Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-11-05, 22:46   #151
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hmm jeg er så "blond" på dette med utregning, kunne du regnet for meg også?

Trenger du målvekt og høyde bare? Min målvekt er på 70 kg vil jeg tro. Jeg er 174 høy.

"Idealvekt" 174 - 100 = 74 + 10%, dvs mellom 66,6 kilo og 81,4 kilo

For deg med en fordeling på 1,0 : 2,0 : 0,5 vil være som følgende pr dag;

Proteiner: 74 gram
Fett: 148 gram
Karbo: 37 gram

Dette tilsvarer omtrent

Protein: 296 Kcal
Fett: 1332 Kcal
Karbo: 148 Kcal
Totalt: 1776 kcal

Dette er beregninger for stabiliseringsperiode. Disse verdiene vil senere bli endret til et forhold tilsvarende 1,0 : 2,5-3,5 : 0,5-0,8, som gir et vesentlig høyere energiinntak.

Ser vi dine anbefalinger opp mot matvarer, så tilsvarer det sånn ca;

370 gram kjøtt/fisk
148 gram fett/olje (noe mere om du bruker smør, rømme o.l.)
37 gram karbo (her tror jeg du er godt kjent vedr. fordelingen...)

Sånn...verre er det ikke, nå er det bare å finne frem næringstabellen, blokk, blyant og kalkis og prøve seg frem...

Som sagt, det tar litt tid å omkode vanene vedr. mengder med de forskjellige næringsmidlene, men om litt, ja så sitter det i fingrene...

Tror faktisk du ikke vil ha noe problem med å beregne måltidene dine i det heletatt jeg, ut fra det jeg har sett du har bidratt med i forumet her...

Er det noe mere, er det bare å si ifra...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 00:05   #152
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Tusen takk, du er en engel!!

1776 kcal, det fikk jeg på vektklubb.no også (da jeg desverre meldte meg inn der i et øyeblikks "svakhet").

Jeg skal nok klare dette her ja!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 00:35   #153
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Tusen takk, du er en engel!!

1776 kcal, det fikk jeg på vektklubb.no også (da jeg desverre meldte meg inn der i et øyeblikks "svakhet").

Jeg skal nok klare dette her ja!

La ikke 1776 bli en tvangstrøye... trenger du mere næring- ja så spis mere...og det helt uten dårlig samvittighet... så lenge du sørger for å holde deg sånn noenlunne til den anbefalte fordelngen mellomj proteiner, fatt og karbohydrater.... og husker på at mesteparten av fettet bør være mettet, animalsk fett!!!

Skal bli morro å følge med på hvordan detv går med deg.... det er bare å rope ut om det er noe... men det vet du sikkert og

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 00:49   #154
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Takk for oppskriften på delfia kaka.. bruker du kokkosfett som du får kjøpt på butikken, eller cocosa????

Og mye vil ha mer.. kan du legge ut oppskriften på kokosbollene... pleaase

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 01:08   #155
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

La ikke 1776 bli en tvangstrøye... trenger du mere næring- ja så spis mere...og det helt uten dårlig samvittighet... så lenge du sørger for å holde deg sånn noenlunne til den anbefalte fordelngen mellomj proteiner, fatt og karbohydrater.... og husker på at mesteparten av fettet bør være mettet, animalsk fett!!!

Skal bli morro å følge med på hvordan detv går med deg.... det er bare å rope ut om det er noe... men det vet du sikkert og

Thank you.
Jeg trenger faktisk noen som følger litt med meg, fordi jeg må ha litt "press" på meg, føler jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 06:08   #156
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av nomma

Takk for oppskriften på delfia kaka.. bruker du kokkosfett som du får kjøpt på butikken, eller cocosa????

Og mye vil ha mer.. kan du legge ut oppskriften på kokosbollene... pleaase

Bruker vanlig Delfiafett jeg...husk dette er fett som tåler MYE varme, så jeg tror neppe det er skadet av produsenten, da det eneste de trenger, er å varme det nok opp til at det smelter, og det er ikke mye... det ser man selv når man smelter delfiafettet i vannbad!!!

