Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-11, 21:41   #101
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

jeg fikk plutselig lyst på elg av en eller annen grunn.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:42   #102
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

jeg fikk plutselig lyst på elg av en eller annen grunn.

Har ku med kalv gående rundt huset her hver eneste dag...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 22:42   #103
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man velger å ikke spise dyrene, fordi man synes synd på de. Egentlig er det et valg ikke alle har muligheten til, og det er finnes flest mennesker i den vestlige verden som har råd til å plukke bort mat frivillig.

Det letter kanskje samvittigheten også når man protesterer ved å velge å ikke spise en type mat. Man slipper ganske enkelt å engasjere seg mer i problemet med dyreplageri, fordi man har valgt vekk kjøtt fra menyen. For noen er det kanskje tilfredstillende nok, og man føler kanskje at man har en sjel som er ren og god - uten biff i kjøleskapet?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 22:57   #104
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Ikke vold og å ta ansvar for å IKKE drepe noe eller noen, er en vei til å frigjøre seg fra sin karma og å oppnå innsikt. Det er et valg og en måte å leve på.
Motivet for å spise vegetarisk eller vegansk er mange.
Akkurat som vi her inne blir irritert på de som ikke forstår hvor viktig det er for oss å spise Mindre karbohydrater, så tror jeg at de tom noen år, vil være like naturlig å spise lite kjøtt, fisk og animalsk føde, simpelthen fordi de tvil være manko på disse varene. Klimaendringer og folkevandringer, og endringer i maktstrukuren i verden vil endres, økonomien vil endres.
Her kan en jo bare forestille seg om vi kan få lov til å hovere slik som enkelte gjør i fht. å spise kjøtt. Kanskje har dette ikke noe med etikk å gjøre i fht. om en er empatisk og føler med dyr, men rett og slett blir fratatt muligheten pga matmangel

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 00:51   #105
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Må nesten legge ved denne. Jeg syns den videoen faktisk har noe rett i seg.
Du klarer ikke å leve uten å drepe noe eller misbruke noe/noen.
I følge denne videoen foreslåes det at vi bør spise insekter av vitenskapelige grunner (for insekter får også vondt når de dør)

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 01:09   #106
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Jeg sier de kan spise gress, jeg sier ikke hva de spiser nå.

Du sier også at du foretrekker å spise kua som spiser gress. Lykke til med å finne den kua.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 01:17   #107
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man velger å ikke spise dyrene, fordi man synes synd på de. Egentlig er det et valg ikke alle har muligheten til, og det er finnes flest mennesker i den vestlige verden som har råd til å plukke bort mat frivillig.

Det letter kanskje samvittigheten også når man protesterer ved å velge å ikke spise en type mat. Man slipper ganske enkelt å engasjere seg mer i problemet med dyreplageri, fordi man har valgt vekk kjøtt fra menyen. For noen er det kanskje tilfredstillende nok, og man føler kanskje at man har en sjel som er ren og god - uten biff i kjøleskapet?

Tror ikke det er sånn at de som ikke spiser kjøtt frasier seg alt ansvar og går rundt med ren samvittighet. Vil tro en stor del av dem som arbeider mot problemene med dyreplageri er veganere/vegetarianere? "Jeg spiser ikke kjøtt, så det er ikke min skyld at dyrene har det vondt", du finner sikkert noen av dem også, men vil ikke tro det representerer flertallet.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 01:27   #108
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Du sier også at du foretrekker å spise kua som spiser gress. Lykke til med å finne den kua.

aaw så søt av deg da

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 06:39   #109
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Mennesker er onde
2012 kan godt komme for min del, håper bare dyra overlever. Vi trenger ikke overleve

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 07:40   #110
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Tror ikke det er sånn at de som ikke spiser kjøtt frasier seg alt ansvar og går rundt med ren samvittighet. Vil tro en stor del av dem som arbeider mot problemene med dyreplageri er veganere/vegetarianere? "Jeg spiser ikke kjøtt, så det er ikke min skyld at dyrene har det vondt", du finner sikkert noen av dem også, men vil ikke tro det representerer flertallet.

De fleste jegere er også oppdatt av dyrevern, og at dyrene skal ha det godt hele livet frem til de havner på middagsbordet. Det er ikke mange jegere som er veggiser. Det å ikke spise dyr fordi man synes synd på de, trodde jeg faktisk bare barn gjorde.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 07:41   #111
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man velger å ikke spise dyrene, fordi man synes synd på de. Egentlig er det et valg ikke alle har muligheten til, og det er finnes flest mennesker i den vestlige verden som har råd til å plukke bort mat frivillig.

Det letter kanskje samvittigheten også når man protesterer ved å velge å ikke spise en type mat. Man slipper ganske enkelt å engasjere seg mer i problemet med dyreplageri, fordi man har valgt vekk kjøtt fra menyen. For noen er det kanskje tilfredstillende nok, og man føler kanskje at man har en sjel som er ren og god - uten biff i kjøleskapet?

