Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-11, 19:03   #101
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Två barn döda av LCHF

Tors 26 feb 2009 av Molly0799 | 6 kommentarer | 2715 visningar

Skrämmande att man sätter "barn" på en diet hur tänker folk ..eller tänker dom överhuvudtaget ....

2009-02-23 11:03:08 Av: Fredrik Paulún Permalink Allmänt Kommentarer (0)
Två barn döda av LCHF

Som du kanske har sett i dagens Expressen har två barn i Kanada dött av LCHF (low carb high fat) efter att ha ätit så en längre tid. Båda barnen vad patienter på Montreal Children´s Hospital och ingick i en grupp på 46 som behandlats med LCHF mot epilepsi de senaste åren. Antingen är detta en slump eller så är dieten rent livsfarlig om man ägnar sig åt den för länge. Att två patienter av 46 dör efter tre år på en diet måste betecknas som extremt.

Det första fallet var en 11-årig pojke som ätit LCHF i tre år. Plötsligt förlorade han medvetande i hemmet och hjärtat slutade slå. Sjukvårdarna fick igång hans hjärta igen och läkarna kämpade flera dygn för att rädda hans liv. Dessvärre lyckades de inte och pojkens hjärta stannade för gott. Möjligen berodde hjärtstilleståndet på selenbrist då han hade något låga nivåer men det är inte helt klarlagt. LCHF rubbar kroppens balans på flera olika sätt och dieten har tidigare visat sig kunna orsaka dödlig kaliumbrist.

I det andra fallet var det en sjuårig pojke som ätit LCHF i tre år. Vid en läkarkontroll upptäcktes en försämrad hjärtfunktion och även i detta fall var selennivåerna något låga. Familjen gavs möjlighet att avsluta LCHF-dieten, men eftersom den hjälpte pojken mot hans epilepsi ville de fortsätta. Därför gavs ett tillskott av selen men trots detta dog pojken en månad senare.

I bästa fall är detta som sagt en slump. I värsta fall kommer vi att se ett stort antal dödsfall kopplade till LCHF eftersom det idag finns personer som ätit enligt den i flera år. Jag hoppas på det första men mitt råd att man ska begränsa tiden utan kolhydrater känns mer aktuellt än någonsin. I dessa fall tog det cirka tre år att utveckla dödliga effekter och i mina ögon är det inte försvarbart att rekommendera mer än max tre månader på LCHF för att det ska finnas säkerhetsmarginaler.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:01   #102
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jeg prøver å finne det kostholdet som passer best for ungene nå, og har fulgt denne tråden når jeg har vært innom. Å spise lite karbohydrater tror jeg blir vanskelig i hverdagen så lenge ungene også spiser andre steder enn hjemme. De bytter matpakke på skolen og gjør en del ting som jeg ikke har kontroll på. Likevel har jeg troa på å redusere karbohydratene deres med å droppe ferdigprodukter og velge maten med omhu. Da frøkna kom hjem og fortalte at hun hadde spist 3 bananer på skolen den dagen var jeg ikke verdens lykkeligste mamma akkurat (3 bananer er langt unna ønskekost for en diabetiker).

Heldigvis har jeg unger som blir fort leie av skive, så jeg kan smette inn litt salater og andre ting i matpakken .

Når jeg leste det over her, fikk jeg vondt i magen. Hvordan kan det ha seg at det vi tenker som "naturlig mat" er skadelig for barn ? Det hørtes litt skummelt ut, så derfor måtte jeg google. Det var enda godt, for da fikk jeg litt andre vinklinger også;
http://mikael.jansson.be/log/tva-bar...-av-selenbrist
http://www.kostdoktorn.se/oserios-sk...da-i-expressen


Sist redigert av Trolltika : 08-03-11 kl 20:15.
Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:05   #103
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Oj, han ble bedre...

Det råder knappast någon tvekan att de som äter enligt LCHF är i mental obalans. Min erfarenhet är att många anhängare till LCHF är arga på allt och alla. Förmågan att resonera med denna klick ilskna människor är obefintlig och det spelar ingen roll vilka argument som lyfts fram t ex mot LCHF. De svarar bara med ilska och aggressivitet. Ofta blir det lätt komiskt men det kan knappast vara konstruktivt för dem själva. Lchf ger en Minskad mental kapacitet.
Att dessutom kortisolnivåerna är förhöjda under en extrem lågkolhydratkost är knappast heller positivt under längre perioder eftersom det är ett nedbrytande hormon. Kortisol är t ex en av de mest nedbrytande faktorerna vid långvarig stress och vid dålig kosthållning och påverkar hjärnan och minnet negativt.
Mvh
Fredrik Paulún
info@paulun.se

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:13   #104
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

Två barn döda av LCHF

Tors 26 feb 2009 av Molly0799 | 6 kommentarer | 2715 visningar

Skrämmande att man sätter "barn" på en diet hur tänker folk ..eller tänker dom överhuvudtaget ....

