Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-12, 09:54   #876
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God morgen alle sammen! Jeg er oppe i "otta" for tiden; sannsynligvis fordi jeg legger meg tidlig også Er i senga mellom kl 22-2230 for tiden, og da er man liksom ferdig sovet mellom kl 06-07 og. Greit nok; det er godt å kjenne at jeg får nok søvn; DET har ikke vært prioritert de siste 30 årene liksom. Drakk 1,5 glass vin i går (til maten og resten etterpå), og det var jammen nok. Liker ikke å kjenne at jeg er påvirket, men det gjør jeg etter så lite for tiden (et godt tegn forøvrig). Var oppe i natt med et rødvinshode som ikke lignet noe; skulle tro jeg hadde drukket en hel flaske! Flere som har det sånn?

Frokosten er inntatt, avisene lest og nå starter dagen. Det var overskyet da jeg stod opp, men nå begynner sola å presse seg fram og jeg ser litt av det vakre blå også. Tenker å ta gåturen tidlig i dag; noen som "blir med"?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 12:58   #877
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

God morgen alle sammen! Jeg er oppe i "otta" for tiden; sannsynligvis fordi jeg legger meg tidlig også Er i senga mellom kl 22-2230 for tiden, og da er man liksom ferdig sovet mellom kl 06-07 og. Greit nok; det er godt å kjenne at jeg får nok søvn; DET har ikke vært prioritert de siste 30 årene liksom. Drakk 1,5 glass vin i går (til maten og resten etterpå), og det var jammen nok. Liker ikke å kjenne at jeg er påvirket, men det gjør jeg etter så lite for tiden (et godt tegn forøvrig). Var oppe i natt med et rødvinshode som ikke lignet noe; skulle tro jeg hadde drukket en hel flaske! Flere som har det sånn?

Frokosten er inntatt, avisene lest og nå starter dagen. Det var overskyet da jeg stod opp, men nå begynner sola å presse seg fram og jeg ser litt av det vakre blå også. Tenker å ta gåturen tidlig i dag; noen som "blir med"?

Skulle så gjerne ha "blitt" med deg på tur i dag. Men jeg tror mitt rødvins hode må hvile i dag. Hadde en fantastisk flott kveld i går og ble kjent med nye flotte damer spiste en deilig lamme gryte og en liten dessert med masse bær.

God tur! Men du er kanskje hjemme allerede siden du er så tidlig oppe

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 19:44   #878
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Så deilig å høre at kvelden ble vellykket Fedona; så får heller hode være som det er Håper du er bedre i dag da!
Jeg har vært ute og gått to lange turer i helga; deilig. Prøver å nyte de fantastiske fargene i naturen selv om de minner meg som at vinteren står om hjørnet. Merkelig at jeg er mer glad i de grønne fargene på tidlig sommer og gjennom sommeren?

VG søndag hadde en artikkel om trøstespising i dag; egentlig ikke noe nytt (for min del hverfall) men en veldig grei påminning om hva det handler om. Man må dessverre logge inn på VG+ for å lese artikkelen.

Vi har hatt fårikål til middag, og den ligger steintungt i magen. Er så utrolig glad i kål, og mindre i kjøttet. Bomkålpurre til var feil, men måtte ha noe i tillegg til kål

Ha en riktig god søndagskveld, og en fantastisk fin uke!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 20:37   #879
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Hei, tilbake.

Ser det er mange flinke her inne. All ros og velfortjente resultater

Sliter for tiden, eller de siste 3-4ukene. Fra stress til høstferie... Ikke så lett å ta seg inn, så det ble nok ferie matmessig og... Synes på vekta og føles, men merkes ikke så mye på klærne. En positiv ting er at colaen er lagt på hylla, så får vi se om den holder! Er tilbake på spor i dag, men prøver nok å holde meg litt høyere på kh og litt lavere på fett en stund. Kanskje det funker bedre... Ellers har jeg fattet mistanke mot en sovemedisin ang. matsuget, gjetning og skepsis kanskje? Samtidig som bruken gjerne sammenfaller med stress og dårlige prrioder som i seg selv skaper problem... Jobber nå med mine utfordringer da, så får jeg bare håpe at jeg får bukt med disse vanskelige periodene etter hvert!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 08:32   #880
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Så godt å høre fra deg også VSB. Her er vi alle flinke; særlig du som har så mange utfordringer på så mange plan. Jeg på deg, og tenker at du gjør en kjempeinnsats for deg selv hver eneste dag! Tenk på hvor mye du har gått ned til nå! Kanskje du skal bevilge deg en "pause" fra vektnedgang og fokusere på å heller holde vekta en stund mens du samtidig jobber med alt det andre (for det er jobb det og!)? Hvis ikke kan det være du gaper over for mye?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 08:59   #881
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Istemmer med Tarato, jeg. Under sånne forutseetninger blir det bare et nytt stressmoment å skulle gå mer ned? Å holde vekt er en bragd i seg selv.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 17:04   #882
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Signerer de to andre her, VSB. Ta en ting av gangen. Stress er ikke bra for oe som helst heller. Håper du klarer å stresse helt ned snart.

