Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kutte karbohydrater hos en toåring?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-11, 23:44   #176
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Å, men du forstår vel at hun svømte til fastalndet! Sikkert under isen så ingen kunne se henne, for å stacke opp med junkfood og iskrem.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 08:14   #177
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Jeg er vant til å forholde meg til virkeligheten på en vitenskapelig måte, jeg har lært at de termodynamiske lover er ufravikelige, og har til dags dato aldri sett et fnugg av bevis på noe annet. Jeg har engasjert meg en del i fht overvektige barn, og det viser seg - uten unntak - at det alltid er for mye kalorier inn som er årsaken. Og når vi senker kaloriinntaket, og øker aktivitetsnivået, går de ned i vekt. Jeg jobber litt med ei lita lavkarbogruppe, 4 tenåringer, veldig spennende. Jeg har stort sett alltid vært tjukk sjøl, bortsett fra en heftig periode på 80tallet hvor jeg veide ned i 37 kg - jeg levde på epler, appelsiner og buljong. Fæl tid. Jeg har en del erfaring på vektopp/nedgang, og den bruker jeg for hva den er verdt i gruppa. Vi har det fint, det grines, brøles og bannes - men det er mye latter også. Ok, nå sklir jeg ut her - poenget mitt er vel at jeg har hørt så innmari mange ganger at "jeg spiser jo nesten ingenting!!"....eller "jeg lever jo så sunt!!" Og uten unntak er det ikke helt sånn når man kartlegger - og er bånn ærlig. Så...kan du forstå at jeg sliter med å forstå hvorfor noen kan trosse naturlovene?

Hvis du hadde lest linken jeg ga deg, så hadde du sett at termodynamikkens lover gjelder, men at energi inn og energi ut ikke er så enkelt som mange skal ha det til. Ganske useriøst å spørre etter seriøse linker og ikke lese dem når man får dem... Igjen, her er linken som forklarer hvor energien blir av på LCHF. LES DEN! Har du lest de andre linkene vi har lagt ut og sett foredraget til Gary Taubes?

Jeg har ikke fått sett det foredraget til Gary Taubes enda, men det står på todo-lista. Jeg har sett et annet da, og da kom han med et fint eksempel: Hvis jeg ber deg inn på en sjuretters gourmetmiddag laget av de beste kokkene i landet. Hva gjør du for å ha best mulig appetitt når du kommer? Spise lite den dagen og trene før... Og det er akkurat det samme rådet man gir folk som skal spise mindre?!? Finn en feil...?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:

Sist redigert av Supera : 01-05-11 kl 08:20. Årsak: skriveleif
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 08:43   #178
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Kuttet du ned på maten til en 1 åring?
Kanskje årsaken til overvekta hennes ligger nettopp der. Kanskje smugspiste hun oppgjennom barndommen og tenårene pga hun måtte begrense inntaket sitt.
Sånn var det hjemme hos oss da jeg var barn også, jeg fikk ikke spise så mye som resten av familien. jeg var jo litt overvektig og måtte slankes må forstå.
Klart det blir smugspising av sånt og det gjorde jeg da også.

Tenkte jeg skulle la henne spise seg ferdig en gang, virkelig få spise seg mett
Etter 3 kjøttkaker, 5 poteter og et lass grønnsaker stoppet jeg. Ungen ville ha mer. Da var hun året. Så visst kuttet jeg på maten hennes
Hun hadde tilnærmet fri tilgang på "sunne" ting, rå grønnsaker (først og fremst rotgrønnsaker) samt frukt.

Jeg er rimelig overbevist om at hun hadde fungert helt utmerket og blitt METT hadde jeg skåret ned kraftig på karbohydratene hennes og gitt henne skikkelig fett Jeg tror rett og slett at det høye inntaket av karbohydrater og mangel på fett, gjorde ungen kronisk sulten.

