Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kutte karbohydrater hos en toåring?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-11, 20:14   #126
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Georgine: Hmm...såre tær? Virker som om du gjerne vil jage meg ut av Dodge? Det er akkurat like frivillig å diskutere med meg som det er å være her inne - du vet det? Finfint

Charlott: "Klippet vekk en masse bla-bla"....? Elegant. Jeg forstår at jeg kjeder deg, så jeg skal være kort. Om datteren min hadde gått opp til 130 kg på et strengt overvåket kosthold, så hadde jeg fått henne utredet. Fort.

Carisma: Så det du sier er at du ble svært overvektig på 4-500 kcal pr dag? En mengde som knapt dekker de basale behovene kroppen har? Har du blitt medisinsk utredet, eller diagnostisert på noen måte i forhold til dette?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 20:18   #127
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Georgine: Hmm...såre tær? Virker som om du gjerne vil jage meg ut av Dodge? Det er akkurat like frivillig å diskutere med meg som det er å være her inne - du vet det? Finfint

Charlott: "Klippet vekk en masse bla-bla"....? Elegant. Jeg forstår at jeg kjeder deg, så jeg skal være kort. Om datteren min hadde gått opp til 130 kg på et strengt overvåket kosthold, så hadde jeg fått henne utredet. Fort.

Carisma: Så det du sier er at du ble svært overvektig på 4-500 kcal pr dag? En mengde som knapt dekker de basale behovene kroppen har? Har du blitt medisinsk utredet, eller diagnostisert på noen måte i forhold til dette?

Jeg har lengre tær enn de fleste, men jeg er oppriktig interessert i motivet ditt og regner med at du har planer om å svare?

Eller er du bare et troll som er ute etter å provosere? Du har nemlig ikke kommet med annet enn oppgulp og provokasjon hittil.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 20:21   #128
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Georgine: Hmm...såre tær? Virker som om du gjerne vil jage meg ut av Dodge? Det er akkurat like frivillig å diskutere med meg som det er å være her inne - du vet det? Finfint

Charlott: "Klippet vekk en masse bla-bla"....? Elegant. Jeg forstår at jeg kjeder deg, så jeg skal være kort. Om datteren min hadde gått opp til 130 kg på et strengt overvåket kosthold, så hadde jeg fått henne utredet. Fort.

Carisma: Så det du sier er at du ble svært overvektig på 4-500 kcal pr dag? En mengde som knapt dekker de basale behovene kroppen har? Har du blitt medisinsk utredet, eller diagnostisert på noen måte i forhold til dette?

Unnskyld meg, men hvor vil du hen?
Du er jo direkte ufin her! Her er det mennesker som forteller om sine opplevelser, deler med noen som helt sikkert er ganske sårt.
Jeg ble faktisk svært overvektig på under 800 kalorier om dagen. SÅ det går an. Mange av oss har ulike diagnoser ja ( f eks PCOS), så vær varsom! Det er absolutt IKKE slik at overvektige mennesker er notoriske løgnere som overspiser.
Jeg synes Fjasnissen kom med en flott advarsel lenger oppe her, kanskje lese den en gang til? Man kommer mye lengre ved å være litt ydmyk og vennlig.

Om mitt barn hadde gått opp fra 100 til 130 kg hadde jeg vært dypt fortvilet, og ganske sår på dette. Nettopp fordi flerparten av befolkningen, inkludert leger, mener at dette kommer av overspising. Det er som oftest feil.
Da jeg var overvektig, men var insulinresistent levde jeg så aketisk at du aner ikke. Nå har jeg gått ned mange kilo på lavkarbo, insuliner fungerer, og jeg spiser mye, mye mer enn da, og fortsetter å gå ned!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 20:23   #129
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg har lengre tær enn de fleste, men jeg er oppriktig interessert i motivet ditt og regner med at du har planer om å svare?

Eller er du bare et troll som er ute etter å provosere? Du har nemlig ikke kommet med annet enn oppgulp og provokasjon hittil.

trist om det bare er et troll, for det er utrolig respektløst når det gjelder andres barn

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 20:26   #130
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Carisma: Så det du sier er at du ble svært overvektig på 4-500 kcal pr dag? En mengde som knapt dekker de basale behovene kroppen har? Har du blitt medisinsk utredet, eller diagnostisert på noen måte i forhold til dette?

