Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Tror du på engler?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-07-10, 23:16   #151
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Tror du på engler?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ah, i såfall har du nettop løst en av verdens grunnleggende filosofiske spørsmål! Hørte senest her om dagen et par av norges mest kjente filosofer snakke om dette på radio, og konkludere med at det var en av de tingene som ikke kunne bevises.

Hva så? Ingenting kan bevises 100%, men det kan bevises hinsides enhver tvil. Kan dine ville teorier om det overnaturlige det? Nei. Ergo velger jeg det livssynet som har mest backup. Filosofene argumenterer forresten stort sett ikke om hvorvidt vi eksisterer, men om hvordan og hvordan det kan bevises. Man kan argumentere og filosofere til man blir blå i ansiktet, men noen gud vil man aldri kunne bevise. Faktisk vil man aldri kunne komme noen grunn til å velge å tro på et vesen som ikke er nødvendig for vår virkelighet og ikke kan bevises eller engang forsvares med logikk eller filosofi.

Mye av poenget mitt kan oppsummeret med sitatet fra TheoreticalBullshit på youtube:

Sitat:

"Even if the absence of evidence for any given god, were not evidence of its absence, it would still be evidence that the belief in said god is unreasonable."

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 23:22   #152
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Ingenting kan bevises 100%,

Jeg ville egentlig bare peke på at siden du tidligere sa det var ulogisk å tro på ting som ikke kunne bevises, og siden ikke egentlig noens eksistens kan bevises, så kan man jo heller ikke tro at man selv eller verdens rundt en eksisterer. Basert på det utsagnet.

Men hva jeg tror på, eller vet, tror jeg på kun på bakgrunn av bevis. Min samboer, som er særdeles jordnær og har hovedfag i biologi har måttet inrømme at det skjer veldig mye rare ting i nørheten av meg, og de lar seg desverre ikke forklare. Tro meg, han har prøvd! (og flere andre!)

Gammel 15-07-10, 23:27   #153
plastbox
Seniormedlem

plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Jeg ville egentlig bare peke på at siden du tidligere sa det var ulogisk å tro på ting som ikke kunne bevises, og siden ikke egentlig noens eksistens kan bevises, så kan man jo heller ikke tro at man selv eller verdens rundt en eksisterer. Basert på det utsagnet.

Hørt om Occam's razor? I en situasjon der du har 2 eller flere mulige forklaringer for samme fenomen er det antagelig den enkleste som er den korrekte. I dette tilfelle snakker vi religion vs. realisme/naturalisme/hva-enn-du-vil-kalle-det, og der er det faktisk ikke slik at alle forklaringene ér likeverdige engang!

Mitt livssyn antar ingenting, alt jeg "tror" på kan bevises, observeres, testes, dokumenteres, osv. Det du tror på går per definisjon på ren, blind tro. Selv om du stiller hele det kjente universet i tvil med dine svaaake og nå tullete "argumenter" kommer mitt livssyn fortsatt ut som det mest fornuftige å "tro på" rett og slett fordi det krever færrest antagelser.

Edit: så du la til litt. Jeg påstår ikke at det ikke finnes ting vi ikke kan dokumentere enda. Som jeg skrev tidligere er jeg en håpefull agnostiker, i det at jeg føler livet hadde vært mye mer spennende dersom chi/chacra/ki/qi/psi/gjenferd/hva-enn-du-vil-kalle-det (igjen ) faktisk eksisterer. Jeg har tilbragt mange timer med et psi-hjul og (muligens lurt meg til å tro at jeg) beveget det med tanker/energi/psychokinese, så det er ikke det at jeg ikke er åpen. Om jeg skal beskrive min holdning til disse tingene er det vel heller at døren står på gløtt. Jeg håper, men jeg ser også at dersom så mange mennesker opplever så vanvittig mye rart som folk skal ha det til, så kan det da for svarte svingende ikke være fryktelig vanskelig å dokumentere det? Jeg mener, et utall folk bare i denne tråden sier de regelmessig opplever å stå ansikt til ansikt med gjenferd, ser ting forsvinne, ser ting rase ut av skap og skuffer.. I denne tidsalderen der alle har et kamera med høy kvalitet på seg til enhver tid... Hvorfor finnes det ikke et eneste stykke bevis? Hvorfor finnes det ikke et eneste menneske i verden som har forsøkt å demonstrere overnaturlige evner uten å bli avslørt som falsknere?

Når det kommer til religion.. Grøss og gru. "Extraordinary claims demand extraordinary evidence." Dersom noen påsto de kunne gjøre tingene Jesus visstnok kunne, og mine 4 beste venner fortalte meg at de hadde sett det, så hadde jeg vært skeptisk. Dersom jeg ikke kjente disse 4 menneskene i det heletatt hadde jeg vært totalt misstroende. Og, dersom disse 4 menneskene ikke engang var øyevitner men skrev ned andres utsagn, på en totalt usammenhengende måte, i bøker som selv i dag blir redigert og tilpasset etter behov... Vel, Kristendommen og de andre verdensreligionene gjør meg fysisk syk. At noen kan sluke et eventyr med SÅ mye selvmotsigelser, så mye tull, uten NOE bevis, på tross av at boka de baserer sin tro på fortsatt blir redigert fra utgave til utgave den dag i dag.. Det gjør meg trist! =(

Sist redigert av plastbox : 15-07-10 kl 23:35.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 23:29   #154
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

dine svaaake og nå tullete "argumenter" kommer mitt livssyn fortsatt ut som det mest fornuftige å "tro på" rett og slett fordi det krever færrest antagelser.

