Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-04-09, 21:19   #51
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Takk danish for ypperlig oppklaring

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 16:29   #52
Iselilja
Medlem

Iselilja sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Iselilja er på en erverdig vei

Takk for god hjelp, alle sammen. Lærerikt og hyggelig forum dette her!

Jo mer jeg leser, desto flere spørsmål melder seg, så her kommer litt flere snåle nybegynnerspørsmål:
Hvorfor er det slik at diettene enten er høy-fett/lav-protein, eller omvendt -kan man ikke spise mye av både protein og fett?
Er det dumt av en som er helt ny på dette å kun telle karbohydrater, og la forholdet protein/fett bli litt mer tilfeldig og variert?
Og til sist: Hvilke fordeler og ulemper har høyprotein- (som Fedon og South-Beach?) versus høyfett-kosthold?

Skal låne/kjøpe den anbefalte boken, samt en innføringsbok i en av de omtalte diettene - når jeg til slutt finner ut hvilken av dem jeg skal satse på. Vipper litt mellom Fedon og O.E akkurat nu. Er glad i både fett og proteiner. Mye av kjøttet jeg liker er ganske magert. Men samtidig ønsker jeg å kunne spise nøtter, krem, oster og andre fete ting.. Så det blir kanskje en slags egenkomponert greie?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 17:51   #53
Svane
Medlem

Svane sin avatar

Alder: 55
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Jeg tenker som deg, jeg. Ligger omtrent på Fedon-kosthold, men må innrømme at jeg har ikke vært så opptatt av forholdet fett / protein, ei heller på typen fett. Tenker at ting får vel gå seg til litt etterhvert også. Forøvrig spiser jeg en del karbohydrat også, men da i form av "trege" karbohydrater (som bønner, f.eks), og jeg teller ikke karbohydrater i grønnsaker (men unngår store mengder mais fordi jeg vet det er ekstra mye karbo i det).

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 17:54   #54
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Takk for god hjelp, alle sammen. Lærerikt og hyggelig forum dette her!

Jo mer jeg leser, desto flere spørsmål melder seg, så her kommer litt flere snåle nybegynnerspørsmål:
Hvorfor er det slik at diettene enten er høy-fett/lav-protein, eller omvendt -kan man ikke spise mye av både protein og fett?
Er det dumt av en som er helt ny på dette å kun telle karbohydrater, og la forholdet protein/fett bli litt mer tilfeldig og variert?
Og til sist: Hvilke fordeler og ulemper har høyprotein- (som Fedon og South-Beach?) versus høyfett-kosthold?

Skal låne/kjøpe den anbefalte boken, samt en innføringsbok i en av de omtalte diettene - når jeg til slutt finner ut hvilken av dem jeg skal satse på. Vipper litt mellom Fedon og O.E akkurat nu. Er glad i både fett og proteiner. Mye av kjøttet jeg liker er ganske magert. Men samtidig ønsker jeg å kunne spise nøtter, krem, oster og andre fete ting.. Så det blir kanskje en slags egenkomponert greie?

O. e. tillater både nøtter, så mye kremfløte og ost som du vil o. s. v. Magert kjøtt er også lov, men du bør helst ha litt kryddersmør eller fløtesaus til.

In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 19:30   #55
Iselilja
Medlem

Iselilja sin avatar

Iselilja er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

O. e. tillater både nøtter, så mye kremfløte og ost som du vil o. s. v. Magert kjøtt er også lov, men du bør helst ha litt kryddersmør eller fløtesaus til.

Perfekt.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 20:02   #56
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Jeg har følt meg veldig frem det siste halvannet året på hvilket kosthold jeg skal velge og har vært innom både South Beach, Ketolyse, Atkins og Fedon. De siste 2 ukene nå har jeg ligget på en fordeling på 10% Karbs, 20-25% proteiner og 65-70% fett uten å tenke så mye mer over det annet at jeg skal ligge på rundt 35 gr karbohydrater om dagen. Dette er vel tilnærmet den fordelingen som OE baserer seg på? Jeg må si at jeg merker en markant forbedring på energi, humør og fordøyelse enn jeg har gjort når jeg har fulgt en bestemt filosofi. Så nå ble jeg jo veldig nyskjerrig på OE da, og lurer på om dere kan anbefale noe litteratur utenom den infoen som ligger inne på forumet her?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Studentøkonomi og lavkarbokosthold... mofe Lavkarbo generelt 39 22-03-10 20:36
Hvilket søtstoff bør jeg velge? trudern Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 08-05-09 23:33
Dyrt med lavkarbokosthold? Up-and-down Lavkarbo generelt 4 13-09-08 22:31
Barn og lavkarbokosthold ... Jollers Barns kosthold 50 04-03-08 09:08
Hvilken diett skal jeg velge? rsnblaa Spørsmål og svar 3 04-08-07 23:18

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.