Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Likeverd? Respekt?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-06-11, 12:13   #76
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hehe, gjorde også slik da jeg jobbet i barnehage, og innen PU.

Men, hvem er "den voksne" her og hvem er ikke?

Det er noe uklart for meg, hvem som er den voksne her.
Men det er visst Vidundra som er rengjøringshjelpen her og skal hjelpe oss andre med å vaske bort alt grumset som ellers blir feid inn under teppet.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:16   #77
Vidundra
Medlem
 
Vidundra sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Vidundra er ny på veien

Re: Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Men det er visst Vidundra som er rengjøringshjelpen her og skal hjelpe oss andre med å vaske bort alt grumset som ellers blir feid inn under teppet.

Kan du vennligst utdype hva du egentlig mener med denne kommentaren?

__________________


Vidundra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose? Kanskje? Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:19   #78
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Re: Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Er det da man fortjener private beskjeder hvor det står "Virker som om din hjernekapasitet er minimal nå"?

Jeg skal la være å slenge adjektivet "lavmåls" tilbake til vedkommende, men jeg kan si at jeg ikke lar meg imponere av folk som påberoper seg retten til å håne andres kommentarer, men ikke tåler at noen gjør det samme med ens egen, og dermed tyr til personangrep privat. Heldigvis har jeg ikke sett noen andre gjøre dette, og velger å tro at denne personen ikke er representativ for saklighetsnivået til forumet forøvrig.

Som Photobscura allereie har nemnt tidlegare, du kan rapportere om du synest nokon går for langt. Så bruk dette, for vi har ikkje sjanse til å få med oss slike ting som blir sendt privat til folk.

Synest sjølv at tråden/trådane har eskalert aldeles "over alle støvleskaft", folk er ulike, folk kan vere usamde, og slik vil det vere på eit forum. Men ein kan halde ein god tone, og samtidig kanskje ikkje tolke ALT på verst tenkeleg måte.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:38   #79
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Likeverd? Respekt?

Jeg har fulgt denne tråden fra sidelinjen, og tenkt jeg ikke skulle blande meg inn. Nå ønsker jeg ikke komme med noen meninger enten den ene eller andre veien, men fortelle hva jeg gjør i den virtuelle verden.

Det jeg prøver å tenke når jeg skriver er; ville jeg turt å si det jeg skriver i det virkelige liv? Altså "face to face"? Hvis svaret mitt er nei, skriver jeg ikke, er svaret ja, skriver jeg.

Det var en som sa at før i tiden skrev vi brev for hånd, gjerne om kvelden, og hvis brevet fortsatt var "sendbart" gikk det i posten neste dag. Hvis ikke, i søpla. Men i dagens samfunn er vi kanskje litt for raske til å trykke på send-knappen? Det lett å gjemme seg bak brukernavn som ikke avslører hvem vi er, og da er det fritt frem. Må si at jeg har sluttet å lese kommentarer i avisene, så mye møl folk klarer å lire av seg!

ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:44   #80
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Generelt er dette også mitt inntrykk. Det er nettopp derfor jeg ble så overrasket og reagerte såpass kraftig da "karber"tråden dukket opp, og jeg så det totale fraværet på støtte, råd og veiledning der. Det var kun latterliggjøring og erting. Hvor mye veiledning er det f.eks. i å skrive ordet "karber" med store bokstaver gjentatte ganger, og ingenting annet?

Denne debatten har helt klart sklidd langt utenfor de rammene jeg satte da jeg startet den, og har tatt en uheldig vending. Å stenge den er likevel ikke løsningen; det blir litt som å feie støvet under teppet i stedet for å rengjøre skikkelig.

Om den blir stengt eller ikke, har jeg uansett fått svar på spørsmålene jeg stilte i mitt opprinnelige innlegg (noen har kanskje lest det og husker hva de var?). Dessverre, kan man vel egentlig si.


Dette kan jeg gjerne signere under.

Å stenge tråden blir vel strengt tatt ikke så mye "å feie støve under teppet" som det blir å stanse noe undøvendig, idiotisk og destruktivt- denne diskusjonen er sånn ca. like konstruktiv som to dritingse mannfolk som slåss i en bar.

