Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Ny på Skaldemann - noen tips?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-11-10, 10:22   #76
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

På ketolyse spiser man grønnsaker (utenom gulrot, kålrabi og potet) i tillegg til middels med protein og mange av kaloriene fra fett. Der lyder det å ikke spise deg overmett, bare stille sulten. Og spise når du er sulten. Å drikke masse vann er viktig for at kroppen skal klare å forbrenne fettet. Vi må også ta tilskudd av vitaminer, mineraler og sporstoffer som er nødvendig med et slikt kosthold.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 11:39   #77
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.

Hei.

Tror jeg trenger noe med mer satte rammer og et noe mer variert kosthold.

Skal lese meg opp på ketolysekuren.
Det er vel strengt tatt der de beste reultatene viser seg også?

Lavkarbo blir det uansett!

Ja og nei - det eneste som er sikkert, er at det som virker for den ene, ikke nødvendigvis virker for den andre. Lykke til uansett hva du velger. LCHF er det mye snakk om nå, og flere blogger om det.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 11:54   #78
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Takk, takk!

Vi gir oss aldri!

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 14:08   #79
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Jarrasann, har du lest GI-noll? Den er ikke kun beregnet på kvinner( jeg har en mistanke om at du er mann, samma det ). Der står det litt mere om feks porsjonsforslag.
Jeg tar utgangspunkt i et et måltid i mengde er disse fakirbiffene hans, altså ei pakke med kjøttdeig blir to måltider. Jeg lager feks kjøttkaker som jeg spiser med ailoi til( oj, for en verden som ble åpenbart da jeg oppdaget aioli= 1pakke majones+1 revet hvitløksfedd+2ss sitronsaft+salt og pepper) ).
Kjøttet behøver ikke være fett, sålenge du spiser fett til. Jeg spiser masse kylling og kjøttdeig og har fett attåt.

Jeg opplever ikke at det er om å gjort å spise mest mulig fett slik jeg får inntrykk av her på forumet både når det gjelder Skaldeman og Ketolyse, fettet er energikilden som skal erstatte energien fra karbohydratene du ikke spiser. Mange har dog på forhånd litt fettfobi og da er det greit å si: spis masse fett, men jeg tror nå på det at om man spiser for mye fett, så vil kroppen velge det fettet til energikilde, og det er jeg 99%sikker på at Skaldeman også skriver i iallefall en av sine bøker. Det gjelder å finne balansen.

Prøv å spis fett kjøttmat, men prøv å regn ut hva du spiser og hva du trenger, det er mulig du må lære deg akkurat når kroppen er mett og ikke, det er fort gjort å spise mere enn man egentlig trenger, fordi metthetsfølelsen av ketogen kost kan komme litt tregere.

Ikke gi opp Skaldeman riktig enda. Selv han sier at man bør gi kroppen 3mndr på å omstille seg og at man i starten gjerne kan gå opp som ned før ting stabiliserer seg og kroppen er innstilt på vekttap.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 16:16   #80
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Takker for godt innlegg!

Du har nok rett i en del av det du sier, men for meg er det nok også et ønske om å innføre mer (riktige) grønnsaker i kostholdet, samt å lage fastere rammer rundt det.
Og noe lettere tilgang til mat, feks ved salat til lunch.

Skal sette meg ned å jobbe litt med faste dagsmenyer og regne litt energiprosent og kcalorier.

Ketogen kost blir det uansett.

Har ikke vært i nærheten av en karbosprekk siden jeg startet og kan ikke tenke meg noe som kunne vippe meg av pinnen.

Jeg er helt sikker på at det er industriens raffinerte produkter og sukker som har drevet meg dit jeg er i dag.
Møkkamat som avler overspising.
Drittsekkene burde straffeforfulges for villedende markedsføring.
Ledelsen i Tine burde vært stillt for riksrett!
Blir ikke mindre provoserende av å se Kari Jaqueson sitte på tv å mene fedme skyldes latskap, med Tommy Nisse Steine som karaktervitne.
Selv satt jeg 1700 km på sykkelsetet i vinter, helt ned i -22C, mellom 1 des og 1 mai, i tillegg til skiturer og crosstrainer.
Spiste "kjernesunn" mat, med tidvise sprekker og gikk ned totalt 4 kg!
Så dro jeg på meg et skikkelig overtråkk i mai, blei stillesittende og straffet med 10 kg på 10 uker og har aldri vært så tung noensinne, og jeg mener selv jeg ikke overspiste voldsomt.
Latskap?

