Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Sønnen vår på snart 4 år biter ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-09-11, 20:26   #51
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sønnen vår på snart 4 år biter.....

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Det handler ikke (for min del) om hva barnet lærer, men at man gjør noe ulovlig. Dersom det å kjefte på far hadde vært ulovlig hadde jeg ment det samme om den saken.

Da gjorde i såfall barnevernet noe ulovlig da de i et rollespill vi hadde på et møte hos dem oppfordret meg til å "bite" poden tilbake for at han skulle oppleve hvor nedverdigende det var... Det ER forskjell på rollespill og reell handling.

Gammel 01-09-11, 20:30   #52
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Da gjorde i såfall barnevernet noe ulovlig da de i et rollespill vi hadde på et møte hos dem oppfordret meg til å "bite" poden tilbake for at han skulle oppleve hvor nedverdigende det var... Det ER forskjell på rollespill og reell handling.

Da regner jeg med at du sa i fra til barnet først at dette er et rollespill?

Jeg vil si at det er forskjell når man avtaler noe med barnet i forholdt til å bite tilbake som blir anbefalt her i tråden.

Dersom du beit barnet uten å si ifra/avtale dette vil jeg si at dere gikk langt over grensen for hva som er akseptabelt.

Gammel 01-09-11, 20:34   #53
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Jeg vil si at det er forskjell når man avtaler noe med barnet i forholdt til å bite tilbake som blir anbefalt her i tråden.

Dersom du beit barnet uten å si ifra/avtale dette vil jeg si at dere gikk langt over grensen for hva som er akseptabelt.

Jeg tror du bør lese hva BenteR faktisk skrev en gang til:

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg tok rolig tak i gutten hennes og forklarte at dette er ikke akseptert og at han skulle få kjenne hvorfor. Jeg brettet genseren rolig opp og bet han i armen.
Selvsagt bet jeg ikke ordentlig, det var vel nesten mer som et klyp av tennene mine, men han forstod iallefall at biting ikke er greitt.
Vet ikke om jeg akkurat vil anbefale dette videre, men biting er ikke bare en uting, det kan faktisk være farlig.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 20:40   #54
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Tror du en liten pode på to-tre år skjønner hva rollespill er for noe?? Neppe, men greitt nok, alle de nødvendige orda ble sagt (med tanke på det å si ifra/avtale som du nevner) og effekten var utrolig.

Gammel 01-09-11, 22:05   #55
Newstart
Seniormedlem

Newstart sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Sønnen vår på snart 4 år biter ...

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Hva er PMTO?

TonjeKB: det er det jeg håper og, at han skal vokse det av seg.. For det er egentlig litt sånn at selvom han gir inntrykk av å forstå hva vi sier, så har han glemt det til neste gang og en lik situasjon oppstår. Så blir han like sint!

Newstart: Ja, han vet han har gått seirende ut av mange episoder bare fordi vi tilslutt ikke orker mer og gir etter for å få litt fred og ro -så vi jobber ekstra hardt nå med å stå på vårt slik at han lærer seg å ikke få viljen sin hver gang Men det krever MYE av oss og det er slitsomt i.o.m det oppstår flere ting daglig, så tålmodigheten er ikke like lang alltid, men vi prøver -og vi (iallefall jeg) gir ikke etter om dagen om jeg først har sagt nei.. Prøver å få pappa'n til å være like konsekvent som meg, men det glipper av og til -så jeg jobber også med at vi må gi like tilbakemeldinger på ting så det ikke blir sånn at han får lov av pappa og ikke meg -for da gir han seg jo aldri....

Men han er veldig sta den gutten altså..Han gir seg ikke med det første for å si det sånn.