Tror også sove tabletter kan øke matlysten ja. Så det er noe å tenke på. Men det blir kanskje en litt ond sirkel til slutt, stress - får ikke sove - stressa for en ikke får sove - tar tabletter - øker matlysten som igjen øker stress nivået pga vektøkning og sikkert mange flere momenter. Så det gjelder kanskje å finne en ende å starte i. Vet dette ses lettere ut på papiret enn i virkeligheten, men av og til så kan det hjelpe å se det " svart på hvitt"

Jeg tror jeg ville gått inn å finne den verste stressfaktoren og ta det systematisk derfra. Men som sagt, lett å skrive, og jeg er ikke i dine sko. Uansett ønsker jeg at du får det bra på alle mulige måter.

Bamseklem fra meg til deg

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 08:29   #883
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg har ting på gang i påvente av en operasjon, og med sosial angst også i møte med helsevesenet... Er ikke noe som kan velges bort og tar tid med ventelister. Hjelper litt å bruke terapien i prosessen, men ellers er det bare å komme gjennom. Ellers var det et positivt møte på sykehuset der jeg møtte forståelse.

Klarte å melde meg syk til jobb i går, noe som var riktig, men vanskelig. "Flink pike-syndromet". Matmessig går det bra, men har dessverre cola i kjelleren... Helle ut er uaktuelt med familie.

I dag, tannlege, ville egentlig utsette, men bedre å bli ferdig! Så skal jeg til legen snart og kan diskutere de tablettene... Så mye på gang ja.

Vektmessig var vel målet å stabilisere der jeg var, men noen nazi-kur er uaktuelt nå. Trening, rett kosthold, regelmessige måltider og moderat med fett er målet nå.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 09:38   #884
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Innom i all hast: etter å ha holdt vekta på 72,1 - 72,2 helt siden sist fredag, viste den i dag 1 kg mer. Er ganske sikker på at årsaken er at jeg ikke har sovet noe særlig i natt; først på morgenkvisten kom herr Lykkeøye og forbarmet seg over meg. Var til og med oppe i natt og spiste mat; kveldsfrokost ble det vel. Er ganske hoven nå så jeg gir det en sjans til i morgen og veier meg igjen da. Ha en fin fredag!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:01   #885
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Vekta varier ofte når man er i ulage. Det ordner seg sikkert igjen, Tarato.
Her står det stille... Og uka er en uke forsinket... Det er rart, for det har alltid vært regelmessig. Så det er en laaaang pms... Håper ikke det er starten på overgangs alderen. Det er altfor tidlig! Tror jeg må lese meg litt opp på dette temaet. Se hva de første tegnene er.

Akk ja, god helg til dere alle

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:23   #886
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

VSB - håper det er bedre med deg i dag. Iallfall så bør tannlegen være over? Jeg var også hos tannlegen den 10. Skulle rense opp mellom to tenner (har et tannkjøttproblem der) men det hadde blitt så bra at hun nombestemte seg. Slapp regning gjorde jeg også.

Tarato - Lite søvn - mye kortisol - mye vannsamling. Sånn er det med den saken. Sikekrt bedre i morgen.

Fedona - det høres jo tidlig ut, men det er jo så forskjellig mellom folk...

Jeg står stille og på denne tiden er jeg vel fornøyd med det. Det jeg ikke er fornøyd med er at jeg går opp, sakte, men sikkert. Og det virker - for meg - temmelig uavhengig av hva, hvordan og hvor mye jeg spiser... Det eneste jeg ser er at det å unngå alkohol og holde melkmengden lav gjør godt. Forvirrende.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:23   #887
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

VSB - håper det er bedre med deg i dag. Iallfall så bør tannlegen være over? Jeg var også hos tannlegen den 10. Skulle rense opp mellom to tenner (har et tannkjøttproblem der) men det hadde blitt så bra at hun nombestemte seg. Slapp regning gjorde jeg også.

Tarato - Lite søvn - mye kortisol - mye vannsamling. Sånn er det med den saken. Sikekrt bedre i morgen.

Fedona - det høres jo tidlig ut, men det er jo så forskjellig mellom folk...