Forøvrig tror jeg at man kan lære mye av andre mennesker, selv om man ikke nødvendigvis er enig med dem, hvis man er litt mer nysgjerrig og litt mindre arrogant overfor omverdenen....
Og DET kan jeg bevise!

Gammel 15-07-10, 23:32   #155
Sivensvans
Seniormedlem

Sivensvans sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Hørt om Occam's razor? I en situasjon der du har 2 eller flere mulige forklaringer for samme fenomen er det antagelig den enkleste som er den korrekte. I dette tilfelle snakker vi religion vs. realisme/naturalisme/hva-enn-du-vil-kalle-det, og der er det faktisk ikke slik at alle forklaringene ér likeverdige engang!

Mitt livssyn antar ingenting, alt jeg "tror" på kan bevises, observeres, testes, dokumenteres, osv. Det du tror på går per definisjon på ren, blind tro. Selv om du stiller hele det kjente universet i tvil med dine svaaake og nå tullete "argumenter" kommer mitt livssyn fortsatt ut som det mest fornuftige å "tro på" rett og slett fordi det krever færrest antagelser.

Sorry altså - jeg har forsøkt og flere med meg. Kan vi ikke bare være enige om at vi ikke er enige? Også kan du lage deg en egen tråd hvor du kan få diskutere dette - helt fritt!?? Vi lever tydeligvis i forskjellige verdner - og, med all respekt, det du snakker om hører ikke hjemme i min verden.

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Berit Nordstrand Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 23:42   #156
plastbox
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans, her.

Sorry altså - jeg har forsøkt og flere med meg. Kan vi ikke bare være enige om at vi ikke er enige? Også kan du lage deg en egen tråd hvor du kan få diskutere dette - helt fritt!?? Vi lever tydeligvis i forskjellige verdner - og, med all respekt, det du snakker om hører ikke hjemme i min verden.

Trådstarter (og flere andre) har bedt om en åpen diskusjon og utveksling av idéer. Jeg får bare beklage at mine meninger ikke stemmer over ens med dine og at dine argumenter er så utilstrekkelige at du må svare med urelatert vissvass og sensur.

Jeg vet du mener utsagnet om å leve i forskjellige verdner metaforisk, men vi lever nå tross alt i samme verden. Mitt verdenssyn dreier seg om det vi alle kan se og ta på (og med det inkluderer jeg selvsagt forskere med elektronmikroskop og teleskop, så ikke start noen ordspill-lek her), ditt verdenssyn er det samme (med mindre du er kreasjonist eller tilhenger av ID) men med en eller flere ekstra vesen som ikke trengs for at virkeligheten skal henge sammen og som ikke kan observeres av alle.

Gammel 15-07-10, 23:46   #157
Sivensvans
Seniormedlem

Sivensvans sin avatar

Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Trådstarter (og flere andre) har bedt om en åpen diskusjon og utveksling av idéer. Jeg får bare beklage at mine meninger ikke stemmer over ens med dine og at dine argumenter er så utilstrekkelige at du må svare med urelatert vissvass og sensur.

Jeg vet du mener utsagnet om å leve i forskjellige verdner metaforisk, men vi lever nå tross alt i samme verden. Mitt verdenssyn dreier seg om det vi alle kan se og ta på (og med det inkluderer jeg selvsagt forskere med elektronmikroskop og teleskop, så ikke start noen ordspill-lek her), ditt verdenssyn er det samme (med mindre du er kreasjonist eller tilhenger av ID) men med en eller flere ekstra vesen som ikke trengs for at virkeligheten skal henge sammen og som ikke kan observeres av alle.

Beklager altså...hadde ikke trodd jeg skulle si dette i denne sammenhengen - men, du er "far out"....!!! Way, way waaaay far out!

Gammel 15-07-10, 23:52   #158
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

en eller flere ekstra vesen som ikke trengs for at virkeligheten skal henge sammen og som ikke kan observeres av alle.

Nå er det vel nettop det endel av oss mener, at disse vesnene trengs for å få verden til å henge sammen.

Sånn litt på siden syns jeg det er utrolig trist hvis det vi vet i dag er alt. Vi har oppdaget alt, det finnes ikke noe mer. Vi kan alt, vet alt, og har dokumentert alt.
Heldigvis har noen tenkt utenfor boksen de gangene man har ment det tidligere. I middelalderen var det en vanlig oppfatning at da visste man det man trengte å vite, man hadde tegnet kart over det man anså som relevante områder (sentrale Europa), og mente det ikke kunne være så veldig mye mer det var verdt å kjenne til eller bruke tid på....

Og skal vedde på at han første som prøvde å foreslå å flette sammen noe gress for å komme utpå vannet og undersøke fikk "litt" pes fra sine samtidige! Det stod sikkert 250 stk rundt og ropte " Erru helt teit eller, det finnes ikke noe der vel! Se, det er blankt og vått! Ikke ment for oss!"
Helt til han kom hjem med en fisk....

Gammel 15-07-10, 23:52   #159
plastbox
Seniormedlem

Beklager altså...hadde ikke trodd jeg skulle si dette i denne sammenhengen - men, du er "far out"....!!! Way, way waaaay far out!

Nok et svar som på ingen måte er konstruktivt eller bidrar til samtalen/diskusjonen. Du kunne likegodt skrevet "Laaalalalalaaa..". Du svarer aldri på noe jeg spør om, du argumenterer aldri for din side av debatten.. Hvorfor har du ikke noe konstruktivt å komme med?