Dere som synes tonen er så ille, har dere noe særlig erfaring med diskusjonsforum overhodet? Kvinneguiden f.eks? Se denne tråden, der de før side fire har kalt hverandre "bitch", "gammel røy", og snakket om å banke ungen sine.

Ang. Photo har hun oppført seg beundringsverdig (slik hun alltid har gjort), jeg kunne aldri vært så diplomatisk. Og noen skylder henne en unnskyldning.

Jeg skal ikke si mer, i frykt for at jeg ikke greier å praktisere selvsensur mer- men avslutter med et veldig passende sitat: "If you can't take the heat, get out of the kitchen".


Sist redigert av Sugarpill : 27-06-11 kl 14:26.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:46   #81
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av ElisaT, her.

Det jeg prøver å tenke når jeg skriver er; ville jeg turt å si det jeg skriver i det virkelige liv? Altså "face to face"? Hvis svaret mitt er nei, skriver jeg ikke, er svaret ja, skriver jeg.

Jeg skriver gjerne glødende innlegg om så mangt. Som svar på noe eller på tiltale eller hva det måtte være. Sitter her alene forran pcen og irriterer meg grønn over ting og over å ikke kunne ta diskusjonen face to face der og da!

Skriver av meg alt, leser gjennom og sletter hele innlegget!
Da har jeg fått utløp for følelsene mine, litt tid til å tenke meg om og fortsatt vettet i behold!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:47   #82
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Likeverd? Respekt?

Btw: jeg vil gjøre ts oppmerksom på at hun ikke kan "sette rammer" for en diskusjon hun starter, og at om hun har forsøkt å sette noen slike rammer ser jeg dem ikke. Uansett, ingen som starter en tråd her inne kan sette rammer eller kontrollere hvordan diskusjoner utvikler seg.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:50   #83
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Likeverd? Respekt?

Pleier egentlig ikke legge meg oppi sånne usaklige diskusjoner,
men nå hadde jeg faktisk en tanke i hodet her...

Er det rart det blir krig rundt omkring

Likeverd og respekt er jeg så enig i at vi skal ha i bakhodet når vi svarer i tråder,
men vi skal også være klar over at det er ikke alltid det som står i skrevne ord blir tolket på riktig måte, for innunder der kommer både tonelag og dialekter i forskjellige former og fasonger også...og ikke minst...kanskje den som skrev hadde et lite glimt i øyet også

Ja ja, ha en strålende flott mandag alle sammen

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:56   #84
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Skriver av meg alt, leser gjennom og sletter hele innlegget!
Da har jeg fått utløp for følelsene mine, litt tid til å tenke meg om og fortsatt vettet i behold!

Høres ut som meg ! Det er mange innlegg (både her og i aviser) jeg har svart på, enten i hodet eller på maskinen, som aldri har blitt sendt av gårde. Særlig på sene kveldstimer, de er verst!

ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:00   #85
Vidundra
Medlem
 
Vidundra sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Vidundra er ny på veien

Re: Likeverd? Respekt?

Jeg uttrykte meg visst klønete, beklager det. Tillat meg å forklare: Da jeg nevnte "rammen" for tråden var det ment som en betegnelse for min intensjon. Som i "min intensjon var å få svar på spørsmålene jeg stilte (men som ingen faktisk har svart på) og å få folk til å tenke litt over holdninger i kommentarer, i stedet for å hetse hverandre enda mer", og ikke "jeg skal styre denne tråden slik jeg vil". Selvfølgelig kan jeg ikke kontrollere hvordan ting utvikler seg; ting hadde ikke eskalert slik dersom jeg hadde kunnet gjøre det.

__________________


Vidundra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose? Kanskje? Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:24   #86
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Kan du vennligst utdype hva du egentlig mener med denne kommentaren?

Ja, det var en direkte kommentar til dette utsagnet skrevet av deg:

Sitat:

Denne debatten har helt klart sklidd langt utenfor de rammene jeg satte da jeg startet den, og har tatt en uheldig vending. Å stenge den er likevel ikke løsningen; det blir litt som å feie støvet under teppet i stedet for å rengjøre skikkelig.

