Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-12, 20:39   #76
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Vel - når det gjelder studier av vitaminer og virkning er det greit å vite om studiene benyttet syntetisk eller vanlig vitamin (det står det ingenting om i artikkelen, så vi vet ikke hva og der hvro normaldosene kunne antyde økt dødelighet sier forfatterne selv at det er betenkeligheter iom at syke forsøkspersoner ble brukt) - og å skjele til døgndosene der hvor "normale dødlige" begynner å få problemer. De døgndosene som viste negative effekter for vanlige folk var mye høyere enn internasjonalt anbefalt maks...

Jeg synes dette sier det vesentlige:

Sitat:

Det er også gjort randomiserte studier der man har undersøkt forebyggende effekt av vitamin E hos friske personer. The women`s health study randomiserte 39876 kvinner til 600 IE (tilsvarer ca 400 mg) vitamin E annen hver dag eller placebo. Gjennomsnittlig oppfølgingstid var 10,1 år. Man fant ingen forskjell mellom placebogruppen og vitamin E gruppen på alvorlige kardiovaskulære hendelser, kreft eller total dødelighet (7).

Disse kvinnene brukte altså vitaminet i 10 år...... og man fant ikke forskjeller. Da kan det ikke være veldig farlig iallfall. Da vil jeg også tro at noe høyere doser i kortere tid kan gå bra.

Og... det er jo som regel ikke sånn som med bilkjøring - at brått kommer det en tulling på feil side av veien mot deg... her er det sannsynlig at man vil oppleve enten at tilskuddet ikke virker etter hensikten, eller at man får bivirkninger man ikke liker. I begge tilfeller vil man stoppe, ikke sant?

Så... jeg hadde ikke vært bekymret med de dosene dere snakker om. Men - lytt til kroppen - alltid.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 20:39   #77
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

På tide å øke ser jeg.. . Jeg er ikke helt inne i hvordan man regner IU vs mg..

For vitamin E ser det ut for at 1mg = 1,5IU

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 21:09   #78
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Skjønner ikke dette her med at noen tar så høye doser jeg.
Kosttilskuddmengden er jo på 30 mg og bør ikke overskrides uten avtale med lege, står det om E-vitaminer.
Jeg tar jo 2 ganger 30 mg daglig og bare det er jo dobbel dose.
Hvordan kan man da ta 700 mg uten at det er et problem

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 21:31   #79
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

1000 mg = 1500 IU

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 21:34   #80
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Skjønner ikke dette her med at noen tar så høye doser jeg.
Kosttilskuddmengden er jo på 30 mg og bør ikke overskrides uten avtale med lege, står det om E-vitaminer.
Jeg tar jo 2 ganger 30 mg daglig og bare det er jo dobbel dose.
Hvordan kan man da ta 700 mg uten at det er et problem

Jeg ser denne jeg også
Dette er den jeg kjøpte på apoteket, og den er jo på 350 mg pr. kapsel. Egentlig trodde jeg at det var denne du hadde. De hadde en annen type også, men den var også på 350 mg pr. kapsel.
Apotekdamen hadde ikke hørt om noen fra Nycoplus som bare var på 60 mg.
Er det rart vi blir forvirret ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 22:16   #81
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Vel... begynn å lese om hvordan slike doser blir satt så blir det klarere. Døgndosen vi anbefales for vitamin d er det som man trenger for å unngå engelsk syke. Eller regnes det som kraftig framskreden d-vitaminmangel og har ingenting med noe optimalt område å gjøre. Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for mengden anbefalt vitamin E, men jeg tipper at det er det området hvor øyesykdom begynner å komme.

Ikke dermed sagt at man skal spise vitaminer/mineraler ukritisk, men når man ser på sikkerhetssonen til vitaminer så skulle man tro det var hjertemedisin eller tunge sovemidler med kraftige bivirkninger det var snakk om...

Om et vitamin skal brukes i terapeautiske doser må man et godt stykke opp og selvfølgelig risikerer man da også bivirkninger. Men det får man også av aspirin. I 2004 var det rapportert 3 dødsfall som følge av alle typer vitaminforgiftning i USA - et land hvor man har tilgang til sterkere doser fritt i håndkjøp enn det vi har her. Samme år døde det 19 250 personer i USA av andre forgiftninger og 53 bare av aspirin i 2003. (Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_poisoning )
Jeg har ikke lyst til å forsøke å lete opp tilsvarende statistikk for legemidler...