2009-02-23 11:03:08 Av: Fredrik Paulún Permalink Allmänt Kommentarer (0)
Två barn döda av LCHF

Som du kanske har sett i dagens Expressen har två barn i Kanada dött av LCHF (low carb high fat) efter att ha ätit så en längre tid. Båda barnen vad patienter på Montreal Children´s Hospital och ingick i en grupp på 46 som behandlats med LCHF mot epilepsi de senaste åren. Antingen är detta en slump eller så är dieten rent livsfarlig om man ägnar sig åt den för länge. Att två patienter av 46 dör efter tre år på en diet måste betecknas som extremt.

Det första fallet var en 11-årig pojke som ätit LCHF i tre år. Plötsligt förlorade han medvetande i hemmet och hjärtat slutade slå. Sjukvårdarna fick igång hans hjärta igen och läkarna kämpade flera dygn för att rädda hans liv. Dessvärre lyckades de inte och pojkens hjärta stannade för gott. Möjligen berodde hjärtstilleståndet på selenbrist då han hade något låga nivåer men det är inte helt klarlagt. LCHF rubbar kroppens balans på flera olika sätt och dieten har tidigare visat sig kunna orsaka dödlig kaliumbrist.

I det andra fallet var det en sjuårig pojke som ätit LCHF i tre år. Vid en läkarkontroll upptäcktes en försämrad hjärtfunktion och även i detta fall var selennivåerna något låga. Familjen gavs möjlighet att avsluta LCHF-dieten, men eftersom den hjälpte pojken mot hans epilepsi ville de fortsätta. Därför gavs ett tillskott av selen men trots detta dog pojken en månad senare.

I bästa fall är detta som sagt en slump. I värsta fall kommer vi att se ett stort antal dödsfall kopplade till LCHF eftersom det idag finns personer som ätit enligt den i flera år. Jag hoppas på det första men mitt råd att man ska begränsa tiden utan kolhydrater känns mer aktuellt än någonsin. I dessa fall tog det cirka tre år att utveckla dödliga effekter och i mina ögon är det inte försvarbart att rekommendera mer än max tre månader på LCHF för att det ska finnas säkerhetsmarginaler.


Det er ikke ofte idioti gjør meg målløs, men nå har du klart å gjøre meg stum!

Hvordan tør du spise etter Atkins prinsipper hvis du tror dette har en snev av sannhet i seg?



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:15   #105
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Mener du helt alvorlig at barn selv må finne ut av hva som er sunt og hva som er usunt å spise?

Vi snakker ikke om å frelse noen her, bare å unngå mest mulig det som kan gi en selv og barna dårlig helse. Hvis et barn har fått lov til å legge til seg helseskadelige vaner, er det foreldrenes fordømte plikt å gjøre sitt beste for å endre disse vanene. Selv om barna selv ikke ønsker det. Hvis ikke foreldrene gjør det, er det omsorgssvikt.



