Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 12-11-11, 07:40   #11226
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Eg har også høyrt at ein ikkje skal mikse sink og selen. Eg tek krom og sink om morgonen, og selen til lunsj. Om det er optimalt veit eg ikkje. Selentablettane smakar HØGG forresten.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 12-11-11, 09:53   #11227
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Trodde nettopp sink og selen var bra å ta sammen jeg. Er i hvert fall flere sink/selen piller ute og går. Et av ketolysetilskuddene heter også selen - sink med vitaminer.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 12-11-11, 10:45   #11228
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg vurderer å begynne å ta selentilskudd, men jeg mener å ha hørt at f.eks. når det kommer til Ketolyse-vitaminene er det ikke alle kosttilskudd som kan taes sammen. Mener det gjelder sink og selen, stemmer det? Jeg tar b-vitaminer, d-vitaminer og sink samtidig til dagens første måltid, som regel sammen med joddråper utblandet i vann (som jeg også tar på kvelden, og da sammen med magnesium, og metformin til alle måltider). Når vil det beste tidspunktet å ta selen-tilskudd på?

Selenantagonister er sink, krom, magnesium, vitamin E og svovelforbindelser. (Og dessuten en del l tungmetaller, men det er bare fint da, )
Jeg har tatt dem til mat med d-vitaminene og det har gått fint iallfall opptaksmessig iflg blodprøvene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 12-11-11, 10:58   #11229
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Selenantagonister er sink, krom, magnesium, vitamin E og svovelforbindelser. (Og dessuten en del l tungmetaller, men det er bare fint da, )
Jeg har tatt dem til mat med d-vitaminene og det har gått fint iallfall opptaksmessig iflg blodprøvene.

Så jeg kan altså trygt ta selen sammen med sink? Da lurer jeg på hva det var med disse ketolysetablettene som var viktig for å ikke nulle ut effekten ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-11-11, 11:03   #11230
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Så jeg kan altså trygt ta selen sammen med sink? Da lurer jeg på hva det var med disse ketolysetablettene som var viktig for å ikke nulle ut effekten ...


Nei, nei, nei... en antagonist er en som HEMMER opptaket av den andre.


Fint at det hemmer opptak av tungmetaller, ikke fint at det hemmer opptak av "sink, e-vitamin, magnesium og krom"....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 12-11-11, 11:13   #11231
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Nei, nei, nei... en antagonist er en som HEMMER opptaket av den andre.


Fint at det hemmer opptak av tungmetaller, ikke fint at det hemmer opptak av "sink, e-vitamin, magnesium og krom"....

Haha, kjære vene. Teskjeer -teskjeer! Ettersom jeg spiser tre måltider om dagen og det første alt er med sink, og det siste med magnesium, så er vel det logiske valget å ta selen til måltidet i midten, da. Eventuelt begynne å ta sink om kvelden sammen med magneium, og selen sammen med d- og b-vitaminer på morgenen. Magnseium må jeg uansett ta på kvelden, for det hender jeg blir litt ekstra søvnig av det. (Og i alle tilfeller sammen med metformin)
Har aldri behøvd å forholde meg til dette før, men tenker jo mer og mer på å ta selen. Jeg bestod så aldeles ikke jod-testen jeg tok i natt, så noe må jeg vel gjøre annerledes.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-11-11, 12:15   #11232
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har lest at sink er et "oppvåkningstilskudd" - ta dette med en klype salt da jeg ikke har sjekket noe rundt påstanden (men jeg har begynt å ta min sink på morgenen sammen med d-vitaminet og siden selen hos meg nå har falt tilbake godt ned i normalområdet tar jeg selen og sink til d-vitaminen annenhver dag. ... )

Ellers leser jeg:

Zinc Synergists:
Magnesium, chromium, cobalt, tin, Vitamin B2, Vitamin D, Vitamin E, [Vitamin A - small amounts].
Zinc Antagonists / Inhibitors:
Iron, calcium, phosphorus, selenium, sodium, nickel, copper, Vitamin B1, Vitamin C, niacin / niacinamide, folic acid, choline, lecithin, alcohol, phytic acid, oxalic acid, [Vitamin A - large amounts].
Note: Calcium is a zinc antagonist at low, or normal phosphorus levels. However, with high phosphorus levels, extra calcium may be required to reduce zinc
loss by helping to lower elevated phosphorus levels.
This can also be accomplished by adding Vitamin B5.

http://www.acu-cell.com/znk.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 12-11-11, 12:40   #11233
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Selenantagonister er sink, krom, magnesium, vitamin E og svovelforbindelser. (Og dessuten en del l tungmetaller, men det er bare fint da, )
Jeg har tatt dem til mat med d-vitaminene og det har gått fint iallfall opptaksmessig iflg blodprøvene.