Symptomene for E-vitaminoverdose - stopp om dere opplever noe av dette:
Blotchy skin
Increased bleeding
Increased triglycerides
Decreased production of thyroid hormones
Decreased activity of vitamin K
Increased hemorrhaging from aspirin or anti-coagulant medications
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_E

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 23:58   #82
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Veldig enig med deg smgj, de anbefalte dosene vi opererer med her i Norge, blir vel nærmest ledd av andre steder.

Jeg har lest om bivirkninger av overdose, også de du refererer til, og skulle noe av de dukke opp så slutter jeg jo. Men, 700 mg daglig (som er under det man anser som skadelig nivå) i en kortere periode skremmer meg ikke. Som du så riktig sier, man skal lytte til kroppen og innta alt med fornuft

Synes dog det er rart at alt jeg får tak i på lokalt apotek er 350 mg kapsler, hvis anbefalt døgndose er 60 mg. Her er det noe som skurrer

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 07:21   #83
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Synes dog det er rart at alt jeg får tak i på lokalt apotek er 350 mg kapsler, hvis anbefalt døgndose er 60 mg. Her er det noe som skurrer

Jeg vet ikke, men dersom "sikkert nivå" (Øvre tolererbare grense) er veldig høyt over "anbefalt daglig nivå" så kan man kanskje få en sånn situasjon at tilskuddene man kan kjøpe ligger høyt over ADI (Anbefalt Daglig Inntak)?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 07:32   #84
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg vet ikke, men dersom "sikkert nivå" (Øvre tolererbare grense) er veldig høyt over "anbefalt daglig nivå" så kan man kanskje få en sånn situasjon at tilskuddene man kan kjøpe ligger høyt over ADI (Anbefalt Daglig Inntak)?

kanskje du er ikke på noe der ja. Tenkte jeg skulle spørre litt mer når jeg er på apoteket neste gang, for nå vet jeg litt mer enn jeg gjorde på mandag, ref. referanseverdier etc.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 11:44   #85
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 49
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Hiver meg på her jeg også. Er "bare 37 år", men skal sjekke om jeg er kommet i overgangsalderen når jeg skal til Bergen i desember(Lindbergklinikken). Hetetokter og en mens som flytter på seg her også gitt....Jeg har tatt 200 mg E-vit pr dag lenge. Dette for å balansere mine høye omega 3 tilskudd. Har ikke merket noe demping i hetetoktene desverre, men man må kanskje høyere i dosene for å få effekt-eller kanskje jeg hadde hatt det verre på den fronten, om jeg ikke hadde inntatt e-vit? Hvem vet

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 13:01   #86
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Ja, dette er et tema jeg synes jeg vet noe om nå...

For meg virket det veldig godt med et østrogentilskudd for helsekosten (chello), som jeg veldig raskt glemte å bruke, og salviete, som jeg husket. Salvie hjelper mot svettetokter.

Et annet knep er å spise soya. Soya er ikke østrogen, men kan omdannes til østrogenlignende stoffer, og kan dermed dempe symptomene på overgangsalder. Jeg bruker proteinpulver på soyabase.

Og så byttet jeg ut den vanlige dynen med en silkedyne. De er lettere og luftigere, samtidig som de er varme. Det blir for kaldt akkurat midt på vinteren, men ellers er det helt fint.

Det viktigste er imidertid at jeg har kuttet ut alkohol og sukker. Dersom jeg drikker og spiser søtsaker er hetetoktene straks tilbake.

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 17:11   #87
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Jeg ser denne jeg også
Dette er den jeg kjøpte på apoteket, og den er jo på 350 mg pr. kapsel. Egentlig trodde jeg at det var denne du hadde. De hadde en annen type også, men den var også på 350 mg pr. kapsel.
Apotekdamen hadde ikke hørt om noen fra Nycoplus som bare var på 60 mg.
Er det rart vi blir forvirret ?

Her er linken til den jeg bruker Mine er kjøpt på Apotek 1

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 17:13   #88
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Her er linken til den jeg bruker Mine er kjøpt på Apotek 1

¨
Du glemte linken dolsi

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 17:16   #89
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Jeg ser denne jeg også
Dette er den jeg kjøpte på apoteket, og den er jo på 350 mg pr. kapsel. Egentlig trodde jeg at det var denne du hadde. De hadde en annen type også, men den var også på 350 mg pr. kapsel.
Apotekdamen hadde ikke hørt om noen fra Nycoplus som bare var på 60 mg.
Er det rart vi blir forvirret ?

