Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-11-05, 21:56   #201
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Gelatinpulver?? Blir DET det samme da? Mener du vanlig gelatinpulver? Det får jo maten til å stivne, eller er jeg helt dum nå?

Gammel 06-11-05, 22:00   #202
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Gelatinpulver?? Blir DET det samme da? Mener du vanlig gelatinpulver? Det får jo maten til å stivne, eller er jeg helt dum nå?

Nei...du er ikke det... glemte å skrive at dette gjaldt kakeoppskrifter som f.eks sjokoladekake med to sorter nøtter...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4286

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 06-11-05, 22:02   #203
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hehe. Ja men jeg skjønner ikke hvordan gelatinpulver kan erstatte proteinpulver? Eller, kanskje ikke gelatinen blir like "bindende" om den ikke blandes i væske?

Gammel 06-11-05, 22:21   #204
Ziggy
Gjest

Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hehe. Ja men jeg skjønner ikke hvordan gelatinpulver kan erstatte proteinpulver? Eller, kanskje ikke gelatinen blir like "bindende" om den ikke blandes i væske?

Poenget er vel heller det at mange ikke har tilgang til helsekostforretninger, eller får tak i proteinpulver uten tileggssmak, eller bruker så lite at holdbarhetsdatoen går ut før man har fått brukt opp pulveret... for det er såvidt meg bekjent svindyrt... jeg bruker det for å jevne ut kakeoppskrifter som bare trengs å justeres litt for å rette på forholdet mellom fett og proteiner, som f.eks ostekaker og delfiakake tilsatt litt honning eller økologisk sukker!!!

Sist redigert av Ziggy : 06-11-05 kl 23:37.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 00:52   #205
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Nå var jeg 100 % sikker på at du Ziggy hadde levd etter Kwasniewskis prinsipper en god stund - også lette jeg etter et sted hvor du kanskje hadde skrevet litt om det.... og så finner jeg isteden et innlegg fra rundtdomkring 14. oktober

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Du Iset, vet du hvor man får tak i boken til Kwasniewski(på engelsk, ikke polsk..)? Har hørt om teoriene hans, men ikke funnet boka noen steder....

Så nå ble jeg skikkelig nyskjerrig. Åssen i all verden har du klart å sette deg så godt inn i filosofien på så kort tid ?? Det er ikke mindre enn enormt imponerende !!

Er det noe vi vil ha forska på er det altså bar å sende deg ei bok, - så er du igang ??

*nille rusler imponert i seng*

Gammel 07-11-05, 01:23   #206
Ziggy
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Nille

Nå var jeg 100 % sikker på at du Ziggy hadde levd etter Kwasniewskis prinsipper en god stund - også lette jeg etter et sted hvor du kanskje hadde skrevet litt om det.... og så finner jeg isteden et innlegg fra rundtdomkring 14. oktober

Så nå ble jeg skikkelig nyskjerrig. Åssen i all verden har du klart å sette deg så godt inn i filosofien på så kort tid ?? Det er ikke mindre enn enormt imponerende !!

Er det noe vi vil ha forska på er det altså bar å sende deg ei bok, - så er du igang ??

*nille rusler imponert i seng*

Skulle gjerne ha tatt æren for det...men det hadde jeg egentlig ikke fortjent...

Begynte å lukte på Kwasniewskis teori allerede i 2003, da jeg leste 2 artikler i februarutgaven, og augustutgaven av Mat & Helse, som i detalj beskrev OE, komplett med forholdstall og matlister...

Utover det har jeg basert meg på Wolfgang Lutz bok "Life Without Bread" som nå også finnes på norsk, som i detalj forklarer hvorfor et slikt kosthold har store helsemessige fordeler, og Lutz har også gått ut og støttet Kwasniewskis resultater og næringsmiddelanbefalinger...

Og som deg...så har jeg tatt til meg all den vitenskapelige kunnskapen jeg har funnet både gjennom BIBSYS sine databaser, og omfattende søk etter forskningsresultater, hvor jeg har lagt ut flere av mine favoritter i dette forumet...

Det eneste boka "Optional Nutrition" ga meg utover det jeg allerede hadde konkludert med som nevnt tidligere, var kun en bekreftelse av informasjonen jeg hadde fra Mat & Helse artiklene, og boka "life without bread" av Lutz...

Og når jeg for en god stund siden til tross for at jeg hadde levd etter Atkins "by the book" i flere år uten å få særlig effekt... begynte jeg å prøve å finne ut hva det var jeg gjorde galt... så det var i kjølvannet av dette at jeg bestemte jeg meg for å prøve OE, basert på artiklene i Mat & Helse og forklaringene fra Lutz bok. Den eneste forskjellen var jo hovedsakleig endringene av protein- og fettandelene i kostholdet... og i løpet av kun kort tid...ja så skjedde det faktisk saker og ting...

For det første, så ble det helt slutt på utskeielsene...mista helt lysten på is og sjokolade... som jeg var J#### flink til å finne unnskyldninger for å unne meg tidligere...