Eks ved middagsbordet igår.. Hamburgere på menyen (vanlig til de, burger uten brød til meg). Han vil ha drikke og vi heller drikke opp i glass. Men det skulle ikke han ha! Han skulle ha det på flaske (ikke baby-flaske, men sånn type med motiv på, eks Hello Kitty, Star Wars osv.. Nei, sier jeg. Nå har du fått det i glass. På en måte tenker jeg inni meg at hjelpes og bevares, det er jo egentlig ingen grunn til å krangle om dette, det er jo bare å helde over på den hersens flaska for å få gutten stille, men så er det jo det at jeg har sagt nei allerede da.. Og da kan jeg jo ikke gi meg m.t.p den prosessen vi går igjennom nå. Det endte med at han gikk fra bordet, han skulle ikke ha noe mat. Vi lot han gå. Så kom han til stadighet inn på kjøkkenet og gråt og bar seg over den flaska, han skulle tømme ut drikka fra glasset og ha "ny". Vi sto fortsatt på vårt. Etter om lag 20 min kom han krypende opp på stolen sin, tok en bit av burgeren sin og drakk saften fra glasset. han satt pent resten av måltidet Juhu..Seier til mor og far!! Men dette var vel bare en av sikkert 5 episoder i går ettermiddag.. Hadde en runde når det kom til dusjing og..Han tapte loddtrekningen og måtte først i dusjen -gud, som han bar seg!! Skulle tru vi mishandlet han, men jeg har begynt og jeg skal ikke gi meg

Sååå bra, bare stå på ditt. Men veldig viktig at mor og far er på lag og er like konsekvent. Å for all del ikke glem.........trassalderen, alle mine har hatt 4 års trassen. Hehe tortur...føles ut som en hel evighetmen jeg gir deg en klem jeg kanskje det kan hjelpe litt.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:33   #56
Dolsi
Seniormedlem

Medlem siden: May 2010
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Gutten skjønte trolig bedre enn deg at damen gjorde det for å demonstrere, og ikke straffe. Motivet og grunnen er det du må dømme etter, ikke handlingen i seg selv. Og NEI, selvsagt sier hun ikke med den handlingen at det er greit å bite når hun samtidig forklarer barnet hvorfor hun gjør det!!

Det er uansett feil og helt forkastelig å bilte barnet tilbake på denne måten.
Det finnes da mange andre og bedre måter å handtere biting på.
Jobber selv med småbarn, er både pedagog og foreldreveileder, så dette her vet jeg mye om.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:36   #57
Dolsi
Seniormedlem

Medlem siden: May 2010
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Om du gjør det fort og mens du forklarer så,ja. Det blir ikke det samme. Kanskje han ser du er sint t.o.m. og at du gjør det fordi du er sint. Det gjelder å skille her.

Heldigvis har vi en lov som beskytter barn fra må bli slått og bitt av voksne her i landet.
Dere som sier dere ville ha bitt eller slått tilbake, hadde dere turt å gjøre det foran folk fra barnehagen eller barnevernet?
Jeg vet iallefall at jeg hadde reagert veldig om noen foreldre i min bhg hadde gjort noe sånt.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:41   #58
vibsen
Medlem

Medlem siden: Jun 2011
vibsen er ny på veien

Om du gjør det fort og mens du forklarer så,ja. Det blir ikke det samme. Kanskje han ser du er sint t.o.m. og at du gjør det fordi du er sint. Det gjelder å skille her.

Akkurat. Jeg mener at dette ikke stemmer. Barn lærer mer av det vi gjør enn av det vi sier, og spesielt hvis vi sier noe annet enn vi gjør. Man kan ikke klappe til et barn, forklare at det ikke er greit og tro at barnet skal forstå. Det barnet faktisk forstår i den situasjonen, er at jeg har slått det. Det er mye mulig barnet ikke kommer til å slå igjen, men for hvilken pris?

Dette blir for tullete....

Så hvis mamma kjefter så det smeller på far, å lærer ungen at kjefting er ok? Hvis ungen ser at pappa kverker den musa som fyker i hagen så er det ok å drepe mus??

Ja, akkurat som barn lærer at det er ok å kjøre over fartsgrensene fordi vi gjør det. Barn har foreldrene som sine aller fremste rollemodeller, og lærer fort å skille mellom det vi sier og det vi gjør. Stemmer de tingene ikke overens, vil de lære mest av det vi gjør.

Om det ikke var ulovlig, var det i hvert fall etter min mening betenkelig, og høyst sannsynlig ikke vanlig prosedyre i barneverntjenestene rundt omkring.

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Det er uansett feil og helt forkastelig å bilte barnet tilbake på denne måten.
Det finnes da mange andre og bedre måter å handtere biting på.

Det er jeg helt enig i.

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 00:07   #59
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Heldigvis har vi en lov som beskytter barn fra må bli slått og bitt av voksne her i landet.
Dere som sier dere ville ha bitt eller slått tilbake, hadde dere turt å gjøre det foran folk fra barnehagen eller barnevernet?
Jeg vet iallefall at jeg hadde reagert veldig om noen foreldre i min bhg hadde gjort noe sånt.