Man blir litt forvirret ja. Trodde de bare fantes i 30 mg jeg.
I forhold til deg tar jo jeg da en veldig lav dose og da begynner jo jeg å lure på om jeg bør øke dosen min.
Har vært veldig varm de to siste dagene, ikke hatt svettetokter, men vært varm og svett. Da blir jeg litt redd for at jeg skal få en ny periode med svettetokter for det ønsker jeg ikke.
Lurer på om jeg skal ta meg en tur på aptoteket i morgen og høre om jeg bør ta en sterkere dose eller ikke.
Uansett så har jeg doblet dosen min i dag pga jeg har vært så varm ( ikke feber)

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 17:24   #90
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Blir spennende å høre hva de sier på apoteket hvis du drar.
Huff, håper ikke du begynner på igjen nå da Hold oss orientert om hvordan det går hvis du øker dosen. Kanskje det blir borte igjen

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 17:27   #91
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Å jeg glemte å si velkommen til dere andre som kom inn her. Tydelig at det er flere "Hete og Våte" folk rundt omkring

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 17:28   #92
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vel... begynn å lese om hvordan slike doser blir satt så blir det klarere. Døgndosen vi anbefales for vitamin d er det som man trenger for å unngå engelsk syke. Eller regnes det som kraftig framskreden d-vitaminmangel og har ingenting med noe optimalt område å gjøre. Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for mengden anbefalt vitamin E, men jeg tipper at det er det området hvor øyesykdom begynner å komme.

Ikke dermed sagt at man skal spise vitaminer/mineraler ukritisk, men når man ser på sikkerhetssonen til vitaminer så skulle man tro det var hjertemedisin eller tunge sovemidler med kraftige bivirkninger det var snakk om...

Om et vitamin skal brukes i terapeautiske doser må man et godt stykke opp og selvfølgelig risikerer man da også bivirkninger. Men det får man også av aspirin. I 2004 var det rapportert 3 dødsfall som følge av alle typer vitaminforgiftning i USA - et land hvor man har tilgang til sterkere doser fritt i håndkjøp enn det vi har her. Samme år døde det 19 250 personer i USA av andre forgiftninger og 53 bare av aspirin i 2003. (Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_poisoning )
Jeg har ikke lyst til å forsøke å lete opp tilsvarende statistikk for legemidler...

Symptomene for E-vitaminoverdose - stopp om dere opplever noe av dette:
Blotchy skin
Increased bleeding
Increased triglycerides
Decreased production of thyroid hormones
Decreased activity of vitamin K
Increased hemorrhaging from aspirin or anti-coagulant medications
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_E

Det skal vel litt til før man får i seg dødelige doser med vitaminer,men man kan faktisk bli forgiftet av det om man ikke har behov for vitaminer som er fettløselige.
Selv så ble jeg D-vitaminforgiftet for noen år siden. Ble gbp operert ( slankeoperasjon) for 7 år siden og da fikk jeg beskjed av kirurgen om å ta Omega 3 og multivitaminer, samt at jeg skulle ta Calsium forte.
Etter bare 5 mnd ble jeg kvalm og elendig hver morgen og jeg forsto ikke hva det var. Prøver viste at jeg var D-vitaminforgiftet.
Måtte slutte å ta Calsium forte og gå over til Calsium uten tilsatt vitamin D

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 17:31   #93
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

¨
Du glemte linken dolsi

Dæven glemsk

http://www.vitusapotek.no/Products/N...ID-914417.aspx

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 18:03   #94
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Det skal vel litt til før man får i seg dødelige doser med vitaminer,men man kan faktisk bli forgiftet av det om man ikke har behov for vitaminer som er fettløselige.
Selv så ble jeg D-vitaminforgiftet for noen år siden. Ble gbp operert ( slankeoperasjon) for 7 år siden og da fikk jeg beskjed av kirurgen om å ta Omega 3 og multivitaminer, samt at jeg skulle ta Calsium forte.
Etter bare 5 mnd ble jeg kvalm og elendig hver morgen og jeg forsto ikke hva det var. Prøver viste at jeg var D-vitaminforgiftet.
Måtte slutte å ta Calsium forte og gå over til Calsium uten tilsatt vitamin D

Ja, jøss. For mye av det gode blir ikke bra det heller. Spennende! Du er den første jeg har møtt (som jeg vet av) som har opplevd negativ effekt av vitaminer i norske mengder. Iallfall uten at det har vært d2 - der har jeg hørt om ubehagelige effekter. Men for all del - det kan utvilsomt skje og bør ikke bagatelliseres.