Det "fine" var å ha en unge som var altetende, hun satt med et stort smil og gumlet blodklubb som hennes oldemor lagde, forsynte seg grovt av hundematen og selv kaffegruten (sparte på den til bestemors roser, skulle holde lusen unna visstnok) forsvant på mystisk vis Gærne ungen min

Edit: Vil gjerne legge til at jeg slett ikke mener at alle unger bør nektes karbohydrater. Min datters kosthold hadde nok vært rimelig LCHF, men unger flest er jeg ganske sikre på vil fungere utmerket på type Lindbergkost. Ikke fordi jeg mener de har BRUK for karbene, men fordi jeg tror det er bra for unger med et avslappet forhold til mat Jeg har bodd i kollektiv med totalt 7 unger. Skal love vi merket forskjell når unga hadde fått sukker! For et støynivå! De kranglet, smalt i dører og var tydelige helt ute av balanse! Særlig en av gutta, han fikk forstørrede pupiller, ble blek og med et konsentrasjonsnivå som var helt blåst. Humørsvingningene de rakk på kort tid, med sukker innabords, var helt utrolig!
Vi nektet dem aldri å spise sukkersnop, vi hadde det bare aldri i huset Tok virkelig ikke lang tid før flere av ungene takket nei til sukker, de ble rett og slett uvel av det.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!


Sist redigert av Charlott : 01-05-11 kl 08:58.
Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 10:54   #179
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Hmmmmm... jeg er fyllesjuk i dag, så jeg skal være kort.

Jeg ser ting blussa opp litt etter at jeg ba folk roe seg ned, men at det har roa seg ned litt igjen.

Frøken Scott.... min referanse til Kari var kanskje litt intern.... godeste Kari Jaquesson kom også med litt bombastiske "jammen, dette VET vi" uttalelser og nektet også å høre på de forklaringene som lavkarberne prøvde å gi henne. Nå er det opptil flere som har kommet med både linker og forslag til litteratur som forklarer hvorfor en kalori ikke nødvendigvis er en kalori (altså, det er ikke likegyldig hva slags energi du inntar), men du ber fortsatt om referanser og kilder. Når du har lest/sett disse, og dissekert informasjonen som er der, så kan vi heller se om det finnes enda mer du kan få, men hitils har jeg ikke sett så mye vilje til å faktisk ta til deg det folk legger fram til deg.

Som jeg (og andre) sa tidligere... les Kendrick, Lutz og Taubes (kanskje litt Uffe Ravnskov også). De går grundig (og da mener jeg grundig) inn i litteratur og forskning rundt dette.

Og for å klargjøre en ting.... jeg sier ikke at noen er dårlige foreldre om de gir barna karbohydrater. Det ville jeg aldri finne på. Jeg argumenterer derimot mot at barn MÅ ha karbohydrater. Det er en forskjell der.

Sånn... dette blei mer enn jeg planla å skrive... nå skal jeg tilbake til å pleie fyllesyken min.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:18   #180
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg har ikke fått sett det foredraget til Gary Taubes enda, men det står på todo-lista.

Å, men du bare MÅ se det foredraget fra UC Berkeley ....... Jeg har sett det flere ganger og han forklarer dette så greit at alle kan forstå det, jeg har sett det flere ganger for å få det riktig under huden for å kunne forklare dette for folk jeg møter
Her er et annet foredrag fra Stevens Institute of Technology som ikke er delt opp og som er litt mer konsentrert i forhold til foredraget fra Berkeley. Men det handler om akkurat det samme, bare et år i forskjell.

Edit:
Nå må jeg si at lyden på det Berkeley foredraget på Youtube er noe susete og dårlig. Vet det samme foredraget finnes i en annen spiller her på forumet, men husker neimen ikke hvor det var....om noen finner den så legg den under her, er dere snille.......

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 01-05-11 kl 18:00. Årsak: Måtte legge til litt om lyden på foredraget her....
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:30   #181
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Å, men du bare MÅ se det foredraget fra UC Berkeley ....... Jeg har sett det flere ganger og han forklarer dette så greit at alle kan forstå det, jeg har sett det flere ganger for å få det riktig under huden for å kunne forklare dette for folk jeg møter
Her er et annet foredrag fra Stevens Institute of Technology som ikke er delt opp og som er litt mer konsentrert i forhold til foredraget fra Berkeley. Men det handler om akkurat det samme, bare et år i forskjell.

Jepp, det skal absolutt sees. Når vi snakker om foredrag, så kom jeg på ett Jens Veiersted holdt. Lærte mye av det.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:32   #182
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Kan disse foredragene legges i en egen tråd (gjerne en klistret en)? "Gode lavkarboforedrag" eller lignende?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:39   #183
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kan disse foredragene legges i en egen tråd (gjerne en klistret en)? "Gode lavkarboforedrag" eller lignende?