Selvfølgelig ble jeg utredet, og overvåket. Fra jeg var omtrent 10-11 til ut ungdomsskolen hvertfall. og av og på siden det. Men det var ingen som så på helheten, og både jeg og foreldrene min ble stemplet som løgnere. Fordi, som du også nå sier, det gikk jo ikke an å fungere slik.
Og selvfølgelig syntes jeg selv det var merkelig. Og straffet meg selv (selvskading bl.a) fordi jeg ikke fikk til det de ville jeg skulle, nemlig å fungere normalt slik "alle andre" gjorde.
Det er først de siste årene jeg har fått kunnskap om hvordan dette hang sammen. På egenhånd
Nå ser jeg jo at det var mange små tegn de kunne sett tidlig. Kronisk urinveisinfeksjon hele barndommen f.eks: Høyt blodsukker kan som kjent gi urinsveisinfeksjoner. Høyt blodsukker som følge av dårlig virkende isulin. Dårlig virkende insulin gir overproduksjon og fettlagring. Samt de metabolske tingene Pål skriver om i innlegget jeg linket til. Men de sjekker aldri sammenhenger, de er mer opptatt av å behandle symptomene enn å finne årsakene. For det kan jo plutselig bety at ikke ting er slik man har trodd ikke sant?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 20:56   #131
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Georgine: Jeg gikk inn i en diskusjon om lavkarbo til små barn, diskusjonen vinglet litt i andre retninger, og engasjert som jeg er, diskuterer jeg gjerne. Du aner ikke hva jeg vet og ikke vet om lavkarbo, du er ikke kvalifisert til å fastslå det etter denne diskusjonen. Jeg lever lchf pga diabetes. Hadde jeg spist mer karber om jeg kunne? Utvilsomt. Drømmer jeg om den gode maten? Definitivt. Men fordi jeg kan fysisk måle hver dag hva som skjer i kroppen min, så er jeg ganske disiplinert. Jeg er i tillegg i en kinkig situasjon når det gjelder bevegelse, jeg har så mye stråleskader etter kreftbehandling, at trening er vanskelig uten mye smertestillende - og jeg vil ikke se verden gjennom kodeinbriller. Kjip, men sånn er det. Hadde jeg kunnet trene hardere, hadde jeg unnet meg mer kh. Jeg har aldri blitt kalt et troll før - uansett hvor opphetede diskusjonene har blitt. Voksne mennesker vet at det kan gå ei kule varmt når man er engasjert. Så synd at man ikke kan diskutere her inne uten å bli kalt troll og diverse annet, temaene er jo så interessante. Jeg har kanskje hatt litt for høye forventninger.

Vibeke-67:

Nå må du forklare deg - hvordan er jeg ufin? Er vi skjøre 5 år gamle persilleblad? Voksne mennesker må da tåle såpass i en diskusjon? Jeg fortalte Charlott litt om egne erfaringer ifht mitt eget barn, hun responderte med å kalle det "masse bla-bla" som hun bare klippet vekk fra sitatet. Det var mitt barns historie jeg delte, det kjedet henne tydeligvis nok til å kalle det "bla-bla". Er det respektløst, Vibeke...?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:05   #132
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg spør bare fordi jeg er interessert, ikke for å være spydig. Jeg forstår ikke så avansert språk innen ernæring og helse. Har ikke lest så teknisk på dette. Bare vet at jeg har godt av lavkarbo, vet noe om insulin og insulinresistens.

men hva vokser barn av da? Kun proteiner og fett? Kan godt hende du har rett, at barn i aktivitet og vekst kan klare seg meget godt med minimalt med karbohydrater, men jeg har ikke sett noen studier gjort på dette. Eneste jeg har lest om barn på lavkarbo, er vel Fedon Lindberg. Hexeberg sa på en debatt her i Bergen at barn trenger ca 70 gram karbohydrater om dagen. Lav GI mat da.

Ja, barn kan vokse på proteiner og fett. Karbohydrater trenger barn for å vokse på bredden

Det hormonet som jeg nevnte er et hormon som blir laget i hypofysen, og hypofysen ligger i nedre del av hjernen. Den gir beskjed i kroppen via veksthormonene at cellene skal sørge for at kroppen vokser i høyden.