Jeg står stille og på denne tiden er jeg vel fornøyd med det. Det jeg ikke er fornøyd med er at jeg går opp, sakte, men sikkert. Og det virker - for meg - temmelig uavhengig av hva, hvordan og hvor mye jeg spiser... Det eneste jeg ser er at det å unngå alkohol og holde melkmengden lav gjør godt. Forvirrende.

Har du endret noe i kostholdet da, siden du går sakte opp? Jeg kan også gå litt opp, men det er vann og så forsvinner det igjen. Selv om jeg har stått stille lenge så er jeg fornøyd med kroppen min, og det er det mange år siden jeg tenkte. Selv når jeg var tretti og veide ti kg mindre enn nå så var jeg ikke fornøyd. Rart det der...

Hvor mye går du opp/ har gått opp? Skjønner at det er leit!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 13:25   #888
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Har du endret noe i kostholdet da, siden du går sakte opp? Jeg kan også gå litt opp, men det er vann og så forsvinner det igjen. Selv om jeg har stått stille lenge så er jeg fornøyd med kroppen min, og det er det mange år siden jeg tenkte. Selv når jeg var tretti og veide ti kg mindre enn nå så var jeg ikke fornøyd. Rart det der...

Hvor mye går du opp/ har gått opp? Skjønner at det er leit!

På et år: ca 10 kg... Det jeg gjorde er å gå fra eliminasjonsdiett og mer tilbake til mer "vanlig" mat ... Så jeg har innført sukker i mindre mengder og melk (i en periode i større mengder, så tilbake til mindre mengder),e-stoffer (mest fra tacokrydder og ost), litt sjokolade og vin i ny og ne. Og jeg har gått tilbake til full jobb. Medisineringen har vært stabil i perioden og jeg har holdt meg glutenfri i perioden..

Jeg tror det er noe som skjer i kroppen, men jeg klarer ikke å finne ut hva det er som har trigget det. Da jeg gikk ned var det også nesten ukontrollert... Kiloene bare gled av, selv om jeg spiste så mye jeg ville - inkludert hjemmelaget sjokolade.

Men - på den positive siden så både ER jeg og SER slankere ut enn forrige gang på dette tallet. Mindre flabby og heller litt mer formfull. Så jeg tar ikke det så tungt ennå, selv om jeg gjerne skulle sett at det snudde snart.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 14:35   #889
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

På et år: ca 10 kg... Det jeg gjorde er å gå fra eliminasjonsdiett og mer tilbake til mer "vanlig" mat ... Så jeg har innført sukker i mindre mengder og melk (i en periode i større mengder, så tilbake til mindre mengder),e-stoffer (mest fra tacokrydder og ost), litt sjokolade og vin i ny og ne. Og jeg har gått tilbake til full jobb. Medisineringen har vært stabil i perioden og jeg har holdt meg glutenfri i perioden..

Jeg tror det er noe som skjer i kroppen, men jeg klarer ikke å finne ut hva det er som har trigget det. Da jeg gikk ned var det også nesten ukontrollert... Kiloene bare gled av, selv om jeg spiste så mye jeg ville - inkludert hjemmelaget sjokolade.

Men - på den positive siden så både ER jeg og SER slankere ut enn forrige gang på dette tallet. Mindre flabby og heller litt mer formfull. Så jeg tar ikke det så tungt ennå, selv om jeg gjerne skulle sett at det snudde snart.

Ja, er det ikke rart det med at en ser slankere ut, selv om man veide det samme tidligere også. Jeg er sikker på at jeg ser slankere ut nå, på vei ned, enn når jeg veide det samme på vei opp og bra er jo det!

Du tror ikke sukker og melk kan være en årsak da, selv om det er i små mengder? Kan jo hende at kroppen reagerer på det. Den har vel vært vant til å være uten disse matvarene og så skjer det noe når den får det igjen. Akkurat som om den tenker; dette må jeg lagre for plutselig en dag er det slutt igjen. Jeg vet ikke, mulig jeg er helt på jordet.

Uansett så håper jeg at det snur for deg snart. Bruker du diett.no? Da er det lettere å se hva en gjør feil.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 14:51   #890
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Ja, er det ikke rart det med at en ser slankere ut, selv om man veide det samme tidligere også. Jeg er sikker på at jeg ser slankere ut nå, på vei ned, enn når jeg veide det samme på vei opp og bra er jo det!

Du tror ikke sukker og melk kan være en årsak da, selv om det er i små mengder? Kan jo hende at kroppen reagerer på det. Den har vel vært vant til å være uten disse matvarene og så skjer det noe når den får det igjen. Akkurat som om den tenker; dette må jeg lagre for plutselig en dag er det slutt igjen. Jeg vet ikke, mulig jeg er helt på jordet.

