Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Starte lavkarboprodukt-firma?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-07-10, 20:51   #51
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Vi lever i en moderne tid, og man kan ikke forvente at en majoritet av befolkningen som ville ha godt av å redusere mengde karbohydrater, vil ha eller kan ta seg tid til å lage mat fra bunnen av slik mange her på LCHF etc. ser seg nødt til å gjøre.

Ta seg tid?! Det tar da sannelig kortere tid å lage en lavkarbomiddag ettersom man slipper å vente på at potetene eller risen blir ferdigkokt?! Jeg spiser ikke hurtigris da.

Jeg laget også i dag laks med grønnsaksmos og linser surret i sjyet etter laksen tilsatt rømme. Tar meg den tiden det tar å slenge den frosne laksen i microen og tine den. Mens den tiner kuttet jeg opp 1/4 liten sommerkål i strimler, 1/2 brokkoli og 1/2 liten blomkål i buketter og hev alt i en kjele med vann og satte på ovnen. La deretter laksen i stekepanna som var varm med litt smør i og stekte den noen minutter med sitronpepper på, på begge sider. Tok ut laksen og puttet en neve frosne, ferdig kokte linser i panna og mens disse lå og surret (slo av varmen) og ble varme helte jeg vannet av grønnsakene, hadde dem i begeret til stavmikseren, hadde i en rømmeklatt og sitronpepper og moste det hele med stavmikseren og hadde det på fatet med laksen. Helte så over linsene i rømmesaus til slutt. Tok det så mye som 15-20 min tro? Har man ikke såpass med tid til middag engang bør man begynne å se litt på hva man bruker tiden til synes jeg.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 20:53   #52
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ta seg tid?! Det tar da sannelig kortere tid å lage en lavkarbomiddag ettersom man slipper å vente på at potetene eller risen blir ferdigkokt?! Jeg spiser ikke hurtigris da.

Jeg har også tilgode å bruke like lang tid på en lavkarbo middag som jeg ville gjort på en "normal" middag...

Gammel 22-07-10, 21:05   #53
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Rema sin grillserie har veldig gode pølser til 25 kr pakka (3 for 2 tilbud også)
Ellers får man jo lammepølser halalslakteren, helt fri for tilsetninger.

De er ikke sååå gode lenger når man har smakt Valdres Fjellgrill. Mmmm, sukk! Lammepølser fra halalslakter har jeg ikke prøvd. Er det dyrt?

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 22:12   #54
camryn
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
camryn er ny på veien

Jeg laget også i dag laks med grønnsaksmos og linser surret i sjyet etter laksen tilsatt rømme. Tar meg den tiden det tar å slenge den frosne laksen i microen og tine den. Mens den tiner kuttet jeg opp 1/4 liten sommerkål i strimler, 1/2 brokkoli og 1/2 liten blomkål i buketter og hev alt i en kjele med vann og satte på ovnen. La deretter laksen i stekepanna som var varm med litt smør i og stekte den noen minutter med sitronpepper på, på begge sider. Tok ut laksen og puttet en neve frosne, ferdig kokte linser i panna og mens disse lå og surret (slo av varmen) og ble varme helte jeg vannet av grønnsakene, hadde dem i begeret til stavmikseren, hadde i en rømmeklatt og sitronpepper og moste det hele med stavmikseren og hadde det på fatet med laksen. Helte så over linsene i rømmesaus til slutt. Tok det så mye som 15-20 min tro? Har man ikke såpass med tid til middag engang bør man begynne å se litt på hva man bruker tiden til synes jeg.

Det som var tiltrekkande med ferdigmat for min del var ikkje kor lang tid det tok, men at eg slapp å -gjere- noko. Venter heller ein time på mat som går rett fra fryser til steikeovn, enn å bruke eit kvarter/halvtime på å stå på kjøkenet og skjære opp diverse og hive i gryta. Lage mat er dønn kjedelig, sjølv om det tar kortare tid frå start til slutt så må eg stå der heile tida, det er meir arbeid, meir rot og meir oppvask etterpå.