Insulin hemmer andre hormoner til å komme til.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:06   #133
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Bestemamma: Aha...oppheving av de termodynamiske lover, altså? Spennende...du har kanskje en link jeg kan få, til en studie, eller annen vitenskapelig holdbar dokumentasjon på dine påstander?

Se disse videoene og lær dem utenat....så kan du komme tilbake og håne oss igjen...........

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:08   #134
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Carisma: Jeg er vant til å forholde meg til virkeligheten på en vitenskapelig måte, jeg har lært at de termodynamiske lover er ufravikelige, og har til dags dato aldri sett et fnugg av bevis på noe annet. Jeg har engasjert meg en del i fht overvektige barn, og det viser seg - uten unntak - at det alltid er for mye kalorier inn som er årsaken. Og når vi senker kaloriinntaket, og øker aktivitetsnivået, går de ned i vekt. Jeg jobber litt med ei lita lavkarbogruppe, 4 tenåringer, veldig spennende. Jeg har stort sett alltid vært tjukk sjøl, bortsett fra en heftig periode på 80tallet hvor jeg veide ned i 37 kg - jeg levde på epler, appelsiner og buljong. Fæl tid. Jeg har en del erfaring på vektopp/nedgang, og den bruker jeg for hva den er verdt i gruppa. Vi har det fint, det grines, brøles og bannes - men det er mye latter også. Ok, nå sklir jeg ut her - poenget mitt er vel at jeg har hørt så innmari mange ganger at "jeg spiser jo nesten ingenting!!"....eller "jeg lever jo så sunt!!" Og uten unntak er det ikke helt sånn når man kartlegger - og er bånn ærlig. Så...kan du forstå at jeg sliter med å forstå hvorfor noen kan trosse naturlovene?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:13   #135
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Men frk Scott, det er da ingen som betviler at man går ned i vekt ved å kutte ut både karbohydrater og kalorier? Jeg håper virkelig ikke at Carisma og de andre fikk så lite mat i oppveksten?
Men det er for enkelt å si at det er for mye inn. Det er hva man spiser som er poenget. Ikke hvor mye.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:15   #136
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Ja, barn kan vokse på proteiner og fett. Karbohydrater trenger barn for å vokse på bredden

Det hormonet som jeg nevnte er et hormon som blir laget i hypofysen, og hypofysen ligger i nedre del av hjernen. Den gir beskjed i kroppen via veksthormonene at cellene skal sørge for at kroppen vokser i høyden.

Insulin hemmer andre hormoner til å komme til.

Takk skal du ha!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:17   #137
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Så...kan du forstå at jeg sliter med å forstå hvorfor noen kan trosse naturlovene?

Har du lest innlegget jeg linket til i tidligere innlegg? Før du leser det (og endel av det andre her har linket til) tror jeg ikke vi kommer noen vei.

Hvis det kun har noe å si hvor stor porsjon man spiser, hvordan kunne da min venninne som spiste 7 brødskiver til frokost være superslank, mens jeg som spiste et og et halvt fiberrik uten pålegg ikke var det?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:20   #138
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Georgine: Jeg gikk inn i en diskusjon om lavkarbo til små barn, diskusjonen vinglet litt i andre retninger, og engasjert som jeg er, diskuterer jeg gjerne. Du aner ikke hva jeg vet og ikke vet om lavkarbo, du er ikke kvalifisert til å fastslå det etter denne diskusjonen. Jeg lever lchf pga diabetes. Hadde jeg spist mer karber om jeg kunne? Utvilsomt. Drømmer jeg om den gode maten? Definitivt. Men fordi jeg kan fysisk måle hver dag hva som skjer i kroppen min, så er jeg ganske disiplinert. Jeg er i tillegg i en kinkig situasjon når det gjelder bevegelse, jeg har så mye stråleskader etter kreftbehandling, at trening er vanskelig uten mye smertestillende - og jeg vil ikke se verden gjennom kodeinbriller. Kjip, men sånn er det. Hadde jeg kunnet trene hardere, hadde jeg unnet meg mer kh. Jeg har aldri blitt kalt et troll før - uansett hvor opphetede diskusjonene har blitt. Voksne mennesker vet at det kan gå ei kule varmt når man er engasjert. Så synd at man ikke kan diskutere her inne uten å bli kalt troll og diverse annet, temaene er jo så interessante. Jeg har kanskje hatt litt for høye forventninger.

