Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 03-01-13, 13:36   #18076
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Takk, men det er akkurat denne artikkelen jeg har lest, hehe... Kanskje jeg ikke leste den godt nok, for jeg fikk ikke svar på alt der. Men takk for svar og tips

det er også flere artikkler om psmf, jeg har selv prøvd den flere ganger, og jeg syns den fungerer veldig bra, så lenge man følger den slavisk. det er jo en ekstrem diett, og er ikke sunn i lengden, men denne er jo ment for et kortere tidsrom

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen
Gammel 03-01-13, 13:38   #18077
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg er litt misunnelig på de som sliter med å få i seg nok protein - som matglad karnivor får jeg heller i meg for mye. Men om kroppen min (som er syk og ikke trener, men er velsignet med en del muskelmasse fra naturens side) helst vil ha nærmere 1,5 g protein per kilo kroppsvekt er det vel egentlig ingen krise? Hvor mye er egentlig for mye?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett
Gammel 03-01-13, 13:39   #18078
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hadde det bare vært kjøtt som inneholdt protein, ville det vært lett og ikke overstige dagsbehovet, men det finnes preoteiner nesten overalt, f.eks. om man spiser 50 gram mandler får man i seg 10 proteiner, eller om man spiser 2 skiver jarlsbergost får man 5,4 gram proteiner, eller om man spiser 1 medium stort egg så får man 7,3 proteiner.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 03-01-13, 13:41   #18079
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Jeg er litt misunnelig på de som sliter med å få i seg nok protein - som matglad karnivor får jeg heller i meg for mye. Men om kroppen min (som er syk og ikke trener, men er velsignet med en del muskelmasse fra naturens side) helst vil ha nærmere 1,5 g protein per kilo kroppsvekt er det vel egentlig ingen krise? Hvor mye er egentlig for mye?

Ernæringsfysiologene sier at jeg som veier 43 kilo absolutt må holde meg rett over 100 gram proteiner pr dag.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 03-01-13, 13:48   #18080
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Ernæringsfysiologene sier at jeg som veier 43 kilo absolutt må holde meg rett over 100 gram proteiner pr dag.

Ah. Det antyder jo at jeg med mine ca 60 kilo ikke bør få problemer av ca 90g protein i form av egg, kjøtt/fisk og evt litt ost/nøtter i dagsinntaket.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett
Gammel 03-01-13, 15:01   #18081
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvor mange har egentlig problemer med for mye proteiner? Jeg vet at noen - spesielt arvelig belastede - kan få urinsyregikt, men er det et problem med inntaket av proteinet, eller er det et problem med nedbryting av proteinet... ? DVS går det virkelig an for et menneske med all rørlegging i orden (ja, jeg vet det gjelder fåtallet at man er helt 100% på alle punkt, men...) å bli syk av å spise mer ennn 1,5g protein pr kg? Jeg tenker på inuiter og samer og andre tundrafolk. Altså - ingen diskusjon om at lavproteinkost nok er en verdifull behandling for alle med podagra, men jeg forstår ikke helt at det skal være et generelt problem....

Man skal liksom ikke søke så veldig langt før man ser at "proteiner gir surt blod, men IKKE om proteinene kommer som melkvarer" ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15641075 )... og da begynner det å likne en forenkling som kan være villednende i mitt hode? I sær når jeg finner ut at bønner, linser, spinat og sopp regnes som urinsyredrivende. Jeg ville jo ha trodd at spinat - som de fleste ande bladgrønnsaker - skulle være basedannende.

NB - dette er stoff jeg kan lite eller ingenting om, men jeg er nysgjerrig...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 03-01-13, 15:55   #18082
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Legene sier at om man har diabetes er nyrene i faresonen og man skal derfor ikke ukritisk spise proteiner.
Er man frisk, men vil gå ned i vekt så er det en tanke og ta med seg at protein i for store mengder vil føre til blodsukkerstigning og dermed også høyere insulin fordi kroppen vil selvsagt reparere det forhøyede blodsukker.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 03-01-13, 16:05   #18083
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Legene sier at om man har diabetes er nyrene i faresonen og man skal derfor ikke ukritisk spise proteiner.
Er man frisk, men vil gå ned i vekt så er det en tanke og ta med seg at protein i for store mengder vil føre til blodsukkerstigning og dermed også høyere insulin fordi kroppen vil selvsagt reparere det forhøyede blodsukker.

Det var det med blodsukkerstigning jeg tenkte på når jeg mumlet om hvor mye som evt blir for mye av proteininntak - men da fortsetter jeg med å stole på magefølelsen(!), jeg.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett
Gammel 03-01-13, 17:34   #18084
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ah... da kjenner jeg meg litt klokere. Har iallfall fått en liten ide om et par faktorer til som bør med i beregningen. (Holder med Rin - stoler på magefølelsen når det gjelder matvarer som ikke er sterkt vanedannende, som sukker og sjokolade og sånt iallfall.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 03-01-13, 18:30   #18085
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 35
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

prøver her også jeg: *strikke/heklespørsmål*
noen som har erfaring med Kid-silk ? dette garnet. Er det ok å hekle med?