Gammel 15-07-10, 23:58   #160
plastbox
Seniormedlem

Nå er det vel nettop det endel av oss mener, at disse vesnene trengs for å få verden til å henge sammen.

Sånn litt på siden syns jeg det er utrolig trist hvis det vi vet i dag er alt. Vi har oppdaget alt, det finnes ikke noe mer. Vi kan alt, vet alt, og har dokumentert alt.
Heldigvis har noen tenkt utenfor boksen de gangene man har ment det tidligere. I middelalderen var det en vanlig oppfatning at da visste man det man trengte å vite, man hadde tegnet kart over det man anså som relevante områder (sentrale Europa), og mente det ikke kunne være så veldig mye mer det var verdt å kjenne til eller bruke tid på....

Og skal vedde på at han første som prøvde å foreslå å flette sammen noe gress for å komme utpå vannet og undersøke fikk "litt" pes fra sine samtidige! Det stod sikkert 250 stk rundt og ropte " Erru helt teit eller, det finnes ikke noe der vel! Se, det er blankt og vått! Ikke ment for oss!"
Helt til han kom hjem med en fisk....

Godt poeng, heldigvis har vi forstatt elementærfysikk (kvantefysikk, strengteori, M-teori, osv.) som er spennende områder vi bare såvidt begynner å forstå. Vi har også endel jobb igjen før vi forstår DNA og RNA 100%, men vi har allerede designet våre egne helt syntetiske livsformer, så jobben pågår der også. Hva med utforskning av rommet? Det er nesten uungåelig at det finnes levende verdener andre steder og det ville jo gitt oss en vanvittig ny kilde med informasjon. Fler-dimensjonell matematikk (i forbindelse med strengteori ol.) er et felt det forskes på. Nanoteknologi, deriblant nanomedisin er også svært spennende og lovende forskningsfelt.

Vi er nok langt fra å forstå og dokumentere alt, men så langt har vi gode beskrivende "lover" for så godt som alt som skjer (og med "skjer" ekskluderer jeg selvsagt det folk subjektivt sier skjer i hodene deres, enten det måtte vise seg å være réelt eller ikke). Det er mye spennende igjen å oppdage her i den kjedelige, fysiske verden!

Gammel 16-07-10, 00:18   #161
Sivensvans
Seniormedlem

Sivensvans sin avatar

Godt poeng, heldigvis har vi forstatt elementærfysikk (kvantefysikk, strengteori, M-teori, osv.) som er spennende områder vi bare såvidt begynner å forstå. Vi har også endel jobb igjen før vi forstår DNA og RNA 100%, men vi har allerede designet våre egne helt syntetiske livsformer, så jobben pågår der også. Hva med utforskning av rommet? Det er nesten uungåelig at det finnes levende verdener andre steder og det ville jo gitt oss en vanvittig ny kilde med informasjon. Fler-dimensjonell matematikk (i forbindelse med strengteori ol.) er et felt det forskes på. Nanoteknologi, deriblant nanomedisin er også svært spennende og lovende forskningsfelt.

Vi er nok langt fra å forstå og dokumentere alt, men så langt har vi gode beskrivende "lover" for så godt som alt som skjer (og med "skjer" ekskluderer jeg selvsagt det folk subjektivt sier skjer i hodene deres, enten det måtte vise seg å være réelt eller ikke). Det er mye spennende igjen å oppdage her i den kjedelige, fysiske verden!

Hei du, du er der enda? Det betyr at du kanskje synes dette er spennende? Jeg ser du bruker språk som ikke jeg forstår - det er kvantefysikk, nanoteknologi osv . Det er sikkert viktig for deg. Men, for MEG handler det om FØLELSEN jeg har. Ja, det handler om FØLELSEN - og, min viten om å ta inn eller ut tanker. Det er DET det handler om for meg og da skjønner vel du også at vi snakker totalt forskjellige språk?

Med all din viten og intelligens vil jeg tro at du har veldig mye i vente dersom du åpner opp for dette redskapet. For, det er det det er - et redskap. Enten tar du det i bruk, eller så lar du det være. Det er i grunn opp til hver enkelt person. Jeg tror du kunne fått mye ut av det. Det er bare et verktøy, bruk det om du vil.

Gammel 16-07-10, 00:29   #162
plastbox
Seniormedlem

Hei du, du er der enda? Det betyr at du kanskje synes dette er spennende? Jeg ser du bruker språk som ikke jeg forstår - det er kvantefysikk, nanoteknologi osv . Det er sikkert viktig for deg. Men, for MEG handler det om FØLELSEN jeg har. Ja, det handler om FØLELSEN - og, min viten om å ta inn eller ut tanker. Det er DET det handler om for meg og da skjønner vel du også at vi snakker totalt forskjellige språk?

Med all din viten og intelligens vil jeg tro at du har veldig mye i vente dersom du åpner opp for dette redskapet. For, det er det det er - et redskap. Enten tar du det i bruk, eller så lar du det være. Det er i grunn opp til hver enkelt person. Jeg tror du kunne fått mye ut av det. Det er bare et verktøy, bruk det om du vil.