Og for å være enda tydeligere for å unngå misforståelser: det er en usakelig kommentar i det jeg annser som en komplett latterlig og totalt unødvendig tråd. Det du prøver å få fram her er unødvendig på dette forumet (etter min mening). Jeg har vært medlem her i mange år, og er svært fornøyd. Men det er slike tråder som dette som gjør at jeg ikke gidder å engasjere meg så mye mer. Hva er innholdet? Null og nada.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:30   #87
Vidundra
Medlem
 
Vidundra sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Vidundra er ny på veien

Re: Likeverd? Respekt?

Da skal du ha takk, Vibeke, for at du understreker problematikken jeg har tatt opp, og gjennom disse kommentarene dine har framhevet at det faktisk ER et holdningsproblem hos enkelte forumbrukere. Å svare med en usaklig kommentar i en tråd som stiller spørsmål til nettopp slike kommentarer, kunne ikke vært mer treffende eller et bedre signal på at forumet har forbedringspotensiale. At du anser spørsmål rundt respekt og likeverd blant forumbrukere som "innholdsløst" og "latterlig" sier også sitt.

__________________


Vidundra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose? Kanskje? Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:33   #88
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Re: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Jeg uttrykte meg visst klønete, beklager det. Tillat meg å forklare: Da jeg nevnte "rammen" for tråden var det ment som en betegnelse for min intensjon. Som i "min intensjon var å få svar på spørsmålene jeg stilte (men som ingen faktisk har svart på) og å få folk til å tenke litt over holdninger i kommentarer, i stedet for å hetse hverandre enda mer", og ikke "jeg skal styre denne tråden slik jeg vil". Selvfølgelig kan jeg ikke kontrollere hvordan ting utvikler seg; ting hadde ikke eskalert slik dersom jeg hadde kunnet gjøre det.

Et klassisk eksempel! Jeg oppfattet det innlegget noget arrogant og svarte deretter. Hvordan skal jeg kunne vite at det ikke var din intensjon? Jeg, som alle andre, har kun det skrevne ordet å forholde meg til.
Hvor ofte tror du ikke dette skjer i løpet av en forumdag? Man leser noe man gjerne vil svare på, kanskje litt hektisk rundt en, jobb/barn osv, dermed blir formuleringa slik at den kan misforståes, det svares på feil grunnlag og dermed er det i gang

Ang dine spørsmål, slik jeg ser det har du fått svar begge veier. En del ser ikke helt at dine spørsmål er "aktuelle" og andre igjen er enige i at folk kan skjerpe seg.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:33   #89
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Er det da man fortjener private beskjeder hvor det står "Virker som om din hjernekapasitet er minimal nå"?

Jeg skal la være å slenge adjektivet "lavmåls" tilbake til vedkommende, men jeg kan si at jeg ikke lar meg imponere av folk som påberoper seg retten til å håne andres kommentarer, men ikke tåler at noen gjør det samme med ens egen, og dermed tyr til personangrep privat. Heldigvis har jeg ikke sett noen andre gjøre dette, og velger å tro at denne personen ikke er representativ for saklighetsnivået til forumet forøvrig.

Det jeg mente var at når man setter seg på din høye hest og snakker om likeverd, respekt, hån og mobbing, så virker det litt rart at man snur på flisa og håner andre, når det er det man kjemper mot. Dersom føler for å håne meg og mine innlegg så får du bare gjøre det dersom det hjelper deg jeg tåler det. I den forrige tråden oppfattet jeg innlegget til TS som trolling og jeg trollet tilbake , som brorparten av de som svarte gjorde det. Hvis du tar deg tid til å lese gjennom tråden vil du se at etter at TS svarte for første gang, har jeg ikke lagt inn noen innlegg for da forstod jeg at h*n var seriøs - og h*n tok det med godt humør Jeg har på ingen måte hetset/hånet deg eller dine innlegg men du fant likevel ut at jeg skulle være din store syndebukk og du skulle håne mine kommentarer og gå til angrep på meg, Fyrte av en rødprikk med kommentar gjorde du og da fikk du en tilbake for jeg ble irritert på at du ikke er konsekvent og skulle gjøre meg til syndebukk. At du så trekker frem noe privat i et innlegg er jo faktisk personangrep som du så sterkt forsvarer, så kanskje du bør feie for egen dør

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 27-06-11 kl 13:44.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:34   #90
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 64
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Likeverd? Respekt?

