand. Alle blodprøver er så perfekte det er mulig å bli. Jeg har lavt blodtrykk og lavt kolesterol. Jeg er er et primaeksempel på at dette kostholdet er suverent for meg. Endokrinoligen er spesielt fornøyd.

Den forslitte frasen "min kropp er mitt tempel" er i aller høyeste grad sann for meg. Jeg er veldig nøye med hva jeg putter i meg. Det jeg IKKE spiser er sukker, raffinert hvitt mel og stivelseholdige produkter. Jeg spiser heller ikke mat som inneholder transfett. men får nok i meg en del naturlig mettet fett av den gode typen. Jeg spiser lite frukt, hovedsaklig fordi magen min ikke liker det. For de som tåler frukt er litt frukt en naturlig del av et lavkarbo vedlikeholds kosthold. Etter mange år med mange "vondter" har jeg lært meg hva som er bra for kroppen min, hva den liker og ikke liker. At det er lavkarbo kosthold er det ingen tvil om. Lav karbo og høy fett er min greie, men dete finnes mange andre lavkarbo retninger med lav fett, som f.eks. South Beach. Som sagt ligger Fedon Lindberg på en trygg linje for de fleste og er ikke engang ketogent.

At noen "forståsegpåere" komme feiende inn her for å fortelle meg at det jeg gjør med kroppen min er skadelig tar jeg som en personlig fornærmelse. Det er mangel på kunnskap, noe som kan tilgis om en har og viser ørlite ydmykthet og ikke tramper på alle tær man kommer borti. Alle kan lære nye ting - jeg lærer noe nytt hver dag jeg... Det som er verre er en total mangel på respekt for andre menneskers livsstil.

At ketose er skadelig er overhodet ikke tilfelle, og kommer vel sannsynligvis fra at vedkommende poster er en av dem som ikke har skjønt at ketose og ketoacidose er to vidt forksjellige ting. Men ikke ta det så tungt. Selv Prof. Drevon visste ikke forskjellen. Her er litt info om ketose:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19937&postcount=1

Vi har som nevnt mange gode kostholdspesialister på laget. Og vi har også en forsker med oss. Her er et klargjørende innlegg fra Pål Jåbekk ved Norges Idrettshøyskole:

Opprinnelig lagt inn av Pål Jåbekk

Kjære alle sammen.

Jeg ser at mange av dere lurer på hvor sunt det egentlig er å proppe i seg med fett. Noen tenker at det er greit så lenge man går ned i vekt. Andre tenker at fett er farlig om det inntas med karbohydrater, men blir ufarlig om man kutter karbohydrater fra kosten. Noen lurer på om man kan bli åreforkalket av alt fettet, kanskje spesielt det mettede. Nok andre lurer på om ketose er en uheldig tilstand å være i over tid.

Jeg skal forsøke å belyse noen av disse problemstillingene, og kanskje er det noen som lærer noe nytt eller som får se ting fra et litt annet synspunkt.

Rent vitenskapelig kan man ikke si at fett, mettet eller umettet, er helseskadelig i seg selv. De første antagelser om at mettet fett var skadelig tok utgangspunkt i at noen (ikke alle) mettede fettsyrer kunne øke mengden lipoproteiner (populært kalt kolesterol, men det er ikke kolesterol) i blodet. Videre antok man at en stor mengde lipoproteiner i blod kunne føre til hjerte- og karsykdom. Noen (svært dårlige) studier (blant annet Ancel Keys´s Seven countries studie) så også en sammenheng mellom inntak av mettet fett og forekomsten av hjerte- og karsykdom og konkluderte feilaktig med at fettinntaket var en direkte årsak til sykdom. Vi vet nå at disse antagelsene var feil. Noen fettsyrer øker mengden lipoproteiner i blod, men denne endringen er ikke negativ.

Fett er ikke skadelig for kroppen på noen som helst måte. Kanskje med unntak av enkelte transfettsyrer og hydrogeniserte fettsyrer, men så lenge du ikke frityrsteker all maten din, er du nok på den sikre siden.