Jeg vil ikke personlig bidra til den næringen og gjør ikke det - enkelt og greit. Det betyr heldigvis ikke at jeg ikke støtter dyr på andre måter enn ved å ikke spise dem. Alle veganere jeg kjenner er involvert i dyre- og menneskevern på en eller annen måte, oftest flere. Aktive i diverse organisasjoner osv. Og ja, jeg føler meg "renere" i sjelen når jeg ikke er med å bidra til den næringen, det stemmer det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 07:43   #112
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det å ikke spise dyr fordi man synes synd på de, trodde jeg faktisk bare barn gjorde.

Javel? Da er jeg et barn da, og trives med det. Klart jeg synes synd i dyr som blir sett på som matvarer og ingenting mer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 07:48   #113
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

En ting som aldri slutter å overraske meg, er at når man spiser kjøtt og fisk og lever "normalt", da får man selvsagt ingen spørsmål om etikk og planeten og miljøet osv, man spiser biffen sin og that's it. Men så fort man tar et annet standpunkt og feks. blir veganer, ja DA skal man sannelig ha svaret på alle universets gåter og for all del ikke tråkke ubevisst på en maur på gata for da "er man jo fremdeles med på å myrde levende skapninger".

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 10:30   #114
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Helt ærlig får jeg ikkedårlig samvittighet for å spise kjøtt av å se slike videoer.
Her til lands, og det ER faktisk her til lands vi må tenke utfra, blir ikke dyrene behandlet på langt nær så grovt,selv om det både er og virker brutalt med industrislakterier.

Hva JEG gjør for å holde min samvittighet "ren" er å rett og slett unngå å gafle i meg importert kjøtt.
Her til lands har vi strenge krav til hva som får bli mat og ikke, og jeg velger å stole på at mattilsynet gjør jobben sin på slakteriene. Dyr som er for møkkete ved slakt vil ikke bli menneskemat på grunn av faren for e.coli, og bonden som leverer de møkkete dyrene vil ikke få noen særlig fortjeneste. Ergo tjener bonden på å holde dyrene rene.

Syke dyr, dyr med sårskader etc, er alle dyr som ikke skal spises. Ergo får bonden heller ingen fortjeneste på disse.

Jovisst kan dyreholdet i seg selv forbedres kraftig, men folk er faktisk ikke villige til å betale for det når de kommer i butikken. Økt pris på selve dyreholdet fører til økt pris på kjøttet. Enkelt og greit.

Når det kommer til dette med "å, stakkars dyrene som må døøøø"... vel. I USA er det nå blitt forbudt å slakte hest. Man trodde vel kanskje man gjorde dyrene en tjeneste, men dengang ei. Istedet for å slakte dyrene i USA, blir de nå transportert til Mexico eller Canada i stedet. USA er stort. Stort nok til at mange dyr kreperer av utmattelse, sult eller tørst underveis.
I tillegg kommer alle de dyr som ikke blir transportert avgårde for slakt. Mange slippes bare løs for å klare seg selv, og dette er utvilsomt et resultat av finanskrisen der borte. Mange dyr finnes bundet til et tre langt pokkerivold unna folk. De heldige blir oppdaget i tide og reddet eller avlivet av forskjellige animal shelters. De mindre heldige blir ikke oppdaget før det er for sent.

Jeg vet det virker litt OT å dra inn dette forbudet, men SÅ galt kan det faktisk gå om man ikke tenker grundig nok gjennom en problemstilling før man går til aksjon.

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 10:49   #115
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Thumbs up herfra, Mallilen!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 10:55   #116
SiljeMerete
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Arendal
Alder: 45
Innlegg: 52
SiljeMerete er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg spiser kjøtt/fisk/fugl med god samvittighet!

__________________





SiljeMerete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 11:06   #117
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man velger å ikke spise dyrene, fordi man synes synd på de. Egentlig er det et valg ikke alle har muligheten til, og det er finnes flest mennesker i den vestlige verden som har råd til å plukke bort mat frivillig.

Det letter kanskje samvittigheten også når man protesterer ved å velge å ikke spise en type mat. Man slipper ganske enkelt å engasjere seg mer i problemet med dyreplageri, fordi man har valgt vekk kjøtt fra menyen. For noen er det kanskje tilfredstillende nok, og man føler kanskje at man har en sjel som er ren og god - uten biff i kjøleskapet?

Det er de som ikke vil spise kjøtt som bryr seg mest om dyreplageri. Og de som bor her har et valg og bør derfor tenke på konsekvensene ved det.Andre som ikke har det er uten skyld.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 11:12   #118
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Begynn i det små med dere selv. Personlig har jeg konsekvent gått over til økologiske varer når det er tilgjengelig.