Har tenkt på det selv, for hver gang jeg skal lete opp linken må jeg bla gjennom halve forumet for å finne den igjen. Men nå holder jeg på å laste ned en video så jeg har ikke anledning akkurat nå.... Men det kan jo hende det allerede fins en slik tråd. Har ikke funnet den ennå da, men likevel.....*ler*

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 18:47   #184
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kan disse foredragene legges i en egen tråd (gjerne en klistret en)? "Gode lavkarboforedrag" eller lignende?

Sånn, nå har jeg laget tråden.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 19:14   #185
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Sånn, nå har jeg laget tråden.

Glimrende, da skal vi nok få orden på sysakene....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 09:31   #186
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Hmmmmm... jeg er fyllesjuk i dag, så jeg skal være kort.

Jeg ser ting blussa opp litt etter at jeg ba folk roe seg ned, men at det har roa seg ned litt igjen.

Frøken Scott.... min referanse til Kari var kanskje litt intern.... godeste Kari Jaquesson kom også med litt bombastiske "jammen, dette VET vi" uttalelser og nektet også å høre på de forklaringene som lavkarberne prøvde å gi henne. Nå er det opptil flere som har kommet med både linker og forslag til litteratur som forklarer hvorfor en kalori ikke nødvendigvis er en kalori (altså, det er ikke likegyldig hva slags energi du inntar), men du ber fortsatt om referanser og kilder. Når du har lest/sett disse, og dissekert informasjonen som er der, så kan vi heller se om det finnes enda mer du kan få, men hitils har jeg ikke sett så mye vilje til å faktisk ta til deg det folk legger fram til deg.

Som jeg (og andre) sa tidligere... les Kendrick, Lutz og Taubes (kanskje litt Uffe Ravnskov også). De går grundig (og da mener jeg grundig) inn i litteratur og forskning rundt dette.

Og for å klargjøre en ting.... jeg sier ikke at noen er dårlige foreldre om de gir barna karbohydrater. Det ville jeg aldri finne på. Jeg argumenterer derimot mot at barn MÅ ha karbohydrater. Det er en forskjell der.

Sånn... dette blei mer enn jeg planla å skrive... nå skal jeg tilbake til å pleie fyllesyken min.

Jeg synes det er veldig bra at mange er så grundige her med å legge ut lenker og komme med gode lesetips. Men jeg undres endel, hvem er alt dette ment for? De her inne som mener at barn trenger karbohydrater for å vokse? Her har vi diskutert om det er greit å kutte ut karbohydrater til TOÅRINGER. Ikke voksne. SMÅ BARN.
Fjasnissen og alle dere andre som gjentatte ganger hevder at barn ikke trenger karbohydrater, hvordan kan dere hevde dette? Hvor i alle lenkene, i alle referansene dere strør om dere med, står dette? Jeg har ikke tid og anledning til å lese meg gjennom alt, eller se alle lenkene til guruene her (som har gjort en formidabel jobb i å spre det glade budskap), men igjen: HVOR SIER DE AT TOÅRINGER IKKE TRENGER KARBOHYDRATER!!!!!!
Jeg ammer fortsatt min snart toåringer, her er jo karbohydrater. Gjennomsnittlig ammes barn i nærmere fire år i verdenssammenheng. Hvor er logikken her? Er ikke morsmelk den optimale sammensetningen av det et barn trenger? Hvorfor kan dere ikke se at det er ulike typer karbohydrater, og at ikke alle er djevelens verk?

Jeg må si at flere her inne opptrer som små Kari kopier....man har sett sannheten, og ingen andre kan komme og si at sannheten kanskje har flere sider. Og ingen kommer med referanser dere etterspør Kari og co om, ingen. Dere bare gjentar dere selv hele tiden. Barn trenger ikke karbohydrater. Les Lutz, Taub osv. Tenk på hva steinaldermenneskene spiste.