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...?garn=Kid-Silk

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 03-01-13, 18:46   #18086
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av silje21, her.

prøver her også jeg: *strikke/heklespørsmål*
noen som har erfaring med Kid-silk ? dette garnet. Er det ok å hekle med?

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...?garn=Kid-Silk

Kjenner det ikke, men jeg personlig hater å hekle med "loddent" garn... Jeg har strikket med noe liknende og selv om det var et hatprosjekt (tynn tråd på tykke pinner) så ble resultatet veldig luftig og varmt. Så har du en god idé hvor dette er viktig så kan det bli utrolig flott... men for min del var det HATHATHAT underveis.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 03-01-13, 18:48   #18087
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 35
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kjenner det ikke, men jeg personlig hater å hekle med "loddent" garn... Jeg har strikket med noe liknende og selv om det var et hatprosjekt (tynn tråd på tykke pinner) så ble resultatet veldig luftig og varmt. Så har du en god idé hvor dette er viktig så kan det bli utrolig flott... men for min del var det HATHATHAT underveis.

Tenkte meg noe sånt hehe, men er til dette da:

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=29&lang=no

hvitt sjal med lyserosa Eller lyseblå blondekant. Grunnen til at jeg vil ha det garnet er at sjalet skal gå sammen med brudekjolen min etterhvert <3

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 03-01-13, 18:58   #18088
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det greitt å puste inn en vademecumblanding i ca 8 timer? Jeg ligger jo hver natt med pustemaske. Lufta jeg puster inn går via vanndamp for å tilføre mer fukt til lufta for at halsen ikke skal bli for trang og tett. Nå ER jeg tett i hals og nese og vet at vademecumdamp lindrer. Men som sagt, blir en hel natt for mye??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 03-01-13, 18:59   #18089
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Om du ikke hekler noen feil, så går det fint å bruke slikt garn. Men, det er omtrent helt umulig å rekke opp...

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 03-01-13, 19:08   #18090
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 35
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Om du ikke hekler noen feil, så går det fint å bruke slikt garn. Men, det er omtrent helt umulig å rekke opp...

Supert pleier å ta det med ro, spesielt om det er noe som skal brukes. Pluss at jeg skal prøvehekle med et litt annet garn først, for å sjekke om jeg får med meg mønsteret skikkelig

Noen som vet om gode resturanter i Liverpool?

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 03-01-13, 21:32   #18091
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av silje21, her.

Tenkte meg noe sånt hehe, men er til dette da:

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=29&lang=no

hvitt sjal med lyserosa Eller lyseblå blondekant. Grunnen til at jeg vil ha det garnet er at sjalet skal gå sammen med brudekjolen min etterhvert <3

Nydelig sjal da. Jeg hadde nok prøveheklet en bit i et liknende garn, eller brukt et nøste til prøve. Det kan hende du bør gå opp i nålstørrelse pga at garnet framstår som tykkere på grunn av "fløffet". Det var iallfall det jeg fant ut fungerte best for strikk.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 03-01-13, 21:37   #18092
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 35
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Nydelig sjal da. Jeg hadde nok prøveheklet en bit i et liknende garn, eller brukt et nøste til prøve. Det kan hende du bør gå opp i nålstørrelse pga at garnet framstår som tykkere på grunn av "fløffet". Det var iallfall det jeg fant ut fungerte best for strikk.

Jah, tror jeg bare må prøve meg fram ja har uansett god god tid, blir hvertfall ikke noe bryllup i år for å si det sånn^^

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 03-01-13, 22:01   #18093
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har kjøpt noen ubehandlede treboller/spiseboller/salatboller og de er litt tørre og lite glatte innvendig. Hva kan jeg behandle de med som ikke er farlig å få i kroppen? Er det noe voks eller ufarlig lakk jeg kan bruke? Jeg har smsurt de inn med olivenolje nå men det gjør dem ikke glatte. Vet ikke hva de som lager treboller med glatt overflate bruker. Noen som vet?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 03-01-13, 22:06   #18094
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Bi voks er vel naturlig?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 03-01-13, 22:32   #18095
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg har kjøpt noen ubehandlede treboller/spiseboller/salatboller og de er litt tørre og lite glatte innvendig. Hva kan jeg behandle de med som ikke er farlig å få i kroppen? Er det noe voks eller ufarlig lakk jeg kan bruke? Jeg har smsurt de inn med olivenolje nå men det gjør dem ikke glatte. Vet ikke hva de som lager treboller med glatt overflate bruker. Noen som vet?