Dersom det faktisk bare er å "åpne opp" hadde jeg helt dønn oppriktig, fra dypet av mitt biomekaniske hjerte, satt pris på om du fortalte meg hvordan. Ikke noe "believe in the Force", "Omfavn Kristus som din reddning", men konkret hvordan jeg åpner meg. Jeg har møtt mennesker som kan gjøre rare ting hinsides min forklaringsevne med det de selv sier er energi, og en fyr imponerte meg spesielt med sin evne til å lese auraer. Vi jobbet sammen i et digert lager/produksjonslokale og det var første gang vi snakket sammen. Ikke bare satte han fingeren på 2 kroniske sykdommer jeg har og har hatt men ikke har et eneste synlig symptom på, han så også veldig spesifikke ting rundt følelseslivet mitt, helsen og psyken til min mor, og typen person min lillesøster er.

Altså, ikke sånne typiske vage "spåkone/horoskop"-ting som "Det kommer til å skje noe i dag, eller ikke!" også går den troende ut og får forutsigelsen bekreftet uansett hvordan, fordi de vil. Nei, helt dønn spesifikke ting, ned til navn på familiemedlemmer. Merk igjen: dette var en mann jeg aldri har møtt eller snakket med før, som familien aldri har hørt om eller snakket med.

Alikevel.. Ingen vil lære meg noe som helst. Alle er enige om at denne typen evne (se auraer, flytte energier, osv.) er noe som er tilgjengelig for alle men ingen kan gi meg en eneste konkret pekepinn på hvilken vei jeg skal gå. Det mest konkrete jeg har fått så langt er "Les alt du kommer over av bøker om stort sett alt som på noen måte har med det overnaturlige å gjøre, så finner du det nok ut!". Timer på timer tilbragt med å se etter auraer, finne og åpne chakrablokkeringer, gjøre øvelser for å åpne det tredje øyet, og mer til, og det eneste resultatet er at jeg ser et vagt, gjennomsiktig skimmer rundt hud som strekker seg ca 1-4cm ut og "evnen" til å få hendene mine til å bli røde og prikkete (og etter det folk beskriver, evnen til å flytte energi internt i kroppen min).

Hjelp?

Gammel 16-07-10, 00:53   #163
hernon
Medlem

Medlem siden: Mar 2010
hernon har en fantastisk aura rundt seghernon har en fantastisk aura rundt seg

Plastbox:
Kanskje dette kan være til litt hjelp hvis du er villig til å investere litt tid.
Meditasjon.
Egentlig hvilken som helst, men gjerne en som involverer både aktiv bevegelse og passiv åpenhet.
Russiske forskere fant for mange år siden ut at mennesker med såkalte "overnaturlige evner" spontant utskiller et hormon som vi mennesker vanligvis ikke gjør. Men, gjennom meditasjon - og en del andre øvelser - begynner dette hormonet å utskilles.

Å "lese" aura er enormt lett. Jeg har ennå ikke tatt feil mht plager og sykdommer folk har de gangene jeg har kjent på auraen deres. Jeg har aldri lært meg å se den, men kan kjenne den uten problemer. ( Ikke at jeg gjør det så ofte )
Denne teknikken kan du lære deg ved å lese hvilken som helst bok om aura.
Bruk meditasjonen først og fremst til å bli å bli kjent med deg selv. For "Her inne som der ute"
Jeg har en høyst evidence based utdannelse og praktiserer i henhold til den.
Men jeg tror på "engler", dvs høyere vesen.

hernon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 01:10   #164
plastbox
Seniormedlem

Ja, meditasjon er et tema som går igjen i stort sett alle former for okkultisme og overnaturlig tro. Den eneste typen jeg er kjent med er den japanske "tom tanke" (dårlig oversatt) typen, der man rett og slett setter seg ned, puster rolig og kontrollert og tier den konstante indre dialogen. Dette, kombinert med diverse visualisering av farger og denslags, men da beveger vi oss ut i et felt som varierer veldig fra praksis til praksis.

Er det dette du mener? Skal jeg bare bruke tid hver dag på å være rolig i et stille miljø og ikke ha noen indre dialog? Hvordan, rent konkret, skal dette hjelpe meg å manipulere/føle energi og se auraer? Må jeg "låse opp" chakraer (inkludert det 3. øyet), eller..?

Ang. dette mystiske hormonet.. Har du noen faglitteratur på det? Dersom det faktisk var tilfelle og ble publisert ville jeg tro andre hadde testet det, da det å ha et håndfast bevis på at noe faktisk skjer når man mediterer ol. ville vært en av de største oppdagelsene i menneskets histore. Derfor jeg spør, stiller meg skeptisk til såkalte "bevis", da et slikt bevis fort ville blitt testet over hele verden og dersom det faktisk var réelt, blitt publisert med voldsomme overskrifter.

Gammel 16-07-10, 01:22   #165
Sivensvans
Seniormedlem

Sivensvans sin avatar

Dersom det faktisk bare er å "åpne opp" hadde jeg helt dønn oppriktig, fra dypet av mitt biomekaniske hjerte, satt pris på om du fortalte meg hvordan. Ikke noe "believe in the Force", "Omfavn Kristus som din reddning", men konkret hvordan jeg åpner meg. Jeg har møtt mennesker som kan gjøre rare ting hinsides min forklaringsevne med det de selv sier er energi, og en fyr imponerte meg spesielt med sin evne til å lese auraer. Vi jobbet sammen i et digert lager/produksjonslokale og det var første gang vi snakket sammen. Ikke bare satte han fingeren på 2 kroniske sykdommer jeg har og har hatt men ikke har et eneste synlig symptom på, han så også veldig spesifikke ting rundt følelseslivet mitt, helsen og psyken til min mor, og typen person min lillesøster er.