Men løvbiff + ferdigsalat er jo ei forholdsvis grei løysing.

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 15:13   #55
scartz
Seniormedlem

scartz sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
scartz er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av camryn, her.

Lage mat er dønn kjedelig, sjølv om det tar kortare tid frå start til slutt så må eg stå der heile tida, det er meir arbeid, meir rot og meir oppvask etterpå.

Ja, den ser jeg også!
Merkelig nok syntes jeg det er MYE mer stress å lage en fersk kyllingwok som tar 10min (5 min. kutting, 5 min. steking) enn å hive i en frossen fiskegrateng som tar 45 min i ovnen

scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 15:43   #56
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av camryn, her.

Det som var tiltrekkande med ferdigmat for min del var ikkje kor lang tid det tok, men at eg slapp å -gjere- noko. Venter heller ein time på mat som går rett fra fryser til steikeovn, enn å bruke eit kvarter/halvtime på å stå på kjøkenet og skjære opp diverse og hive i gryta. Lage mat er dønn kjedelig, sjølv om det tar kortare tid frå start til slutt så må eg stå der heile tida, det er meir arbeid, meir rot og meir oppvask etterpå.

Men løvbiff + ferdigsalat er jo ei forholdsvis grei løysing.

Jeg er enig i at det som tiltrekker er å slippe å gjøre noe... Jeg er alenemor og de dagene jeg ikke har ungene er det deilig å slippe å lage middag, selv om jeg i utgangspunktet er glad i å lage mat. Jeg savner lasagne/ moussaka

Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 16:03   #57
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 56
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Tok det så mye som 15-20 min tro? Har man ikke såpass med tid til middag engang bør man begynne å se litt på hva man bruker tiden til synes jeg.

Det er nok mange som er enig i prinsippet, og som klarer å lage sin egen middag hver dag selv med 2-4 barn og 2 jobber. Men realistisk over tid så vil flere av hverdagens måltider bli noe man velger fra ferdig- eller halvferdige produkttyper. Det er bare å se i alle fryse- og kjølediskene, ferdigmatpakker, boksmat og micro/"5 minutters" tilberedning.

Attraktivitet/salgbarhet på et produkt tror jeg kan være like mye hvor lettvint/tidsbesparende (det oppfattes) det gjør matlaging, som design, lukt og smak.

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 16:46   #58
xtra
Medlem

xtra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 59
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Attraktivitet/salgbarhet på et produkt tror jeg kan være like mye hvor lettvint/tidsbesparende (det oppfattes) det gjør matlaging, som design, lukt og smak.

Mvh
BiggieS

Det tror jeg også. Det ene store minuset for meg med lavkarbo er at alt (bortimot) må lages fra bunnen av, og at det innimellom hadde vært veldig deilig å bare plukke med seg noe fra frysedisken. Og da er det medregnet det faktum at jeg som regel lager store porsjoner og fryser ned. Over tid blir det likevel en "belastning", ettersom alt fra iskrem til knekkebrød må lages hjemme.

Gammel 23-07-10, 17:07   #59
jackymor
Nytt Medlem

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Stadsbygd - Trøndelag
jackymor er på en erverdig vei

Glimrende forretningsidè!!!

Hei alle.

En av de største problemene med å leve på et lavkarbo kosthold i Norge er den begrensede tilgangen til sukker- og stivelse frie ferdigprodukter i handelen.

Istedenfor å sitte å vente på at noen importerer produkter fra andre land som kanskje ikke passer som salgsprodukt i Norge eller at man selv må kjøpe ukjente merker fra nettbutikker, kunne det vært en ide' å få startet et firma sammen som hadde som foretningsområde å produsere produkter for daglighandelen som ble solgt til alle konsumenter (tynne som tykke) og var merket på normal matvare måte, men som samtidig var sunnere fordi det var minimalt med karbohydrater i de?