Jeg spurte om du var et troll, jeg kalte deg det ikke, stor forskjell. Du ser det? Fin-fint.

Det er ikke snakk om at det går en kule varmt når du beskylder brukere for å lyve, det er nedlatenhet og arroganse. Jeg har enda ikke sett noe svar på motivasjonen din for å holde på slik du gjør og når flere her inne reagerer på fremgangsmåten din så er det kanskje på tide og tenke på hvordan man skriver og fremstiller seg selv.

Du bedriver utstrakt hersketeknikk og om du ikke har noe konstruktivt å bringe inn i diskusjonen så ser jeg ingen grunn til å diskutere med deg før du bidrar med mer enn det du gjør.

Sitat:

Nei...jeg tenker på de bastante meningene om f.eks sukkerfri brus/tyggis/pastiller, etc. Jeg har store problemer med logikken i at dette skal stoppe vektnedgang. Også har du alle de som sier at de er SÅ glad de ikke spiser drittmaten lenger, æsj og fysjameg! Og så jobber de iherdig med å finne erstatninger som smaker mest mulig likt drittmaten..."hurra, det smaker akkurat som loff/brød/muffins/kake/sjokolade/osv!" Også går de på smell etter smell...på den karbomaten de synes er så motbydelig nå, og som de blir SÅ dårlig av. Æh...oki. Logikken er fantastisk.

Sitat:

Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt. Jeg ble også feit på de matvarene der...OG alt den andre søpla jeg stappet i meg ved siden av. Man må stikke fingeren i jorda, altså. Selv om det gjør vondt. Fedme er selvforskyldt, med unntak av spesielle tilfeller som er irrelevante i de fleste diskusjoner.

Sitat:

En ting er å lure seg sjøl litt, men dette er hinsides selvbedrag. Om man må ty til en slik livsløgn for å forklare/leve med sin overvekt, så ok - men ikke framstill det som noen universell sannhet.

Sitat:

Ironi kan så visst være en hersketeknikk, men ironi er også en kunst - en kunst ikke alle behersker like godt.
Forøvrig er konklusjonene dine om hva jeg tenker og mener svært forutsigbare, (og helt på vidda) og bekrefter mange av mine tanker om en del forumbrukere her inne.


Sitat:

Bestemamma: Aha...oppheving av de termodynamiske lover, altså? Spennende...du har kanskje en link jeg kan få, til en studie, eller annen vitenskapelig holdbar dokumentasjon på dine påstander?

Sitat:

Georgine: Hmm...såre tær? Virker som om du gjerne vil jage meg ut av Dodge? Det er akkurat like frivillig å diskutere med meg som det er å være her inne - du vet det? Finfint

Charlott: "Klippet vekk en masse bla-bla"....? Elegant. Jeg forstår at jeg kjeder deg, så jeg skal være kort. Om datteren min hadde gått opp til 130 kg på et strengt overvåket kosthold, så hadde jeg fått henne utredet. Fort.

Det kunne vært interessant å diskutere med deg, men når det eneste du kan bidra med nedlatenhet så sitter man igjen med inntrykk av at du mangler kunnskap og kun provoserer.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:21   #139
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Så...kan du forstå at jeg sliter med å forstå hvorfor noen kan trosse naturlovene?

Det er ingen som trosser "naturlovene", det er bare at "ekspertene" som kan for lite om den.
Fakta nr 1: Energi kan kan komme i forskjellige former, tenk på det du...
Fakta nr 2: Energi er interaksjon mellom to eller flere partikler/"systemer".

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:36   #140
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Georgine: Det er helt i orden at du ikke vil diskutere med meg, du kommer ikke med noe konstruktivt, eller nytt - så jeg føler det ikke som noe tap. Jeg har prøvd med teskje, pipette har jeg ikke tålmodighet til.

Carisma: Jeg har sett på linkene. Og jeg vet en del om insulinresistens fra før. Men sammenhengen med vektoppgang på 4-500 kcal ser jeg ikke? Kan jeg få spørre om hvordan maten gjorde deg syk? Altså hvordan det ga seg utslag? Du trenger ikke svare om det blir for personlig.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:39   #141
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Greddy: Linker til (seriøs) dokumentasjon hadde gjort seg på dette tidspunktet.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:42   #142
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Jobber som pedagogisk leder i barnehage og jeg ville nok blitt noe skeptisk dersom jeg hadde fått inn barn som levde på lavkarbo.