Altså, ikke sånne typiske vage "spåkone/horoskop"-ting som "Det kommer til å skje noe i dag, eller ikke!" også går den troende ut og får forutsigelsen bekreftet uansett hvordan, fordi de vil. Nei, helt dønn spesifikke ting, ned til navn på familiemedlemmer. Merk igjen: dette var en mann jeg aldri har møtt eller snakket med før, som familien aldri har hørt om eller snakket med.

Alikevel.. Ingen vil lære meg noe som helst. Alle er enige om at denne typen evne (se auraer, flytte energier, osv.) er noe som er tilgjengelig for alle men ingen kan gi meg en eneste konkret pekepinn på hvilken vei jeg skal gå. Det mest konkrete jeg har fått så langt er "Les alt du kommer over av bøker om stort sett alt som på noen måte har med det overnaturlige å gjøre, så finner du det nok ut!". Timer på timer tilbragt med å se etter auraer, finne og åpne chakrablokkeringer, gjøre øvelser for å åpne det tredje øyet, og mer til, og det eneste resultatet er at jeg ser et vagt, gjennomsiktig skimmer rundt hud som strekker seg ca 1-4cm ut og "evnen" til å få hendene mine til å bli røde og prikkete (og etter det folk beskriver, evnen til å flytte energi internt i kroppen min).

Hjelp?

Men altså - da er du på god vei! Du må bare fortsette å lete. Dette skjer ikke over natta. Bare fortsett - og, du vil få resultater! I promise you, For meg startet det sånn at jeg leste bøker om dette - og så begynte jeg å forsøke å gjøre øvelsene som ble beskrevet. For meg kom det til meg ganske snart - vet ikke om det gjelder for alle - men, sånn var det for meg. Etterhvert som jeg kjente dette meldte jeg meg på kurs. Innen meditasjon - og, det er en vidunderlig ting - hvor man deler opplevelser. Betyr forsåvidt ikke at man har opplevd noe stort - men, man skjønner at NOE er i gang. Og så ....ja, så, går det sin gang - og, det blir etterhvert veldig personlig. Du må bare prøve videre - og, ikke la logikken stoppe deg. Den er antakelig den som stopper de fleste av oss. Den er ikke reel i denne verden - logikken (for svarte) er kjærligheten som finnes og som vi kan være en del av. Kall meg gal, men jeg er lykkelig.

Gammel 16-07-10, 01:32   #166
hernon
Medlem

Nå er det ikke bare i okkultisme at meditasjon er mye brukt, det er nyttig verktøy mot en rekke sykdommer også.

Jeg kjenner ikke meditasjonene du nevner, men Osho har noen dynamiske meditasjoner ( så får man litt trim også )

Til min egen store ergrelse kom disse artiklene - med henvisning til hormonet - bort i en flytting. Men inspirert av dine spørsmål skal jeg kontakte en russisk kollega som ga meg dem for mange år siden. Er du fortsatt intressert etter ferien, så skal jeg komme tilbake til det.

Har du noengang tenkt på hvorfor store, sterke nasjoner bruker f.eks remote viewing som ledd i spionasje?

Huff, husker ikke resten av spørsmålene dine

Gammel 16-07-10, 01:40   #167
plastbox
Seniormedlem

Platbox, du er for TRANGSYNT, rett og slett. Tenk at det finnes en verden utenom den du er skolert til å tro på!? Tenk på det du. Det skremmer kanskje fletta av deg, men det vil etterhvert berolige deg på så mange måter. God natt, ønsker deg alt vel.

Jeg er ikke trangsynt, som sagt står døra på gløtt. Jeg omfavner derimot ikke alt jeg blir foret med rått, f.eks. er jeg gammel nok til å ha hatt 13 år med "Kristendom" på skolen (fremfor "Religion og livssynslære" som det heter nå) der vi ble inndoktrinert med at den Kristne tro var den eneste rette. Kristendomslæreren var like sikker når han/hun leste fra boken sin som naturfaglæreren var da han leste fra sin. Per det du sier burde jeg være en flittig, god kristen da dette er det jeg er skolert til å være men jeg bruker hjernen min og utviser endel skepsis og kom tidlig frem til den konklusjonen at de store verdensreligionene i allefall ikke har noe for seg. Hvilken nådefull, allvitende gud ville skapt meg på en slikt måte at jeg ikke kan tro på han og dermed er dømt til evig, utenkelig pine? Det samme gjelder f.eks. homofile, som i følge kristen tro er dømt til å for alltid fornekte kjærlighet eller brenne til evig tid.

Mer "håndfaste" ting som energipraksis (healing, lesing av auraer, osv) er jeg forholdsvis åpen for, jeg vet fra medisinske studier at meditasjon om ikke annet reduserer blodtrykk samt nivåene av stresshormon i kroppen. Alikevel er jeg nå engang en såpass cerebral person at jeg rett og slett ikke kan sluke alt folk påstår er sant rått, og det er det da enda godt jeg ikke gjør ellers hadde jeg trodd på voldsomme mengder totalt selvmotsigende, usammenhengende ting. Alikevel.. når noen kan demonstrere varme hender, energi-"press" eller auralesning til en slik grad at jeg i mitt logiske hode vet jeg ikke opplever det fordi jeg ønsker å oppleve det.. vel, da får jeg spørre og grave og forsøke og forstå.

Gammel 16-07-10, 01:46   #168
hernon
Medlem

jeg er helt enig med deg, Plastbox. Man skal ikke sluke alt dette rått! Man skal faktisk være ganske så forsiktig med det og bruke det vettet man har fått utdelt!