Uansett så håper jeg at det snur for deg snart. Bruker du diett.no? Da er det lettere å se hva en gjør feil.

Melk gjør nok definitivt ikke saken bedre. Mulig jeg skal bite i det sure eplet og la det + sukker (+ den stakkars alkoholen jeg har unnet meg) være helt en stund. Det er bare ... tungt å leve sånn og jeg blir rett og slett usikker på om det er verdt innsatsen.

Jeg er rimelig sikker på at det følger graden av betennelse i kroppen og sukker + alkohol er jo kjente syndere. Det samme gjelder for mat man ikke tåler. (melka)...

Når det gjelder diett.no så har jeg gått så lenge på GR at jeg er direkte allergisk mot telling. Så den orker jeg rett og slett ikke.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 15:19   #891
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Melk gjør nok definitivt ikke saken bedre. Mulig jeg skal bite i det sure eplet og la det + sukker (+ den stakkars alkoholen jeg har unnet meg) være helt en stund. Det er bare ... tungt å leve sånn og jeg blir rett og slett usikker på om det er verdt innsatsen.

Jeg er rimelig sikker på at det følger graden av betennelse i kroppen og sukker + alkohol er jo kjente syndere. Det samme gjelder for mat man ikke tåler. (melka)...

Når det gjelder diett.no så har jeg gått så lenge på GR at jeg er direkte allergisk mot telling. Så den orker jeg rett og slett ikke.

Du trenger jo ikke kutte vinen Men melk og sukker ville jeg ha kuttet ut. Har du prøvd stevia? Og hva bruker du sukker til?

Jeg er ikke så glad i å bruke diett.no jeg heller, så jeg skjønner den.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 15:33   #892
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Du trenger jo ikke kutte vinen Men melk og sukker ville jeg ha kuttet ut. Har du prøvd stevia? Og hva bruker du sukker til?

Jeg er ikke så glad i å bruke diett.no jeg heller, så jeg skjønner den.

Jeg spiser vanlig sjokolade de dagene jeg spiser sjokolade og der er det jo en del sukker. Hender også jeg bruker litt syltetøy - som regel hjemmelaget med 100-200g sukker/kg til brie, men det bidrar...
Og de gangene jeg baker (som regel månedlig, eller noe sånt) så bruker jeg litt sukker/honning i tillegg til stevia/sukrin, for ellers vil ikke Husets Herre ha (og ikke jeg helle forsåvidt... det smaker jo ikke bra). I tillegg går det sukker i kombuchaen, men der er jo ideen at soppen skal spise sukkeret da.

Vinen vet jeg er ille fordi jeg "trekker vann" etter å ha drukket. 1-2 glass kan gå greit, 2-3 eller mer går som regel ikke bra.

Melk er som sagt sånn convenience-greie. Matlagingen er mye enklere når man kan bruke litt melk/fløte. Men... Det går jo an å forsøke å skvise inn forbruket litt mer og se hvor det bærer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 11:19   #893
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God morgen! Dere har en interessant diskusjon; og jeg undrer hva denne kombucha-teen er for noe smgj; og hvorfor drikker du det (for det kan drikkes?).

Jeg noterer det du sier om melk og vi fortelle hva jeg har "registrert" i det siste. Jeg har jo fått påvist allergi mot melkeprotein, og har kuttet ut at, også meierismør på knekkebrød/steking av mat de siste ukene. Altså, det er ikke snakk om det helt store mengdene men litt hver dag. Så fant jeg jo smør uten melk som kunne brukes til både steking og annet, og gikk over til å bruke bare det. Sist onsdag gikk jeg tom, rakk ikke å handle nytt og gikk tilbake til meierismør. Og hva skjer; jo fikk vondt magen, hovnet (dette var før jeg ikke fikk sove) mm. Kan det være at du også er like tander smgj? At det var så lite som skulle til trodde jeg aldri var mulig!

har begynt å ta igjen den tapte søvnen nå. Helga har vært brukt godt; mye avslapning, frisk luft, husarbeid osv. Vekta holder seg fortsatt stabilt oppe (+ at det har kommet til litt ekstra), men siden jeg har spist for mye så går det bort snart.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 13:43   #894
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Huff... så kraftig reaksjon høres vanskelig ut. Nei, for min del er det nok laktosen, heldigvis. Tørrmelk (som i kakaoen fra kaffemaskiner f.eks) er noe av det verste... ost og smør virker å gå greit.