Skal se om jeg ikke finner oppskriften på kokosbollene litt senere i dag jeg...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 06:11   #157
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Thank you.
Jeg trenger faktisk noen som følger litt med meg, fordi jeg må ha litt "press" på meg, føler jeg.

Helt i orden det Iset!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 09:39   #158
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Legger ut et svar jeg ga til Albertine, som mente det ble litt tull med måltidene hennes i går...

DET BLE DET IKKE!!!

Som tidligere nevnt, så kan man på OE spise mellom 2 og 3 måltider pr. dag, og man skal i den sammenhengen lytte til kroppens signaler om man er sulten eller ikke.

Synes Albertine er kjempeflink jeg!!!

Sitat:


Opprinnelig lagt inn av Albertine

Siden det er så mange som er interessert bør jeg vel legge ut dagsmenyen min fra i går:

Frokost:1/2 skive pumpernickel med smør og 70 gram ridderost. 1/2 skive pumpernickel med smør og 30 gram dansk salami m/majones

Lunsj: To nakkekoteletter stekt i smør, fløtegratinert blomkål og brokkoli

Middag: Ingenting, kjempemett etter middagslunsjen

Kvelds: En neve mandler, vispet krem med 1 ts sukker, masse jordbær

Kanskje ikke terningkast seks, siden det ble tull med måltidene...

Tull med måltidene??? Husk at du skal lytte til kroppen, og er man mett, ja så er man mett...

Et lite tips kan kanskje ha vært å spise litt mere til kvelds enn det du gjorde... det er på OE ikke noe problem å spise en sånn passe liten kvelds kl 20-21, det som da skjer, er at den får fordøyd næringsstoffene i fred og ro, og er som regel ferdig med selve fordøyelsen ved midnatt, deretter henter den sakte og sikkert opp næringsstoffene gjennom natta, og bruker dem til det de er ment til... mens du sover og aner ingen ting... det er så bar så!!!

Og husk det...kroppen henter hele tiden næring fra noe som du gjerne skulle ha blitt kvitt... for nå har du virkelig saqtt i gang fettforbrenningen så det gjør monn, skal jeg si deg!!!

Næring får du som sagt nok av fra andre "kilder", og så lenge du ikke er sulten , ja så er alt i sin skjønneste orden!!!

For husk at du i løpet av en dag kan ha mellom 2 og 3 måltider, så var det nok med to måltider for deg i går, ja så var det nok med 2... værre er det ikke!

Alt i alt, så synes jeg det ser ut som en sekser allikevel jeg!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 09:55   #159
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Så bra.

Usj, jeg har ikke spist nok fett til frokost, syns jeg. Orket ikke noe særlig, så jeg spiste 2 kalde krydrede svinekoteletter uten noe til. Jeg spiser ikke fettranden på dem, det brekker jeg meg av, så det ble vel ganske magert da..? Skulle hatt smør eller noe til, men jeg gadd ikke.

Men det er iallefall bedre enn den maten jeg har spist de siste ukene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 10:26   #160
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Så bra.

Usj, jeg har ikke spist nok fett til frokost, syns jeg. Orket ikke noe særlig, så jeg spiste 2 kalde krydrede svinekoteletter uten noe til. Jeg spiser ikke fettranden på dem, det brekker jeg meg av, så det ble vel ganske magert da..? Skulle hatt smør eller noe til, men jeg gadd ikke.

Men det er iallefall bedre enn den maten jeg har spist de siste ukene.

Hva med å lage en rask og god saus av creme fraiche basert på sjyet fra panna etter at du stekte kotelettene, pluss litt salt og pepper???

Har en slik en stående i kjøleskapet hele tiden jeg, så er det bare å ta frem litt og nuke det i mikron...snadder sammen med både varmt og kaldt kjøtt spør du meg!! Samtidig får du fiksa litt på fettinnholdet i måltidet...

Og hva med å steke løk i mye smør, krydre det, og ha det i kjøleskapet på sammen måte??? Da skal det jagu ikke mye til for å få et komplett måltid mener nå jeg da....

Og hva med ost??? Kunne du ha tenkt deg å kose deg med en god kopp te med en Brie og valnøtter for eksempel???