-

Du er veldig, veldig bastant her synes jeg. Jeg er enig med deg, om at vi foreldre skal legge best mulig til rette for at barna skal få en best mulig oppvekst. Men det er jo ikke slik at om et barn får i seg sukker og hvetemel i ny og ne i en ellers sunn hverdag, så blir de syke eller får dårlig helse. Man må forsøke å gjøre sitt beste. Man kan ikke gjøre bedre enn det. Å snakke om omsorgssvikt blir å bomme stygt.
Ta et eksempel. Vi bor ved en vei. Her er egentlig bare 40 km/t, men både biler og andre kjører raskere. Hvis jeg tenker best mulig oppvekstsmuligheter så flytter jeg herfra, for hvis vi er uheldige så kan hun en dag bli påkjørt.
Hver dag tar jeg bussen til barnehagen med snuppa i en Meitai på ryggen. Vi er ikke sikret, for det finnes ikke slikt på bussen. Det er bare et kort stykke, men vi satser på at det går bra. Om jeg skal tenke på å unngå farer, så tar jeg ikke bussen.
Bak huset her har vi en liten skog. Den er ikke sikret på noe vis. Og jeg lar min datter på 19 mnd få leke der opp, og tenker at det er best for henne. Men hun kan jo falle eller bli utsatt for farer og skader. Så hva er best? Hva er omsorgssvikt?
jeg setter dette på spissen her, for dette er en gråsone vi beger oss inn i når vi begynner å snakke om omsorgssvikt.
Om man har latt ungen spsie bare sukker og sjokolade år ut og år inn, ja da kan det være betimelig. Ingen i denne tråden her har vært i nærheten når de beskriver sin hverdag med barn.
Jeg er som sagt helt enig i at man skal legge til rette for en best mulig oppvekst, og servere barna den best mulig kosten og lære de de beste vanene.
Men barn er selvsetendige individer, og ungdommer er enda mer selvstendige.
Dessuten, midt oppi alt dette sakl vi jo - leve livet, ikke sant? Vi skal ikke unngå livet, men leve det.
Synes det virker som at det finnes mange flinke og oppegående foreldre her inne, som er bevisst på et godt kosthold. Det er gledelig å lese.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:24   #106
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Men barn er selvsetendige individer, og ungdommer er enda mer selvstendige.

Jeg savner barnehagetiden, jeg. Da visste jeg hva ungene spiste. Nå har jeg skolebarn som ikke tenker over hva de spiser, og gjerne bytter matpakke med venninna som har kneip og nugatti ... Hva jeg tenker om nugatti som skolemat er en helt annen sak.

Det gledelige er at de velger grønsaker og fruktbiter/bær før skivene dersom de har mulighet. Sender jeg med falukorv, agurk og små tomater på pinne (coctailpinne eller tannpirker) i matboksen, går det også ned på høykant. Har til og med fått tilbakemelding fra den eldste på at vennene var misunnelige på matpakka hennes og ville bytte

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:00   #107
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er ikke ofte idioti gjør meg målløs, men nå har du klart å gjøre meg stum!

Hvordan tør du spise etter Atkins prinsipper hvis du tror dette har en snev av sannhet i seg?



-

jeg tør,jeg har erfaring,jeg har kunnskap i forhold til min egen kropp.
jeg er voksen og kan ta mine egne valg,det kan ikke barn.
jeg er ferdig utviklet,det er ikke barn.
underveis lærer vi om våres barn helse,vi vet ikke det om vi ikke følger barnene opp og holder øye med deres helse, og helsen til barn forandrer seg relativt fort.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:04   #108
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Jeg savner barnehagetiden, jeg. Da visste jeg hva ungene spiste. Nå har jeg skolebarn som ikke tenker over hva de spiser, og gjerne bytter matpakke med venninna som har kneip og nugatti ... Hva jeg tenker om nugatti som skolemat er en helt annen sak.

Det gledelige er at de velger grønsaker og fruktbiter/bær før skivene dersom de har mulighet. Sender jeg med falukorv, agurk og små tomater på pinne (coctailpinne eller tannpirker) i matboksen, går det også ned på høykant. Har til og med fått tilbakemelding fra den eldste på at vennene var misunnelige på matpakka hennes og ville bytte

det er jo kjempe bra at barna dine gjør dette.
ingen ting er bedre enn å få ungene til å spise grønt og frukt

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:17   #109
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Oj, han ble bedre...

Det råder knappast någon tvekan att de som äter enligt LCHF är i mental obalans. Min erfarenhet är att många anhängare till LCHF är arga på allt och alla. Förmågan att resonera med denna klick ilskna människor är obefintlig och det spelar ingen roll vilka argument som lyfts fram t ex mot LCHF. De svarar bara med ilska och aggressivitet. Ofta blir det lätt komiskt men det kan knappast vara konstruktivt för dem själva. Lchf ger en Minskad mental kapacitet.
Att dessutom kortisolnivåerna är förhöjda under en extrem lågkolhydratkost är knappast heller positivt under längre perioder eftersom det är ett nedbrytande hormon. Kortisol är t ex en av de mest nedbrytande faktorerna vid långvarig stress och vid dålig kosthållning och påverkar hjärnan och minnet negativt.
Mvh
Fredrik Paulún
info@paulun.se

