Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#51 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.
Jeg påstår at alle som spiser etter Statens anbefalinger kunne vært sunnere. De få som faktisk følger Statens anbefalinger er dog antageligvis sunnere enn de mange som spiser sjokolade og denslags hver dag. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
![]() |
![]() |
#52 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2010
![]() |
Vil bare si at jeg er veldig enig i det du sier altså.
![]() |
![]() |
#53 |
Seniormedlem
Vel, det som er så fint med vitenskap er at jeg ikke behøver å bry meg om hvorvidt du er enig eller uenig. Jeg fremlegger bare fakta, og det er ikke grusomt komplisert å forstå at karbohydrater er det eneste som stimulerer insulinproduksjon, og at insulin stimulerer fettlagring og produksjon av LPL (som frakter fett ut av muskelceller og inn i fettceller). Sist redigert av plastbox : 14-01-11 kl 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Aminosyrer stimulerer insulinproduksjon. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat...
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem
![]() |
Jeg blir litt oppgitt, for jeg har ikke sagt at karbohydrater ikke stimulerer insulinproduksjonen. Jeg har ikke benektet det forskningen sier.
![]() |
![]() |
#56 |
Seniormedlem
For en ufattelig tåpelig ting å si. Herketeknikk har ingenting i en seriøs diskusjon å gjøre, thankyouverymuch. Selvsagt ville jeg aldri påstått det, men mener du at Statens ernæringsråd er myntet på toppidrettsutøvere..? Den sammenligningen blir som å si "Pfft, klart biler kan gå på krutt! Bare se på løfterakettene det Russiske romprogrammet bruker, de går da fint på krutt!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Medlem
![]() |
Hersketeknikk??? Kall det hva du vil.
![]() |
![]() |
#58 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke 100% overbevist over at lavkarbo ala ketolyse eller skaldermanntype er det rette kostholdet i det lange løp |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
![]() |
![]() |
#59 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kunne ikke jeg heller, og plutselig en dag var jeg røykfri (ved et uhell faktisk! jeg skulle bare se om det var så vanskelig å slutte som alle påstod)
Nå er det faktisk overraskende mange idrettsutøvere som sverger til lchf eller tilnærmet det i kostholdet sitt. Ref biografien til Thomas Alsgård, eller boka til Bjørn Ferry.
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#60 |
Medlem
![]() |
Jeg er også veldig overbevist om at Fedon sier mye fornuftig. For meg er det veldig logisk å spise etter hans filosofi.
![]() |
![]() |
#61 |
Medlem
![]() |
Klart man kan det....
![]() |
![]() |
#62 |
Seniormedlem
Er igjen ikke snakk om å kalle det hva jeg vil. Det er fakta at det du driver med er en hersketeknikk, ref http://en.wikipedia.org/wiki/Master_...ion_techniques |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.Plastbox! Hva er greia med å lage dårlig diskusjonsmiljø? Det er ingen som direkte motsetter seg det du sier, som faktisk er sant, men det går an å møte ganske nøytrale/vennlige responser på noe annet enn en surmaget måte. Jeg tror du er den eneste som anser Tøsas respons som noe i nærheten av hersketeknikk, uansett hva Wikipedia måtte si om saken. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#64 |
Seniormedlem
Joda, ser den og tar det til meg. Tøsa, beklager om svarene mine blir litt harske og sure. Det er i hovedsak omtanke, for som Photobscura sier sitter jeg på litt kunnskap om dette med ernæring og slikt, som gjør at jeg blir irritert når noen "mener" at et gitt kosthold eller opplegg er bra når jeg vet det er skadelig for veldig mange og uansett hvordan du vrir på det, langt i fra optimalt for noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Supermoderator
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.Godt, Plastbox |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
![]() ![]() |
Flink modde |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte
![]() |
![]() |
#67 |
Medlem
![]() |
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.Irriterer meg litt at du fremstiller meg som en lavkarbomotstander da. Er en grunn til at jeg spiser lavkarbo selv, tror du ikke? Og det er vel forskjell på optimalt og direkte usunt?
![]() |
![]() |
#68 |
Supermoderator
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.En ting vi må huske på er at folk kommer inn her med forskjellige utgangspunkt, og ingen er ferdig utlært, noensinne, og kunnskapsnivåene med en hvers forutsetning er veldig varierende. Det er jo det som er så konge med dette forumet, at man har muligheten til å lære av hverandres kunnskap og erafaringer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Seniormedlem
Fremstiller da ikke deg som noen verdens ting?
