Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mye penger brukes på mat?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-12-11, 09:14   #76
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Det jeg opplever er vel at det er ferdigmat og enkelte råvarer som er dyre. Siden vi spiser lite ferdigmat/halvfabrikkata så går pengene til råvarer. Her igjen kommer det veldig an på hva man velger.

Man kan f.eks lage en svært mettende oksehalesuppe med rotgrønnsaker - eller man kan spise biff. Oksehalen er full av godt fett og glutamin i tillegg til kjøttet siden det ikke er rent muskelkjøtt, men også inneholder beinmarg som kokes ut og brusk. Dette er en suppe for "lekk tarm" som i tillegg er veldig godt. Sett i forhold så blir renskåret muskelkjøtt næringsfattig.

Det som jeg nok oppfatter som ubetinget "dyrest" med lavkarbo på rene råvarer er nok tidsforbruket. Det er ikke til å komme unna. Selv om Hellstrøm lager en 3-retter på den tiden det tar å få levert en pizza må han stå på kjøkkenet, mens man kan sitte foran tv-en mens pizzabudet kjører. Matlaging fra bunnen av tar tid. For vår del har vi løst det gjennom å spise samme mat iallfall i 3 måltider. DVS at en middag lages så stor at den blir middag + 2 luncher. Dette er sånn som tradisjonelle thailendere lever. De lager en stor middag som da er lunch (og ev. frokost) dagen etter. Det går også an å lage megaporsjoner med f.eks kjøttkaker og fiskekaker og fryse ned i passe porsjoner.

Gammel 07-12-11, 09:28   #77
senorita
Seniormedlem

senorita sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 40
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Og jeg som har trodd frem til nå at Hypah var en dame.. Jaja Så feil kan man ta.. Men jeg spiser ganske likt deg Hypah, jeg er veldig glad i biff og "luksus"mat.. Men så har jeg ikke barn eller svære utgifter til hverken alkohol eller tobakk eller snop. Unner meg nok heller biff ja, enn ei fylle på byen.

Kunne nok spist billigere, men det problemet tar jeg når jeg ikke har råd til den maten jeg vil ha. Og jeg tjener nok bare som en gjennomsnittslig nordmann jeg. Hadde jeg tjent 60k i mnd hadde jeg vel sikkert spist samme, for jeg kjøper stort sett akkurat det jeg føler for nå også. Men 100 k i mnd er rimelig greit betalt, og du trenger ikke late som du tror at det er det "alle andre" tjener

Men du Hypah skriver vel mest her for å provosere har jeg skjønt, i de fleste innleggene du skriver..

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 10:53   #78
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Hva er alternativet til det reneste kjøttet på oksen da? Tips mottas med takk.

Jeg har nettopp fylt frysen med 15kg assortert kjøtt fra skotsk høylandsfe som har sullet rundt og beitet i tregrensen, til 160kr kg. Det er biff, steiker, grytekjøtt og kjøttdeig (uten vann). Helt supert på smak.

Du kan også kjøpe hjort som er oppdrettet for en ennå litt lavere kilopris - det er også snilt i smaken i motsetning til f.eks. elg - som jo smaker vilt...

Bare et tips siden dere spiser så mye kjøtt uansett og legger litt penger i bra mat. Fordelen er bedre kjøtt til deg, mer penger til de som faktisk produserer kjøtt og et klapp på skulderen til bærekraftig kjøttproduksjon i norsk utmark. En win-win-win situasjon altså

Gammel 07-12-11, 11:18   #79
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Jeg har nettopp fylt frysen med 15kg assortert kjøtt fra skotsk høylandsfe som har sullet rundt og beitet i tregrensen, til 160kr kg. Det er biff, steiker, grytekjøtt og kjøttdeig (uten vann). Helt supert på smak.

Her mangler bestemt en link eller annen kontaktinformasjon?

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Bare et tips siden dere spiser så mye kjøtt uansett og legger litt penger i bra mat. Fordelen er bedre kjøtt til deg, mer penger til de som faktisk produserer kjøtt og et klapp på skulderen til bærekraftig kjøttproduksjon i norsk utmark. En win-win-win situasjon altså

Såååå enig. Er litt lei av alle disse "bonden har skylda siden maten er dyr og utvalget er dårlig"-argumentasjonen. Blir litt lykkelig av sånne innlegg.
Bøndene trenger incitamenter til å gå utenom de store landbrukssamvirkene + innkjøpskjedene - så får vi mer variert og bedre mat... og forbrukeren kan påvirke direkte.
//Hopper ned av såpekassa

Gammel 07-12-11, 15:22   #80
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Her mangler bestemt en link eller annen kontaktinformasjon?

http://www.tytingen.com/26453752

Gammel 10-12-11, 16:38   #81
Brokkoli
Medlem

Brokkoli sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Jeg handler mat og annet fra matbutikk for rundt 2000 kroner i måneden. Jeg er 25 år gammel og bor alene. Jeg er litt usikker på hva jeg brukte på mat på "høykarbo", for jeg begynte å spise lavkarbo da jeg fikk meg en bedre betalt jobb. Jeg pleier å storhandle på Rema1000 to ganger i måneden, og må bare fylle på med litt rømme, grønnsaker og denslags innimellom. Jeg føler jeg har bedre råd på lavkarbo, men det er sikkert litt fordi jeg ikke bruker 500-600 kr på alkohol i løpet av helga lenger ;-)

Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 16:41   #82
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

Jeg er litt usikker på hva jeg brukte på mat på "høykarbo", for jeg begynte å spise lavkarbo da jeg fikk meg en bedre betalt jobb.