HAHAHAHA
Er det mulig? Kan vi ikke sette Fredrik i et panel sammen med Kari Jaqueson, sammen med noen ihuga LCHFere? Siden LCHEere tydeligvis har: Minskad mental kapacitet, Fredrik Paulún åpenpart har svekket mental kapasitet, og med Kari er det jo ikke noe å lure på, så kan det bli riktig så festlig!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:37   #110
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

HAHAHAHA
Er det mulig? Kan vi ikke sette Fredrik i et panel sammen med Kari Jaqueson,

Paulun er jo en velkjent LCHF motstander, sveriges svar på Drevon. Bare at han forsøker å dra enda mer penger ut av det, ved å utgi bøker som han fremstiller somn lavkarbo-vennlige, men som viser seg å disse kuren på det verste.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 22:12   #111
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Du er veldig, veldig bastant her synes jeg. Jeg er enig med deg, om at vi foreldre skal legge best mulig til rette for at barna skal få en best mulig oppvekst. Men det er jo ikke slik at om et barn får i seg sukker og hvetemel i ny og ne i en ellers sunn hverdag, så blir de syke eller får dårlig helse. Man må forsøke å gjøre sitt beste. Man kan ikke gjøre bedre enn det. Å snakke om omsorgssvikt blir å bomme stygt.
Ta et eksempel. Vi bor ved en vei. Her er egentlig bare 40 km/t, men både biler og andre kjører raskere. Hvis jeg tenker best mulig oppvekstsmuligheter så flytter jeg herfra, for hvis vi er uheldige så kan hun en dag bli påkjørt.
Hver dag tar jeg bussen til barnehagen med snuppa i en Meitai på ryggen. Vi er ikke sikret, for det finnes ikke slikt på bussen. Det er bare et kort stykke, men vi satser på at det går bra. Om jeg skal tenke på å unngå farer, så tar jeg ikke bussen.
Bak huset her har vi en liten skog. Den er ikke sikret på noe vis. Og jeg lar min datter på 19 mnd få leke der opp, og tenker at det er best for henne. Men hun kan jo falle eller bli utsatt for farer og skader. Så hva er best? Hva er omsorgssvikt?
jeg setter dette på spissen her, for dette er en gråsone vi beger oss inn i når vi begynner å snakke om omsorgssvikt.
Om man har latt ungen spsie bare sukker og sjokolade år ut og år inn, ja da kan det være betimelig. Ingen i denne tråden her har vært i nærheten når de beskriver sin hverdag med barn.
Jeg er som sagt helt enig i at man skal legge til rette for en best mulig oppvekst, og servere barna den best mulig kosten og lære de de beste vanene.
Men barn er selvsetendige individer, og ungdommer er enda mer selvstendige.
Dessuten, midt oppi alt dette sakl vi jo - leve livet, ikke sant? Vi skal ikke unngå livet, men leve det.
Synes det virker som at det finnes mange flinke og oppegående foreldre her inne, som er bevisst på et godt kosthold. Det er gledelig å lese.


Jeg er egentilg ikke så veldig bastant. Hvis du leser det jeg skriver en gang til, ser du at det jeg kaller omsorgssvikt er det å unnlate å gjøre noe hvis man har tillatt at barna har lagt seg til helseskadelige vaner. Å få i seg sukker og hvetemel i ny og ne i en ellers sunn hverdag er ikke helseskadelig! (Med mindre man snakker om allergier og intoleranser selvfølgelig.)

De andre tingene du beskriver er jo rett og slett risikoen ved å leve, og har egentlig ikke noe å gjøre med det vi diskuterer her.

For å sette det fullstendig på spissen; hvis noen foreldre lot sitt 12 år gamle barn røyke sigaretter, ville ingen stusse om barnevernet kom for å undersøke om det forelå omsorgssvikt. Dette ville være en svært helseskadelig adferd.

Hvis noen foreldre lot sitt 12 år gamle barn bli sykelig overvektig av å spise slikkerier og junkfood hver dag (det forekommer!), ville det vel være like naturlig om barnevernet kom for å undersøke om det forelå omsorgssvikt? Dette ville jo også være en svært helseskadelig adferd.