Nå har jeg av mangel på noe bedre å foreta meg lest begge trådene. Det som forbauser meg her er at TS "Sugar daddy" ikke later til å føle seg hverken mobbet eller missforstått. Så hvorfor du (Vidundra) gjør det skjønner jeg ikke.

Skjønner heller ikke angrepet på Photo, da jeg synes hun er alltid er sakelig og upartisk i diskusjoner. Moderatorer her inne blir valgt med omhu.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:34   #91
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Re: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Da skal du ha takk, Vibeke, for at du understreker problematikken jeg har tatt opp, og gjennom disse kommentarene dine har framhevet at det faktisk ER et holdningsproblem hos enkelte forumbrukere. Å svare med en usaklig kommentar i en tråd som stiller spørsmål til nettopp slike kommentarer, kunne ikke vært mer treffende eller et bedre signal på at forumet har forbedringspotensiale. At du anser spørsmål rundt respekt og likeverd blant forumbrukere som "innholdsløst" og "latterlig" sier også sitt.

Bare hyggelig at jeg kunne være til hjelp

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:42   #92
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Likeverd? Respekt?

Vil først og fremst skrive under på Furines oppfordring om å bruke rapporteringsfunksjonen her inne. Det er et stort forum, og vi har ikke sjans til å rekke over alt, og private meldinger er nettop det, private, og vi får ikke sett dem.

Du etterlyser at man skal tenke gjennom holdningene man gir uttrykk for gjennom kommentarene sine, og slik jeg ser det gjør de aller fleste det før man poster. Dette er faktisk et veldig snilt forum. Noen ganger blir det heftige diskusjoner og tonen kan bli krass, men jeg syns selv at det er langt mellom personangrep og hetsing. Og slike tråder blir reagert på, enten med en oppfordring om å være saklig eller ved at de stenges dersom det går over alle støvleskaft (eller det heter kanskje kosteskaft når jeg teker meg om ) Jeg har nå lest gjennom den tråden som du nevner og trodde selv at TS var et forumtroll basert på tittel og innhold. Så etterhvert at dette var feil og at TS selv kom inn og beklaget seg, men også selv holdt en spøkefull tone. Jeg oppfattet ikke dette som hån i det hele tatt, men en tråd med en gjennomgående humoristisk tone. Kanskje du også skal tenke litt gjennom holdningen din før du poster innlegg? Jeg oppfatter tonen din som svært nedlatende. Det viser vel bare hvor totalt ulikt perspektiv man kan ha på ting.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 13:52   #93
Vidundra
Medlem
 
Vidundra sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Vidundra er ny på veien

Re: Likeverd? Respekt?

Det har blitt spurt om jeg har noen erfaring fra andre diskusjonsfora. Svaret er ja. Mye. Som første ledd av dessertgenerasjonen har jeg tilbragt halve livet mitt på internett, deriblant mange fora. Noen av dem har gitt svært korte opphold, da de har vært lite trivelige og ofte dominert av et fåtall bøllete brukere med et arsenal av utrivelige hersketeknikker, andre har vært veldig hyggelige. På de fleste fora oppstår det naturligvis uenigheter nå og da, og på det verste kan det eskalere til meningsløse og hånende kommentarer. Dette blir da tatt tak i umiddelbart, og de "skyldige" har vært kjappe til å innrømme at de nok reagerte litt forhastet og bedt om unnskyldning - i stedet for å gå til angrep på den som tok tak i problemet. Slik hadde jeg også ønsket det kunne vært her. Jeg har helt klart sett verre fora enn dette, men jeg har også sett bedre. Merk at ettersom jeg er ny, og i all hovedsak har fått mitt inntrykk gjennom "karber"-tråden og denne, så erkjenner jeg at forumet som helhet ikke nødvendigvis er så ille som brukerne i denne tråden har klart å framstille det.