Kombucha er te med sopplokk. Soppen spiser sukkeret så man får en eddiksyrlig, probiotisk drikke med litt tesmak og litt kullsyre. Jeg hadde dårlig/lite fordøyelsesbakterier samt dårlig opptak (antakelig noe lav magesyreproduksjon - vanlig ved lavt stoffskifte) og kombucha prøvde jeg som et ledd i dette. Brukte jo ensym+magesyretabletteri en periode til de større måltidene og hadde god virkning av det, nå forsøker jeg å gå mer i retning "mat er din medisin".... og det fungerer ganske bra.

Her er en link om kombucha. http://thehealthcoach1.com/?p=2229 Jeg synes det høres voldsomt ut, men så langt drikker jeg litt hver dag og synes det er god, om ikke annet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 15:28   #895
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Huff... så kraftig reaksjon høres vanskelig ut. Nei, for min del er det nok laktosen, heldigvis. Tørrmelk (som i kakaoen fra kaffemaskiner f.eks) er noe av det verste... ost og smør virker å gå greit.

Kombucha er te med sopplokk. Soppen spiser sukkeret så man får en eddiksyrlig, probiotisk drikke med litt tesmak og litt kullsyre. Jeg hadde dårlig/lite fordøyelsesbakterier samt dårlig opptak (antakelig noe lav magesyreproduksjon - vanlig ved lavt stoffskifte) og kombucha prøvde jeg som et ledd i dette. Brukte jo ensym+magesyretabletteri en periode til de større måltidene og hadde god virkning av det, nå forsøker jeg å gå mer i retning "mat er din medisin".... og det fungerer ganske bra.

Her er en link om kombucha. http://thehealthcoach1.com/?p=2229 Jeg synes det høres voldsomt ut, men så langt drikker jeg litt hver dag og synes det er god, om ikke annet.

Ja det var en kraftig reaksjon; og dagen etter at jeg spiste meierismør gikk vekta opp også - selv om det var det eneste som var "nytt" i kosten.
jeg skal lese om teen din; men "advarer" deg med en gang at jeg ble småskeptisk bare ut fra det du sier her... Er visst litt pysete tror jeg...

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 08:11   #896
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg er vel litt sånn av og på annehver dag, fredag og lørdag var tøffe, gårdsdagen grei... Vet ikke helt hvordan jeg skal roe ned, men må jobbe med saken. En dag av gangen?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 21:27   #897
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

En dag om gangen er ofte en lur løsning VSB; samtidig som dagen i går er nettopp dagen i går og derfor kan legges vekk.

Dagene her er bra for tiden; vannsamlingen er nettopp det: vannsamling som jeg regner med går over etter en tid. Av erfaring kan det godt gå en til to uker. En tanke som slo meg forrige uke da jeg plutselig gikk opp, var jo at siden jeg veier meg hver dag så så jeg økningen og kunne umiddelbart koble den opp mot hva jeg hadde spist/gjort. Sånn sett var det greit tenkte jeg; hadde jeg veid meg kun fredag så kunne jeg ha blitt veldig skuffet altså. OG du smgj nevnte kortisol forleden dag, noe som kommer av stress? for lite søvn? Tror jeg bør lese meg opp på det for å ha kunnskap om virkningene av akkurat mangel på søvn og for mye stress.

Nå skal jeg finne senga mi; det ble for seint i går kveld slik at jeg har vært småtrøtt i hele dag.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 21:56   #898
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Kortisol (for høy) kan komme av stress, ja. Da er det stress i det vide begrepet - dvs alt kroppen kan oppfatte som stress (ikke bare hodet), dvs det som hodet mener er stress og i tillegg sånne ting som sykdom, for lite søvn, for mye/hard trening, det å spise noe man tåler dårlig, alkohol... osv.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 18:37   #899
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Og man kan legge på seg av for høyt kortisol...

Er egentlig bare innom for å si at jeg FORTSATT ER PMS! og vekta deretter... Er en og en halv uke forsinket og det er frustrerende og et tegn på en periode i livet som jeg synes skal komme senere....

Så humøret er ikke av det sprudlende slaget.... Kommer sterkere tilbake senere

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 19:20   #900
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Det er skremmende å tenke på "den alderen " Fedona. Skrek høyt da det ble foreslått som forklaring på mine svettetokter... Heldigvis (?) var det medisiner, dessverre er jeg best på å finne bivirkninger når jeg slutter med noe. Håper du ikke skal fortsette å gå så lenge med PMS. Det er slitsomt.

Her kommer stadig nye stressfaktorer til... Men holder meg på den smale sti ellers har jeg fått dato for operasjon, DET er godt, ha noe konkret!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no