Tror du at du brukte mer nøkternt når du hadde lavere inntekt kanskje? Man blir jo gjerne noe mer nøktern når inntekten er lav. Når inntekten øker så er ihvertfall jeg mye mindre nøktern, men det gjelder jo ikke for alle selvsagt.

Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 16:42   #83
ToreH
Gjest

Jeg føler jeg har bedre råd på lavkarbo, men det er sikkert litt fordi jeg ikke bruker 500-600 kr på alkohol i løpet av helga lenger ;-)

Og det er vel ikke å underdrive heller. En kveld på byen for kun 5-600,- var veeeldig billig. Har ikke kommet under 1500,- jeg med inngangspenger, drinker, taxi og mat osv osv...

Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 16:42   #84
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Tæring etter næring.

Men når det gjelder kjøtt har jeg alltid vært kresen.

Gammel 10-12-11, 16:44   #85
Brokkoli
Medlem

Brokkoli sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Og det er vel ikke å underdrive heller. En kveld på byen for kun 5-600,- var veeeldig billig. Har ikke kommet under 1500,- jeg med inngangspenger, drinker, taxi og mat osv osv...

Tidligere barpike med personalpris litt her og litt der - og gangavstand hjem ;-) Ellers ville det nok blitt ganske mye dyrere. Jeg savner jo pilsen min litt, men det er viktigere for meg at forbrenninga ikke stopper opp, så nå drikker jeg kanskje én gang i måneden.

Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 16:55   #86
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Tidligere barpike med personalpris litt her og litt der - og gangavstand hjem ;-) Ellers ville det nok blitt ganske mye dyrere. Jeg savner jo pilsen min litt, men det er viktigere for meg at forbrenninga ikke stopper opp, så nå drikker jeg kanskje én gang i måneden.

Tro der eller ei, men det blir faktisk billigere for sambo og meg å reise fra gokk til Dublin å sjalabaise der en langhelg fremfor å ta et par turer på byen her hjemme. Vi har regnet på det flere ganger og en tur til Dublin kommer deff billigst ut. Vi skal kanskje ut i kveld på konsert og regner med at det kommer til å koste 1500-2000 kr.

Gammel 10-12-11, 19:24   #87
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Hvor: Akershus
Alder: 48
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Tro der eller ei, men det blir faktisk billigere for sambo og meg å reise fra gokk til Dublin å sjalabaise der en langhelg fremfor å ta et par turer på byen her hjemme. Vi har regnet på det flere ganger og en tur til Dublin kommer deff billigst ut. Vi skal kanskje ut i kveld på konsert og regner med at det kommer til å koste 1500-2000 kr.

Jeg signerer den.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 01:40   #88
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Jeg har alltid vært glad i og lage mat fra bunnen av. Jeg velger f.eks å kjøpe sau istedet for lam, det er billigere og har mer smak, men trenger lenger tid. Jeg lager kjøttgryter og supper med bog, høyrygg, hale, hel kylling, etc
Rimelig, mettende og godt. Jeg baker proteinbrød og knekkebrød istedet for og kjøpe "lavkarbobrød" til en liten formue.
jeg har ikke råd til og kjøpe det dyreste, jeg velger i stor grad first prize produkter og jeg utnytter salg og fyller fryseren. Rent kjøtt som f.eks indrefilet er langt fra så smakfullt som f.eks en oksehaleragu sånn til hverdags. Biff og andre dyre middager spiser vi av og til men altså ikke hver dag.
Jeg har ingen tro på at og spise rent, betyr og bare spise de dyreste bitene på dyret. Masse god næring på resten av dyret også.
Jeg trenger ikke mer proteiner på lavkarbo enn ellers, det er fettmengden jeg har økt noe, og fettet jeg bruker kommer i stor grad fra olje, nøtter fet fisk og også fra fett kjøtt. Tror det er en feil mange gjør, de kutter i karbohydrater men øker drastisk proteinmengden.
Vi bruker mellom 8 og 10000 i måneden, men vi er fem voksne mennesker (minsten er 21 år)

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye penger på julegaver? Bønna200 Generell diskusjon 143 12-12-11 12:59
Hvor mye penger bruker dere? nypålavkarb Lavkarbo generelt 5 17-05-11 15:44
Hvor mye penger har dere igjen etter faste utgifter supha Generell diskusjon 34 01-04-09 19:18
Hvor mye penger bruker du? mofe Generell diskusjon 10 17-02-05 11:49

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.