Vi ser jo her på forumet hvordan vi som amatør-kokker lager fin-fine mat oppskrifter som mange ganger er bedre enn de som blir tilbudt i butikk og bakeri!

Hvorfor kan vi ikke gå steget videre og litt etter litt gjøre vårt for at produktutvalget i norske butikker ble bredere med sunnere og like rimelige produkter?

F.eks. hvis mange her bidro med små beløp (250 kr?) som ga de en aksje hver i et slikt firma, og at de som kan næringsmiddelindustrien og forretningsdrift bidro med sin ekspertise og knowhow?

Hva er det som skal til egentlig for å få ut et nytt produkt i handelen?

Er det noen andre som har tenkt rundt dette?

Mvh
Biggie Small

Gammel 23-07-10, 21:07   #60
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

moussaka

Ordentlig Moussaka er jo noe av det mest lavkarbo man finner. De i pakke smaker jo ikke moussaka engang...

Gammel 25-07-10, 19:51   #61
paprika
Medlem

paprika sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 47
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Kjøper gjerne en aksje!

Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 20:05   #62
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Tante steker lefser, det har ho gjort i over 30 år.. Men det ble det bom stopp på for plutselig en dag fikk ho besøk av helsetilsynet... Det var mange krav ho IKKE kunne tilfredsstille og det var nok til at ho fikk beskjed om å stenge butikken. Et av kravene som IKKE var tilfredsstilt var toalett i produksjonslokalene... Hallo, dama steker lefsene hjemme og der har de i allefall tre toalett!! I tillegg mangla det pauserom... Stua er 5 meter unna...

Det var ingenting å si om hygienen eller prosessen som sådan, men det var som nevnt andre teite ting som ikke kvalifiserte til videre produksjon..

Så det å lage mat selv for å selge kan man nesten bare glemme.. Men hvis man får tak i noen som allerede har løyve til tilbereding av mat så går det kanskje?? Fiskere får jo ikke lov å selge fisken sin lengere ved kai eller fra båt pga teite regler... Snart får man vel knapt tak i ferske reker.. Rett fra båten..

Jeg skal forresten selv ned til et lokalt bakeri i morgen med oppskrifta på "knutteloff" for å få dem til å videreutvikle den samt kanskje selge den.. Så fremst de liker den da..

Gammel 25-07-10, 21:34   #63
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Jeg synes det var en god idé, og kjøper gjerne noen aksjer hvis/når det kommer så langt! Jeg ser absolutt potensialet! Jeg misjonerer jo som bare det, og har allerede fått en del venner og bekjente til å kutte ned på karbohydrater og øke på fettet. Og jeg regner med at jeg ikke akkurat er den eneste her som gjør det heller.

Varene blir jo ikke klare med en gang heller, og stadig flere får høre det glade budskap (LCHF). Så når varene er klare står kanskje 4,7 millioner nordmenn og banker på butikkdørene og venter på gode lavkarbo-produkter?

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 21:56   #64
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Det er nok mange som er enig i prinsippet, og som klarer å lage sin egen middag hver dag selv med 2-4 barn og 2 jobber. Men realistisk over tid så vil flere av hverdagens måltider bli noe man velger fra ferdig- eller halvferdige produkttyper. Det er bare å se i alle fryse- og kjølediskene, ferdigmatpakker, boksmat og micro/"5 minutters" tilberedning.

En fordel er det tydeligvis med å ha unger som er så kresne at ferdigretter er bare å glemme. "Blainnamat" spiser de nemlig ikke. De spiser forsåvidt ikke lavkarbo da, men min hjemmelagde potetmos er i alle fall bedre enn posemos som de heldigvis nekter plent å spise (nei, vi har det aldri, men de har fått det på sfo!) f.eks.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 22:12   #65
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Tante steker lefser, det har ho gjort i over 30 år.. Men det ble det bom stopp på for plutselig en dag fikk ho besøk av helsetilsynet... Det var mange krav ho IKKE kunne tilfredsstille og det var nok til at ho fikk beskjed om å stenge butikken. Et av kravene som IKKE var tilfredsstilt var toalett i produksjonslokalene... Hallo, dama steker lefsene hjemme og der har de i allefall tre toalett!! I tillegg mangla det pauserom... Stua er 5 meter unna...