Hvor har du funnet det? Det er noe annet enn hva jeg kan finne... Det jeg kan finne er at sink er antagonist til kobber, mangan og folinsyre. Kobber, mangan og folinsyre finnes i krom-kalium-tablettene til ketolyse. Så sinken i selen-sink-tablettene ser ut til å være årsaken til at de to tablettene skal tas til forskjellige tider. Jeg finner ikke noe om at selen har noen antagonister. Men jeg finner at vitamin C og E fremmer opptak av selen - og C og E er det i selen-sink-tablettene. Og i de fleste tabletter med selen finner du vitamin E som du påstod var antagonister...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 12-11-11, 12:59   #11234
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Hvor har du funnet det? Det er noe annet enn hva jeg kan finne... Det jeg kan finne er at sink er antagonist til kobber, mangan og folinsyre. Kobber, mangan og folinsyre finnes i krom-kalium-tablettene til ketolyse. Så sinken i selen-sink-tablettene ser ut til å være årsaken til at de to tablettene skal tas til forskjellige tider. Jeg finner ikke noe om at selen har noen antagonister. Men jeg finner at vitamin C og E fremmer opptak av selen - og C og E er det i selen-sink-tablettene. Og i de fleste tabletter med selen finner du vitamin E som du påstod var antagonister...

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om - er det om e-vitamin som antagonist til selen?

Her er min kilde
http://www.acu-cell.com/ses.html
Årsaken til forskjellen står nok i teksten:

Sitat:

Although selenium and Vitamin E work together synergistically in that they carry out antioxidant and immuno- stimulating functions, they compete with each other on a biochemical level, where increasing the one requires an increase of the other, otherwise ratio problems occur.

Denne siden ser mest på cellenivå, ikke på serumnivå. E-vitamin kan nok fremme oppdak av selen til serum (det har ikke jeg funnet, bare at e og selen til en viss grad har overlappende funksjoner som antioksidanter) og fremdeles konkurrere på membrannivå.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 12-11-11, 18:34   #11235
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sink bør taes ved midnatt for best opptak(før sengetid) langt vekk fra fiberholdig mat. Jeg tar den sammen med magnesium på tom mage før leggetid.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 12-11-11, 18:45   #11236
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Sink bør taes ved midnatt for best opptak(før sengetid) langt vekk fra fiberholdig mat. Jeg tar den sammen med magnesium på tom mage før leggetid.

Ja, men om den ikke kan taes sammen med magnesium så er jeg like langt! Har du noen dokumentasjon på hvorfor den bør taes før leggetid?
Jeg er forvirra her nå! Gah! Kan jeg ikke bare ta den til det midterste måltidet når jeg uansett bare tar dia-medisin og være ferdig med det? Vannnnnskelig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-11-11, 19:03   #11237
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, men om den ikke kan taes sammen med magnesium så er jeg like langt! Har du noen dokumentasjon på hvorfor den bør taes før leggetid?
Jeg er forvirra her nå! Gah! Kan jeg ikke bare ta den til det midterste måltidet når jeg uansett bare tar dia-medisin og være ferdig med det? Vannnnnskelig.

Vel - mineraler er "litt sånn" sære. Det er ikke alltid kroppen er like samarbeidsvillig på opptaket. Jeg kan iallfall fortelle at jeg tar opp sink tatt om morgenen - det vises på blodprøvene. Jeg brukte denne: http://www.helseogkost.no/nettbutikk...ray_sink_25_mg og siden jeg spiser lite om morgenen passer det bra for opptaket sin del.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 12-11-11, 19:09   #11238
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vel - mineraler er "litt sånn" sære. Det er ikke alltid kroppen er like samarbeidsvillig på opptaket. Jeg kan iallfall fortelle at jeg tar opp sink tatt om morgenen - det vises på blodprøvene. Jeg brukte denne: http://www.helseogkost.no/nettbutikk...ray_sink_25_mg og siden jeg spiser lite om morgenen passer det bra for opptaket sin del.