Vibeke sier hun er kjempefornøyd, og det er vel ikke så merkelig at de andre som har vært kjappe med hånlige kommentarer har sagt det samme. Jeg har imidlertid over de siste par dagene mottatt nokså mange private henvendelser fra andre forumbrukere som ikke er helt enig; de uttrykker at de støtter meg og føler det på samme måte men tør ikke delta i debatten av frykt for å bli hånet selv, og ber meg om å ikke forlate forumet slik som jeg er ganske nære ved å gjøre. Disse brukerne er den eneste grunnen til at jeg fremdeles i det hele tatt prøver å banke gjennom mitt budskap og fremdeles logger meg inn med klump i magen.

Det er beklagelig om noen føler at jeg er nedlatende ved å gjøre dette. Jeg lurer på hva som er nedlatende ved å be folk om å avstå fra å skrive hånlige kommentarer. Er jeg nedlatende fordi jeg påpeker et forbedringspotensiale som andre ikke ser eller vil vedkjenne seg? Hadde det vært mindre nedlatende dersom det hadde kommet fra noen som var mer etablert og kjent inne på forumet? Kunne jeg uttrykt min bønn på en mindre nedlatende måte?

__________________


Vidundra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose? Kanskje? Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 14:17   #94
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Re: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Disse brukerne er den eneste grunnen til at jeg fremdeles i det hele tatt prøver å banke gjennom mitt budskap og fremdeles logger meg inn med klump i magen.


Godt at noen er villige til å ofre seg for å redde dette forumet fra fortapelse!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 14:22   #95
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Re: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Godt at noen er villige til å ofre seg for å redde dette forumet!


-

Hvis dette er ment som ironi så understreker den kommentaren bare det Vidundra prøver å få frem. En helt unødvendig kommentar som ikke bidrar på noen som helst måte til diskusjonen - dersom den var ment ironisk vel og merke (jeg tolker den i alle fall dithen). Jeg reagerte også på mange av kommentarene i tråden som ble brukt som eksempel i denne. Jeg har også reagert på andre tråder hvor EN kanskje har startet med et innlegg litt på kanten og hvor det plutselig raser på med lignende innlegg som muligens er forsøk på å være morsomme, men som OGSÅ kan virke sårende på både TS og andre.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 14:24   #96
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Re: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Her ble jeg veldig forvirret. Jeg er selv helt fersk på forumet, og mitt inntrykk har hele tiden vært at dette er et sted hvor positive, støttende, vennlige mennesker holder til - fram til jeg leste disse innleggene. Tok jeg feil? Var mitt gode førsteinntrykk kun det - et førsteinntrykk? Har jeg ikke likevel funnet et forum hvor man aksepterer og respekterer hverandres meninger? Får man ikke lov til å komme med ønsker som ikke har noen vonde intensjoner, uten å bli utsatt for slike unødvendige angrep?

Så synd at du får ødelagt førsteinntrykket ditt på grunn av en enkelt forumtråd.

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Det er beklagelig om noen føler at jeg er nedlatende ved å gjøre dette. Jeg lurer på hva som er nedlatende ved å be folk om å avstå fra å skrive hånlige kommentarer. Er jeg nedlatende fordi jeg påpeker et forbedringspotensiale som andre ikke ser eller vil vedkjenne seg? Hadde det vært mindre nedlatende dersom det hadde kommet fra noen som var mer etablert og kjent inne på forumet? Kunne jeg uttrykt min bønn på en mindre nedlatende måte?

Det nedlatende her ligger mye i at du baserer denne oppfordringen på en enkelt tråd og kommer viftende med pekefingeren. Et innlegg som av mange for det første ble oppfattet som trolling, og derved trollet man litt tilbake. For det andre ga faktisk ikke TS inntrykk av å i det hele tatt ta seg nær av kommentarene, men slengte seg tvert imot med på den spøkefulle tonen. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du mener at dette måtte bli slått ned på, og hvordan denne ene tråden i seg selv skal være et uttrykk for en generell hånende og hetsende tone på et helt forum bestående av over 27000 medlemmer (Forøvrig ble det faktisk slått ned på en kommentar, og mod ba om at den ble slettet av vedkommende, hvilket den ble). I motsetning til hva du måtte tro så er det ikke anarki her inne.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 14:38   #97
Vidundra
Medlem
 
Vidundra sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 66
Vidundra er ny på veien

Re: Likeverd? Respekt?