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 11:19   #161
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Har revidert OE versjonen av Delfiakaka jeg la ut her for litt siden... den ble knallgod synes nå jeg... kokosmassen gjorde virkelig susen her synes jeg!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 11:35   #162
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Gjett hva som skal stå på bordet julaften hos oss!

  Svar med sitat
Gammel 03-11-05, 13:03   #163
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Har nettop fått boka til Sten Stur Skaldeman, og kort skummer gjennom den! Interessant...

Hans måte å gå ned på ligger svært nærme det vi gjør her på OE for overvektige...
basert på forholdet 1,0 : 2,0 : 0,5


Optimal Ernæring: 17% protein - 75% fett - 8% karbohydrater

Sten Sture brukte: 20% protein - 75% fett - 5% karboydrater

Vil nok si at dette er så og si det samme grunnprinsippet, for naturlige variasjoner vil alltid forekomme, så de fleste av oss vil ligge en plass mellom disse anbefalingene...

Skal komme tilbake til mere fra boka hans opp mot OE senere når jeg får lest mere i den...


Sist redigert av Ziggy : 10-11-05 kl 10:06.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 10:01   #164
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Setter inn her et sammenklipp over noen enkle råd vedr. innkjøp av mat for OE... sånn for å illustrere at det faktisk ikke er så dyrt som man i første omgang kunne tro...

Sitat:

OE kostholdet er faktisk ikke så dyrt som man i første omgang tror, og her er hvorfor...

- Jeg spiser mye egg, og kjøper medium egg, da det ikke er store forskjellen mellom plommene, men i eggehviten, dvs proteinet i eggene som utgjør forskjellen. Handler du dem på OBS, ja så koster de kr 1,- pr stk, på Lidl 1,32 pr stk og på Prix 1,36 pr stk.

- Jeg kaster ikke eggehvitene, de bruker jeg i delfiakaka, kokospannekakene eller jeg bruker dem til mine to små...

- Du kan bruker Lindbergbrød, og tynne skiver... så et brød vil vare ca en uke før du må kjøpe nytt..

- Jeg spiser mye meierismør, og det koster noe sånt som 34,- pr kilo, noe som ikke er så dyrt.

- Peanøttsmør lager jeg selv av en pose Polly peanøtter som jeg har i en bolle sammen med litt fett, og moser det med stavmikseren til det er skikkelig crunchy... sabla godt og billig...og uten druesukker, dårlige oljer og E- stoffer er det og...

- Jeg bruker mere Creme Fraiche enn rømme, og sparer ca 3,- pr beger jeg bruker.

- Jeg kjøper stor pakning med fløte, og heller restene på isposer når det nærmer seg forbruksdato... fløtebitene passer utmerket i supper og sauser, og tilsvarer ca 1 - 1,5 ss pr terning... økonomisk når man må tenke på forbruket. Jeg bruker å lukke posene med klips, for da kan jeg bare helle i mere neste gang jeg får fløte til overs før den går ut på dato....

- Du kan bruke grønnsaker som du er vant til, men i litt mindre kvanta... vi spiser ikke 1 kilo frukt om dagen, da DET er sviindyrt det!!!

- Ofte bruker jeg gul løk (mye billigere enn rødløk) surret i mye smør med krydder som tilbehør... ikke akkurat dyrt det heller vil jeg si...

- Kjøper du fryste svinekoteletter eller nakkekoteletter, ja så koster det deg 29,90 pr kilo på Rema og de andre lavprisbutikkene... og med det rette tilbehøret, jha så varer det lenge.... husk du blir mett som bare f... på fettet, og klarer ikke lenger å stappe innpå med kotelett etter kotelett...

- Kjøttdeig til 57 kr kiloen bruker vi også en del som hamburgere, kebabkjøtt, taco etc... det er bare å bruke litt mere creme fraiche, rømme, ost ol for å få opp fettinntaket...


- Familieribbe og tynribbe til 29,90 kan skjæres opp i tynne skiver og brukes som grillribbe i stekepanna...mmm

- På Rema har de bacon i biter fra en dansk produsent, Tulip, i ett- kilospakninger i frysedisken til kr 79,- pr kilo. Har disse i en Ziplock pose, og tar et par never (80-100 gr) som jeg bruner i panna sammen med en 30 gram smør før jeg har i 1 helt egg + 1 eggeplomme. Alt dette har jeg over ei skive OE brød med smør... det er en mettende frokost det... og rask å lage!!! (du kan evt bruke Lindbergbrød om du ikke vil bake OE brød selv...)