Men jeg må prøve noe annet.
Kall meg gjerne utålmodig, men jeg er bare så dritt lei av denne vekten at jeg snart spyr.
Og det ironiske er at selv om man snart hater mat og ønsker seg ned i vekt så skriker hodet etter mat, selv om magen ofte er mett.

Men jeg gir meg ikke...


Sist redigert av Jarrasann : 10-11-10 kl 16:26.
Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 16:30   #81
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Men du kan da spise grønnsaker på Skaldeman, minst 12g karbo pr dag og det er jo lurt å bruke de på grønnsaker fremfor feks fløte( min personlige mening, da mange av oss reagerer på melkeprodukter i større kvanta).

Det er da ikke noe problem å spise salat til lunsj og kvleds om du vil det. Jeg har spist enorme mengder tacosalat i de periodene jeg har spist Skaldeman etter boka.

Fru Jaqueson irriterer meg noe grenseløst, lat ja, jeg har aldri vært lat, jeg går ikke ned av å bare spise litt mindre fett og kalorier.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 20:48   #82
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Ja, jeg har boka, men såvidt bladd i den. Vært opptatt av ketose og fet mat.

Legger jeg på litt salat blir det vel Skaldemann light, eller ketose...?

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 21:22   #83
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.

Ja, jeg har boka, men såvidt bladd i den. Vært opptatt av ketose og fet mat.

Legger jeg på litt salat blir det vel Skaldemann light, eller ketose...?

Du må lese GI-null av Skaldeman også velge hvilket opplegg du vil følge, han har nemlig tre forskjellige opplegg med ulik mengde kh per måltid.

50+ - tre deler kjøtte og en del fett. Grønne blader til pynt. 3 g kh per måltid, maks 12 g kh per dag. Gjelder for de som er særs overvektig, ekstremt insulinresistente (følsome for kh) eller som vil få en kickstart

25+ - to deler animalsk føde og en del grønnsaker. Kun grønnsaker som vokser over bakken er tillatt, forsiktig med tomater. 6g kh per måtlid, maks 18g kh per dag. Beregnet for de som har gått ned halve overvekten, veier 15-20 kg for mye i utgangspunktet eller synes 50+ er for radikalt.

10+ - tillater (ikke satser på) 9 g kh per måltid. Beregnet for de som har gått ned og er nesten i mål eller de som ikke er særlig følsome for kh.

I tillegg er Skaldemans forholdstall viktig. Det er antall gram fett dividert på summen av gram protein og gram kh. Det bør være 1 eller opp mot 1,5 i begynnelsen av vektnedgangen, men kan med fordel minkes ettersom kh inntaket økes.

Noe annet som er ytterst viktig er å spise når man er sulten til man er passe mett. Man skal også fordele maten på 4 like store måltider i løpet av dagen og ikke gå og småspise på ost, pålegg, masse fløte i kaffen osv.

Nå har ikke jeg lest hele tråden her og vet ikke helt hvor skoen trykker, men jeg tror det er viktig for deg å lese gjennom GI-null boka. Det er ikke så mye for en god del av teksten av det er oppskrifter som du kan se på senere.

Tror det er viktig for deg å forstå prinsippene i dette skikkelig og følge opplegget korrekt. Kanskje du finner ut at det ikke er noe for deg, men da kan det være en fordel å lese en av de andre bøkene som finnes.

Jeg har prøvd forskjellige opplegg, inkludert egenkomponert og tro du meg det er ikke så enkelt som det virker for det er mange feller å falle i og man følger kanskje ikke prinsippene i dette slik som man burde og da virker det heller ikke optimalt. Har prøvd alt og nå er det Skaldeman etter boka som gjelder, Har ikke skjedd noe med vekta ennå, men har tenkt å prøve frem til jul før jeg evt bytter opplegg.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 21:43   #84
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Har lest litt mer av tråden nå og kan bare referere til mitt forrige innlegg og si: DU MÅ LESE GI-NULL BOKA .