Du mener kanskje én enkelt TRÅD, ikke ett enkelt INNLEGG. Det var flere innlegg i den ene tråden som var hånlige og meningsløse.

Jeg synes det er kjempefint av TS i den tråden ikke tok det til seg på en sårende måte. Nå har jeg også merket meg at vedkommende ikke har postet noen flere innlegg noe annet sted, men jeg skal la være å spekulere høyt i årsaken til dette. Det kan selvfølgelig bare være tilfeldig. (Nei, dette er ikke ironisk ment.)

Jeg har, som sagt, ikke basert noe som helst på ett enkelt innlegg, men på flere innlegg fra én tråd (vel, to tråder nå, da). Jeg har ikke ment å vifte med noen pekefinger, og beklager hvis det har blitt oppfattet slik. Dersom man leser mitt opprinnelige innlegg i denne tråden (som du faktisk har sitert litt fra, Cyan), ser man at alt jeg gjør er å stille spørsmålet "ER dette et slikt forum hvor slike kommentarer er akseptert?", uten å ha trukket noen konklusjon selv. Jeg hadde kanskje forventet meg kommentarer av typen "Nei, det er ikke egentlig det, disse kommentarene du nevner forekommer ganske sjeldent og er slettes ikke representativt for forumet som helhet" eller noe slikt. I stedet har tråden bare blitt fylt av stadig flere kommentarer som på sine måter har vært omtrent like hånende og hetsende som i den opprinnelige tråden, om ikke mer. Jeg kan gladelig påpeke eksempler, dersom moderator ønsker det.

__________________


Vidundra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose? Kanskje? Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 14:47   #98
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Likeverd? Respekt?

Dette blir litt på sidelinjen, men, for meg er det en tankevekker at noen er så sårbare at de kan la seg plages av uttalelser/formuleringer på noe så uskyldig som et kostholdsforum. KOSTHOLDSFORUM.

Hensikten med forumet er først og fremst å dele kunnskap og erfaringer med hva vi putter/ikke putter i munnen og ting rundt vektnedgang/mangel på.

Denne diskusjonen er skapt på bakgrunn av et nytt medlems mening om et ord. ET ORD. Som blir brukt om karbohydrater. Absolutt ikke et personlig spørsmål, bare et ord. Resultatet blir at den tråden og den diskusjonen blir det som betegner forumet og brorparten av dens brukere. Er det rettferdig da?

Kanskje Vidundra med flere, skal sette seg ned å lese alle de tusenvis av trådene som finnes her, hvor forumbrukerne svarer imøtekommende på alle nybegynnerspørsmål, gir råd og støtte, - og virkelig gir av seg selv og egen tid, for å bidra.

Mtp alle de som har brukt uttallige timer her for å hjelpe og bidra, slik som Photo, finner jeg det urimelig og unødvendig, at du insinuerer at de som ikke er enig med deg, er av de "ufine".

Eller er det slik at det er den ene negative kommentaren som gjelder og nuller ut de 99 positive?

Edit: Vi er vanlige mennesker her inne, med gode og dårlige dager, gode og mindre gode formuleringer. Bruk det her på forumet som er til hjelp, drit i resten

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!


Sist redigert av Charlott : 27-06-11 kl 14:55.
Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 14:50   #99
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Re: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Du mener kanskje én enkelt TRÅD, ikke ett enkelt INNLEGG. Det var flere innlegg i den ene tråden som var hånlige og meningsløse.

Jeg synes det er kjempefint av TS i den tråden ikke tok det til seg på en sårende måte. Nå har jeg også merket meg at vedkommende ikke har postet noen flere innlegg noe annet sted, men jeg skal la være å spekulere høyt i årsaken til dette. Det kan selvfølgelig bare være tilfeldig. (Nei, dette er ikke ironisk ment.)