Jeg tror ikke du og jeg egentlig er uenige i praksis, men du overtolker noen ganger det jeg skriver :-)


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 22:51   #112
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Sitat:

Jeg tror ikke du og jeg egentlig er uenige i praksis, men du overtolker noen ganger det jeg skriver :-)

Det tror jeg nok stemmer ...
Men jeg tenkte på det da jeg gikk på tur med hunden. Kjenner en familie med en veldig sukkeravhengig gutt på 11-12 år. Denne gutten har alltid vært svært vanskelig, liksom aldri fornøyd. Ofte aggresiv og sint. Som seksåring ramponerte han rommet sitt flere ganger i uka om han ikke fikk viljen sin. Og han nektet å spise annet enn pasta m rød saus, pølse med ketshup, brød med sjokoladepålegg og melk med oboy. Han spiser noe mer variert nå, men det er daglig store doser sukker og hvetemel.
Gjennom årene har dignosene kommet. Epilepsi, ADHD og nå blir han utredet for autisme.
Foreldrene er oppegående mennesker som virkelig har prøvd å endre matvaner, men de klarer det ikke. Nå er han virkelig vanskelig, tar kvelertak på lillebror og er voldelig mot moren.
I mange år tipset jeg dem om lavkarbo og å droppe sukker og mel. Men de orker ikke, klarer ikke.
De får heller ingen støtte fra helsevesenet om å endre kosthold. De hadde fortalt om mine råd til en lege eller psykolog eller noe, som kunne referere til en studie fra trondhjem om at barn ikke blir hyper av sukker (de hadde sammenlignet barn i bursdag hvor noen fikk sukker og andre ikke. Alle var like hyper).
Så det jeg tenkte på var hvordan denne familien kan klare å få til sunne matvaner? for jeg er overbevist om at de vil få leve med en helt annen gutt om de kutter ut sukker og mel og lever mer lavkarbo.
Det andre jeg tenkte på er at vi har virkelig en viktig jobb å gjøre, med å videreformidle det vi vet om dette kostholdet. For det nytter, barnehagen vår lille jente går i er feks en sukkerfri barnehage.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 00:41   #113
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Er det logisk, sett i et evolusjonært perspektiv for pattedyr, at opphav og avkom skal ha forskjellig kosthold etter at ammeperioden er over?

Finnes det eventuelt eksempler fra faunaen at noen pattedyr har innrettet seg slik?
-

Hva med katteslekta? Eller isbjørn. De dier, og er definitivt karnivore etter ammeperioden.
Hvordan er melken til andre pattedyr sammensatt, noen som vet? Samt hvor lenge ammeperioden varer?

Det er slett ikke gitt at sammensetningen av morsmelk skal gi en indikasjon for hva som er optimalt kosthold for et menneskebarn etter endt ammeperiode. Derimot kan det tenkes at melken har en gitt sammensetning som kompenserer for en mangel i kostholdet forøvrig - altså, det som er lett tilgjengelig i morsmelk trenger ikke være i maten ellers.

Hvis karbohydrater er gunstig for hurtig vekst - jeg mener å ha lest at insulin er et veksthormon også - og i en del urbefolkningen ammer man vel gjerne til to-treårsalder? Iallfall gjennom den sterkeste vekstperioden. Hjernens utvikling er også enorm de første årene. Jeg synser nå, skal ikke ende opp på noen konklusjon, men det kan hende at barn etter "naturlig"/"steinaldersk" ammeperiode ikke trenger all verden med karbohydrater. Opp til en viss alder (tre år?) kan jeg tenke meg at et visst innhold av lav-GI karbohydrater kan kompensere for manglende amming, for dem som ikke ammes så lenge.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 07:16   #114
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg er egentilg ikke så veldig bastant. Hvis du leser det jeg skriver en gang til, ser du at det jeg kaller omsorgssvikt er det å unnlate å gjøre noe hvis man har tillatt at barna har lagt seg til helseskadelige vaner. Å få i seg sukker og hvetemel i ny og ne i en ellers sunn hverdag er ikke helseskadelig! (Med mindre man snakker om allergier og intoleranser selvfølgelig.)

De andre tingene du beskriver er jo rett og slett risikoen ved å leve, og har egentlig ikke noe å gjøre med det vi diskuterer her.

For å sette det fullstendig på spissen; hvis noen foreldre lot sitt 12 år gamle barn røyke sigaretter, ville ingen stusse om barnevernet kom for å undersøke om det forelå omsorgssvikt. Dette ville være en svært helseskadelig adferd.

Hvis noen foreldre lot sitt 12 år gamle barn bli sykelig overvektig av å spise slikkerier og junkfood hver dag (det forekommer!), ville det vel være like naturlig om barnevernet kom for å undersøke om det forelå omsorgssvikt? Dette ville jo også være en svært helseskadelig adferd.