Mht "varme hender" og aura: Hold håndflatene dine mot hverandre med ca 7-10 mellomrom. Etterhvert vil du kjenne varme mot håndflatene. beveg dem fra hverandre og så sammen igjen. På et punkt vil du kjenne motstand, det er der den fysiske auraen din går. Med litt øvelse kan du forsøke deg oppover langs armene etc

Gammel 16-07-10, 01:55   #169
plastbox
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av hernon, her.

jeg er helt enig med deg, Plastbox. Man skal ikke sluke alt dette rått! Man skal faktisk være ganske så forsiktig med det og bruke det vettet man har fått utdelt!

Mht "varme hender" og aura: Hold håndflatene dine mot hverandre med ca 7-10 mellomrom. Etterhvert vil du kjenne varme mot håndflatene. beveg dem fra hverandre og så sammen igjen. På et punkt vil du kjenne motstand, det er der den fysiske auraen din går. Med litt øvelse kan du forsøke deg oppover langs armene etc

En metode jeg forsøkte for en stund tilbake var å meditere mens jeg visualiserte energi fra noe langt oppe som betød "kraft" for meg komme inn i kronechakraen min og energi fra jorda komme opp gjennom føttene. Energien skulle samles sånn omtrent i solar plexus, og med hvert dype pust skulle man visualisere en glødende hvit ball, en flamme som ble mer og mer intens, eller hva enn som var mest naturlig og best mulig representerte "kraft" for meg.

Etter ca. 5 minutter med dette begynte jeg å skjelve og kaldsvette mens hele kroppen hurtig skiftet fra å føles kald til glovarm. I tillegg følte jeg noe jeg bare kan beskrive som et fysisk trykk bak ribbena. Denne energiballen skulle så kobles til hendene via "forgreninger", "rør", igjen hva enn man måtte føle var mest korrekt som sakte skulle ledes opp gjennom skuldrene, ned gjennom armene, ut til hendene. Igjen følte jeg på kroppen at denne "energien" beveget seg, og jeg følte varme/trykk mellom hendene.

Men.. Man kan øve seg opp til å gi seg selv falske nerveimpulser. Man kan faktisk innbille seg at noen tar på deg og fysisk føle det dersom overbevisningen er stor nok (i.e. man lurer seg selv). Med visuell feedback fra en live fMRI-scan av smertesenteret i hjernen kan man til og med lære seg å dempe smerten sin, selv om smertekilden måtte være aldri så ekte.

Så, skepsisen er der. Det var en veldig morsom opplevelse og jeg kan når som helst "flytte energi" rundt i kroppen min og "føle" det som om det var like ekte som en lett berøring. Problemet er at jeg ikke produserte noen effekt som var målbar eller observerbar fra utsiden, samtidig som symptomene har en helt naturlig, lett forståelig forklaring. Igjen, Occam's Razor. Den naturlige forklaringen er enklere og krever færre antagelser om det ukjente enn at jeg har "superkrefter", ergo er det mest fornuftig å anta en naturlig forklaring. =/

Gammel 16-07-10, 02:08   #170
hernon
Medlem

Det er morsomt å diskutere med deg, men kjenner jeg er litt trøtt nå.

Du har jo tydeligvis svært godt innblikk i dette, kanskje det kan være en fordel å tenke litt over begrepsbruken?

Erfaringer er ikke nødvendigvis overnaturlige selv om de er relativt ukjente.
Jeg er gammel nok til å huske da bio-feedback skulle taes i bruk i behandling av bl.a høyt blodtrykk. Det var fra enkelte kretser enorm motstand, - og deres professorale meningsytringer lignet svært på dine

Den hjerneforskning som nå pågår er uhyre spennende og jeg tror vi etterhvert vil kunne takke MRI for en utvidelse av normalitetsbegrepet.

Gammel 16-07-10, 02:29   #171
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jøss, jeg må si tråden fikk en interessant utvikling, for ikke å snakke om at jeg på en slags måte ender opp med å (til dels) kjenne meg mest igjen i det Plastbox sier (bortsett fra at jeg etter mye øving faktisk FIKK psyhjulet mitt til å gå rundt og snu og stoppe bare med tankekraft. Hehe ). Jeg har jo hatt en del "mystiske" opplevelser opp igjennom, men jeg har stort sett aldri fenomenisert dem, men godtatt at jeg opplevde dem sånn, det har ikke alltid vært særlig enkelt å forklare alt, og ofte ender jeg opp med å bare godta at jeg har opplevd det, om det så er et produkt av mitt fantasi, eller at det kunne ha vært noe helt annet. Uansett er jeg veldig opptatt av energi og helhet, og jeg tror heller ikke at energi kan forsvinne. Vi snakker jo hele tiden om "atmosfære" og "stemning", og jeg har en formening om at dette er noe som kan sitte igjen selv etter at det/den som startet stemingen har forsvunnet, eller før for den saks skyld. Har kan vi jo fort bevege oss inn i kvantefysikken, som jeg vet så alt for lite om.
Men jeg må jo si at det er deilig å være holist og i grunn også agnostiker, det er ingenting som står stille for meg i hvert fall, og det gjør det enklere for meg å se vedtatte "sannheter" løses opp. Noe så enkelt som det med lavkarbo kontra den allmenne oppfatningen av ting som mettet fett, kolesterol, karbohydrater f.eks.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 02:42   #172
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 56
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

En metode jeg forsøkte for en stund tilbake var å meditere mens jeg visualiserte energi fra noe langt oppe som betød "kraft" for meg komme inn i kronechakraen min og energi fra jorda komme opp gjennom føttene. Energien skulle samles sånn omtrent i solar plexus, og med hvert dype pust skulle man visualisere en glødende hvit ball, en flamme som ble mer og mer intens, eller hva enn som var mest naturlig og best mulig representerte "kraft" for meg.