Og til slutt, takk Fjasnissen at du ikke tenker jeg er en dårlig mor som servere min toåring karbohydrater. De aller fleste synes nemlig det er veldig, veldig bra å amme så lenge som jeg gjør.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 10:26   #187
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg synes det er veldig bra at mange er så grundige her med å legge ut lenker og komme med gode lesetips. Men jeg undres endel, hvem er alt dette ment for? De her inne som mener at barn trenger karbohydrater for å vokse? Her har vi diskutert om det er greit å kutte ut karbohydrater til TOÅRINGER. Ikke voksne. SMÅ BARN.
Fjasnissen og alle dere andre som gjentatte ganger hevder at barn ikke trenger karbohydrater, hvordan kan dere hevde dette? Hvor i alle lenkene, i alle referansene dere strør om dere med, står dette? Jeg har ikke tid og anledning til å lese meg gjennom alt, eller se alle lenkene til guruene her (som har gjort en formidabel jobb i å spre det glade budskap), men igjen: HVOR SIER DE AT TOÅRINGER IKKE TRENGER KARBOHYDRATER!!!!!!
Jeg ammer fortsatt min snart toåringer, her er jo karbohydrater. Gjennomsnittlig ammes barn i nærmere fire år i verdenssammenheng. Hvor er logikken her? Er ikke morsmelk den optimale sammensetningen av det et barn trenger? Hvorfor kan dere ikke se at det er ulike typer karbohydrater, og at ikke alle er djevelens verk?

Jeg må si at flere her inne opptrer som små Kari kopier....man har sett sannheten, og ingen andre kan komme og si at sannheten kanskje har flere sider. Og ingen kommer med referanser dere etterspør Kari og co om, ingen. Dere bare gjentar dere selv hele tiden. Barn trenger ikke karbohydrater. Les Lutz, Taub osv. Tenk på hva steinaldermenneskene spiste.

Og til slutt, takk Fjasnissen at du ikke tenker jeg er en dårlig mor som servere min toåring karbohydrater. De aller fleste synes nemlig det er veldig, veldig bra å amme så lenge som jeg gjør.

Hei Vibeke.

Du har nok et poeng. Diskusjonen har nok blitt litt blandet her, og ikke alt har vært rettet spesifikt mot spebarn. Her tar jeg selvkritikk for mine bidrag.

De referansene jeg kommer med (spesifikt Kendrick og Taube) retter seg spesielt mot hva karbohydrater (spesifikt mel og sukker) som et viktig element i kostholdet ser ut til å bringe med seg av helseproblemer. Alle karbohydrater er så klart ikke et problem, så her har jeg nok vært uklar igjen, og det beklager jeg. Jeg mener ikke at vi behøver å leve tilnærmet nullkarbo, fordi grønnsaker inneholder mye viktig næring i tillegg til en varierende grad av karbohydrater.

Greddy har lagt fram en god forklaring på hva kroppen trenger for å vokse, så den delen tror jeg er greit dekka.

Når det gjelder morsmelk.... joda, jeg tror morsmelk er flott næring for små barn. Om man skal amme barnet til det er 4 velger jeg å ikke uttale meg om. Jeg har ingen forskning å slå i bordet med, så da blir det bare til at "jeg mener at", noe jeg prøver å unngå.

Når det gjelder "hvor i alle lenkene" det står at en toåring ikke trenger karbohydrater: Menneskekroppen er en ganske fantastisk greie, og den klarer helt fint å lage sine egne energikilder av fett og proteiner, så det eneste vi ikke behøver å tilføre kroppen er faktisk karbohydrater.

Jeg kan ikke huske å ha sagt noe sted: "Ikke gi ungen din karbohydrater", men jeg har argumentert mot påstander om at barn MÅ ha karbohydrater. Jeg er sikker på at barn har det helt flott på et kosthold a la Lindberg som holder blodsukkeret stabilt selv om de får karbohydrater, og det er mye lettere å forholde seg til enn striktere lavkarbo. Jeg kunne ønske noen hadde begrensa mitt karboinntak når jeg var barn, det er jeg uansett sikker på.

Håper det blei litt klarere hva jeg mente nå... sånn at vi kan tone ned sarkasmen (ikke det, jeg er en stor fan av sarkasme, men kanskje ikke alle andre er det )

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 10:33   #188
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 64
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Spiller det egentlig noen rolle? Noen mener karber er skadelig for unger, andre igjen at ungene trenger det. Det har da blitt folk av alle oss som vokste opp med brødskiver og brunost også?
Det viktige blir kansje å ta tak i overvekt hos større barn og se på hvorvidt det er høyt intak av karber som har trigget den. Det finnes mange grunner til overvekt, og det finnes flere måter å bli kvitt den igjen. Vi som har sukker/karbo intoleranse må tåle å høre at ikke alle har det problemet. Og de som tåler å spise mer karber og mener det er rett mat for sine unger...må tåle at andre mener noe annet.
Sånn er det med den saken!