Det var ingenting å si om hygienen eller prosessen som sådan, men det var som nevnt andre teite ting som ikke kvalifiserte til videre produksjon..

Så det å lage mat selv for å selge kan man nesten bare glemme.. Men hvis man får tak i noen som allerede har løyve til tilbereding av mat så går det kanskje?? Fiskere får jo ikke lov å selge fisken sin lengere ved kai eller fra båt pga teite regler... Snart får man vel knapt tak i ferske reker.. Rett fra båten..

Jeg skal forresten selv ned til et lokalt bakeri i morgen med oppskrifta på "knutteloff" for å få dem til å videreutvikle den samt kanskje selge den.. Så fremst de liker den da..

Jeg synes det er helt greitt med mat/helsetilsyn. Da trenger forbrukerene være mindre bekymret for hva som ender opp i butikker. Ifølge forskriftene jeg leste på lovdata er det kun når man selger offisielt, dvs. ikke til venner og venners bekjente at man kommer under offentlige forskrifter for matlaging. Det høres fornuftig ut i utgangspunktet.

Om tante tenker jeg at i løpet av disse 30 årene bør hun vel ha lagt av noe smått, så da er det synd hun ikke tok kontakt med noen profesjonell som kunne hjelpe henne med slike detaljer. Ofte er det bare å sette opp en lettvegg og litt annet så får man godkjent, alt ettersom hva slags produkt man lager selvfølgelig.

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 22:20   #66
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Og da blir 250 kr fra hver av oss på nettet her for lite. Det bør være as, men jeg vet ikke hva aksjekapitalen har som minimum nå. Det var 50 000 kr for en tid tilbake. Og hvem skal lage maten? Og blir den landsomspennende? Gidder ikke betale jeg hvis jeg ikke kan kjøpe og hvis jeg ikke får lønn for innsatsen. Synes egentlig forslaget var bra, men meget lite gjennomtenkt.

Gammel 31-07-10, 22:32   #67
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og da blir 250 kr fra hver av oss på nettet her for lite. Det bør være as, men jeg vet ikke hva aksjekapitalen har som minimum nå. Det var 50 000 kr for en tid tilbake. Og hvem skal lage maten? Og blir den landsomspennende? Gidder ikke betale jeg hvis jeg ikke kan kjøpe og hvis jeg ikke får lønn for innsatsen. Synes egentlig forslaget var bra, men meget lite gjennomtenkt.

Hei Kanutten.

Tanken er å få med et lag med entusiamse og breddekompetanse til å bli "fan" av firmaet, ikke nødvendigvis fulllfinansiere det, men "eie litt og heie litt" kan man si Det er fritt om man bare vil være passiv aksjeeier eller mer aktivt med.

Et AS er i utgangspunktet 100.000 for oppstart. 250kr fra 700 personer er 175.000 kroner så det er ikke umulig hvis man trengte det, men som sagt man starter ikke dette uten å ha en basis og finansiell sunnhet.

Det er lenge igjen før noe kan presenteres, for ikke å snakke om produkter som skal utvikles. En driftig dame (chocoperfection.com) brukte 18 måneder på å teste seg frem til et sjokoladeprodukt som nå blir anbefalt av de store lowcarb-bloggene som det beste så langt.

Slike detaljer kan hjelpe i utviklingen av "våre" produkter, der kanskje det ultimate målet er å se de mest kritiske av de kritiske til mat: dvs. Barn! og tynne matelskere oftere foretrekke redusert-karbo type matprodukter istedetfor sukkerblandede næringsfattige "first price" type produkter.