Jeg tror ikke du og jeg egentlig er uenige i praksis, men du overtolker noen ganger det jeg skriver :-)


-

barnevernet blir aldri dratt inn i de sakene du refererer til.
det er helsesøster som tar seg av dette.
barnevernet har da ingenting med om du har ett tykt barn el ett barn som røyker.
røyker barnet ditt vil du antageligvis få ett skriv fra skolen.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 09:21   #115
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

barnevernet blir aldri dratt inn i de sakene du refererer til.
det er helsesøster som tar seg av dette.
barnevernet har da ingenting med om du har ett tykt barn el ett barn som røyker.
røyker barnet ditt vil du antageligvis få ett skriv fra skolen.


Jeg forstår du har lite kunnskap om hvordan barnevernet fungerer.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 10:02   #116
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

Två barn döda av LCHF

Tors 26 feb 2009 av Molly0799 | 6 kommentarer | 2715 visningar

Skrämmande att man sätter "barn" på en diet hur tänker folk ..eller tänker dom överhuvudtaget ....

2009-02-23 11:03:08 Av: Fredrik Paulún Permalink Allmänt Kommentarer (0)
Två barn döda av LCHF

Som du kanske har sett i dagens Expressen har två barn i Kanada dött av LCHF (low carb high fat) efter att ha ätit så en längre tid. Båda barnen vad patienter på Montreal Children´s Hospital och ingick i en grupp på 46 som behandlats med LCHF mot epilepsi de senaste åren. Antingen är detta en slump eller så är dieten rent livsfarlig om man ägnar sig åt den för länge. Att två patienter av 46 dör efter tre år på en diet måste betecknas som extremt.

Det första fallet var en 11-årig pojke som ätit LCHF i tre år. Plötsligt förlorade han medvetande i hemmet och hjärtat slutade slå. Sjukvårdarna fick igång hans hjärta igen och läkarna kämpade flera dygn för att rädda hans liv. Dessvärre lyckades de inte och pojkens hjärta stannade för gott. Möjligen berodde hjärtstilleståndet på selenbrist då han hade något låga nivåer men det är inte helt klarlagt. LCHF rubbar kroppens balans på flera olika sätt och dieten har tidigare visat sig kunna orsaka dödlig kaliumbrist.

I det andra fallet var det en sjuårig pojke som ätit LCHF i tre år. Vid en läkarkontroll upptäcktes en försämrad hjärtfunktion och även i detta fall var selennivåerna något låga. Familjen gavs möjlighet att avsluta LCHF-dieten, men eftersom den hjälpte pojken mot hans epilepsi ville de fortsätta. Därför gavs ett tillskott av selen men trots detta dog pojken en månad senare.

I bästa fall är detta som sagt en slump. I värsta fall kommer vi att se ett stort antal dödsfall kopplade till LCHF eftersom det idag finns personer som ätit enligt den i flera år. Jag hoppas på det första men mitt råd att man ska begränsa tiden utan kolhydrater känns mer aktuellt än någonsin. I dessa fall tog det cirka tre år att utveckla dödliga effekter och i mina ögon är det inte försvarbart att rekommendera mer än max tre månader på LCHF för att det ska finnas säkerhetsmarginaler.

(Sitert med mine uthevelser!)
Jeg tror en hver kan se at teksten for øvrig slår i hjel overskriften. Dette er jo et utrolig tabloid grep, og jeg kan ikke tro at noen normalt oppegående personer tar denne mannen seriøst etter å ha lest hele teksten, når overskriften beskriver noe som senere trekkes i tvil.
Disse barna døde av selenmangel. Selen finns i alt av kjøtt og innmat, egg, ost etc. Ikke akkurat noe man frarøves på et lavkarbokosthold, og jeg er temmelig sikker på at disse manglene må ha vært utløst av noe helt annet enn kostholdet, altså, særlig når ikke en gang tilskudd lot til å hjelpe.
Om det skulle være den minste sannhet i dette så slår det i tillegg beina under på vår forutsetning for å ha overlevd som rase i utgangspunktet.