Bacon for eksempel; www.grostadgris.no Det ser ut til at grisene der har det helt allright helt til de blir mat. Ikke er kjøttet tilsatt nitrat/nitritt heller.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 18:31   #119
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Begynn i det små med dere selv. Personlig har jeg konsekvent gått over til økologiske varer når det er tilgjengelig.

Bacon for eksempel; www.grostadgris.no Det ser ut til at grisene der har det helt allright helt til de blir mat. Ikke er kjøttet tilsatt nitrat/nitritt heller.


-

Den der skal noteres bak øret! Selv om jeg ikke mener dyrehold her i Norge er noe utpreget grusomt så skader det jo ikke å kjøpe direkte fra en gård med høye standarder den dagen man faktisk får råd til det! Bedre levevilkår for dyra, enda mer næringsrikt kjøtt for oss, og man "stemmer med lommeboka" og gir et klarest mulig signal til bøndene om at slik drift faktisk kan være lønnsomt.

Bestemor kjøpte også halv gris til jul før, samt bøtte med blod, og lagde ribbe og steik, blodklubb, syltelabb og sylterull fra bunn av. Det hadde jo vært en utrolig fin juletradisjon å dra i gang den dagen man stifter familie.

Litt off topic, men jeg er i grunn gørrlei av hele "industri"-biten når det gjelder mange forbruksvarer. Ta for eksempel kjøtt fra FirstPrice.. Akkurat samme kjøttråvarer som Gilde, slaktet på samme sted, men fordi endel ledd i formidlingen (som PR og reklame) kuttes ut er det mye billigere. Et minst like grovt eksempel på dette er plateindustrien, der mediet man kjøper koster mer, man har stadig mindre rettigheter på produktet man kjøper, og alikevel sitter artisten som faktisk har produsert noe igjen med noen få magre kronestykker på plata du kjøpte til 200kr.

Er enda godt folk begynner å forstå at dette er en utdatert næringsmodell og at grådige mellommenn som faktisk ikke bidrar med noe vesentlig kan kuttes ut! Om jeg lager et album og selger det på nett til 100kr plata (med fulle rettigheter til å kopiere, ta backup, legge på mp3-spillere osv.) trenger jeg bare å selge 10.000 plater før jeg er millionær. Går jeg gjennom et plateselskap koster plata 150-200kr, og salgstallene må opp mot 300-500.000 før lønna er seks-siffret.

Samme gjelder i grunn kjøttnæringen. Forstår ikke hvorfor kjøtt skal være noe dyrere fordi bonden lar dyra gresse (som sparer mye på innkjøp av fór, gjerne korn og mais, som dyrene uansett ikke bør spise), kjører dem rett til slakteren, og selger det selv eller i butikken? Virker forferdelig merkelig at det skal være billigere å gå igjennom et nettverk av transportører, slaktere, mediegiganter, fórprodusenter, og denslags.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 18:45   #120
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

En ting som aldri slutter å overraske meg, er at når man spiser kjøtt og fisk og lever "normalt", da får man selvsagt ingen spørsmål om etikk og planeten og miljøet osv, man spiser biffen sin og that's it. Men så fort man tar et annet standpunkt og feks. blir veganer, ja DA skal man sannelig ha svaret på alle universets gåter og for all del ikke tråkke ubevisst på en maur på gata for da "er man jo fremdeles med på å myrde levende skapninger".

De 9 årene jeg var vegetarianer er de mest slitsomme årene i mitt liv. Alle SKULLE ha en mening om hvorfor jeg ikke siste kjøtt og det var akkurat som om de tok det personlig og ble fornærmet og forbanna for at jeg ikke ville spise dyr. Skjønner ikke hvorfor man skal måtte svare for og tåle å bli fornærmet og dømt, på grunn av noe sånt.

At lavkarbere sitter og stiller slike spørsmål om kostholdet ditt, det er vel tidenes selvmotsigelse. De skal helst ikke bli dømt og få stilt noen spørsmål ved sitt eget kosthold, men å fornærme deg som er veganer, det er tydeligvis nesten en selvfølge?

Jajja..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 18:57   #121
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

At lavkarbere sitter og stiller slike spørsmål om kostholdet ditt, det er vel tidenes selvmotsigelse. De skal helst ikke bli dømt og få stilt noen spørsmål ved sitt eget kosthold, men å fornærme deg som er veganer, det er tydeligvis nesten en selvfølge?

Jajja..

Det er vel ingen selvmotsigelse? Jeg spiser slik jeg gjør fordi jeg etter flere år med bøker, artikler, og andre selvstudier vet at dette er den sunneste måten å spise på. Dermed er det null problem for meg å "forsvare" kostholdet mitt ovenfor de som tror at grandis er sunt fordi den er nøkkelhullsmerket. Man kan nemlig ikke diskutere med fakta.