Mjaha, så om jeg sendte mitt barn i barnehagen med egg, grønnsaker og diverse lavkarbomat, så hadde du blitt skeptisk og tatt det opp med meg? Hvorfor?

Jeg jobber på skole, og jeg får inn barn hvert matfriminutt med kneip i matpakka. Det gjør meg skeptisk.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:44   #143
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Jeg tenker at små unger nok har bruk for raskt tilgjengelig energi, det går jo fort unna i den alderen

Jeg tenker at små barn har behov for rett energi

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:45   #144
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Carisma: Jeg er vant til å forholde meg til virkeligheten på en vitenskapelig måte, jeg har lært at de termodynamiske lover er ufravikelige, og har til dags dato aldri sett et fnugg av bevis på noe annet. Jeg har engasjert meg en del i fht overvektige barn, og det viser seg - uten unntak - at det alltid er for mye kalorier inn som er årsaken. Og når vi senker kaloriinntaket, og øker aktivitetsnivået, går de ned i vekt. Jeg jobber litt med ei lita lavkarbogruppe, 4 tenåringer, veldig spennende. Jeg har stort sett alltid vært tjukk sjøl, bortsett fra en heftig periode på 80tallet hvor jeg veide ned i 37 kg - jeg levde på epler, appelsiner og buljong. Fæl tid. Jeg har en del erfaring på vektopp/nedgang, og den bruker jeg for hva den er verdt i gruppa. Vi har det fint, det grines, brøles og bannes - men det er mye latter også. Ok, nå sklir jeg ut her - poenget mitt er vel at jeg har hørt så innmari mange ganger at "jeg spiser jo nesten ingenting!!"....eller "jeg lever jo så sunt!!" Og uten unntak er det ikke helt sånn når man kartlegger - og er bånn ærlig. Så...kan du forstå at jeg sliter med å forstå hvorfor noen kan trosse naturlovene?

Synes at denne tråden har sporet veldig av, men vil kommentere en ting.
Selvfølgelig går man ned ivekt når man senker kaloriinntaket og hever aktivitetsnivået.
Det har jeg da erfart hos meg selv også. Problemet er bare at jeg selv må senke kaloriinntaket mitt så mye til tross for mye aktivitet, at jeg blir gående å være sulten. Og det til tross for at jeg er vektopereret og har lite magesekk igjen.
Orket ikke denne sulten jeg, så derfor gikk jeg over til lavkarbo.
Spiser mye mindre på lavkarbo, men suget i magen er borte og det er så godt.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:51   #145
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Og morsmelk inneholder i følge min helsestasjon 40 % kh. Tilfeldig? I think not.

Den inneholder også 50% fett. Tilfeldig? I think not.

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.



Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt. Jeg ble også feit på de matvarene der...OG alt den andre søpla jeg stappet i meg ved siden av. Man må stikke fingeren i jorda, altså. Selv om det gjør vondt. Fedme er selvforskyldt, med unntak av spesielle tilfeller som er irrelevante i de fleste diskusjoner.

Hvorfor ble hun ikke overvektig på de matvarene? Kanskje datteren hennes har en helt utrolig sensitivitet for karbohydrater? Hva vet vi. Det vet nok Charlott og datteren best. Selv ble jeg feit av all den søpla jeg putta i meg mens jeg gradvis ble mindre og mindre aktivt. Fedme er IKKE alltid selvforskyldt, og jeg syns en sånn uttalse vitner litt at man ikke helt har oversikten over hvordan mat reagerer i kroppen. Dessuten genererer det ned en holdning til de MANGE menneskene der ute som FAKTISK er karbosensitiv i større grad om at de bare må spise bedre og bevege seg mer.

[/quote]

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:55   #146
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Og jeg vet en del om insulinresistens fra før.

Flott, da vet du jo at jo mer insulinressitensen øker, jo vanskeligere er det for kroppen på forbrenne fettreservene. Og at den lagrer alt som ser ut som energi som fett i kroppen fromfor å bruke det som drivstoff? Når man i tillegg ligger veldig lavt på kaloriene (hovedsaklig fra karbomat som ris, pasta, knekkebrød, frukt og annen "godkjent" mat) vil det høye insulinnivået i kroppen føre til at man lever på konstant sparebluss hvor kroppen ikke tør gi fra seg energi, men må spare på alt.
Og ved å fortsette å spise mat med høyt karboinnhold, og veldig lite fett vedlikeholdt jeg resistensen, og dermed lagringa.