Å spise mye fett til fordel for karbohydrater har store positive helseeffekter, selv om man ikke går ned i vekt. Det er vanlig å høre at overvekt fører til diabetes, høyt blodtrykk, insulinresistens, hjerte- og karsykdom osv. Dette er med all sannsynlighet feil. Det ser ut til at de samme livsstilsfaktorene som kan føre til overvekt, også kan føre til disse sykdommene. Alle disse sykdommene kan forbedres uten vektnedgang, gjennom å kutte ned på karbohydratinntaket.

De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.

Visste du forresten at høyt kolesterol ikke er en risikofaktor for hjertesykdom hos kvinner alle gamle? Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.

Hvis legen din sier du må slanke deg fordi du har høyt blodtrykk så tar han antakeligvis feil. Høyt blodtrykk kan svært ofte reduseres gjennom å kutte ned på lettfordøyelige og raffinerte karbohydrater, uavhengig av vekttap. Den faktoren i kroppen som i størst grad ser ut til å påvirke blodtrykket vårt er insulin. Insulin blir i hovedsak skilt i forhold til mengde og type karbohydrater i maten. Saltinntak har liten eller ingen effekt på blodtrykket.

Fett ser ikke ut til å kunne gi diabetes, til tross for at mange hevder det. Sukker derimot kan gi det og gir det ofte. Mettet fett er i følge både fysiologiske og epidemiologiske data ikke skadelig. Vitenskapen støtter rett og slett ikke en påstand om at mettet fett er farlig.

Ingenting tyder på at kostindusert ketose (atkins, ketolyse eller bare lite karbohydrater) er farlig selv på lang sikt. Vi mennesker er et av svært få dyr i verden som kan produsere og bruke ketonlegemer som energi, ved mangel på føde eller karbohydrater. Vi har antakelig utviklet oss som art i perioder der vi ofte var i ketose. Kroppen vår produserer ketonlegemer hele tiden, når vi går for lenge uten å spise, hvis vi trener litt hardt eller hvis vi ikke spiser så mye karbohydrater. Produksjonen går opp og ned og avhenger av mange faktorer. Ketose er altså ikke en magisk tilstand, men helt naturlig. Mye data finnes på langtidseffekten av ketose og de støtter en påstand om at det er trygt over tid. Epilepsi (spesielt hos barn) har blitt behandlet i hvert fall i 100år med ketogene dietter og blir det ennå. Det finnes store mengder data fra epilepsibehandlingen som ikke viser spesielle skadeeffekter av ketose. Nye studier viser også at pH i blod, ikke blir særlig forandret på grunn av ketonlegemer.

Leger og helsepersonell er ofte bekymret for ketose fordi de blander det med en ketoacidose (en syreopphopning). Dette er to vidt forskjellige ting. Ketoacidose er et kapittel for seg, men opptrer oftest hos dårlig regulerte diabetikere og alkoholikere.

Å leve på et lav-karbohydrat kosthold er ikke bare gunstig i forhold til vektreduksjon, men også i forhold til helse. Og med helse mener jeg her en fysisk helse, med liten risiko for sykdom og en sterk kropp.

Og en siste ting, ikke tell kalorier. Det er ikke hvor mye du spiser som bestemmer hvor mye du går ned i vekt eller om du klarer å holde vekten nede, men hva du spiser.

Jeg kan ikke legge med kilder til alle påstandene jeg kommer med her. Det er det alt for mange til. Om noen skulle ønske kilder på spesifikke argumenter så kan jeg kanskje hjelpe med det. Mangel på kilder gjør naturlig vis at det er vanskelig å stole på det jeg sier. Jeg håper likevel at et noen tør å stole på det jeg har å si og bruker det som grunnlag for å skaffe seg mer kunnskap om et spennende tema. Men viktigst av alt er å være skeptisk.

Vennlig hilsen Pål

http://lavkarbo.origo.no/-/bulletin/...-lavkarbodiett

Kunne skrevet mye mer, men lar det bli med dette i denne omgang.
Vil bare til slutt nevnte det åpenbare, nemlig at lavkarbo kosthold ikke nødvendigvis passer for alle. Vi er alle forskjellige og våre kropper tåler/liker forskjellige ting. Det har mye med kroppskjemi/hormoner å gjøre. Det har en god del med hva en LIKER å spise. Hva man trives med.