Sorry, altså. Jeg trenger bare noen konkrete svar! Jeg kan altså IKKE ta det sammen med sink, og ikke magnesium, så da har jeg to alternativer, å ta dem sammen med d- og -b-vitaminene om morgenen, og ta sink midt på dagen, eller det forrige jeg skisserte.
Jeg klarer ikke å huske mer enn det. Tre doseringer om dagen med meds og vitaminer, noe mer klarer jeg ikke å forholde meg til. Så jeg oppfordrer faktisk noen til å bare si til meg; Gjør det sånn! Det høres ut som det beste alternativet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-11-11, 19:35   #11239
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Sorry, altså. Jeg trenger bare noen konkrete svar! Jeg kan altså IKKE ta det sammen med sink, og ikke magnesium, så da har jeg to alternativer, å ta dem sammen med d- og -b-vitaminene om morgenen, og ta sink midt på dagen, eller det forrige jeg skisserte.
Jeg klarer ikke å huske mer enn det. Tre doseringer om dagen med meds og vitaminer, noe mer klarer jeg ikke å forholde meg til. Så jeg oppfordrer faktisk noen til å bare si til meg; Gjør det sånn! Det høres ut som det beste alternativet.

Er du fornøyd med å ta sink på morgenen så ta SELEN midt på dagen og fortsett med magnesiumen til kvelds. Sier nå jeg.
Noen får urolig mage av sink på tom mage, men det anbefales for opptaket sin del og er nok antakeligvis en av årsakene til at den anbefales om kvelden. Om man tar den (fremdeles sink) om morgenen og venter litt med frokost så er det nok like greit.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 12-11-11 kl 19:41.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 12-11-11, 19:46   #11240
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Er du fornøyd med å ta sink på morgenen så ta SELEN midt på dagen og fortsett med magnesiumen til kvelds. Sier nå jeg.
Noen får urolig mage av sink på tom mage, men det anbefales for opptaket sin del og er nok antakeligvis en av årsakene til at den anbefales om kvelden. Om man tar den (fremdeles sink) om morgenen og venter litt med frokost så er det nok like greit.

Ja, kan ikke si annet! Jeg tar alle vitaminene og skyller ned sammen med jodvannet på tom mage, og så tar jeg metforminen midt i måltidet. Ingen mageproblemer.
Poenget var først og fremst å unngå å ta selen sammen med noe som gjorde at effekten av det ene eller det andre ble forringet. Men ettersom jeg fortsatt virker til å ha behov for jod, så har jeg jo nettopp hatt det i bakhodet, som du sa, å ta selen også for å muligens bedre opptaket.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-11-11, 19:53   #11241
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg visste ikke (eller husket ikke, hadde bedre oversikt over alt dette for noen år siden) at selen og sink er antagonister, og jeg har tatt sink sammen med C-vitaminer i evigheter, fordi begge hjelper på kronisk sår hals ...

Jeg for min del har til nå tatt selen om morgenen (men tar det ikke hver dag, siden jeg også tar fire supersterke multitabletter fra Great Earth med både selen, magnesium og en haug andre ting i) sammen med D-vitamin, multi'ene og omega 3, og magnesium og sink om kvelden sammen med kalium og 1000 mg C-vitamin (det er 1000 mg C i tilskuddet jeg tar om morgenen også). Ellers tar jeg en sinktablett når halsen "sier fra", jeg tenker at det er en god indikator på behovet. Det eneste er at jeg er litt usikker på hva det gjør med kobbernivået mitt ... Jeg får jo i meg kobber via multitilskuddet, men i forhold til sink er det ikke så mye.

Og jeg orker nok ikke huske på ting tre ganger om dagen, to er ille nok ... Men kanskje jeg må revurdere sinken på kvelden, da.

Jeg må innrømme at det går litt rundt for meg når jeg skal tenke så detaljert på ting, og jeg husker at jeg spurte legen på Balderklinikken for mange år siden nettopp om det med multivitaminer og antagonister (fordi det bekymret meg og jeg tenkte veldig mye på å gjøre alt riktig), og han sa at jeg ikke trengte å tenke på det. Jeg tror at for noen av oss blir det ekstra stress å tenke så mye ... Når det er sagt er det veldig beundringsverdig å ha å god oversikt som du har, smgj

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 12-11-11, 19:57   #11242
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg visste ikke (eller husket ikke, hadde bedre oversikt over alt dette for noen år siden) at selen og sink er antagonister, og jeg har tatt sink sammen med C-vitaminer i evigheter, fordi begge hjelper på kronisk sår hals ...

Jeg for min del har til nå tatt selen om morgenen (men tar det ikke hver dag, siden jeg også tar fire supersterke multitabletter fra Great Earth med både selen, magnesium og en haug andre ting i) sammen med D-vitamin, multi'ene og omega 3, og magnesium og sink om kvelden sammen med kalium og 1000 mg C-vitamin (det er 1000 mg C i tilskuddet jeg tar om morgenen også). Ellers tar jeg en sinktablett når halsen "sier fra", jeg tenker at det er en god indikator på behovet. Det eneste er at jeg er litt usikker på hva det gjør med kobbernivået mitt ... Jeg får jo i meg kobber via multitilskuddet, men i forhold til sink er det ikke så mye.