Det jeg også vet er at man som vegetarianer må være svært påpasselig med å få i seg alt kroppen trenger, og at man som veganer faktisk ikke kan få i seg alt kroppen trenger uten kunstige tilskudd (som aldri vil være likeverdig med å få det fra en naturlig diett).

Det er på basis av den kunnskapen om kost, ernæring og helse jeg besitter at jeg spør og graver litt når jeg får sjansen til å prate med en som velger en så stor livsstilsendring. Dersom noen er i mot industrislakt og velger å bli vegetarianer vel vitende om at de må passe svært godt på hva de spiser så har jeg nada problem med det.

Når folk derimot hyler og skriker om dyremishandling som, let's face it, veldig mange unge, nykonverterte veganere gjerne gjør på bakgrunn av et par brosjyrer og pr-filmer fra de værste tilstandene det er mulig å finne... Da blir jeg oppgitt. Når folk i tillegg går så fem på at de faktisk tror at det å være veganer er det fysiologien vår er laget for; at det er sunt, eller når noen nekter å se at man vil ha større innvirkning på dyrenes velferd om man stemmer med lommeboka fremfor å lukke ørene, åpne kjeften og videreformidle ekstrempropaganda... Det er ikke rart mange som tar dette valget føler dere blir "angrepet", når dere har så mange høylytte skrikhalser i frontlinjene som ikke nødvendigvis representerer deres syn på ting.

Et argument dyrevernsveganere ofte har kreative svar på er det at grisene, kuene, fuglene og sauene vi bruker til matproduksjon er så hardt avlet, så fjernt fra sine ville forfedre at de faktisk aldri ville overlevd utenfor en går. Om alle ble veganere ville så godt som alle matdyr dødd ut, hele arter ville gå tapt. Det mest kreative svaret jeg har fått..? "Da får vi fortsette gårdsdriften da, men ikke spise dem! *himle med øynene over hvor teit jeg var*"

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:10   #122
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

De 9 årene jeg var vegetarianer er de mest slitsomme årene i mitt liv. Alle SKULLE ha en mening om hvorfor jeg ikke siste kjøtt og det var akkurat som om de tok det personlig og ble fornærmet og forbanna for at jeg ikke ville spise dyr. Skjønner ikke hvorfor man skal måtte svare for og tåle å bli fornærmet og dømt, på grunn av noe sånt.

At lavkarbere sitter og stiller slike spørsmål om kostholdet ditt, det er vel tidenes selvmotsigelse. De skal helst ikke bli dømt og få stilt noen spørsmål ved sitt eget kosthold, men å fornærme deg som er veganer, det er tydeligvis nesten en selvfølge?

Jajja..


Nellie?? Jeg tror det er det som Iset skrev umiddelbart etter å ha sett videoen det er reaksjoner på. Ikke det at Iset vil være veganer.

Sitat:

Jeg orker egentlig ikke å begynne på noen diskusjon her inne i "kjøtt-land", for jeg vet hva det ender i, men jeg ble altså vegetarianer på sekundet etter å ha sett filmen du linker til samt denne talen. Jeg fatter ikke at noen kan RØRE kjøtt etter å ha sett det. Men det er bare min personlige mening altså. Jeg er ferdig med kjøtt, fisk og fugl for resten av livet, og blir også veganer på sikt. Fy faen!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:14   #123
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Nellie?? Jeg tror det er det som Iset skrev umiddelbart etter å ha sett videoen det er reaksjoner på. Ikke det at Iset vil være veganer.

Se på det jeg quoter i kommentaren du kommenterer

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:16   #124
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Se på det jeg quoter i kommentaren du kommenterer

Har lest det... Men det er DETTE jeg tenkte på...

Sitat:

men jeg ble altså vegetarianer på sekundet

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:17   #125
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

De fleste jegere er også oppdatt av dyrevern, og at dyrene skal ha det godt hele livet frem til de havner på middagsbordet. Det er ikke mange jegere som er veggiser. Det å ikke spise dyr fordi man synes synd på de, trodde jeg faktisk bare barn gjorde.

Men hva får deg til å tro at veggiser ikke engasjerer seg, som du sa?

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kiwi sitt fantastiske fredagstilbud (kjøtt og fisk)! Iset Generell diskusjon 25 23-03-09 08:15
Kjøtt, fisk og annet kre soladi Induksjonen 7 13-01-09 12:15
Vilt kjøtt/fisk Nike Generell ernæringsdebatt 9 24-06-08 15:18
Regner man 1 gr karbo pr 100 g i kjøtt, fisk, skalldyr og bacon? Madeleine Ketolysekuren 9 25-03-08 20:20
Hva er din favoritt innen kjøtt og fisk? Fjonken Lavkarbo generelt 11 04-07-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no