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 10:38   #189
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Hei Vibeke.

Du har nok et poeng. Diskusjonen har nok blitt litt blandet her, og ikke alt har vært rettet spesifikt mot spebarn. Her tar jeg selvkritikk for mine bidrag.

De referansene jeg kommer med (spesifikt Kendrick og Taube) retter seg spesielt mot hva karbohydrater (spesifikt mel og sukker) som et viktig element i kostholdet ser ut til å bringe med seg av helseproblemer. Alle karbohydrater er så klart ikke et problem, så her har jeg nok vært uklar igjen, og det beklager jeg. Jeg mener ikke at vi behøver å leve tilnærmet nullkarbo, fordi grønnsaker inneholder mye viktig næring i tillegg til en varierende grad av karbohydrater.

Greddy har lagt fram en god forklaring på hva kroppen trenger for å vokse, så den delen tror jeg er greit dekka.

Når det gjelder morsmelk.... joda, jeg tror morsmelk er flott næring for små barn. Om man skal amme barnet til det er 4 velger jeg å ikke uttale meg om. Jeg har ingen forskning å slå i bordet med, så da blir det bare til at "jeg mener at", noe jeg prøver å unngå.

Når det gjelder "hvor i alle lenkene" det står at en toåring ikke trenger karbohydrater: Menneskekroppen er en ganske fantastisk greie, og den klarer helt fint å lage sine egne energikilder av fett og proteiner, så det eneste vi ikke behøver å tilføre kroppen er faktisk karbohydrater.

Jeg kan ikke huske å ha sagt noe sted: "Ikke gi ungen din karbohydrater", men jeg har argumentert mot påstander om at barn MÅ ha karbohydrater. Jeg er sikker på at barn har det helt flott på et kosthold a la Lindberg som holder blodsukkeret stabilt selv om de får karbohydrater, og det er mye lettere å forholde seg til enn striktere lavkarbo. Jeg kunne ønske noen hadde begrensa mitt karboinntak når jeg var barn, det er jeg uansett sikker på.

Håper det blei litt klarere hva jeg mente nå... sånn at vi kan tone ned sarkasmen (ikke det, jeg er en stor fan av sarkasme, men kanskje ikke alle andre er det )

Takk Fjasnissen, jeg tror det er viktig å være nyansert i disse diskusjonene, for det er utrolig lett å havne i "vi gir våre barn karbohydrater" kategorien kontra "barn trenger ikke karbohydrater", noe som blir veldig lite nyansert og en lite nyttig diskusjon.

Sitat:

De referansene jeg kommer med (spesifikt Kendrick og Taube) retter seg spesielt mot hva karbohydrater (spesifikt mel og sukker) som et viktig element i kostholdet ser ut til å bringe med seg av helseproblemer.

Dette er et meget viktig poeng, og noe jeg fremmer som utrolig viktig å fremme når vi snakker om barns kosthold, og er i tråd med det Fedon Lindberg formidler i sin bok.

(jeg har forøvrig ikke tenkt å amme til barnet er 4 år altså, det går en grense hos meg ved to år )

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 11:24   #190
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

(jeg har forøvrig ikke tenkt å amme til barnet er 4 år altså, det går en grense hos meg ved to år )

Jeg ammet til snuppa var 21måneder. Ble liksom nok da hun i juleselskap skulle under kjolen min: Mamma, tutt NÅ!

Men det var ikke bare lett. Fikk piller for å stoppe melken, hun overstyrte dem glatt. Prøvde å nekte henne, dehydrert barn......
Til slutt måtte jeg holde meg/puppen unna henne i 5 dager(jobbehelg) og da glemte hun heldigvis hva mamma kunne brukes til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 11:33   #191
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg ammet til snuppa var 21måneder. Ble liksom nok da hun i juleselskap skulle under kjolen min: Mamma, tutt NÅ!

Men det var ikke bare lett. Fikk piller for å stoppe melken, hun overstyrte dem glatt. Prøvde å nekte henne, dehydrert barn......
Til slutt måtte jeg holde meg/puppen unna henne i 5 dager(jobbehelg) og da glemte hun heldigvis hva mamma kunne brukes til!

