Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Skrive innlegg på dialekt

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-09-07, 21:08   #51
nettan
Medlem
 
nettan sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 386
nettan er ny på veien

Sv: Skrive innlegg på dialekt

Opprinnelig lagt inn av auroraborealis, her.

Selv om nynorsk er et av våre to skriftspråk så vil jo ikke det si at det gjør det noe lettere å lese. Å påstå det er etter min mening helt feil.
Jeg, og sikkert mange andre med meg leser og forstår mange dialekter mye bedre enn nynorsk
Jeg er nordlending men skriver bokmål her inne, selv om det kanskje kan snike seg inn et og annet dialekt ord.
Når jeg skriver sms med mine venner så går det mest på dialekt.
Jeg synes folk skal skrive slik de vil, så får folk heller lese det de vil...


Kunne ikke sagt det bedre selv helt enig

__________________


nettan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 00:00   #52
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Skrive innlegg på dialekt

Dette med dialekter, språk og kommunikasjon er interresant. Jeg er trønder. Og Trøndersk eller trøndsk som det også heter, ligger veldig nært nynorsk. I et land som Norge der dialekter er en naturlig del av kommunikasjonsgrunnlaget finner jeg det det merkelig å påstå at f.eks nynorsk skulle bli tatt ut av undervisningen. Det er ikke uten grunn at poeter bruker nynorsk, fordi det ligger ei kraft i det. Uttrykksmåter som "dansken" ikke har. Og dialekter er norske, det er ikke bokmål. Bokmål er en folkeliggjøring av riksmål, som igjen er en avledning av dansk.

Det å kommunisere handler ikke om senderens bruk av ord, mn om mottakerens oppfattelse av ordene. Vi er opplært til å lese, skrive, forstå bokmål, ikke minst gjennom NRK og mer eller mindre alt av undervisningsmateriell. Vi er ensrettet i språkuniverset, og har lært at det finnes fint og dårlig språk.

Det å skrive til mennesker med samme status, bakgrunn etc. fungerer godt. Man kan og forstår kodene. Man oppfatter budskapet, og kan respondere riktig.

Skulle jeg skrevet på trøndersk ville mye av informasjonen komme bort på veien fordi mottakeren ikke nødvendigvis har samme forståelsesgrunnlag, og faren for misforståelser opsstår.

Man kan jo selvsagt si at man skriver som man vil, og hvis mottakeren ikke leser eller forstår, er den han/hun sitt problem. Det mener jeg er en dårlig variant. Hele poenget med språk er å bli forstått.

Og vi kan si at det blir et snevrere språk gjennom å skulle modifisere tanker og meninger til en fornorsket utgave av Dansk, men tross alt er bokmål språkets felles plattform. Eller nynorsk for den del. De som sier at de ikke kan lese eller forstå nynorsk må ha svært minimale språklige evner etter min mening. I dag er nynorsk så modifisert at det ikke skulle være til hinder.

Og så er det da. At mange studier viser at jo mer språk man behersker, jo bedre bruker man sitt nærmeste språk eller mål. Det å ta ut nynorsk fra skolen, er etter min menig å gjøre folk en enorm bjørnetjeneste. Dialekter er opphavet vårt, og fordanskingen av språket skjedde etter at Norge var en utpost som Danmark utarmet i mange, mange år. Norges rikdom ble skipet til København, og språket ble påtvunget oss som var lakeier under danskens (van)styre.

Identiteten ligger i språket. Vi kan velge å bruke dialekt eller bokmål/nynorsk. Men for de fleste er det lettest å oppfatte et budskap på det språket vi er tillært. Dessverre er det bokmål. Og mange fler skulle kanskje brukt nynorsk som minste felles multiplum for språk.

Det som imidlertid er viktig å huske er vårt store spenn i språk, uttale, form og historikk når det gjelder språk. Språk er en rikdom. Et fundament å bygge forståelse på.

