Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 27-06-11, 08:40   #8476
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Bruker du mandelkvern fra Clas O. får du en fin jevn masse - mandelmel. Jeg har ikke prøvd stavmikser/hakketilbehør men kan tenke meg at det blir litt som en foodprocessor og at du får ujevn størrelse på bitene. Dersom du kjører det legnge nok vil du nok få en homogen masse men da vil du også presse oljen ut slik at du får en seigere masse. Kjører du det lenge nok har du mandelsmør.

Så hva som er best kommer an på hva du skal bruke det til, tanta mi (som er et bake-unikum) sier alltid det at mandler som skal i et bakverk, som f.eks kransekake og suksessterte alltid skal males i kvern for ikke å drive ut oljen da får man ikke rett konsistens. Og det stemmer jeg prøvde å lage kransekake i fondprosessor og det ble bare rart.

Du får IKKE mandelmel ved å kjøre mandler i mandelkvernen, altså! Du får malte mandler, ikke mel! Stor forskjell, også i bakeevne. Du kan feks ikke lage kransekake av mandelmel!
Kjører du mandler i stavmikser/foodprosessor, får du bare en masse små biter. Bittesmå, jevnstore biter til slutt, og det går fint an å lage kransekake feks, med dette, men det blir langt fra det samme som å bruke en god gammeldags mandelkvern.
Drikker ikke kaffe(ingen her gjør det) så noen kaffekvern har jeg aldri prøvd, men mange syns det fungerer utmerket til frø og nøtter!

Ellers har BenteR svar på hva som er hva. Jeg ville bare si at min stavmikser også "bor" ferdig tilkoblet ved siden av komfyren og brukes til alt. Det være seg blomkålmos, supper, vaffelrøre, oppsier eller å sørge for at Bearnaiseen ikke skiller seg!
Sjekk ut denne tråden, dere som liker kjøkkengadgets!

Gammel 27-06-11, 08:53   #8477
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du får IKKE mandelmel ved å kjøre mandler i mandelkvernen, altså!

Det mandelmelet som jeg bruker (kjøpt på økologisk butikk) er bare skoldede, malte mandler så jo du får faktisk et mandelmel utav "bare" malte mandler.

Kaffekvern (jeg drikker myyyye kaffe) egner seg til hakking av frø/nøtter men anbefaler det ikke dersom det er malte mandler du trenger.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 27-06-11, 09:09   #8478
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det mandelmelet som jeg bruker (kjøpt på økologisk butikk) er bare skoldede, malte mandler så jo du får faktisk et mandelmel utav "bare" malte mandler.

Kaffekvern (jeg drikker myyyye kaffe) egner seg til hakking av frø/nøtter men anbefaler det ikke dersom det er malte mandler du trenger.

Er ikke mandelmel i tillegg tørket? Mener noen skrev et sted en gang at de fikk noe tilnærmet mandelmel etter kverning og tørking med varmluft/åpen dør i komfyren.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 27-06-11, 09:16   #8479
lille_trille
Seniormedlem

lille_trille sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
lille_trille er ny på veien

Eg lurar!

Eg lurar på ein ting,
nei forresten eg lurar på mange
No må eg berre forte meg å seia,
sjølv om eg framleis lurar
Eg er altså ikkje nokon luring,
eller er eg det!
om så, trur eg ikkje at eg er aleina
om å vera det, mange luringar bortetter.

Syns denne tråden er så bra at jeg vil sende en hilsen til alle "luringane" der ut. Ha en super dag

lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt
Gammel 27-06-11, 09:19   #8480
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Det mandelmelet jeg kjøper, er MEL. Det ser ut som og oppfører seg som mel, ikke som malte mandler!

Malte mandler

Mandelmel

Gammel 27-06-11, 09:20   #8481
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er ikke mandelmel i tillegg tørket? Mener noen skrev et sted en gang at de fikk noe tilnærmet mandelmel etter kverning og tørking med varmluft/åpen dør i komfyren.

Det stemmer!

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 27-06-11, 09:21   #8482
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Det stemmer!

Cool!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 27-06-11, 09:22   #8483
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Det stemmer!

Tilnærmet er nok det riktige ordet, ja!