Veldig festlig! Snuppa kaldte meg for puppa inntil for en måned siden, da var jeg mamma
Det var voldsomt her for noen måneder siden, så da begrenset jeg kun til kvelden. Hadde tenkt å trappe helt ned, lå på sofaen og pappaen sov inne hos henne.
Men nå er det kun når hun skal legge seg, og hun spør ikke ellers, og sålenge det går så greit er det ikke noe problem. Skal endel på reise framover, så regner med at det går i glemmeboken da.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 13:54   #192
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Jeg var innstilt på å amme poden min en gang på morgenen og kvelden frem til han ble et år i hvert fall, men bare en ukes tid etter at jeg begynte å jobbe begynte puppen å bli møtt med et kraftig bitt av 8 små tenner hver gang den ble tatt frem så det ble en relativt brå slutt på den ammingen gitt Og for å være helt ærlig syns jeg det er ganske deilig, og jeg slipper å bekymre meg for brystbetennelse lengre Men jeg ville jo gjerne ha den allergiforebyggingen i bakhånd da, menmen.

Ellers er jeg veldig enig med Vibeke om at diskusjoner som angår små barn på lavkarbo ofte utvikler seg til å bli ganske sort hvitt og bestående av to fronter som står mot hverandre. Men barn og kosthold er jo et tema som skaper mye engasjement og som mange har veldig sterke meninger om, men i bunn og grunn så tror jeg de fleste her er ganske enige om at selv om barn muligens ikke MÅ ha karbohydrater, så er man likevel et godt stykke på vei om man fokuserer på mat laget fra bunnen med mest mulig rene produkter, godt med proteiner og fett og lavglykemiske karbohydrater.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 16:47   #193
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Sånn jeg ser det, så sa den ene siden at det ikke gjør så mye om barnet får litt karbohydrater, men at barnet ikke trenger karbohydrater. Og at den andre siden sa at barnet TRENGER karbohydrater. Men mulig jeg har hatt litt fargede briller siden jeg er på den første siden. Jeg har ikke ment å demonisere karbohdyrater til barn. Hvordan "barn kan få litt karbohydrater, men trenger ikke" blir for svart-hvitt skjønner jeg ikke helt da.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 17:28   #194
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Sånn jeg ser det, så sa den ene siden at det ikke gjør så mye om barnet får litt karbohydrater, men at barnet ikke trenger karbohydrater. Og at den andre siden sa at barnet TRENGER karbohydrater. Men mulig jeg har hatt litt fargede briller siden jeg er på den første siden. Jeg har ikke ment å demonisere karbohdyrater til barn. Hvordan "barn kan få litt karbohydrater, men trenger ikke" blir for svart-hvitt skjønner jeg ikke helt da.


Jeg mener også å huske at argumentene var omtrent som du husker det her. Det er nok lett å misforstå "trenger ikke" med "skal absolutt ikke ha".

Uansett tror jeg vi alle kan enes om at barn ikke har godt av et høykarbokosthold - så får det bli opp til enhver å definere hva høykarbokosthold er.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 19:15   #195
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Vil gjerne legge til at jeg slett ikke mener at alle unger bør nektes karbohydrater.

Tror ikke det har vært snakk om å nekte barn karbohydrater. Synes den var litt morsom. Jeg er ikke uenig med deg, Charlott. Det er ikke derfor jeg quoter deg, men jeg ser at noen ganger blir språket litt vel dramatisk.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg mener også å huske at argumentene var omtrent som du husker det her. Det er nok lett å misforstå "trenger ikke" med "skal absolutt ikke ha".

Uansett tror jeg vi alle kan enes om at barn ikke har godt av et høykarbokosthold - så får det bli opp til enhver å definere hva høykarbokosthold er.
-

Tror egentlig vi er stort sett enige, og jeg tror ikke mange her inne på et lavkarboforum hvor vi er bevisste på mat og helse, sender ungene avgårde til barnehage og skole med boller, sjokolade, saft og kjeks i matpakka.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 19:34   #196
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Tror ikke det har vært snakk om å nekte barn karbohydrater. Synes den var litt morsom. Jeg er ikke uenig med deg, Charlott. Det er ikke derfor jeg quoter deg, men jeg ser at noen ganger blir språket litt vel dramatisk.


