Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mye salt

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-11-11, 19:17   #51
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 42
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Mye salt

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Ja, han har doktorgrad i geologi - det betyr vel ikke at han kan noe om kroppen?

Jeg leste gjennom artikkelen, og som jeg oppfattet det er han mest opptatt av å fortelle om at dette saltet markedsføres med en masse løgner og tvilsomme påstander, og at folk ikke må begynne å tro at det er sunt å hive innpå med en masse salt.

Hovedpoengene hans foruten alle de mer spesielle påstandene om saltet som han kritiserer, er som jeg har forstått det:
-dette saltet inneholder 98% natruimklorid, så det er først og fremst salt og vi bør derfor ikke spise for mye av det
-ja, det inneholder sporstoffer, men det gjør annet natrulig salt også
-det er ikke noen vits i å betale mye mer for dette saltet enn for annet naturlig salt.

Ut ifra dette synes jeg fortsatt det kan være greit å kjøpe naturlig salt som inneholder sporstoffer, men det trenger ikke nødvendigvis være det dyreste. Og jeg bruker det da bare på vanlig måte i maten - kunne ikke drømme om å drikke 1 ts salt hver morgen.

Nå har jeg aldri skrevet at han kan noe om kropp, og uansett er det irrelevant. Det er derimot høyst relevant at han er geolog, ettersom han dermed kan noe om selve saltet, som jo er det store spørsmålet. For jeg spør jo ikke hvordan det virker i kroppen, men om det han skriver er sant.

Gammel 30-11-11, 19:21   #52
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg synes nå fortsatt at Himalayasaltet er rent lureri, siden uraffinert havsalt gjør akkurat samme nytten og koster 29 kr for en halv kilo. I tillegg går en del av inntekten av det saltet jeg kjøper til WWF, tror jeg det er.

Hvilket merke er det? Støtter gjerne WWF, jeg.

Gammel 30-11-11, 19:24   #53
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det viktigste for meg når det gjelder salt er smaken. SEltin smaker ikke godt og erstatter ikke saltsmaken 100 % . Kalium smaker vel lite da? Hva er det beste saltet på smak? Er det sånne flak av havsalt? Hva heter det, merket?

Det jeg bruker heter Mineral Mountain Krystal Salt ("himalayasalt"), syns det smaker veldig bra.

Gourmet havsalt er jo også bra på smak da.. Men syns himalayasalt er hakket bedre, hvis ikke det bare er noe jeg innbiller meg.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:01   #54
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 48
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Jeg bruker bergsalt. Seltin synes jeg ikke smaker salt og pøser på mye mer enn jeg gjør med vanlig salt.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:02   #55
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Jeg bruker bergsalt. Seltin synes jeg ikke smaker salt og pøser på mye mer enn jeg gjør med vanlig salt.

Trøsta er jo da at du i deg både magnesium og kalium.

Seltin smaker humbug.

Gammel 30-11-11, 20:05   #56
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Det kommer jo også an på om man spiser salt "for helsen sin del" eller "for smaken sin del".
Jeg har ikke satt meg inn i "salt" og "salt", ei heller tenkt så mye over det (bortsett fra at bergsalt smaker bedre enn jozo - iallfall maten), men det er ingen tvil om at mineralder er viktig for oss og jeg synes det virker vettugt å spise salt som inneholder andre mineraler enn bare natriumklorid om det er tilgjengelig og man synes prisen er ok.
Såvidt jeg har forstått så er det viktig at saltet IKKE er raffinert om det skal beholde de (andre) naturlige mineralene?

Gammel 30-11-11, 20:16   #57
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det kommer jo også an på om man spiser salt "for helsen sin del" eller "for smaken sin del".
Jeg har ikke satt meg inn i "salt" og "salt", ei heller tenkt så mye over det (bortsett fra at bergsalt smaker bedre enn jozo - iallfall maten), men det er ingen tvil om at mineralder er viktig for oss og jeg synes det virker vettugt å spise salt som inneholder andre mineraler enn bare natriumklorid om det er tilgjengelig og man synes prisen er ok.
Såvidt jeg har forstått så er det viktig at saltet IKKE er raffinert om det skal beholde de (andre) naturlige mineralene?

Jeg spiser salt både for smaken og mineralene.
Jeg får lett hodepine om jeg dropper saltet...

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 20:26   #58
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Jeg spiser salt både for smaken og mineralene.
Jeg får lett hodepine om jeg dropper saltet...

Jeg får prikking i fingrene om jeg har fått i meg for lite kalium.

Gammel 30-11-11, 20:52   #59
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg får prikking i fingrene om jeg har fått i meg for lite kalium.