Gammel 27-06-11, 09:33   #8484
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Som sagt det "mandelmelet" jeg kjøper er ikke tørket

Det mandelmelet jeg kjøper, er MEL. Det ser ut som og oppfører seg som mel, ikke som malte mandler!l

Som sagt det "mandelmelet" jeg kjøper er ikke tørket og jeg liker det best. Og mandelmel tørket eller ikke tørket vil aldri oppføre seg som mel dessverre

Gammel 27-06-11, 10:31   #8485
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Som sagt det "mandelmelet" jeg kjøper er ikke tørket og jeg liker det best. Og mandelmel tørket eller ikke tørket vil aldri oppføre seg som mel dessverre

Jeg vet ikke helt hva de gjør, men skikkelig mandelmel er fettredusert i alle fall. Blir andre bakekvaliteter når det er fettredusert enn når det bare er malt.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 27-06-11, 10:45   #8486
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg vet ikke helt hva de gjør, men skikkelig mandelmel er fettredusert i alle fall. Blir andre bakekvaliteter når det er fettredusert enn når det bare er malt.

Nok en gang ikke det jeg kjøper og det fungerer utmerket. Kan uansett ikke sammenlignes med vanlig mel.

Gammel 27-06-11, 13:48   #8487
Zillah
Seniormedlem

Zillah sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Det finst to typar mandelmel ute og går, som ein kan kjøpe. Det eine er finmalte mandlar utan så mykje meire hokuspokus. Det andre er finmalte mandlar som også er feittredusert. Brukseigenskapane må nok bli litt ulike mellom dei to typane, men eg har ikkje sjølv prøvd dei side-om-side og samanlikna. Her på forumet og i andre LCHF-oppskrifter vil vel "mandelmjøl" normalt vere det feittreduserte frå Funksjonell Mat.

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve.
Gammel 27-06-11, 15:43   #8488
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Hvilken av bøkene til Fedon Lindberg forklarer best hva du skal spise og hvorfor ???

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 27-06-11, 17:22   #8489
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 42
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Ojoj, her ble det masse fin informasjon. Jeg tror jammen jeg må kjøpe meg ei mandelkvern. Takk for all hjelp, folkens.

Gammel 27-06-11, 17:23   #8490
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Forresten, bare for å klargjøre for min egen del: er det sånn at man ikke kan lake mandelmel selv? Man kan male eller fiiinhakke mandler og eventuelt tørke dem i ovn, men det blir ikke som "ordentlig" mandelmel?

Gammel 27-06-11, 20:01   #8491
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Forresten, bare for å klargjøre for min egen del: er det sånn at man ikke kan lake mandelmel selv? Man kan male eller fiiinhakke mandler og eventuelt tørke dem i ovn, men det blir ikke som "ordentlig" mandelmel?

Du klarer ikke lage det som jeg kaller mel selv, nei, men et godt alternativ som kan brukes til mye, ja!

Gammel 27-06-11, 20:08   #8492
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Du klarer ikke lage det som jeg kaller mel selv, nei, men et godt alternativ som kan brukes til mye, ja!

Takk! Da er jeg helt oppdatert og utdannet innafor mandler/mandelmel o.l. Bare spør meg om det er noe som helst, jeg veit alt!

Gammel 27-06-11, 20:30   #8493
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Forbaskade hæstpeis av en far!!!

Unga mine er på ferie for første gang sammen med faren.. Ikke nok med at det er første ferien, men det er første turen til syden!

Faren har lovet gull og grønne skoger (i henhold til en privat farsbidragavtale); han skulle kjøpe både ditt og datt. DET har han ikke gjort.. Jeg reduserte jo farsbidraget nettopp fordi han som pappa og mann skulle gå på guttetur og kjøpe gutteting i butikken!

Sååå døde oldemora på farsiden mens de var i syden.. Gjett hvem som har betalt returbilletten for unga fra oslo uten å høre det dugg om takk eller at han skulle betale tilbake?? Det var jo HAN som hadde ungene på ferie?

Og etter anbefaling fra psykologen minstepoden går til så fikk unga 100 euro hver de skulle ha i reserve i fall faren ikke ville gi dem lommepenger..