Jeg har ikke barn selv, men OM jeg får, så er jeg i hvert fall forberedt når det kommer til kunnskap om et sunt kosthold! Et barn av meg skal ikke behøve å gjennomgå det helvetet jeg gjorde i oppveksten, og jeg vet godt hvilke sjabre gener jeg bærer på, med tanke på at jeg er enda en av disse kidsa som var feite tross et "normalt norskt kosthold", og masse aktivitet i hverdagene.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 10:04   #117
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jeg har aldri hørt om noen som er meldt til barnevernet fordi om barnet er overvektig eller røyker.Men det kan jo ha skjedd for det da?
Men er vel for det meste foreldre som er syke som av forskjellige grunner egner seg som foreldre.Eller foreldre selv som tar kontakt for å få hjelp av barnevernet.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 10:08   #118
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg forstår du har lite kunnskap om hvordan barnevernet fungerer.


-

nei igrunn ikke.
vet nok mer enn du aner.
om de skulle gått inn i barns hjem hvor det er overvekt el røyking blandt barn/ungdom hadde de ikke rukket annet.du vet noen må si i fra til barnevernet for at de skal bli oppmerksomme på problemet.å da er det de som melder i fra som får denne prosedyren i gang. barnevernet er ikke første instans i en slik sak.
men utifra deg å forstå hadde vel du meldt fra til barnevernet om du så overvektige barn/ungdom el noen som sto å røyka. håper du skjønner hvordan dette virker utad.

om du ser følgende hos barn burde det gi grunn for bekymring:
- følg med om barn/ungdom er ustelt og mager
- virker deprimert
- er ekstra/unormalt urolig
- ekstra/unormalt tilbaketrukket
- aggressive/utagerende barn/ungdom
- barn som er asosiale
- unormal atferd

i norge er det ytterst få unger/ungdom som er så overvektige at de ikke kan være sosiale og drive med det de ønsker.
dette er ikke bare det som voksne putter i munnen på ungene.
det kan ligge i gener, sykdom, matinntaket kan være en psykisk utagering som har ett mye være underliggende problem. noen enkelt tilfelle på det er barn med ADHD, autisme,
downs syndrom og tvangstanker og mange barn sliter med depresjon og angst.

dette ble ett langt innlegg men blir så engasjert når voksne begynner å tenke på mat og bare mat alene.det finnes så mye annet å tenke på rundt ett barn.
vi får fokusere på mat vi som har ett overvektsproblem men ikke dra barna inn i dette kostholdet.
tross alt er det en diet vi går på for å komme oss ned i vekt og forbli der.


Sist redigert av Tittit : 09-03-11 kl 10:14.
  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 10:37   #119
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

vi får fokusere på mat vi som har ett overvektsproblem men ikke dra barna inn i dette kostholdet.
tross alt er det en diet vi går på for å komme oss ned i vekt og forbli der.

Nei! Jeg begynte med lavkarbo fordi jeg holdt på å få diabetes, altså av helsemessige årsaker, og det at jeg gikk ned i vekt ble en finfin bonus.
Jeg hadde ikke levd på dette kostholdet i så mange år om det ikke var fordi jeg mente det var det absolutt sunneste alternativet, med sine variabler innen retningene selvfølgelig. Det har lite med slanking å gjøre, og MYE med helse å gjøre, enn om vektnedgang gjerne er en del av helseforbedringen. Og jeg vet i alle fall at jeg ville lagt det beste grunnlaget mulig for mine barn som bærer mine gener. Jeg mener helt bestemt at det er bedre å forebygge et eventuelt problem, enn å skulle ta tak i det når det har gått for langt. Ikke for å gjøre det spesielt og mystisk og gjøre alt i min makt for å skjerme mine eventuelle barn mot alt av høykarbomat, det er utopisk. Jeg tror det er mer holdningene rundt maten enn maten i seg selv som er potensielt skadelig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 10:50   #120
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei! Jeg begynte med lavkarbo fordi jeg holdt på å få diabetes, altså av helsemessige årsaker, og det at jeg gikk ned i vekt ble en finfin bonus.
Jeg hadde ikke levd på dette kostholdet i så mange år om det ikke var fordi jeg mente det var det absolutt sunneste alternativet, med sine variabler innen retningene selvfølgelig. Det har lite med slanking å gjøre, og MYE med helse å gjøre, enn om vektnedgang gjerne er en del av helseforbedringen. Og jeg vet i alle fall at jeg ville lagt det beste grunnlaget mulig for mine barn som bærer mine gener. Jeg mener helt bestemt at det er bedre å forebygge et eventuelt problem, enn å skulle ta tak i det når det har gått for langt. Ikke for å gjøre det spesielt og mystisk og gjøre alt i min makt for å skjerme mine eventuelle barn mot alt av høykarbomat, det er utopisk. Jeg tror det er mer holdningene rundt maten enn maten i seg selv som er potensielt skadelig.