Da vil du nok forstå at du langt i fra spiser riktig, hverken i forhold til Skaldeman eller andre ketogene dietter. Dessuten gir boka masse tips om hvordan du alltid kan ha riktig mat tilgjengelig. F.eks å lage masse fakirbiffer, kjøttpudding o.l. å ha i fryseren. Lag alltid for masse middag, det betyr ikke at man skal spise opp alt, men ha til f.eks frokost dagen etter. Shoting av fett er heller ikke noe god ide, jeg har prøvd det og vekta gikk opp.

I denne boken skriver han dessverre ikke om mål og vekt, men han har et kap. om det i Spis deg ned i vekt boka på s 70. Kort fortalt det er viktig å ikke henge seg for mye opp i vekt amen også bruke målbånd (evt gamle klær) for å se om man minker. I tillegg binder salt mat (du bruker en del bacon??) mye vann i kroppen. Trener du hardt kan det gi en vektøkning på ca en kilo pga av vann i kroppen. Skaldeman skriver også at det er vanlig for folk som begynner på naturlig mat at de går ned et par kilo i fett og opp et par kilo i vekt. Det viser ikke på vekta selvfølgelig.

"Å gå ned i vekt og å kvitte seg med fett er to forskjellige ting"

Les boka og skulle du velge å følge et annet opplegg råder jeg deg innstendig til å lese boka/bøkene for valgt opplegg ellers kan det kanskje bli vanskelig å komme i mål. For som sagt man må følge prinsippene riktig for at det skal virke, selv om mange gir inntrykk av at man raser ned i vekt bare man kutte kh og pøser på fett. Man skal ikke spise for mye heller.

Uansett hva du velger, Lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 00:13   #85
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Takker!

Ja, jeg skal lese boka!

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 09:30   #86
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Har lest litt mer av tråden nå og kan bare referere til mitt forrige innlegg og si: DU MÅ LESE GI-NULL BOKA .

Da vil du nok forstå at du langt i fra spiser riktig, hverken i forhold til Skaldeman eller andre ketogene dietter. Dessuten gir boka masse tips om hvordan du alltid kan ha riktig mat tilgjengelig. F.eks å lage masse fakirbiffer, kjøttpudding o.l. å ha i fryseren. Lag alltid for masse middag, det betyr ikke at man skal spise opp alt, men ha til f.eks frokost dagen etter. Shoting av fett er heller ikke noe god ide, jeg har prøvd det og vekta gikk opp.

I denne boken skriver han dessverre ikke om mål og vekt, men han har et kap. om det i Spis deg ned i vekt boka på s 70. Kort fortalt det er viktig å ikke henge seg for mye opp i vekt amen også bruke målbånd (evt gamle klær) for å se om man minker. I tillegg binder salt mat (du bruker en del bacon??) mye vann i kroppen. Trener du hardt kan det gi en vektøkning på ca en kilo pga av vann i kroppen. Skaldeman skriver også at det er vanlig for folk som begynner på naturlig mat at de går ned et par kilo i fett og opp et par kilo i vekt. Det viser ikke på vekta selvfølgelig.

"Å gå ned i vekt og å kvitte seg med fett er to forskjellige ting"

Les boka og skulle du velge å følge et annet opplegg råder jeg deg innstendig til å lese boka/bøkene for valgt opplegg ellers kan det kanskje bli vanskelig å komme i mål. For som sagt man må følge prinsippene riktig for at det skal virke, selv om mange gir inntrykk av at man raser ned i vekt bare man kutte kh og pøser på fett. Man skal ikke spise for mye heller.

Uansett hva du velger, Lykke til

Nå har jeg lest boka, dvs det som var å lese bortsett fra oppskrifter.

Du sier jeg ikke spiser etter boka, eller ketogene dietter?
Kan du kommentere det nærmere?
Tror sjelden jeg er over 15 karb om dagen og stixen har alltid fullt utslag, uansett når jeg måler på dagen.
Vann bøttes ned, kosten får knapt blitt fetere.