Jeg har, som sagt, ikke basert noe som helst på ett enkelt innlegg, men på flere innlegg fra én tråd (vel, to tråder nå, da). Jeg har ikke ment å vifte med noen pekefinger, og beklager hvis det har blitt oppfattet slik. Dersom man leser mitt opprinnelige innlegg i denne tråden (som du faktisk har sitert litt fra, Cyan), ser man at alt jeg gjør er å stille spørsmålet "ER dette et slikt forum hvor slike kommentarer er akseptert?", uten å ha trukket noen konklusjon selv. Jeg hadde kanskje forventet meg kommentarer av typen "Nei, det er ikke egentlig det, disse kommentarene du nevner forekommer ganske sjeldent og er slettes ikke representativt for forumet som helhet" eller noe slikt. I stedet har tråden bare blitt fylt av stadig flere kommentarer som på sine måter har vært omtrent like hånende og hetsende som i den opprinnelige tråden, om ikke mer. Jeg kan gladelig påpeke eksempler, dersom moderator ønsker det.

Men hva om flertallet her faktisk ikke oppfatter dette som hån og hets? Da blir jo det spørsmålet ditt vanskelig å besvare i og med at premisset for det faller bort.

Du kaller oss bøller. Jeg blir faktisk usikker på mitt eget moralske kompass når noen så hardnakket påståelig sier at jeg er slem. Heldigvis får jeg støtte for at jeg IKKE er det. Jeg prøvde å være ydmyk, det virket tydeligvis bare som bensin på bålet. Jeg synes du mangler selvinnsikt, Vidundra. Du beskylder andre for å bruke sarkasme og hersketeknikker, men den som jeg ser faktisk bruke det her er deg. Du gjør deg selv til et offer. Jeg har ikke villet si dette før, fordi jeg oppfatter at du er svært lukket for andres oppfatninger, og svært, svært hårsår. Men nå er det nok. Jeg står opp for meg selv. Jeg er ingen bølle. Jeg ser ikke at du har bidratt til å skape et bedre forum - tvert imot.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 14:52   #100
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Re: Likeverd? Respekt?

Opprinnelig lagt inn av Vidundra, her.

Du mener kanskje én enkelt TRÅD, ikke ett enkelt INNLEGG. Det var flere innlegg i den ene tråden som var hånlige og meningsløse.

Jeg synes det er kjempefint av TS i den tråden ikke tok det til seg på en sårende måte. Nå har jeg også merket meg at vedkommende ikke har postet noen flere innlegg noe annet sted, men jeg skal la være å spekulere høyt i årsaken til dette. Det kan selvfølgelig bare være tilfeldig. (Nei, dette er ikke ironisk ment.)

Jeg har, som sagt, ikke basert noe som helst på ett enkelt innlegg, men på flere innlegg fra én tråd (vel, to tråder nå, da). Jeg har ikke ment å vifte med noen pekefinger, og beklager hvis det har blitt oppfattet slik. Dersom man leser mitt opprinnelige innlegg i denne tråden (som du faktisk har sitert litt fra, Cyan), ser man at alt jeg gjør er å stille spørsmålet "ER dette et slikt forum hvor slike kommentarer er akseptert?", uten å ha trukket noen konklusjon selv. Jeg hadde kanskje forventet meg kommentarer av typen "Nei, det er ikke egentlig det, disse kommentarene du nevner forekommer ganske sjeldent og er slettes ikke representativt for forumet som helhet" eller noe slikt. I stedet har tråden bare blitt fylt av stadig flere kommentarer som på sine måter har vært omtrent like hånende og hetsende som i den opprinnelige tråden, om ikke mer. Jeg kan gladelig påpeke eksempler, dersom moderator ønsker det.

Da skal jeg ta meg bryet å svare deg skikkelig.
Nei, det er ikke et forum hvor dette er vanlig. Jeg oppfatter ikke forumet slik. Se deg om, les flere tråder, og du vil se at forumet er informativt med mange gode og nyttige råd.
Men forumet er stort, det er mange brukere, og noen kan være ganske krasse og direkte i sine kommentarer av og til.
Og når det dukker opp tråder som dette så ser det ut til at det er flere enn meg som synes det er ganske så unødvendig å diskutere. Hva ønsker du å oppnå nå da?

Jeg har ett råd til deg og andre som opplever at diskusjonen kan bli for oppheten og direkte i noen tråder - styr unna disse trådene. Det er det jeg selv gjør (dette er et unntak). Så kan man ta ansvar for at man selv oppfører seg ok.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Respekt for alle medlemmene her inne mofe Generell diskusjon 2 30-04-06 15:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no