Jg hadde turt det ja, for det ville sett mye mer uskyldig ut enn det jeg tror du forestiller deg. Jeg ville lagt vekt på forklaringen med ord, ikke vært sint og spurt om han er klar over hvor vondt det er å bli bitt. Sønnn min sluttet å bite da jeg lot han få kjenne fordi han ble nysgjerrig siden han faktisk ikke visste. Ikke undervurder unger. De skjønner om vi forklarer ordentlig. Jeg driter i om du er pedagog aldri så mye. Dette handler om menneskelig kontakt, og alle har følelser og hjerte de kan kjenne etter hva som er riktig ved hjelp av.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 07:45   #60
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Jeg synes denne diskusjonen blir absurd. Skal ikke moren som sto og tillot bitingen - husk at også det gir et sterkt signal til den som biter - tillegges noe ansvar? Om foreldre ikke klarer å håndtere slike situasjoner på en måte som er sosialt akseptabel så kan jeg spå at barna før eller siden vil møte voksne som ikke godtar oppførselen. OG for barnet sin del tror jeg også det er bra. (Forutsatt at jeg oppfatter situasjonen riktig - at det er en engangssituasjon, da. )

Hvem vil vel være barnet uten venner (fordi h*n ikke har lært å kommunisere uten å bite)?

Gammel 02-09-11, 08:50   #61
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Jobber selv med småbarn, er både pedagog og foreldreveileder, så dette her vet jeg mye om.

...men, har du barn selv?

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 08:54   #62
5fine
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2011
Alder: 49
5fine er på en erverdig vei

Les Jesper Juul! Se på www.famlab.no

5fine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 10:19   #63
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg synes denne diskusjonen blir absurd. Skal ikke moren som sto og tillot bitingen - husk at også det gir et sterkt signal til den som biter - tillegges noe ansvar? Om foreldre ikke klarer å håndtere slike situasjoner på en måte som er sosialt akseptabel så kan jeg spå at barna før eller siden vil møte voksne som ikke godtar oppførselen. OG for barnet sin del tror jeg også det er bra. (Forutsatt at jeg oppfatter situasjonen riktig - at det er en engangssituasjon, da. )

Hvem vil vel være barnet uten venner (fordi h*n ikke har lært å kommunisere uten å bite)?

Men leser du ikke det jeg skriver? Det hjalp. Sønnen min er en av de snilleste i barnehagen. Jaaa, et en gangs tilfelle. Hadde det ikke funket hadde jeg jo prøvd noe annet.Men det var hans ønske om å ta hensyn da han skjønte at det gjør vondt som gjorde at han sluttet. Ikke bitingen i seg selv. For han er empatisk.

Gammel 02-09-11, 10:26   #64
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Men leser du ikke det jeg skriver? Det hjalp. Sønnen min er en av de snilleste i barnehagen. Jaaa, et en gangs tilfelle. Hadde det ikke funket hadde jeg jo prøvd noe annet.Men det var hans ønske om å ta hensyn da han skjønte at det gjør vondt som gjorde at han sluttet. Ikke bitingen i seg selv. For han er empatisk.

Kommentaren var ikke ment til det du skrev og ditt valg som mor, men til diskusjonen i sin helhet. Og spesielt til hvordan den har utartet etter innlegg nr 3.

Jeg ser ingenting galt i ditt valg sånn som du beskriver situasjonen i innlegg 59.

Sist redigert av smgj : 02-09-11 kl 10:32.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 14:38   #65
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kommentaren var ikke ment til det du skrev og ditt valg som mor, men til diskusjonen i sin helhet. Og spesielt til hvordan den har utartet etter innlegg nr 3.

Jeg ser ingenting galt i ditt valg sånn som du beskriver situasjonen i innlegg 59.

Godt å få det på det rene. Takk. Å ta igjen er svært barnslig og jeg tror ikke noen her har ment at det er greit.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nå gir eg snart opp ... Mithila Spørsmål og svar 11 04-04-11 13:08
Lekre biter Nannah Kake/dessert og snacks 8 20-12-07 08:51
Ikke få i deg flere enn 12 biter Natreen om dagen! mofe Generell ernæringsdebatt 4 03-06-06 10:27
3 uka snart over! butikk86 Ketolysekuren 2 18-03-06 23:35

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.