Jeg spiser nok noe "party" stoppere, men det ville vært så stas med en party starter...:-)

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:45   #87
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Skaldemann sier man skal velge fete matvarer, ikke å shotte fett ved siden av.
Det er ikke om å gjøre å spise mest mulig (fett) hvis man skal ned i fettvekt. Når skal kroppen ta av det lagrede fettet om den hele tiden får mer enn nok fra maten til det den trenger? Det er viktig å spise sånn at magen er fornøyd; ikke for sulten eller for mett. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å begrense seg hvis man har følelsesmessige behov man ikke vet hvordan stille på annen måte. Kanskje rett og slett fordi man ikke er fullstendig klar over hva det er engang. Å finne ut av det kan du få hjelp til av en terapeut eller spørre deg selv hva du egentlig trenger eller føler og ta vare på dette.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:57   #88
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Jeg vet sannelig ikke, jeg.

Du er på en måte "Mannen mot strømmen". I følge en kaloribehov-utregner her, http://www.dietguiden.com/kalorier.php#raknare så skulle du spise 5248 kcal om dagen hvis du vil beholde vekten. Jeg tok da utgangspunkt i at du trener veldig hardt. Selv om du modifiserer det til "trener mye" så blir det 4500 kcal. Du skulle ha gått ned når du spiser mindre enn det, og det gjør du jo. (jeg gjettet vilt og satte din alder til 35 )

Jeg prøvde å google litt på svenske forum. Det ser ikke ut til at Skaldemann svarer på noen forum nå for tiden. Men det er altså uenighet der også, noen mener man bør regne både karbohydrater og kalorier etter de første ukene, noen mener de ikke trenger det.

Huff, jeg føler meg ikke kapabel til å gi noen råd. Hvis ikke du hadde følt deg tung, ville jeg ha sagt at du skulle vært tilfreds med deg selv. Du må veie mer enn andre siden du har så mye muskler. Og siden du klarer å ha slike treningsmengder, så kan ikke kroppen ha det så ille.

Kansje du bør fortsette med lavkarbokosthold i 3 mnd, for å se om du bare trenger mer tid? Og ikke veie deg så ofte. Kjenn på kroppen og klesstørrelsene isteden.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:07   #89
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Jeg stoler ikke på den utregningsdingsen du fant der, Mam. Jeg fikk et kjempehøyt tall jeg også, og om jeg skulle inntatt så mye hadde jeg gått opp i vekt, garantert. Torkil sier vel man skal ligge et sted mellom 1200 og 2000 om man vil ned i fettvekt på lavkarbo?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:15   #90
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Takker igjen for svar.

Skaldemann svarer på kcal i boka og mener det er meningsløst.
Det er jo en "hormonell kur" for å få kroppen i balanse og kutte ut giften.
Dette er jeg forøvrig helt enig i og uansett kjenner jeg det stritter i mot bare ved tanken på å spise annet enn jeg gjør nå.
Tenk, jeg spiste en liten dessert i uke en, deretter ble det en halv teskje iskrem og en 12 grams mørk kokesjokolade i forrige uke, thats it!
Jeg prøvde å drikke 1 box cola light i forrige uke, men den tverret i galsen. Noe mer kunstig og grusomt har jeg ikke smakt - og vi snakker om en som til vanlig drikker 3 liter light brus om dagen...
Vekt, eller ikke, jeg er sikker på at helsegevinstene er enorme.
Jeg kan nok ha problemer med å kontrollere matinntaket, men sukker og raffinerte produkter har jeg steinkontroll over.
Nesten som da jeg sluttet å røyke.
Etter en stund så jeg ikke en gang at hele veggen på bensinstasjonen var dekt av sigaretter.

Men fettfrobrenningen har jeg tro på, bare man finner nøkkelen.

I dag ble det 2 egg og en pakke Fosfat Price bacon til frokost.

Det blir avocado, oliven og flesk til middag.


Sist redigert av Jarrasann : 11-11-10 kl 11:20.
Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:19   #91
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Ja, den utregningen er nok ganske optimistisk.

2000 er nok tallet for meg hvis det skal boostes.

2500 hvis jeg er flink med trimmen.

Men hva skal jeg dytte på av LCHF for å maksimere metthetsfølelsen?

Gå over på kun egg&bacon? Tja, ikke meg i mot...:-)

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:19   #92
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Og takk for alderen....:-)

*host* *kremt* 39...