Jeg må innrømme at det går litt rundt for meg når jeg skal tenke så detaljert på ting, og jeg husker at jeg spurte legen på Balderklinikken for mange år siden nettopp om det med multivitaminer og antagonister (fordi det bekymret meg og jeg tenkte veldig mye på å gjøre alt riktig), og han sa at jeg ikke trengte å tenke på det. Jeg tror at for noen av oss blir det ekstra stress å tenke så mye ...

Sant det der med stress. Som regel klarer også kroppen å håndtere ubalanser i tilskudd ganske bra. (Gjennom utskillinger og cravings.... om vi lytter. )

Når det gjelder kobber så er det liten grunn til å bekymre seg dersom du - som de fleste av oss i Norge - har kobbervannledninger.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 12-11-11, 20:10   #11243
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hadde det ikke vært for at jeg har dosett og spist tre ganger om dagen, så hadde jeg ikke huska det jeg heller, gitt! Og ikke alltid da heller ... Det blir fort forvirrende med alt dette kosttilskuddet, og det er mange ganger jeg skulle ønske jeg ikke trengte det, og ser langt etter de som kun trenger litt magnesium nå og da ...
Det er jo også bra i forhold til t3, om jeg ikke husker feil, så jeg skal uansett teste det!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-11-11, 20:13   #11244
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Vurderer denne! Er veldig fornøyd med D3-en fra Holistic.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-11-11, 20:29   #11245
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Sant det der med stress. Som regel klarer også kroppen å håndtere ubalanser i tilskudd ganske bra. (Gjennom utskillinger og cravings.... om vi lytter. )

Når det gjelder kobber så er det liten grunn til å bekymre seg dersom du - som de fleste av oss i Norge - har kobbervannledninger.

Jeg la til litt mer i innlegget over, men du rakk å svare i mellomtiden. Jeg har stor respekt for kunnskapen din og den innsatsen du legger ned, også for å hjelpe oss andre her!

Du har jo rett i det du skriver. Jeg er opptatt av det å lytte, kan nok bli bedre på det, men det er ikke alltid psyken spiller på samme lag ... Samtidig er det vel også sånn at en del stoffer kan "ta over" for andre når det gjelder funksjoner. Det er en helhet og et komplisert samspill ... Kroppen er intelligent

Og takk for beroligelse angående kobber! Jeg visste jo det *slå seg bittelitt i hodet* - jeg lar jo til og med vannet renne ekstra lenge om morgenen og natta for å unngå kobberopphopning

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 12-11-11, 20:34   #11246
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Vurderer denne! Er veldig fornøyd med D3-en fra Holistic.

Den er sikkert bra, men jeg har inntrykk av at det ikke spiller noen rolle med merke så lenge det er selenmetionin. Men det er mulig jeg tar feil, arrestér meg gjerne de som er bedre informert.

Jeg har en bøtte med selen fra iHerb (Now) som kostet en slikk og ingenting, det er normale doser i norsk målestokk, så ingen problemer med importen . Tidligere kjøpte jeg Solaray sin, som regel.

(Men av alle ting irriterer det meg litt med disse utenlands-kjøpte tilskuddene at boksene de kommer i er så skrikende i fargene, de gjør seg liksom ikke like bra på kjøkkenhylla . Men jeg kan liksom ikke forsvare å betale fire ganger så mye bare for utseendet på boksen )


Sist redigert av Huldr : 12-11-11 kl 21:27.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 12-11-11, 21:45   #11247
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om - er det om e-vitamin som antagonist til selen?

Her er min kilde
http://www.acu-cell.com/ses.html
Årsaken til forskjellen står nok i teksten:

Denne siden ser mest på cellenivå, ikke på serumnivå. E-vitamin kan nok fremme oppdak av selen til serum (det har ikke jeg funnet, bare at e og selen til en viss grad har overlappende funksjoner som antioksidanter) og fremdeles konkurrere på membrannivå.

Jeg mente at det var mye som skurret på lista di i forhold til det jeg fant da jeg googlet. Torkil har satt pillene sammen slik at noe ikke skal hemme opptaket av annet i samme pille...

Ketolysetabletter : Selen + sink + vitaminer
Innhold pr dagsdosis ( 1 tablett)
Gjærbundet Selen 100 mikrogram
Vitamin C 90 mg
Vitamin E 15 mg
Sink 15 mg
Vitamin B6 2 mg
Vitamin A (RE) 800 mikrogram

Og du sa at sink og vit E er antagonister til selen... I så fall hadde det vært en dårlig pille...

