Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Oss overforbrukende miljøsvin

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Se resultatene: Kan lavkarbo kombineres med bærekraftig matproduksjon?
Bryr meg ikke! Se på meg da jeg er slank og hot! 1 4,55%
Satser på at noen andre spiser litt mindre slik at det blir mer på meg. 2 9,09%
Nå ble jeg lei meg! Trodde jeg var miljøbevisst jeg! 0 0%
Det finnes bærekraftige alternativer. 19 86,36%
Deltakere: 22. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-06-09, 20:48   #51
The Dude
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Oss overforbrukende miljøsvin

Opprinnelig lagt inn av Perdita, her.

hvis eco samvittigheten er så dårlig så er jo dette et alternativ for deg "the dude".

Jeg har en fantastisk god samvittighet og synes andre skal ha det også.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det er faktisk mange bønder som gir dyra sine fiskebeinsmel....
Det er avfall som vi IKKE vil spise som blir malt opp og gitt til dyra.

Det var ikke avfall før noen hentet det opp av havet. Alle havforskere mener det er en stor overbeskatning av fisk. Fiskere mener ikke det siden de lever av det, men uttaket av fisk fra havene er ikke bærekraftig.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 20:57   #52
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Høres ikke spesielt appetittvekkende ut...

Hehe, jeg ser poenget!

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 21:28   #53
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Jeg har en fantastisk god samvittighet og synes andre skal ha det også.

Det var ikke avfall før noen hentet det opp av havet. Alle havforskere mener det er en stor overbeskatning av fisk. Fiskere mener ikke det siden de lever av det, men uttaket av fisk fra havene er ikke bærekraftig.

Oppdrettanlegg kan jo da være tingen????

Gammel 11-06-09, 10:08   #54
The Dude
Medlem

The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Oppdrettanlegg kan jo da være tingen????

Ja det var det da. Fisken skal jo ha mat den også. Og som danish skrev, når man går opp i næringskjeden trengs det mer næring for å lage sluttproduktet. Maten som oppdrettsfisken spiser er produsert ett eller annet sted den også.

Selv om dyreproteiner krever mer enn planteproteiner er ikke verdens produksjon av planter bærekraftig den heller. Eneste grunnen til at en del av de store landene er selvforsynt med f.eks korn er en enorm bruk av kunstgjødsel. Og kunstgjødsel er i overveldene hovedsak produsert ved bruk av ikke fornybar energi og av gass som omdannes. Kunstgjødsel er i hovedsak et fossilt brensel som er omformet til noe plantene kan nytte seg av. Hadde man bestemt å kutte bruk av fossilt materiale til gjødselproduksjon hadde verdens matproduksjon blitt omtrent halvert i løpet av tre år.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 10:18   #55
Kula
Seniormedlem

Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Spis hva du vil. Eneste jeg vil er at flere innser at de er noen overforbrukende miljøsvin på linje med meg.

Jeg har litt vanskelig for å innse at jeg er et overforbrukende miljøsvin når det gjelder kostholdet.

Jeg spiser den maten som jeg fra naturens side er ment å spise, og jeg spiser ikke mer enn akkurat det jeg trenger.

I tillegg spiser jeg nesten ikke mat som er ferdig prosessert, men lager rettene fra bunnen av. Jeg kaster svært lite mat, fordi rester blir spist til frokost eller lunch i og med at disse måltidene ikke lenger er synonyme med brød og pålegg.

Jeg syns det blir litt galt å vurdere alt man gjør opp mot "hva-hvis-alle-gjorde-det-samme".

-

Gammel 11-06-09, 12:14   #56
The Dude
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg har litt vanskelig for å innse at jeg er et overforbrukende miljøsvin når det gjelder kostholdet.

Jeg spiser den maten som jeg fra naturens side er ment å spise, og jeg spiser ikke mer enn akkurat det jeg trenger.

I tillegg spiser jeg nesten ikke mat som er ferdig prosessert, men lager rettene fra bunnen av. Jeg kaster svært lite mat, fordi rester blir spist til frokost eller lunch i og med at disse måltidene ikke lenger er synonyme med brød og pålegg.

Jeg syns det blir litt galt å vurdere alt man gjør opp mot "hva-hvis-alle-gjorde-det-samme".

-

Du har mye gode poenger. En liten justering kun. All maten du spiser er industriprodusert, det finnes ikke kyr som gir flere tusen liter melk i naturen eller okser, gris og høner som spiser kraftfor og gjødslet mat. Det er samme typen mat som man ville spist hvis man levde i pakt med naturen, men maten er ikke produsert i pakt med naturen. Det er den lille forskjellen som gjør det ikke-bærekraftig.

Ellers stemmer det at bærekraften blir mye bedre hvis vi ikke forholder oss til andre i verden. Jo før vi slutter å overføre uhjelpsmidler, dess raskere dør folk og dess bedre bærekraft blir det i verden per person. Vi skulle helst vært kvitt omtrent 5 milliarder personer.

Det mest nærliggende skulle man tro var å slutte med overføring av penger eller medisin, men vil man kverke flest mulig er det bare å forby import av kunstgjødsel til folkerike land. Dermed vil man enkelt reversere den grønne revolusjonen og folk vil dø i hopetall av matmangel.

Gammel 11-06-09, 12:36   #57
Kula
Seniormedlem

Det koker jo ned til at det ikke er jeg som individ som er et overforbrukende miljøsvin, men menneskeheten som sådan fordi vi er for mange.

-

Gammel 11-06-09, 12:44   #58
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Kan man være slank, hot og miljøbevisst på samme gang?