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:26   #93
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Nei, det er sikkert like mange utregningssteder som det finnes slankekurer. Her er en annen som er veldig enkel: http://www.helsenett.no/index.php?op...558&Itemid=55:

Jeg klarer ikke den avanserte utregningen. Men går vi på den øverste, superenkle så skulle 120 kg x 27 kcal = 3240 kcal. Og da taes det ikke hensyn til alder, vekt eller aktivitetsnivå. Dette er for å gå ned i vekt.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:35   #94
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Jarrasann, jeg regner med at du har lest det som er "klistret" øverst? Slik som dette:

Sitat:

Från en norrman fick jag följande mail:
Hei. Etter en uke med din diett er jeg ikke fornøyd. Har ikke gått ned et gram i vekt. Har aldri følt meg så feit og dårlig som jeg gjør nå. Jeg veier 91kg og er 1,84m høy.

Jeg er ikke blid.

Roligt mail. Du har gjort min dag, som vi som gillar Clintan säger...

Vill du ha en viktminskningskur kan du vända dig någon annanstans. Jag sysslar med att äta som vi är avsedda att äta för att få den kropp som vi är avsedda att ha. Själva den inledande omställningen tar tre till fem veckor. Äter du tillräckligt mycket så har du då fått en trygg kropp och tänt fettbrasan. Väger du 50 kg för mycket så bränner du trettio kilo det första året, med 6-8 kg de första två, tre veckorna.

Väger du däremot fem kilo för mycket så händer nästan ingenting på vågen, annat än att du driver ut ett par kg vatten de första tio dagarna. Har du inte drivit ut detta vatten följer du inte dieten. Men hänger du i är underhudsfettet och en del av fettet runt de inre organen borta efter ett år. Säg fem, sex kilo bort. Kanske har du samtidigt gått upp tre kilo i vikt, på grund av ökad muskelmängd. Min kost ger en ökad fysisk styrka. Då ser du tre kilos viktnedgång på vågen. Inte mycket att hurra för, kan man tycka, men hälsovinsten är enorm.

Läs min bok en gång till!
./.

Du kan ikke tenke så mye på BMI, siden muskler veier mer enn fett. La oss si du trenger å gå ned 20 kilo. Da skulle du heller tenke på å bruke et år eller to. Du er jo en høy mann som trener mye, ikke ei lita halvslapp feit dame. Kansje jeg får de ønskete kiloene ned nettopp fordi jeg har mye mindre muskler enn deg, og mere vann samlet opp i kroppen.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 12:09   #95
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Gode tips, mam, men jeg er nok ikke overlesset av muskler.
Satser mest på pulstrening med lav intensitet.
Sykle, gå, ski osv.

Hadde jeg veid 90 så ville du nok ment jeg var slank.

Selv er største mål å veie to sifret.

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 12:30   #96
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.

Gode tips, mam, men jeg er nok ikke overlesset av muskler.
Satser mest på pulstrening med lav intensitet.
Sykle, gå, ski osv.

Hadde jeg veid 90 så ville du nok ment jeg var slank.

Selv er største mål å veie to sifret.

Salt binder vann, trening binder vann. Lavkarbo-kosthold øker nivået av sterkt anabole hormoner som testosteron, IGF-1 og veksthormon, i tillegg til at de føleste for første gang i sitt liv spiser den mengden protein (musklenes byggestener) som kroppen faktisk vil ha. Så ja, du vil legge på deg muskelmasse, særlig i forbindelse med trening*.

Tell kalorier en stund. På lavkarbo-kost kutter man insulinnivået i blodet slik at fett fra fettlagrene blir tilgjengelig for kroppen, senker nivået av katabole stresshormoner og aktiverer flere slike "futile cycles" (f.eks. varmeproduksjon). Dette betyr ikke nødvendigvis magisk vektreduksjon, for om du tilfører mer enn nok energi fra maten har jo ikke kroppen noe behov for å røre fettreservene.

Du vil dog ikke gå opp i fettvekt, og som andre har nevnt: Helsegevinstene er enorme. Det går fint ann å være feit og sunn, såfremt man spiser riktig. Forstår selvsagt at du ønsker å gå ned i vekt også, og her tror jeg litt forsiktig forsøk med kaloribegrensning er nøkkelen. Er ikke alle som kan bruke sult- og metthetsfølelse som en indikator på hvor mye mat som er nok.


*Styrketrening er forøvrig den beste trening for fettreduksjon, tro det eller ei. Time-for-time brenner det like mye energi som hard løping og sykling, og reparasjonen av musklene du har trent koster deg energi i inntil 72 timer etter treninga.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 13:11   #97
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.