Etter ca. 5 minutter med dette begynte jeg å skjelve og kaldsvette mens hele kroppen hurtig skiftet fra å føles kald til glovarm. I tillegg følte jeg noe jeg bare kan beskrive som et fysisk trykk bak ribbena. Denne energiballen skulle så kobles til hendene via "forgreninger", "rør", igjen hva enn man måtte føle var mest korrekt som sakte skulle ledes opp gjennom skuldrene, ned gjennom armene, ut til hendene. Igjen følte jeg på kroppen at denne "energien" beveget seg, og jeg følte varme/trykk mellom hendene.

Men.. Man kan øve seg opp til å gi seg selv falske nerveimpulser. Man kan faktisk innbille seg at noen tar på deg og fysisk føle det dersom overbevisningen er stor nok (i.e. man lurer seg selv). Med visuell feedback fra en live fMRI-scan av smertesenteret i hjernen kan man til og med lære seg å dempe smerten sin, selv om smertekilden måtte være aldri så ekte.

Så, skepsisen er der. Det var en veldig morsom opplevelse og jeg kan når som helst "flytte energi" rundt i kroppen min og "føle" det som om det var like ekte som en lett berøring. Problemet er at jeg ikke produserte noen effekt som var målbar eller observerbar fra utsiden, samtidig som symptomene har en helt naturlig, lett forståelig forklaring. Igjen, Occam's Razor. Den naturlige forklaringen er enklere og krever færre antagelser om det ukjente enn at jeg har "superkrefter", ergo er det mest fornuftig å anta en naturlig forklaring. =/

Hei Plastbox.

Hvis du ikke har sett seriene enda, anbefaler jeg deg til å følge Derren Brown en engelsk illusjonist som i de forskjellige programmene han gjør viser hvordan man manipulerer og skaper illusjoner som overbeviser subjektene at de opplever noe "overnaturlig" eller uforklarlig,

Spesielt anbefaler jeg "Messias" en timeslang dokumentar hvor Darren drar til USA der han ikke er kjent, og viser i forskjellige episoder hvordan han bl.a. blir trodd på i miljøer og av publikum som driver eller oppsøker slike ting du nevner her i tråden (eksempel: http://fliiby.com/file/382364/rmche9cujt.html)

Det man skal ta til seg er at på samme måte som det er mange som ikke skjønner eller blir særlig gode i matematikk, er det også mange som ikke klarer å lage seg en hel personlighet/virkelighetsforståelse kun basert på normal logikk. Kall det hormonenes eller følelsenes subjektive påvirkning av sanseinntrykk.

Det som (kan) virke overfor slike er tålmodighet, enkel men klar argumentasjon uten tekniske detaljer og å bruke emosjonell logikk som verktøy for å overbevise at det beste er å forholde seg til det daglige liv på en praktisk måte.

Bare noen tanker i natten

BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 02:58   #173
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 56
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jog det gjør det enklere for meg å se vedtatte "sannheter" løses opp. Noe så enkelt som det med lavkarbo kontra den allmenne oppfatningen av ting som mettet fett, kolesterol, karbohydrater f.eks.

Det som er interessant med sunt-kosthold "løgnene" er jo at det antageligvis ligger mye politisk (dvs. livsfilosofisk) tankegods rundt dette.

Promoteringen av vegetardietter og å holde seg unna kjøtt og flesk (ikke være slem med dyrene - liberal emosjonell oppfatning av verden) mot den statiske virkelighet som er at biff, kjøtt, flesk er spist i 100.000 år (vi er kjøttetere - konservativ praktisk oppfatning av verden).

Slik sett blir det et typisk eksempel på hva som skjer med vår helse hvis vi lar emosjonalisme bestemme kosthold og ikke tørre fakta om kjøtt og fett som tilslutt står tiden ut og bryter igjennom den politiske konsensus.

BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 03:17   #174
plastbox
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jøss, jeg må si tråden fikk en interessant utvikling, for ikke å snakke om at jeg på en slags måte ender opp med å (til dels) kjenne meg mest igjen i det Plastbox sier (bortsett fra at jeg etter mye øving faktisk FIKK psyhjulet mitt til å gå rundt og snu og stoppe bare med tankekraft. Hehe ). Jeg har jo hatt en del "mystiske" opplevelser opp igjennom, men jeg har stort sett aldri fenomenisert dem, men godtatt at jeg opplevde dem sånn, det har ikke alltid vært særlig enkelt å forklare alt, og ofte ender jeg opp med å bare godta at jeg har opplevd det, om det så er et produkt av mitt fantasi, eller at det kunne ha vært noe helt annet. Uansett er jeg veldig opptatt av energi og helhet, og jeg tror heller ikke at energi kan forsvinne. Vi snakker jo hele tiden om "atmosfære" og "stemning", og jeg har en formening om at dette er noe som kan sitte igjen selv etter at det/den som startet stemingen har forsvunnet, eller før for den saks skyld. Har kan vi jo fort bevege oss inn i kvantefysikken, som jeg vet så alt for lite om.
Men jeg må jo si at det er deilig å være holist og i grunn også agnostiker, det er ingenting som står stille for meg i hvert fall, og det gjør det enklere for meg å se vedtatte "sannheter" løses opp. Noe så enkelt som det med lavkarbo kontra den allmenne oppfatningen av ting som mettet fett, kolesterol, karbohydrater f.eks.