ja men der er jeg enig med deg.
er nok ikke så veldig mange som gjør det av den grunnen du gjorde vis de ikke er overvektige i utgangspunktet.da er du jammen flink.
jeg er enig i forebygging.
men ingen sitter på forskning som kan si om dette har en negativ el positiv bieffekt om ett par tiår.hva har vi gjort for våres barn da?vi vet jo ingenting om det.
vi voksne får jo ta det som det kommer for vi velger jo selv.
så lenge vi ikke vet er iallefall ikke jeg klar til å gjøre slike tiltak mot mine egne barn

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 11:38   #121
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

men utifra deg å forstå hadde vel du meldt fra til barnevernet om du så overvektige barn/ungdom el noen som sto å røyka. håper du skjønner hvordan dette virker utad.

Jeg håper du har vett til å forstå at du her tillegger meg meninger/uttalelser jeg ikke har og aldri har gitt uttrykk for.

I mitt innlegg (som du refererer til) skriver jeg på norsk at røykeeksempelet virkelig er satt på spissen. Men; hvordan tror du barnevernet hadde reagert hvis de fikk en bekymringsmelding hvor det kom frem at foreldre lot barnet sitt på 12 år røyke sigaretter? Jeg snakket ikke om at et barn sniker seg ut, stjeler en pakke røyk i butikken og røyker bak et skur uten foreldrenes viten. Betydninge av "lot" i denne sammenhengen er altså "ga tillatelse til". Ifølge barnevernets instruks er de pliktig til å undersøke en slik bekymringsmelding. Hva konklusjonen av undersøkelsen blir, er selvsagt ikke gitt. Som sagt var dette eksempelet "virkelig satt på spissen", og jeg tror du skal lete lenge etter et slikt tilfelle i virkeligheten.

Eksempelet mitt med foreldre som lar barna sine spise slikkerier og junkfood hver dag, med syklig overvekt som følge er satt opp som en sammenligning med røykeeksemplet. Begge adferdsmåtene er svært helseskadelige for barnet, men du ville aldri fått barnevernet til å reagere på en bekymringsmelding om dårlig kosthold. På mange måter er det et paradoks, men adferden i sistnevnte eksempel skyldes jo i de fleste tilfeller uforskyldt uvitenhet. Man behøver imidlertid ikke lete lenge etter slike tilfeller i virkeligheten.

Hvis du fremdeles ikke forstår hva jeg mener om saken, vil jeg være takknemlig om du avstår fra å uttrykke din forståelse av mine meninger.


-


Sist redigert av Kula : 22-03-11 kl 10:18.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 11:40   #122
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

joda jeg forstår veldig godt...
vi er ikke enige så la oss bli enige om å være uenige

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 11:43   #123
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

joda jeg forstår veldig godt...
vi er ikke enige så la oss bli enige om å være uenige


Dette dreier seg ikke om å bli enige om å være ueninge. Det dreier seg om å ikke tillegge andre meninger de ikke har.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 11:46   #124
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

ps:
jeg røyka da jeg var 13 og mamma viste det.
hun kjøpte oxo røyk til meg om jeg spurte.
Det skal sies at jeg ikke var den letteste tenåringen å ha i hus
legen viste det,helsesøster viste det,lærerene viste det.
men barnevernet kom ikke til oss.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 11:55   #125
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Dette dreier seg ikke om å bli enige om å være ueninge. Det dreier seg om å ikke tillegge andre meninger de ikke har.


-

dette skrev jeg:
men utifra deg å forstå hadde vel du meldt fra til barnevernet om du så overvektige barn/ungdom el noen som sto å røyka.

det var vel mer heller ett spm.
men tok du deg nær av det så beklager jeg.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overvektige barn - hva gjør man? Thea1980 Barns kosthold 23 11-01-11 12:17
"Overvektige barn spiser sunnest" Nicpins Nyheter / media 5 23-09-10 22:07
Hvor mange karbohydrater finnes i curry paste? anca-77 Spørsmål og svar 2 27-08-08 11:06
Gir foreldre skylden for overvektige barn Helene Artikler 40 25-10-06 16:26
Overvektige barn må tåle å sulte kie Barns kosthold 23 18-07-05 11:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no