Nå har jeg lest boka, dvs det som var å lese bortsett fra oppskrifter.

Du sier jeg ikke spiser etter boka, eller ketogene dietter?
Kan du kommentere det nærmere?
Tror sjelden jeg er over 15 karb om dagen og stixen har alltid fullt utslag, uansett når jeg måler på dagen.
Vann bøttes ned, kosten får knapt blitt fetere.

Jeg spiser nok noe "party" stoppere, men det ville vært så stas med en party starter...:-)

Jeg spør bare igjen har du lest boka skikkelig og forstått det??

Ikke for å fornærme deg eller virke frekk, men det ser ut til på meg at du fokuserer mest på å bøtte ned på med fett og at du spiser mye "snacks" greier som egentlig ikke er måltid, det virker på meg som om du rett og slett spiser for mye og det er også en viktig partystopper. Skaldeman skriver også om dette, han sier at du må ikke innta mer enn nødvendig for da vil kroppen forbruke det intatte fettet i stedet for kroppsfettet. Akkurat slik som ada-emilie skrive om:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Skaldemann sier man skal velge fete matvarer, ikke å shotte fett ved siden av.
Det er ikke om å gjøre å spise mest mulig (fett) hvis man skal ned i fettvekt. Når skal kroppen ta av det lagrede fettet om den hele tiden får mer enn nok fra maten til det den trenger? Det er viktig å spise sånn at magen er fornøyd; ikke for sulten eller for mett. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å begrense seg hvis man har følelsesmessige behov man ikke vet hvordan stille på annen måte. Kanskje rett og slett fordi man ikke er fullstendig klar over hva det er engang. Å finne ut av det kan du få hjelp til av en terapeut eller spørre deg selv hva du egentlig trenger eller føler og ta vare på dette.

Jeg kan bare signere på det som står ovenfor her for det er en allmenn misoppfatning at på ketogenkost er det om å gjøre å bøtte nedpå mest mulig fett og minst mulig kh og det er det jeg mener med at du spiser "feil". Jeg har selv vært igjennom det og begynte først å forstå hva det dreier seg om da jeg leste bøkene skikkelig. Skaldeman gjentar at man skal spise til man er passe mett (ikke stappa for maten er god) og aller helst skal man fordele maten i 4 like store måltider til dagen, ihvertfall sånn i begynnelsen. Som Ada skriver så kan det være vanskelig å forstå om man er sulten, fysen, trenger trøst osv i begynnelsen. Jeg har måttet jobbe MYE med å gjenkjenne slike følelser ellers blir det rett og slett for mye mat

Det er viktig å forstå Skaldemans forholdstall og kanskje bør du rett og slett lage en diger porsjon med slankekjøttkakene til S, lager du de etter oppskriften får du et bra forholdstall og tro du meg de er mye mer mettende enn egg og bacon. Alt dette står det om i boka. og det er viktig å følge prinsippene for at dette faktisk skal virke.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 13:36   #98
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Plastbox.

Takker for et detaljrikt svar, og ja jeg er enig.
Partystopperen her er nok kcalorier.
Vekttrening er nok det beste, men jeg klarer ikke gjennomføre det. Blir for kjedelig. Må ut i frisk luft.

LilleMy.

Jeg skjønner ikke hva du skriver, men jeg forstår hva du mener...
Kakene skal prøves!

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 15:20   #99
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.

LilleMy.

Jeg skjønner ikke hva du skriver, men jeg forstår hva du mener...
Kakene skal prøves!

Da spørs det om du har lest og forstått prinsippene i boka også da

Uansett, lykke til med hva du nå enn velger å gjøre

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 16:33   #100
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

:-)

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har så sykt dårlig fantasi,noen som kan komme med noen tips? Aadna Lavkarbo generelt 7 16-04-10 11:05
Har problemer med å få i meg nok fett, noen som har noen tips? J.Austen Spørsmål og svar 6 20-10-09 01:58
Er det noen Skaldemann-brukere her? isabella Spis deg ned i vekt med Skaldeman 25 04-12-08 10:05
Noen som har noen tips til noen proffe hår geler/paste? Aadna Generell diskusjon 2 02-08-06 00:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no