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 14:02   #59
The Dude
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det koker jo ned til at det ikke er jeg som individ som er et overforbrukende miljøsvin, men menneskeheten som sådan fordi vi er for mange.

Selv pleier jeg å sørge for at jeg alltid er førstemann i dusjen slik at jeg er sikret meg en lang og god varm dusj. Så får heller de andre klare seg med kaldt vann hvis de plent må dusje de også.

-

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Kan man være slank, hot og miljøbevisst på samme gang?

Slank og hot kan man være, men faren er overhengende for at man blir dobbelmoralist i stedet for miljøbevisst. Man kan prøve å leve uten å være avhengig av ikke-fornybare ressurser, men jeg tror ikke det er mulig uten å melde seg helt ut av samfunnet.

Stordalen er et godt eksempel på en dobbelmoralist. På en eller annen magisk måte har han klart å få seg stempel som miljøverner, samtidig som han er en av verdens verste forbrukere. Han mener han er miljøvenn på grunn av at han kjøper en CO2-kvote, jeg mener han er et miljøsvin, og større enn oss andre på grunn av alt forbruket hans av ikke fornybare ressurser. Privatjeten bruker ikke mindre drivstoff selv om han kjøper en CO2-kvote.

Oljen vi bruker i dag har tatt 70-150 millioner år å dannes naturlig. I løpet av noen få generasjoners bonansa kommer etterspørselen til å overstige tilbudet i løpet av kun et par tiår til.
Samme med jern og veldig mange essensielle byggevarer.
Kull har tatt noen millioner mindre år og kommer sikkert til å vare i et par hundre år til.
Moderne landbruk er i ferd med å erodere vekk matjord som har blitt dannet i løpet av flere tusen år.
Havet er i ferd med å fiskes tomt.

Det ække lett for en stakkars.

Gammel 11-06-09, 14:04   #60
chili
Seniormedlem

chili sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 52
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Ja, jeg tenker også på meg selv innimellom som et overforbrukende miljøsvin.
Forsøkene på å ha minst en dag i uka med vegetarmiddag ender ofte med noeettellerannet kjøtt, for det er jo så enkelt.
Har planer om (og av og til gjør vi det også) å spise litt mer miljøvennlig, og også litt mer 'dyreetisk' eller hva det nå heter... selv om jeg ikke kan plukke reinsdyr og villlaks fra bakgården.

Gammel 11-06-09, 19:49   #61
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Slank og hot kan man være, men faren er overhengende for at man blir dobbelmoralist i stedet for miljøbevisst. Man kan prøve å leve uten å være avhengig av ikke-fornybare ressurser, men jeg tror ikke det er mulig uten å melde seg helt ut av samfunnet.

Stordalen er et godt eksempel på en dobbelmoralist. På en eller annen magisk måte har han klart å få seg stempel som miljøverner, samtidig som han er en av verdens verste forbrukere. Han mener han er miljøvenn på grunn av at han kjøper en CO2-kvote, jeg mener han er et miljøsvin, og større enn oss andre på grunn av alt forbruket hans av ikke fornybare ressurser. Privatjeten bruker ikke mindre drivstoff selv om han kjøper en CO2-kvote.

Oljen vi bruker i dag har tatt 70-150 millioner år å dannes naturlig. I løpet av noen få generasjoners bonansa kommer etterspørselen til å overstige tilbudet i løpet av kun et par tiår til.
Samme med jern og veldig mange essensielle byggevarer.
Kull har tatt noen millioner mindre år og kommer sikkert til å vare i et par hundre år til.
Moderne landbruk er i ferd med å erodere vekk matjord som har blitt dannet i løpet av flere tusen år.
Havet er i ferd med å fiskes tomt.

Det ække lett for en stakkars.

Og har varmekabler i hele oppkjørselen foran den store femdørs garasjen....

Gammel 11-06-09, 22:57   #62
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg er sånn halvveis utmeldt av samfunnet, forsåvidt. Så det er ikke mange som får gleden av det

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 11-06-09, 23:07   #63
Nannah
Seniormedlem

Nannah sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 65
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

NUH...skal jeg kaste inn en liten-liten mening her...som er min...

Miljøvernere...
Er ikke det helst unge jenter som stemmer SV og bor i indre by lr iaf urbant?
Som ikke er avhengig av bil,
og som drøfter den velmenende idealismen over daglige coffe-shopbesøk
...og har nada peil på hvordan det er å befinne seg på andre steder i livet / verden

Jupp, jeg skjærer absolutt alle over en kam .

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 00:05   #64
Mercudia
Medlem

Medlem siden: Jan 2009
Mercudia er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg medgir at du er inne på noe helt essensielt, altså. Vi er jo alt for mange mennesker på planeten, og det naturlige utvalget faller bort på grunn av medisin, og dannelse av samfunn, hvor våre naturlige fiender ikke utgjør noen direkte fare for oss lenger. Det er helt klart.
Men jeg synes uansett at det er et tankekors at så mye mat brennes hvert år.

hmmm... kan det tenkes at fedmeepidemien bare er en naturlig konsekvens av det du skisserer?... at naturen har funnet en ny måte å selektere på?

(er visst på tide å finne sengen her - når jeg begynner å fjollefilosofere)

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 00:21   #65
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Joda! Sammen med ebola, aids, fugle- og svine- og alskens influensa. Jeg tror alt det der har en sammenheng. Om du fyller en sokk med tilstrekkelig med klinkekuler, så ryker den til slutt

Siste rest, nytt forsøk:

Svar

Emneord
bærekraftig, miljø

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.