Men nå leste jeg på linken din:

Sitat:

* see text above on the synergism / antagonism between Selenium + Vitamin E, Sulfur + Molybdenum, and others.

Sitat:

Although selenium and Vitamin E work together synergistically in that they carry out antioxidant and immuno-stimulating functions, they compete with each other on a biochemical level, where increasing the one requires an increase of the other, otherwise ratio problems occur. The same effect happens to Vitamin E when higher amounts of Vitamin C are supplemented, despite both being antioxidants.

Although there are reports that Vitamin C inhibits selenium absorption by inactivating it in the small intestine or stomach, this is not supported by my own findings, or those by most other researchers.
In fact, Vitamin C supports selenium uptake by preventing the inhibitory action of zinc on selenium (making Vitamin C synergistic with selenium instead), particularly when organic forms are used.

Hvis jeg leser dette riktig, så er ikke sink antagonist til selen så lenge du samtidig får i deg vit C. Og vit E er bare antagonist hvis forholdet er feil.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 12-11-11, 21:52   #11248
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Okei. Hjemmelagd tacopulver. Jeg søkte og jeg fant. Meeeeen: hvilket er det beste? Hvilket ligner mest på Santa Maria sitt? Nå har jeg riktig nok bare søkt i oppskriftstrådene her inne da. Ikke videre ut på nett.

Jeg ville heller funnet et som lignet så lite som mulig på ferdigkjøpt - det smaker jo grusomt! Jeg skjønner ikke hvordan folk kan synes det er godt?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 12-11-11, 21:58   #11249
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.


Men nå leste jeg på linken din:


Hvis jeg leser dette riktig, så er ikke sink antagonist til selen så lenge du samtidig får i deg vit C. Og vit E er bare antagonist hvis forholdet er feil.

Jeg legger meg ikke opp i om ketolysetilskuddene er bra eller ikke.

Men det du siterer her:

Sitat:

Although selenium and Vitamin E work together synergistically in that they carry out antioxidant and immuno-stimulating functions, they compete with each other on a biochemical level, where increasing the one requires an increase of the other, otherwise ratio problems occur. The same effect happens to Vitamin E when higher amounts of Vitamin C are supplemented, despite both being antioxidants.

stemmer bra med det jeg har lest meg til tidligere

Dette:

Sitat:

Although there are reports that Vitamin C inhibits selenium absorption by inactivating it in the small intestine or stomach, this is not supported by my own findings, or those by most other researchers.
In fact, Vitamin C supports selenium uptake by preventing the inhibitory action of zinc on selenium (making Vitamin C synergistic with selenium instead), particularly when organic forms are used.

er veldig interessant og litt i samme gate som det jeg skriver over om at ulike stoffer noen ganger kan erstatte hverandres funksjoner i kroppen. Jeg tenker også litt på at mat jo fra naturens side inneholder mange forskjellige stoffer, noen man kanskje vil kalle antagonister til hverandre, men også synergister. Og når man isolerer et stoff fra en urt eller matvare fjerner man også mange stoffer som kanskje virker i samspill med dette, uten at man oppdager det ... Kroppen oppfører seg ikke som et reagensrør!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 12-11-11, 22:05   #11250
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg mente at det var mye som skurret på lista di i forhold til det jeg fant da jeg googlet. Torkil har satt pillene sammen slik at noe ikke skal hemme opptaket av annet i samme pille...

Ketolysetabletter : Selen + sink + vitaminer
Innhold pr dagsdosis ( 1 tablett)
Gjærbundet Selen 100 mikrogram
Vitamin C 90 mg
Vitamin E 15 mg
Sink 15 mg
Vitamin B6 2 mg
Vitamin A (RE) 800 mikrogram

Og du sa at sink og vit E er antagonister til selen... I så fall hadde det vært en dårlig pille...

Som sagt, e-vitamin ser det ut som det kun er mer spesielle forhold som gjør den antagonistisk. Når det gjelder selen og sink så er det såpass veldokumentert at der ville jeg heller spurt den som utviklet ketolysetablettene om å begrunne hvorfor vedkommende har valgt å sette dem sammen sånn. Mulig det er noe særskilt for de sink- og selenforbindelser vedkommende har valgt i forhold til de som har blitt brukt i studiene som rapporterer om et antagonistisk forhold.

http://www.pbraunmd.org/pbraunmd/the...20selenium.pdf
http://jn.nutrition.org/content/119/6/916.full.pdf

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 5 (0 medlemmer 5 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no