Sydenturen var betalt av bestefaren så alt var all inclusive! Helt til bestefaren dro hjem lørdag sist helg. DA ble alle privilegier inndratt og ungene måtte bruke av sine euro jeg hadde lagt ved.. De skulle egentlig bruke disse pengene i irland da vi skal di på ferie rett etter at de kommer hjem. Kort oppsummert... Ungene har altså vært på ferie i syden sammen med hele slekta på farsiden. JEG har kjøpt sommerklær til dem. sommersko, solbriller, solkrem, betalt flytur til avreisested, samt gitt dem 100 euro hver som skult beholdning, retur hjem flureise hjem siden de måtte reise hjem tidligere enn antatt siden oldemor var død.. Nå bli jeg kynisk, har de ikke kjølerom de kan legge henne på for et par dager! De var hele 14 stk fra familien som reiste og det må da gå an å legge oldemor på kjøla til alle er kommet hjem på normalt vis?

Unga mine på 13 og 16 år får nå hele 17 timer på flyreise, de siste 5 timer helt alene... Liker ikke det jeg... Er jeg for bisk?? Det var vel det som var spørsmålet..

Gammel 27-06-11, 20:42   #8494
lille_trille
Seniormedlem

lille_trille sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
lille_trille er ny på veien

Er det mulig???? Nei, synes på ingen måte du er for bisk!! Dekker ikke reiseforsikringene returbillett da? Synd når oldemor dør, men guttene er så store så de forstår at gamle folk dør før eller siden. Du burde på ingen måte belastes for noen av disse utgiftene. Herregud, sier jeg bare. Det er ikke du som er kynisk.

lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt
Gammel 27-06-11, 20:51   #8495
Regret
Seniormedlem

Regret sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 34
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Bevares.. Forstår at du er frustrert over en sånn situasjon, Kanutten! Du skal jo ikke ha økonomisk ansvar når HAN tar de med på tur, og hvertfall ikke betale ekstra for en tidlig retur fordi deres oldemor døde.. Dette virket jo helt på jordet og jeg kjenner igjen disse faktene fra min egen far. Han legger så og si alt av ansvar og økonomi på min mor. De skilte seg for 7-8 år siden. Min nest yngste søster er bare 13 år og skal egentlig være til han annenhver helg, men han orker ikke lengere å ta kontakt og tar null ansvar, så jeg vet hvordan slike menn er. off..

Stå på og få tilbakebetalt! Du skal ikke belastes for noe sånt vel..

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 27-06-11, 21:02   #8496
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Bevares.. Forstår at du er frustrert over en sånn situasjon, Kanutten! Du skal jo ikke ha økonomisk ansvar når HAN tar de med på tur, og hvertfall ikke betale ekstra for en tidlig retur fordi deres oldemor døde.. Dette virket jo helt på jordet og jeg kjenner igjen disse faktene fra min egen far. Han legger så og si alt av ansvar og økonomi på min mor. De skilte seg for 7-8 år siden. Min nest yngste søster er bare 13 år og skal egentlig være til han annenhver helg, men han orker ikke lengere å ta kontakt og tar null ansvar, så jeg vet hvordan slike menn er. off..

Stå på og få tilbakebetalt! Du skal ikke belastes for noe sånt vel..

Jeg kommer til å be nav sjekke barnebidraget... Jeg kommer til å få det dobbelte av hva jeg har i dag.

Gammel 27-06-11, 21:04   #8497
Regret
Seniormedlem

Regret sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 34
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg kommer til å be nav sjekke barnebidraget... Jeg kommer til å få det dobbelte av hva jeg har i dag.

Så bra!

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 27-06-11, 21:38   #8498
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Hvordan får jeg datteren min til å ikke påvirkes i en negativ retning, av ubeteksomme berter med eksponeringstrang, når hun vokser opp? Låser henne inne? Privatskole? Bli amish?

Gammel 27-06-11, 21:50   #8499
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvordan får jeg datteren min til å ikke påvirkes i en negativ retning, av ubeteksomme berter med eksponeringstrang, når hun vokser opp? Låser henne inne? Privatskole? Bli amish?

Låser henne inne samtidig som dere blir amish

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 27-06-11, 21:50   #8500
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du sørger rett og slett for at hun har med seg nok ballast hjemmenifra til å ta de rette valgene når den tid kommer!
Og tro meg, den kommer leeeeenge før du aner!

Hilsen mor til en 12- åring som såååå gjerne vil være som "alle" de andre

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.