Men jeg forstår ikke helt hvor du vil med diskusjonen utover å forsøke å overbevise oss om at vi er idioter og løgnere som sitter og stapper i oss mat i skjul?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:55   #147
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Charlott: "Klippet vekk en masse bla-bla"....? Elegant. Jeg forstår at jeg kjeder deg, så jeg skal være kort. Om datteren min hadde gått opp til 130 kg på et strengt overvåket kosthold, så hadde jeg fått henne utredet. Fort.

Hva får deg til å tro at hun ikke ble utredet? Og fulgt opp av lege og helsesøster? Som satte opp ukesmenyer til henne.
Greit om du gir oss andre litt kreditt også

På internatskolen var det forøvrig ernæringsfysiolog som satte opp matplanen hennes.

Hun ble også utredet i forkant av slankeoperasjonen, de fant fortsatt ikke noe galt, utover vekta.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:57   #148
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Greddy: Linker til (seriøs) dokumentasjon hadde gjort seg på dette tidspunktet.

Er wiki seriøs nok?

Siden folk referer stortsett til første loven:
http://no.wikipedia.org/wiki/Energiloven

For fakta nr 1
http://no.wikipedia.org/wiki/Energi

For fakta nr 2
http://no.wikipedia.org/wiki/Termodynamikk


Les også avsnittet under Termodynamisk likevekt.
Den vil forklarer hvorfor kroppen kan ha forskjellig energinivå, selv om kroppstemperaturen er på 37 grader på et tilfeldig punkt i kroppen. Og at temperaturen variere etter også hvor vi måler den.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:58   #149
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Og du...kall meg gjerne uvitende og arrogant - det forandrer ikke det faktum at man ikke blir feit ene og alene på lavkalorivarer som f.eks frukt og gulerøtter. Jeg har aldri møtt en eneste tjukkas, (og jeg har møtt en del opp gjennom åra), inkludert meg sjøl, som har blitt feit av frukt, brød og grønnsaker. At man tåler kh dårlig, er en ting - men du skal stappe i deg en god del mer enn det for å bli f.eks 50 kg overvektig. Eventuellt svære mengder - og da er det vel strengt tatt porsjonene det er noe galt med...? En ting er å lure seg sjøl litt, men dette er hinsides selvbedrag. Om man må ty til en slik livsløgn for å forklare/leve med sin overvekt, så ok - men ikke framstill det som noen universell sannhet.

HAHA

Joda det er mulig å bli feit på det. Er man i utgangspunktet karbsensitiv, og spiser mye karbs, så legger man litt på seg, så får man litt større problemer med insulinet og blir litt mer karbsensitiv, og sånn fortsetter det.

Men klart, ett poeng har du jo, og det er jo at det er mulig å bli feit simpelt enn ved å spise for mye. Hadde kanskje vært fint med litt større innsikt i hva man snakker om dog.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:01   #150
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Samme fordelinga hos mine to, min datter red og jobbet en del i staller i nabolaget. Definitivt den mest aktive av mine barn! Mens mors kjekke pode satt på rommet og holdt på med sine duppeditter ....

ja, er det ikke urettferdig gitt? Broren min var sylslank til han ble tredve. Høy og tynn. Jeg var alltid lav og brei. Han spiste SUKKERBITER au naturell hver dag i mengder og la ikke på seg ett gram, mens jeg ikke kunne tøtsje noe som helst uten å legge på meg. Klart, jeg spiste jo i mengder også, så det hjalp jo også på vekta. Men urettferdig uansett :P

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kutte ut melkeprodukter? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 6 03-04-10 01:05
"Norske talenter"-deltager slanket seg ved å kutte karbohydrater Fnutte Lavkarbo generelt 2 28-03-09 00:42
Hva bør jeg kutte ut? Romle Ketolysekuren 9 15-02-08 09:24
Må eg kutte aerobic no då? Konkelimonke Spørsmål og svar 7 26-01-07 21:42
Tips til å kutte ned på karbohydrater? nelli Generell ernæringsdebatt 6 16-06-04 15:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no