Konklusjonen min blir vel noe slikt som at språk i enhver form er gangbart, men at man må forstå noens manglende forståelse/oppfatning av språk.

Og skal man formidle noe er det ofte lurt å bruke "minste felles multiplum" som (dessverre) er bokmål.

Og etterkvart kan ein kanskje gå over til noko ala nynorsk?

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 13:28   #53
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skrive innlegg på dialekt

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er stor forskjell på å ha lese- og skrivevansker, og å være litt språklig lat.

Ja! Jeg føler nesten det er gått litt inflasjon i diagnosen dysleksi. Mange sliter desverre med det, men det blir litt for lett å trekke det frem i alle diskusjoner om grammatikk og dialekt-skriving. Jeg tror nok det finnes mange flere "språk-late" personer enn dyskektikere. Dessuten tror jeg dyslektikere gjør seg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å bare skrive på dialekt og ikke lære seg skikkelig grammatikk. Jeg kjenner flere med EKSTREMT store lese- og skrivevansker som faktisk har trent seg opp til å skrive tilnærmet perfekt! Alt har med vilje og innsats og gjøre.
SMS-språk skal jeg nesten ikke uttale meg om engang, jeg får frysninger over hele meg bare jeg tenker på det. Jeg klarer ikke engang å skrive det på mobilen. Jeg skjønner jo at folk vil spare penger, men hva er egentlig vitsen med å skrive sms-språk på forum, i mailer og lignende? Jeg får flass av å se "d", "oxo" osv.
Jeg skriver på dialekt på sms, litt på Facebook, på msn og i mailer, men da KUN til de som snakker og samme dialekt som meg og som skriver på dialekt tilbake.

Jeg er nok litt grammatikk-nazi, selv om jeg kan blingse litt av og til selv. Men som sagt så er det forskjell på slurv og lathet. Mange spør om hvorfor vi skal ta det så høytidelig, det er jo bare et forum? Men det synes jeg blir helt feil, for hva er vitsen med å skrive korrekt ETT sted og samtidig gi faen andre steder? Er det ikke bedre å faktisk venne seg til et godt skriftsspråk hele tiden slik at det til slutt blir en vane? Man fremstår faktisk som mer seriøs når man viser at man kan litt grammatikk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 13:39   #54
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Skrive innlegg på dialekt

Iset: Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.
Jeg har dyskalkuli (tallblind), men jobbet som en hest for å få en ok karakter på skolen. Det var ikke mange fomildende omstendigheter bortsett fra litt ekstraundervisning, men jeg lot det ikke hindre meg, og klarte meg ganske greit.
Samme med flere jeg kjenner som har dysleksi. Man behøver ikke å gi seg over med en diagnose som sovepute.
Men det er ikke dermed sagt at jeg diskriminerer innlegg med skrivefeil, jeg slurver jo i blant selv!
Dette er ikke ment som mobbing av de mindre språksterke, det er jo ikke nødvendigvis noe lettere å skrive på dialekt enn på bokmål/nynorsk om man har dysleksi.

Min dialekt har også en del likheter med nynorsk, og det ville faktisk vært mer naturlig om det var det skriftspråket jeg skulle ha brukt. Potensialet for nynorsk er større enn sånn det blir brukt nå.
Der sier Goggen det på en absolutt fantastisk måte!

Jeg vet ikke hva mer jeg skal si for at folk ikke skal føle at de er mobbet eller satt utenfor, for det er jammen meg ikke lett å komme med vennlige oppfordringer, selv med de godeste intensjoner...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 13:46   #55
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Skrive innlegg på dialekt

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg vet ikke hva mer jeg skal si for at folk ikke skal føle at de er mobbet eller satt utenfor, for det er jammen meg ikke lett å komme med vennlige oppfordringer, selv med de godeste intensjoner...


sant det

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Antall innlegg Gamla Generell diskusjon 3 14-07-05 10:15
Abbonerte tråder og nye innlegg fungerer dårlig Carbokiller Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 4 21-05-04 17:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no