Om man ikke LIKER mat som er naturlig lavkarbo skal man ikke tvinge seg til å spise den. Om man er REDD for lavkarbo kosthold er det kanskje like greitt å finne en anne måte å gå ned i vekt på. Stresshormon hemmer vekttap. En bør finne en metode en føler seg trygg på og som en føler gjør godt for kroppen.

Men som sagt. Ingen har noensinne dødd av å lavære å spise sukker, raffinert hvitt mel, poteter, ris og pasta. Og ingen har noensinne klart å gi me en skikkelig forklaring på hva som er så sunt med disse matvarene.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 16:06   #63
NinaOp
Medlem
 
NinaOp sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Brumunddal
Innlegg: 137
NinaOp er ny på veien

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Flott innlegg av Nille, som setter fingeren på mye av de tingene som jeg syns er viktig og riktig info om lavkarbo.
Jeg vil gjerne også trekke ut dette avsnittet:
At noen "forståsegpåere" komme feiende inn her for å fortelle meg at det jeg gjør med kroppen min er skadelig tar jeg som en personlig fornærmelse. Det er mangel på kunnskap, noe som kan tilgis om en har og viser ørlite ydmykthet og ikke tramper på alle tær man kommer borti. Alle kan lære nye ting - jeg lærer noe nytt hver dag jeg... Det som er verre er en total mangel på respekt for andre menneskers livsstil.

__________________


NinaOp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse. Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 20:11   #64
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Mange takk til Nille for en glimrende oppsummering av saken. (Av og til må det veldig kvalifiserte folk til for å plassere saker og ting på riktig hylle og i riktig skuff.)

Som et anekdotisk bidrag til diskusjonen om det farlige fettet: Gjennom de siste 15 månedene har jeg på ketolysekuren (eller min variant av den) inntatt mindre karbohydrater og mer fett enn på noe annet tidspunkt i mitt voksne liv. Og det er inkludert det fettet som de tradisjonelle ernæringsekspertene advarer mot; meierismør, sæterrømme, fløte og fet ost har vært på den daglig menyen.

LDL-kolesterolet var ved kurstart 4,0. Det gikk opp til 5,1 den første måneden, for deretter å synke igjen. Nå ligger det på 4,0 - 4,2.
HDL-kolesterolet mitt var ved kurstart 1,3. Det har ligget på 1,1 - 1,2 gjennom alle disse månedene.
Triglyseridene var på 1,9. Verdien sank fort og er i dag 0,7.

Jeg tar en del andre blodprøver for å sjekke utviklingen av noen helseproblemer. Ingen verdier har vist en negativ utvikling, tvert i mot går nesten alle mot normalisering.

Min klare opplevelse av effekten er at lavkarbokostholdet har gitt meg bedre helse:
Mindre giktplager, bedre hormonbalanse (med de gleder som det innebærer ), bedre hud, bedre hår og negler, jevnere humør og energi, et stabilt blodsukker og mere matglede.
- I tillegg til vekttapet, da.


Men jeg er enig i at hvis man er utrygg ved tanken på å spise så "radikalt" eller rett og slett ikke liker denne maten - da skal man bare holde seg unna! Det er et personlig valg.

Alternativet for skeptikeren er jo selvfølgelig å sette seg inn i den forskningen som ligger til grunn for lavkarbo/LCHF-dietter …

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 07:15   #65
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Nille, jeg tror jeg deg!

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 07:32   #66
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet

Nille!

nice one.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Brokkoli holder deg ung ... Nille Nyheter / media 10 16-03-08 11:56
Hår (på hodet) Trolljenta PCOS og karbohydratkontroll 5 31-10-07 20:58
Hvor lenge holder kjøttet? Sugarpill Generell diskusjon 7 03-08-07 18:11
Holder dette...? cathrine Kosttilskudd 8 30-01-07 13:35
Holder det med den ene boken? Georgine Bøker om ernæring og helse 6 28-08-06 09:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no