Oi! Det hender jeg får prikking i fingrene, men har ikke forstått hva det kommer av.

Gammel 30-11-11, 21:10   #60
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

confecta og jozo sitt fingersalt smaker vel det samme?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 00:32   #61
Dammed
Juniormedlem

Dammed sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Alder: 36
Dammed er på en erverdig vei

Seltin tror jeg er ren vanesak, jeg skifta over til Seltin for lenge siden og jeg bruker like stor mengde salt da jeg har blitt vant med mindre salt smak.

Geologen har nok riktig, googler du litt og ser hva det består av så er det stort forskjell mellom Himalayasalt og f.eks Celitc Sea Salt.

Himalayasalt ble faktisk kalt ren svindel på flere sider. Nettopp fordi det var falsk reklamering.

Dammed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 07:54   #62
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Så bra at flere mener Celtic Sea Salt kan ha noe for seg da. Lurer på hvordan det er på smak. Håper ikke det smaker seltin, men det er kanskje det det gjør med så mye annet enn salt i..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 07:56   #63
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Skal sjekke når jeg kommer hjem. Skal ihvertfall prøve å huske å sjekke det, lider nemlig litt av teflon-hjerne-syndrom om dagen .

Kjøper forresten saltet på økologisk butikk og noe av pengene går til en eller annen ideel organisasjon - mener å huske det er WWF. Det viktigste er nå at saltet smaker godt og at man støtter en god sak

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 06:28   #64
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Dammed, her.

Geologen har nok riktig, googler du litt og ser hva det består av så er det stort forskjell mellom Himalayasalt og f.eks Celitc Sea Salt.

Himalayasalt ble faktisk kalt ren svindel på flere sider. Nettopp fordi det var falsk reklamering.

Takk for info!

Skal sjekke når jeg kommer hjem. Skal ihvertfall prøve å huske å sjekke det, lider nemlig litt av teflon-hjerne-syndrom om dagen .

Kjøper forresten saltet på økologisk butikk og noe av pengene går til en eller annen ideel organisasjon - mener å huske det er WWF. Det viktigste er nå at saltet smaker godt og at man støtter en god sak

Får håpe du ikke glemmer å skrive det opp her etterhvert da.

Og hurra for "passiv" støtte av gode saker. Smart av produsenten å gjøre det på den måten, jeg velger mer enn gjerne produkter der deler av overskuddet går til noe positivt framfor produkter fra produsenter som ikke gjør det.

Gammel 02-12-11, 15:27   #65
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Jeg bruker bare vanlig havsalt jeg...kan bruke det til å smelte snøen på trappa óg, så billig er det....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 19:20   #66
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg bruker bare vanlig havsalt jeg...kan bruke det til å smelte snøen på trappa óg, så billig er det....

Enig, etter å ha lest om Himalaya og funnet ut at det er rent oppspinn og ikke forskjell på dette kontra annet salt, så prøver jeg overbevise hjemmefronten at vi betaler i dyre dommer for placebo.

men hvem sier at placebo IKKE fungerer? Vil man tro nok, så kan du flytte fjell....

men fyttikatta for et dyrt placebo....

Skal bytte ut saltet i selve boksen med vanlig havsalt og se om de andre merker forskjell. Blindtest er lurt....hehe

Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 16:13   #67
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Saltet heter "Trapani Sale di Gucciardo Vincenzo"
Unrefined seasalt from Sicily. From nature reserve runned by WWF.

Blank pose med blå skrift, kjøpt på den økologiske butikken her i byen.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 00:58   #68
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Saltet heter "Trapani Sale di Gucciardo Vincenzo"
Unrefined seasalt from Sicily. From nature reserve runned by WWF.

Blank pose med blå skrift, kjøpt på den økologiske butikken her i byen.

Tusen takk! (:

Gammel 05-12-11, 21:39   #69
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Er fingersalt / havsalt i butikken renset for metaller?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:30   #70
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Er fingersalt / havsalt i butikken renset for metaller?

Er ment til å bli brukt til mat, så det skal i allefall ikke være giftig...Må sjekke om det er renset, eller hva de har gjort med det...i morgen...nå skal jeg sove....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Salt Wiggo Spørsmål og svar 2 11-11-10 13:15
Salt eller ikke salt torgn Generell diskusjon 6 12-08-10 20:27
Salt, svette og påfyll av salt erleperle Trening 3 05-07-09 00:58
Er salt ok? Pocahontas Ketolysekuren 11 21-06-08 16:41
Salt? Cider Atkins kosthold 2 11-01-08 20:17

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.