Tror egentlig vi er stort sett enige, og jeg tror ikke mange her inne på et lavkarboforum hvor vi er bevisste på mat og helse, sender ungene avgårde til barnehage og skole med boller, sjokolade, saft og kjeks i matpakka.

Det var vel egentlig det jeg ville frem til med min kommentar lengre opp, men ser at jeg formulerte meg litt klumsete. Disse diskusjonene som omhandler barn og kosthold blir ofte så opphetede at det kan se ut som at det er to fronter som står mot hverandre, men som i bunn og grunn er relativt enige.

Men det jeg også har savnet i disse diskusjonene er det samme som Vibeke påpeker, henvisninger til dokumentasjon som faktisk omhandler små barn. Hvordan man enn vrir og vender på det så er ikke barn små voksne, og studier på voksne kan ikke automatisk overføres til barn. Nå skal det være sagt at jeg hverken har lest Taubes eller Ulvenberg (var det det han het?) eller sett noen av disse foredragene. Det står forøvrig på to do listen min en dag jeg orker, og jeg er veldig glad for at noen tar seg bryet med å samle disse i en tråd så blir den "dørstokkmila" lettere Men jeg har lest en del annen lavkarbolitteratur og så vidt jeg vet er det bare Fedon Lindberg som har tatt seg bryet med å si noe som helst spesifikt om barn og lavkarbo.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 20:51   #197
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

For å trekke inn første innlegget her igjen, er det snakk om et barn med tydelige magevondter som har blitt rådet til å kutte ut karbohydrater i form av stivelse, ferdigprodukter, melkesukker o.l for å prøve å bedre det. Og i stedet spise rent kjøtt/fisk og grønnsaker. Jeg skjønner ikke at det skal være et problem for å kunne se om det bedrer seg, og evt innføre en og en ting for å finne "synderen".
Det finnes jo nok av folk som tvinger barna til å være vegeterianere fordi de selv har møtt en "kalv med tårer i øynene" en gang og dermed ikke spiser kjøtt... Ser ikke at det er noe bedre?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 21:18   #198
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.


Edit: Og det er vel ikke helt uten grunn at Haukeland Sykehus har behandlet epileptiske barn med ketogent kosthold i rundt 100 år nå heller.
Hadde det vært skadelig, så hadde de aldri fått fortsette med det.

Haukeland universitetssykehus har ikke behandlet epileptiske barn med ketogent kosthold i 100 år!
Noen leger ved HUS,blandt andre Hans H. Bassøe, gjennomførte en studie på epileptiske barn og ketogent kosthold på 70-tallet.

Get your facts right

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 22:42   #199
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Beatrixie, her.

Haukeland universitetssykehus har ikke behandlet epileptiske barn med ketogent kosthold i 100 år!
Noen leger ved HUS,blandt andre Hans H. Bassøe, gjennomførte en studie på epileptiske barn og ketogent kosthold på 70-tallet.

Get your facts right

Ikke.... hmmm... da må jeg huske veldig feil. Jeg får trekke tilbake denne til jeg har dobbeltsjekket dette. Mener å huske at det står i innledninga til Bedre uten brød (altså den norske versjonen, ikke på originalspråket). I så fall ber jeg ydmykt om beklagelse.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 08:40   #200
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Okay.... scanna gjennom Bedre uten brød i før jeg la meg, men referansen til ketose og epilepsi sto tydeligvis ikke i den. Det sto derimot noe om Bassøe, men det handla om vekttap.

Det betyr at referansen må stå i ketolyseboka, men den har jeg lånt bort. Noen som har den som gidder å bla gjennom den for å finne det som står om behandling av epilepsi ved Haukeland, sånn at jeg kan rette opp mine faktafeil?

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kutte ut melkeprodukter? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 6 03-04-10 01:05
"Norske talenter"-deltager slanket seg ved å kutte karbohydrater Fnutte Lavkarbo generelt 2 28-03-09 00:42
Hva bør jeg kutte ut? Romle Ketolysekuren 9 15-02-08 09:24
Må eg kutte aerobic no då? Konkelimonke Spørsmål og svar 7 26-01-07 21:42
Tips til å kutte ned på karbohydrater? nelli Generell ernæringsdebatt 6 16-06-04 15:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no