Mvh
BiggieS

Gammel 31-07-10, 22:49   #68
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Spennende og morsomt Blir kanskje med og donerer noen kroner for en aksje eller fem hvis det blir noe av i fremtiden.
men.. jeg savner faktisk ikke særlig mye i butikkene da, muligens utenom ett brød ..
og da har vi Fedon sitt brød, som er greit hvis man får behov for en skive.
Er ikke i noen tidsnød og har ikke små unger, så det går fint å lage mat hjemme, selv om jeg ser den at det ofte er behov for noe "lettlaget" som man evt bare kan varme opp, ikke alltid like moro å måtte lage hvert eneste måltid fra scratch liksom

men, som sagt spennende og morsomt Lykke til videre!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:04   #69
Sugarpill
Pauset

Sugarpill sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Lavkarbo-pizza, som flere har nevnt, tror jeg har potensiale til å bli en bestselger. Fedons variant smakte ikke godt overhodet, men jeg savner den likevel- hvis noen kunne lage lavkarbo-pizza som faktisk smakte godt, ville den garantert bli populær.

Som noen nevnte tidligere i tråden, er det mange som er kaloribevisste- tror det ville vært smart å satse på produkter som kunne appellere til et bredest mulig spekter, inkludert de som er kaloribevisste- altså produkter som ikke svømmer i fett. Det er jo enormt mange "hobby-Fedonister" i Norge, de vil utgjøre en stor del av markedet for lavkarboprodukter-produkter som inneholder en mer moderat mengde sunt fett og lite karbo vil appellere til disse, til mer seriøse lav-karbere, til og med til de som holder rådene fra Staten hellige.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:16   #70
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Lavkarbo-pizza, som flere har nevnt, tror jeg har potensiale til å bli en bestselger. Fedons variant smakte ikke godt overhodet, men jeg savner den likevel- hvis noen kunne lage lavkarbo-pizza som faktisk smakte godt, ville den garantert bli populær.

Som noen nevnte tidligere i tråden, er det mange som er kaloribevisste- tror det ville vært smart å satse på produkter som kunne appellere til et bredest mulig spekter, inkludert de som er kaloribevisste- altså produkter som ikke svømmer i fett. Det er jo enormt mange "hobby-Fedonister" i Norge, de vil utgjøre en stor del av markedet for lavkarboprodukter-produkter som inneholder en mer moderat mengde sunt fett og lite karbo vil appellere til disse, til mer seriøse lav-karbere, til og med til de som holder rådene fra Staten hellige.

Godt tenkt Ethereal, det skulle ikke forundre meg om en lavkarbobunn m. fyll ville inneholdt ~10% mindre kalorier pga. alt hvetemelet og sukkeret i vanlig bunn/fyll, tross at (sunt) fett er mer energirikt.

Da kunne man fått noe slikt med på menyen:

9. American Pizza m. biff (vanlig type)

10. "Den tynne linje" favoritt Pizza med 10% mindre kalorier og kun sunt fett"

eller lignende

Mvh
BiggieS

Gammel 31-07-10, 23:46   #71
Sugarpill
Pauset

Sugarpill sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Godt tenkt Ethereal, det skulle ikke forundre meg om en lavkarbobunn m. fyll ville inneholdt ~10% mindre kalorier pga. alt hvetemelet og sukkeret i vanlig bunn/fyll, tross at (sunt) fett er mer energirikt.

Da kunne man fått noe slikt med på menyen:

9. American Pizza m. biff (vanlig type)

10. "Den tynne linje" favoritt Pizza med 10% mindre kalorier og kun sunt fett"

eller lignende

Mvh
BiggieS

Fedon-pizzaen inneholdt forsvinnende lite kalorier i forhold til vanlig pizza, så det har du nok helt rett i- selv med litt fetere (og mer spennende) fyll enn skinke-skivpet som toppet Fedon-pizzaen ville nok totalsummen bli lavere enn i standard pizza.