Uansett - godt å høre at du merket det og fikset det. (Og tydeligvis ble ikke d-vitaminopptaket ditt påvirket av operasjonen! - det skjer visstnok ofte .. antakelig derfor legen satte deg på dette preparatet, også? For min egen del må jeg ligge på 2000-5000UI for å opprettholde et passe nivå i blodet, uten gbp.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 18:22   #95
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Min mor kom i overgangsalderen i slutten av 40-årene og hadde hetetokter til hun døde av kreft 66 år gammel...

Når det gjelder nattesvette og sengetøy anbefaler jeg ulldyne! Kunstfiberdyne er noe styggedom som aldri skulle vært oppfunnet - jeg blir så våt at det triller dråper både nedover ryggen og brystet og må ha håndkle ved sengen for å tørke meg om natten om jeg bruker det! Dundyna er noe bedre, men også der hender det at det føles som om jeg er på svømmekurs når jeg våkner... Med ulldyna min har dette forekommet en eneste gang på 4-5 år og da var det fordi jeg lå på et fleecepledd = klamt, fuktig og ekkelt.

Ulldyna puster på en helt annen måte og holder kroppen tørr og passe temperert, men den er en vanesak tror jeg for den er litt annereldes enn kunstfiberdyner å venne seg til. Men jeg elsker ulldyna mi!!!!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 18:47   #96
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Når kan man vite for sikkert at man er ufruktbar? Er jo ikke noen vits for mannen å få utført et visst inngrep hvis jeg likevel snart/allerede er tom for egg..

Det er litt rart å ha startet denne reisen siden det bare er litt over fire år siden jeg fødte yngstebarnet rett etter at jeg passerte 40... og i svangerskapet var jeg på tidlig ultralyd og tok blodprøver som viste at jeg hadde like stor sannsynlighet for å bære frem et friskt barn som en ungfole... og nå er jeg altså "her"..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 18:51   #97
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Når kan man vite for sikkert at man er ufruktbar? Er jo ikke noen vits for mannen å få utført et visst inngrep hvis jeg likevel snart/allerede er tom for egg..

Når man ikke har hatt mensen på ett år sies det. Og du er like gammel som meg omtrent - du kan ha mensen i 10 år ennå. Få gubben til å kutte strengen du.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 18:54   #98
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Når man ikke har hatt mensen på ett år sies det. Og du er like gammel som meg omtrent - du kan ha mensen i 10 år ennå. Få gubben til å kutte strengen du.

Eh, det får han få lov til å komme frem til selv, men jeg skal nok fortelle at det ikke er trygt i kanskje enda ti år til..

Veldig leit å lese om moren din.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 19:12   #99
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ja, jøss. For mye av det gode blir ikke bra det heller. Spennende! Du er den første jeg har møtt (som jeg vet av) som har opplevd negativ effekt av vitaminer i norske mengder. Iallfall uten at det har vært d2 - der har jeg hørt om ubehagelige effekter. Men for all del - det kan utvilsomt skje og bør ikke bagatelliseres.

Uansett - godt å høre at du merket det og fikset det. (Og tydeligvis ble ikke d-vitaminopptaket ditt påvirket av operasjonen! - det skjer visstnok ofte .. antakelig derfor legen satte deg på dette preparatet, også? For min egen del må jeg ligge på 2000-5000UI for å opprettholde et passe nivå i blodet, uten gbp.)

Jeg vet av ei til jeg da, også hun vektoperert. Det var hun som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde samme symptomer som hun hadde da hun var D-vitaminforgiftet.
Etter at jeg ble D-vitaminforgiftet gikk de bort fra at vektopererte skulle ta både omega 3, multivitaner og Calsigran forte. Det ble for mye D-vitaminer, så da gikk kirurgene over til å anbefale vanlig Calsium uten tilsatt vit D

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 19:14   #100
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Blir spennende å høre hva de sier på apoteket hvis du drar.
Huff, håper ikke du begynner på igjen nå da Hold oss orientert om hvordan det går hvis du øker dosen. Kanskje det blir borte igjen

Orker ikke en runde med svettetokter og søvnløshet igjen jeg altså, blir jo gal av det
Skal til byen likevel i morgen jeg så da skal jeg stikke innom aptoteket og høre med dem hvor høy dose jeg bør og kan ta

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overgangsalder Miranda13 Stoffskifte / hormonproblemer 2 21-03-12 16:17
Hetetokter ... ida petrine Spørsmål og svar 2 20-04-11 10:05
Hetetokter Sassy88 Ketolysekuren 2 14-05-09 10:59
Hetetokter! annemerete Ketolysekuren 11 17-08-07 11:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no