Poenget mitt var -nok en gang- ikke at jeg mener du er hverken det ene eller det andre. Poenget er at du på bakgrunn av personlige meninger motstrider vitenskapelig, antropologisk og epidemiologisk data noe som i mine øyne er ganske uansvarlig med tanke på at vi snakker om folks helse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
Sv: En ting jeg lurer på ift rødt kjøtt/lite fiber.Hvis man kun skal basere valg av kosthold på hva som er best for KROPPEN, så er det jo fint
![]() |
![]() |
#71 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
![]() ![]() |
Flashing av fine ord og vendinger er litt uinteressant. Stammespråket har ofte begrenset mening utenfor stammen. Nå kan vel lavkarboforumet omtales som et stammesamfunn, men også innad i denne stammen er det undergrupperinger med ulik bakgrunn og ulik tilnærming til temaet. For mange kan fine begreper være meningsløse, for andre kan meningen i ordene bli litt uklare. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte
![]() |
![]() |
#72 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jojo, men nå tror jeg ikke at jeg mente at du mente at strikt ketolyse eller skalderman var det aller aller beste heller. Min uttalelse om lavkarbokostholdet baserer seg heller på at ett Fedon-lignende kosthold er ett kosthold som passer mer for både hodet og kroppen, og som gir rom for å ha en del matvarer i kosten sin som man eller ikke kan ha, som f.eks en frukt. Det smaker jo godt med frukt, mener nå jeg, og jeg bryr meg fin lite om det er skadelig eller ei. Ett par frukter dann og vann tåler kroppen min. Akkurat som kroppen dann og vann "tåler" å få en potet, en brødskive eller litt fin ris. Det er ikke snakk om at kroppen skal få dette hver dag. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
![]() |
![]() |
#73 |
Medlem
![]() |
Kjære vene jeg er da enig. Tror ikke du skjønner hva jeg mener.
![]() |
![]() |
#74 |
Seniormedlem
Forstår ikke helt hvordan det kan kalles en hypotese. Det er nok bekreftende data til å kalle det en teori, og når man snakker om den vitenskapelige metode er alt bare "teorier". Det skal bare ét forsøk som motbeviser en teori til for å velte hele lasset og avkrefte teorien en gang for alle, og jeg har vanskelig for å se at noen plutselig skal bevise at steinaldermannen spiste brød eller pasta når dette ikke eksisterte før for drøye 10.000 år siden. Nå vet jeg at den ble litt på spissen, men undersøkelser av levninger og boplasser gir sterke indisier for at vi ikke spiste karbohydrater, blandt annet fordi karies ikke overlever uten enkelt sukker som drivstoff og våre forfedre hadde sunne, sterke tenner (i forhold til hva vi hadde hatt, gitt en total mangel på tannhygiene).
Grunnen til at jeg har tiltro til Gary Taubes er så enkel som at han er en anerkjent vitenskapsjournalist. Faget og jobbens hans går ut på å sile gjennom side opp og side ned med forskningsrapporter og data fra forsøk for å tolke det på en mest mulig riktig og nøytral måte. Utover dette er han ganske enkelt en mann som er interessert i å holde seg sunn og frisk. Hver gang han inviteres til tv-debatter settes han opp mot representanter for sukkerindustrien (herunder: korn-, mais-, brus- og fastfood-produsenter mm.) eller representanter for organisasjoner som mottar svært generøse tilskudd fra den overnevnte sukkerindustrien. Organisasjoner som American Heart Association, American Cancer Society, American Diabetes Association, ol.
Diskuterer ikke virkningen av insulin. Virkningen av insulin er medisinsk fakta, ikke subjekt for hva hverken du, jeg eller Tøsa måtte mene eller tro.
Generell lavkarbo, altså redusert inntak av karbohydrater og ingen raffinerte karber (sukker, mel, hvit ris osv.) til fordel for mer proteiner og mye mer naturlig fett, er enkelt og greit maten vi er tilpasset å spise gjennom millioner av år med evolusjon. Grunnen til at diverse bøker sier noe alá "maks 6 måneder" er for det meste for å ha en viss trygghet dersom noen skulle gjøre alt fullstendig feil, dø av underliggende/urelaterte årsaker og skylde på Atkins/Ketolyse/Skaldeman/osv. Sist redigert av plastbox : 18-01-11 kl 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det gjør det jo, men det passer ikke for alle HODER i hele verden.
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Rødt kjøtt - godt, men farlig? | Fru Gladimat | Nyheter / media | 6 | 01-04-09 11:11 |
Rødt kjøtt | Labomba | Lavkarbo generelt | 3 | 27-01-09 16:40 |
Prossesert rødt kjøtt ...? | Sense | Ketolysekuren | 4 | 18-06-08 13:07 |
Rødt kjøtt er ille ute, igjen? | Photobscura | Nyheter / media | 15 | 03-04-08 22:35 |
Rødt eller hvitt kjøtt? | mofe | Spørsmål og svar | 5 | 13-09-05 19:45 |