- Og så kan du lage "medisterkaker" av familiedeig, som ikke koster mer enn vanlig kjøttdeig på Rema...

- Har du problemer med å spise fettranden på kotelettene, ja så velg nakkekoteletter, da disse er skikkeling marmorisert med fettet slik at du ikke merker det, men smaken....mmmmmmmm!!!

- For ikke snakk om sausen du lager av sjyen fra panna og Creme fraiche, salt, pepper og noen få oppdelte sjampinjonger som trekker til seg smaken.... HELT KONGE... spør du meg...


- Ost på OBS koster rundt 40,- pr kilo, så man kan nesten spise 2 kilo for prisen av 1 kilo Norvegia fra Rema..

- Vi drikker vann, kaffe og te til det meste, og litt brus i helgene... ofte bruker jeg en del kremfløte i kaffen og teen for å få opp fettandelen...

- Snacks er peanøtter i skall, delfiakake, ost, 70% sjokolade, baconcrisp med rømmedipp, hjemmelaget osv...


Så jeg er ikke helt enig i at dette kostholdet er så dyrt som man i utgangspunktet vil tro...men det vet man da heller ikke før man har prøvd...


Sist redigert av Ziggy : 04-11-05 kl 12:48.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 10:40   #165
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei!
Flott med denne oversikten. Gidder du å legge ut noen typiske dags-menyer også ? Gøy å se hva andre spiser for å få tips :-)

Takk for flott "oppfølging" :-) Skjønner at dette er noe du BRENNER for!

AjN

  Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 11:01   #166
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei Ziggy

Hva sier OE om inntak av vann, og ikke minst hvor mye bør du trimme for å takle dette kostholdet?

Har du noen forskningsrapporter å vise til med hensyn til Kolesterol og hjerteundersøkelser etter overgang til dette kostholdet?

Føler meg unektelig litt usikker på alt fettet. Jeg spiser en del fett jeg, men kjenner jeg er usikker.....

Har du selv tatt prøver før og etter overgangen? I tilfelle hva viste resultatene?

Spør og graver jeg....for føler jeg mangler litt info om dette...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 11:14   #167
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Har lagt ut en drøss med forskningsrapporter på dette forumet je...tror det er en 6-7 stykker, du finner dem her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

Har forresten flere rapporter jeg kommer til å legge ut når jeg får tid til det... så merk deg den tråden. De er på både norsk, engelsk og svensk, så du får teste språkkunnskapene underveis...

Ellers så vør du lese boka til Wolfgang Lutz "bedre uten brød" som nå er på norsk, hvor du får forklart det meste av bakgrunnen for dette kostholdet... de skal ha den hos velassorterte bokhandlere... når du har lest den, ja så vet du mere om dette kostholdet enn de fleste legene faktisk gjør i dag...

Så har du Skaldemans bok på svensk, hvor han forklarer hvordan han gjorde det. Han brukte akkurat denne metoden, noe han ble klar over etter et intervju med Mat & Helse.

Ellers kan du lese gamle Mat & Helse fra 2003 tror jeg det var, da skrev de mye om OE.

Skjønner du er skeptisk..det var også jeg...men etter en tid på OE, ja så forsvant all skeptisime når jeg merket at både helsa og kroppen ble bedre... men det må man kjenne på selv...

Nei,jeg tok ingen prøver før jeg la om...ser for meg det peset jeg ville fått hos legen min...

Og husk, det er ikke snakk om radikale forandringer, det er heller snakk om justeringer i forholdet mellom fett og proteiner... og da aller helst mettet fett (og det er vel det som får varselsbjellene dine til å ringe, skulle jeg tro...)

Men husk da også at dette kostholdet også ligger innenfor Mat& Helses egne kostanbefalinger...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 11:29   #168
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Har forresten også lagt ut Bassøes forskningsrapport på denne tråden jeg...dette er en norsk forkningsrapport fra 1978 om lavkarbokosthold... noe folk på Ketolysekuren også har hørt om...men sannsynligvis aldri sett...