Vel, da vi lagde drikkekopper av bjørketjuker i speideren, brukte vi vaselinolje eller renset parafinolje (i tillegg polerte vi med trespon). Da blir de i alle fall vanntette. Om dette er skadelig, vet jeg faktisk ikke, men det fungerer i alle fall.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 03-01-13, 22:45   #18096
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Vel, da vi lagde drikkekopper av bjørketjuker i speideren, brukte vi vaselinolje eller renset parafinolje (i tillegg polerte vi med trespon). Da blir de i alle fall vanntette. Om dette er skadelig, vet jeg faktisk ikke, men det fungerer i alle fall.

Wow, for en hukommelse Det høres ikke skadelig ut. Lakk tenkte jeg på fordi det vaskes sikkert ikke så fort bort av zalo som noe fettbasert.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 03-01-13, 23:25   #18097
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Pappa brukte oppvarmet linfrøolje. Jeg hadde nok vært forsiktig med petroleumsoljer dersom de skal brukes til mat. Det er nok ikke farlig i den forstand, men dett er heller ikke matkvalitet over det....

Du må uansett polere dem på nytt med veldig fint slipepapir etter påførling av oljen og bruke fuktig klut, ikke vann for å trøke av etterpå. (Dersom oljen ikke har mettet treet vil fukt få trefibrene til å reise seg og de blir grovere igjen.) Polering med trespon har jeg aldri hørt om før, emn det høres fornuftig ut på den måten at det har omtrent samme hardhet som det som skal poleres og dermed ikke vil ripe.

Helt lakkliknende overflate får du ikke, men veldig tett inntil.

Og du bør i det lengste unngå zalo og bare bruke god skrubbing og varmt vann... Og tørke dem god raskest mulig etter vask.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 03-01-13, 23:26   #18098
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Wow, for en hukommelse Det høres ikke skadelig ut. Lakk tenkte jeg på fordi det vaskes sikkert ikke så fort bort av zalo som noe fettbasert.

Jeg var da speider i seks år! Man skal vel helst ikke vaske treredskaper med zalo, da. Det holder å skylle det i varmt vann, eller eventuelt bruke grønnsåpe.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 03-01-13, 23:29   #18099
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Pappa brukte oppvarmet linfrøolje. Jeg hadde nok vært forsiktig med petroleumsoljer dersom de skal brukes til mat. Det er nok ikke farlig i den forstand, men dett er heller ikke matkvalitet over det....

Du må uansett polere dem på nytt med veldig fint slipepapir etter påførling av oljen og bruke fuktig klut, ikke vann for å trøke av etterpå. (Dersom oljen ikke har mettet treet vil fukt få trefibrene til å reise seg og de blir grovere igjen.) Polering med trespon har jeg aldri hørt om før, men det høres fornuftig ut på den måten at det har omtrent samme hardhet som det som skal poleres og dermed ikke vil ripe.

Helt lakkliknende overflate får du ikke, men veldig tett inntil.

Og du bør i det lengste unngå zalo og bare bruke god skrubbing og varmt vann... Og tørke dem god raskest mulig etter vask.

Det er i alle fall viktig å ikke bruke oljer som harskner! Jeg vet ikke med petroleum, om eventuelt skadelige stoffene blir i treet. Googla nå, og ser at du får renset parafinolje på apotek, bl.a. De skal stå litt etter at man har gnidd dem inn. Og man må fortsette å gni inn til det ikke trekker mere, sånn at flaten blir vannavstøtende. Når man i tillegg bruker trespon til slutt, så blir faktisk treet så godt som blankt! Mye bedre enn med fint sandpapir, faktisk!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 03-01-13, 23:57   #18100
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er i alle fall viktig å ikke bruke oljer som harskner! Jeg vet ikke med petroleum, om eventuelt skadelige stoffene blir i treet. Googla nå, og ser at du får renset parafinolje på apotek, bl.a. De skal stå litt etter at man har gnidd dem inn. Og man må fortsette å gni inn til det ikke trekker mere, sånn at flaten blir vannavstøtende. Når man i tillegg bruker trespon til slutt, så blir faktisk treet så godt som blankt! Mye bedre enn med fint sandpapir, faktisk!

Joda, har hørt det der med harskning jeg også... samtidig brukte jeg billig solsikkeolje på en IKEA skittentøy-kasse som har stått på badet i 7 år (mettet den en gang til etter 2-3 år) og det har ennå ikke luktet harskt av den. Kanskje industrielle matoljer kan ha sitt bruksområde også.

Har saltkar og -kopper innsatt med linfrøolje og de er veldig blanke og fine (men blir ikke vasket med såpevann heller).

Tipper at det blir bra uansett hva man velger - bare ikke overdriv med zalo. Og - om de blir styggere igjen så er det jo bare å pusse litt og gjenta behandlingen etter en god vask.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 3 (0 medlemmer 3 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no