Noe annet jeg savner er saus på glass- Indian Curry, Korma, Tikka Masala, pastasaus- alternativene fra f.eks Uncle Bens er fulle av sukker etc, karrisausen jeg elsker så høyt inneholder over 10 gram sukker pr. 100 gram! Jeg ønsker meg slike sauser selv om jeg ikke spiser ris- de er jo nydelige som tilbehør til kjøtt. Og lavkarbopasta er nå temmelig lett tilgjengelig og ikke så dyrt, og ingen tomatsaus jeg lager selv kan måle seg med Al Forno-sausen du får på glass.

På ønskelisten min står også tomatbønner med minimalt med karbo. Alt du får kjøpt inneholder minst 6 gram sukker pr.100 gram, og det er tilsatt sukker, ikke det naturlige fra tomatene. Bacon og egg er jo det sterotype lavkarbo-måltid, nettopp fordi det er så ekstremt populært- mange av oss som lever på et moderat lavkarbo-kosthold og kan tillate oss litt bønner savner nok tomatbønner til.

Enda flere savner nok makrell i tomat på boks som ikke inneholder masse sukker, dette er et produkt som vil nå alle målgrupper- både hardcore lchf, Fedonister, Grete Roede-tilhengere- siden, hvis du tar vekk sukkeret, du knapt får det sunnere enn makrell i tomat, kaloriinnholdet vil være lavere enn i den vanlige variante, og selv ikke de som er ekstremt skeptiske til fett har noe i mot det supersunne fettet fra fet fisk.

Ang. lavkarbo-is, som flere har nevnt, tror jeg ikke det er noe å satse på, da Diplom-is fører en isvariant (Lettis, fås både med sjokoladesmak og klassisk vaniljesmak) uten tilsatt sukker og relativt lavt fettinnhold, som er supergod. Skal godt gjøres å konkurrere med den.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:51   #72
Pearl
Seniormedlem

Pearl sin avatar

Hvor: Stavanger
Alder: 67
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Jeg synes stort sett også at det går fint å lage maten selv, men det hender jeg har det veldig travelt, og da hadde det vært kjempefint med lavkarbo frossenmat fra frysedisken. Jeg drømmer om noen virkelig gode middager.

Gammel 02-08-10, 17:34   #73
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ordentlig Moussaka er jo noe av det mest lavkarbo man finner. De i pakke smaker jo ikke moussaka engang...

Nettopp! Også har jeg lyst å slippe å lage den selv...

Gammel 02-08-10, 17:45   #74
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Hei Kanutten.

Tanken er å få med et lag med entusiamse og breddekompetanse til å bli "fan" av firmaet, ikke nødvendigvis fulllfinansiere det, men "eie litt og heie litt" kan man si Det er fritt om man bare vil være passiv aksjeeier eller mer aktivt med.

Et AS er i utgangspunktet 100.000 for oppstart. 250kr fra 700 personer er 175.000 kroner så det er ikke umulig hvis man trengte det, men som sagt man starter ikke dette uten å ha en basis og finansiell sunnhet.

....eller uten egen kapital, da blir det jo enkeltmannsforetak, ikke sant? For du hadde vel ikke tenkt til at vi på lav- karbo skulle stå for egenkapitalen din vel....??Det hadde jo vært passe useriøst...

Gammel 02-08-10, 20:55   #75
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

....eller uten egen kapital, da blir det jo enkeltmannsforetak, ikke sant? For du hadde vel ikke tenkt til at vi på lav- karbo skulle stå for egenkapitalen din vel....??Det hadde jo vært passe useriøst...

Mener det er sant det; at man IKKE kan være flere om egenkapitalen (med mindre det er meget grundig avtalt spekulantene imellom), men det utover egenkapitalen kan seff flere være med på...

Såå hvis noen her ønsker starte opp med egen egenkapital kjøper jeg gjerne aksjer!

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starte på ED? paprika Eurodiett 6 15-04-08 23:45
Starte med ketolysekuren? Snowreven Ketolysekuren 3 02-03-08 22:38

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.