Vel..alle dere der ute...her er Bassøes rapport fra 1978!!!

http://forum.lavkarbo.no/showthread....622#post125622

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 12:00   #169
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Takk Ziggy

Jo da jeg har lest Eskimorapporten for ett par år siden faktisk..og må innrømme at jeg har tolket den som om vi bør spise mer omega 3 og mindre omega 6., og eskimoene spiser vel minimalt med mettet fett....selv om de har et svært fettrikt og proteinrikt kosthold.

Har også lest Bassøe rapporten for maaaaaange år siden...begynner å bli gammal jeg da... , men har vel egentlig tenkt at det har kommet ny og bedre forskningsrapporter etter dette....

Skal lese noen av de andre rapportene også....og kikke mer på eskimorapporten.

Takk takk for utfyllende svar Ziggy

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 12:19   #170
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Gjør det du....det er skikkelig interessant lesing...

Husk at eskimoene spiste mye selspekk, og det er vel ikke bare umettet omega-3, men i stor grad mettet fett, i og med at selen tross alt er et pattedyr, må vite....(men hva vet vel jeg...)

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 12:32   #171
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Her er en liten artikkel om selolje og -spekk
http://www.nifes.no/index.php?page_i...article_id=993

...et lite klipp:

Analyser av selkjøtt
En studie av næringsinnholdet i selkjøtt og selspekk med tanke på humant konsum er gjennomført, og publisert online i tidsskriftet Food Chemistry (Brunborg et al. 2005). Innholdet av langkjedede flerumettede omega-3 fettsyrer og en-umettede fettsyrer er høyt i selspekk. Selkjøtt er magert (< 2 % fett), inneholder mye protein med en velbalansert aminosyresammensetning og inneholder dessuten mange sporelementer i høy konsentrasjon (spesielt jern). Innholdet av vitamin A, D3 og B12 er også høyt i selkjøtt.

Resten av artiklen er også interessant....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 04-11-05 kl 12:53.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 12:37   #172
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Joda, det stemmer nok det at selkjøttet er magert, og at det er et høyt innhold av omega 3 fettsyrer i selspekket, men det de ikke skriver, er at hoveddelen av spekket faktisk består av animalsk, mettet fett... for vi snakker jo tross alt om et pattedyr her, men ja, det er høyere innslag av omega 3 fettsyrer i selspekket enn det du f.eks. vil finne i elgspekk... det har noe med kosten å gjøre...må vite!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 12:56   #173
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hm...
Jeg trodde det var hovedsakelig marine fettsyrer i selspekk jeg og dermed omega 3....men hva vet vel jeg...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 13:03   #174
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Anne

Hm...
Jeg trodde det var hovedsakelig marine fettsyrer i selspekk jeg og dermed omega 3....men hva vet vel jeg...

Her er et klipp fra Eskimostudiens side 15, siste avsnitt tror jeg...

"...I dette kapitelet påvises det at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 18,5 % (57 g/dag) av sitt energiinntak som mettet fett, mot nordmenn 14 % (35 g/dag) og amerikanere - som har spesielt store problemer med hjerte- og karsykdommer- som har et inntak på 11 %. Av flerumettet fett (PUFA) var eskimoenes energiandel/dag på 10 % mot nordmenns 5 %. Disse fakta er årsaken til at forfatteren ønsker å drøfte vårt behov for fett..."

Fra side 18, siste avsnitt står det

"...Bang og medarbeidere fant at eskimoene hadde 33,7 % av de totale fettsyrer i sitt energiinntak som mettede fettsyrer. Høygaard fant at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 55 % av sitt daglige energiinntak som fett..."

Som du ser, så spiste også eskimoene mest mettet fett, noe som jeg antar kommer fra selspekket, og ikke fisken de spiste...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 13:08   #175
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

...Og ser vi på fettinntaket til Masaiene i Afrika, og folkeslagene i Kaukasus, ja så inntar de enda større mengder med mettet fett enn det eskimoene gjorde... da disse folkeslagene lever i all hovedsak av melkprodukter og animalske kjøttmatvarer...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no