Jeg fikk faktisk mitt hjul til å spinne jeg også, men hvorvidt det var trekk i rommet, varme fra hendene, statisk elektrisitet eller superkrefter vet jeg ikke. Igjen kommer Occam's Razor inn i bildet og fastslår rått og nådeløst at det antagelig var en av de enkle forklaringene, fremfor at jeg har en evne som aldri i menneskehetens historie har blitt bevist (og telekinese/psychokinese ville vært ekstremt verdifult om det fantes, og ikke minst lett å demonstrere under kontrollerte omstendigheter).

BiSm:
Godt å høre det er en rasjonalist til på forumet her! Som Carisma (noe ufint) påpekte er menn oftest "lukkede" eller rasjoneller (så tullete vi er!), så da får en vel få lov til å si at kvinner ofte fremstår som litt vel åpne for mye rart (se: tulle-dietter, ukeblad-"fakta", kjendis-"nyheter", osv).

Det er mange rare mekanismer svindlere bruker til å overbevise folk om alt mulig rart. Om jeg legger verdensreligionene til side et øyeblikk (snakker om svindel på stor skala!), kan jeg jo dra frem begrepet Confirmation bias. Blant annet er det for lengst bevist at anekdoter av typen "Jeg tenker ofte på venner rett før de ringer!" ikke er annet enn Confirmation bias. Man har konstant en indre dialog, hjernen er aldri i ro. Forsøk å forestille deg hvor mange ganger i løpet av et døgn et navn, bilde, minne, eller noe annet forbundet med hver eneste person du kjenner dukker opp i hodet ditt. Husker du alle disse tilfellene? Nei. Dersom du derimot får en telefon fra denne personen 5 minutter etter at du tenkte på noe som i et kort glimt dro opp et minne som inkluderer personen vil du huske det, som resulterer i en subjektiv opplevelse der det virker som om du fikk et lite glimt av fremtiden eller en telepatisk PLING fra vennen din, spesielt dersom du vektlegger slike ting i livet ditt.

Det samme gjelder ofte ting som psi-hjulet. Man kan sitte og stirre, tankeskyve, visualisere i 20 minutter uten at noe skjer men så fort noe skjer i 2-3 sekunder omveltes hele opplevelsen. Man gjentar dette noen ganger og glemmer fort at man har forsøkt å bevege hjulet i 1200 sekunder og bare tilsynelatende oppnådd et resultat i noen få sekunder. Det er ikke sikkert hjulet gikk rett vei engang, men det avfeier man med ting som "Peh, jeg er jo nybegynner tross alt!". Alt fordi man ønsker at det skal være sant.

Jeg har et brennende ønske om at dette med ephemerale energier ol. skal være sant, spesielt psychokinetiske/telekinetiske evner. Alikevel er ikke ønsket så stort at jeg setter meg ute og fokuserer på et blad i en halvtime, for så å gi meg selv et digert, mentalt klapp på skuldra når vinden endelig flytter på bladet. Sunn skepsis og vitenskapelig fremgangsmåte har sin plass, og den dagen jeg har eliminert de ukjente variablene (f.eks. kan flytte et ikke-metallisk psi-hjul plassert under en glassbolle uten å på noen måte påvirke det med varme fra hender, statisk elektrisitet, osv.) er dagen da jeg virkelig vet ovenfor meg selv (og kan demonstrere ovenfor andre) at det er realitet.

Gammel 16-07-10, 13:34   #175
EmilyB
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Jeg for min del tror at en del av det som står i Bibelen er sant, uten at jeg nødvendigvis skal si om jeg er kristen eller ikke. Det er flere av tingene som står der som har skjedd, uten at det nødvendigvis trengs å tolkes som Guds vilje. Det er vel mere det at man har tatt historier som har skjedd, og utvidet dem mht betydningen. Jesus har for eksempel levd det er det mange ( også ikke -kristne som er skjønt enige om), om han var Guds sønn skal ikke jeg fastslå noe om - men at han levde og var en rebell som hadde mange gode tanker tror jeg så absolutt. Og det er flere historier, hendelser og mennesker i Bibelen som man finner bevis for at har funnet sted:

Sitat: " But a series of crucial discoveries suggests that some of the Bible's more ancient tales are also based firmly on real people and events"

http://www.time.com/time/magazine/ar...3854-2,00.html

http://news.nationalgeographic.com/n...igion-culture/

http://www.foxnews.com/scitech/2010/...turkey-ararat/
( Legg forøvrig merke til denne i artikkelen over: View All Comments (666) )

I utgangspunktet tenker jeg at Bibelen kan leses som en slags selvhjelpsbok ala A New Earth og alle disse i den sjangeren. Den er jo full av veldig mange fine setninger om det å leve, som man fint kan ta til seg om man så er kristne eller ikke.

Sist redigert av EmilyB : 16-07-10 kl 13:40.
EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tror jeg gir opp Sense Ketolysekuren 22 03-05-09 13:02
Tror du det finnes engler? mofe Generell diskusjon 302 20-08-07 08:09
Tynnere enn du tror? Dorothy Generell ernæringsdebatt 10 09-07-06 18:51

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:19.