For det andre ble det helt slutt på småspisingen... da jeg var så mett mellom måltidene at ytterligere påfyll, det være seg i form av yoghurt naturell, 70% sjokolade eller nøtter overhode ikke fristet lengre...

Sultfølelsen forsvant... og måtte minne meg selv om at nå var det kanskje på tide å spise igjen... og jeg ble i stand til å sette fra meg tallerkenen med matrester kiggende igjen...noe jeg aldri klarte før... da måtte alt spises opp, og gjerne en liten bit til...

Så joda...har nok holdt på lengre enn det du tror, men vi snakker ikke om år nei... heller måneder... men som du sikkert forstår, så har jeg brukt mye tid på å sette meg inn i vitenskapen rundt denne typen kosthold... da målet mitt er å kunne få leve et langt og innholdsrikt liv sammen med mine to barn... ikke som en 120 kilos "kosebamse", men en sprek og oppegående far på 85 kilo, som er målet til neste sommer.... og med OE så er jeg svært godt i rute for å klare akkurat dette...

Så jeg har gått ned fra mellom 116- 120 kilo, og til mine 108 kilo som jeg veide sist jeg sto på vekta.... hvor mye jeg veier nå, ja se det vet jeg ikke, for jeg er ikke så opphengt i den...

Ja... det var vel litt om min bakgrunn, og hvordan jeg startet med OE...

Og så kan du jo også se på kostholdsfilosofien min... den inbefatter også Lutz sine teorier, til tross for at jeg ikke har så stor tro på de 12 BU'ene han snakker om, men heller en personlig tilpasning av behovet for karber, som man har utarbeidet på OE...

Sist redigert av Ziggy : 07-11-05 kl 08:42.
Gammel 07-11-05, 08:59   #207
Albertine
Gjest

Jeg smyger meg inn med et bittelite spørsmål jeg, Ziggy. Når man regner ut prosentene med fett og protein og sånt, er det det faktiske energiinntaket man regner på eller antall gram? Det er jo en stor forskjell mellom de to...

Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 09:19   #208
Ziggy
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg smyger meg inn med et bittelite spørsmål jeg, Ziggy. Når man regner ut prosentene med fett og protein og sånt, er det det faktiske energiinntaket man regner på eller antall gram? Det er jo en stor forskjell mellom de to...

Det er to måter å se dette på...

1- Forholdet mellom næringsstoffene i gram
Her er det de forhåndstallene dere er blitt vant til å se kommer inn- 1,0 : 2,0 : 0,5 sett i forhold til den ideelle kroppsvekten.

Detter betyr følgende;
- 1 gr protein pr kilo ideell kroppsvekt
- 2 gram fett pr kilo ideell kroppsvekt
- 0,5 gr karbo pr kilo ideell kroppsvekt.

2- Prosentmessig energifordeling
Dette er de tallene dere er vante til å operere med i bl.a. FitDay.

For forholdet 1,0 : 2,0 : 0,5, så blir den prosentmessige energifordelingen slik;
- Protein 17%
- Fett 75%
- Karbo 8%

Var det dette du var ute etter, eller???

Gammel 07-11-05, 09:27   #209
Albertine
Gjest

Njaei, skjønner det fremdeles ikke helt. For jeg regnet ut gårsdagen etter den første modellen. Altså antall gram. Men kalorimessig er jo fett dobbelt så energirikt som de andre to, så egentlig skulle det bli feil.....? Æsj, jeg skal se på det en gang til og se om jeg skjønner det.

Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 09:33   #210
Ziggy
Gjest

Njaei, skjønner det fremdeles ikke helt. For jeg regnet ut gårsdagen etter den første modellen. Altså antall gram. Men kalorimessig er jo fett dobbelt så energirikt som de andre to, så egentlig skulle det bli feil.....? Æsj, jeg skal se på det en gang til og se om jeg skjønner det.

Det er ikke feil skjønner du... bare prøv å regne på det igjen, så skal du se...

For husk at fettet, som utgjør 2 ganger så mye som protein, da også bidrar med 75% av energien vi får i oss, mens proteinene som utgjør 1 gang så mye i gram som vår ideelle kroppsvekt i kilo, utgjør bare 17% av energien, mens karbo bare utgjør 8%...

Gammel 07-11-05, 09:36   #211
Albertine
Gjest

Ok, jeg skal bare akseptere at det er sånn og ikke bry den blonde hjernen min med mer enn den trenger å håndtere...

Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 14:20   #212
ajn
Gjest

Jeg er en sånn en som surfer i vei på internett når jeg kommer over noe nytt som jeg blir nysgjerrig på...Tenkte kanskje flere var interessert i å lese litt mer ?

Ved søk på "Jan Kwasniewski"
"Welcome to the English language website for the "Optimal Diet" movement"
http://homodiet.netfirms.com/
Med link-side :
http://homodiet.netfirms.com/misc/links.htm
Mange interessant "letters" :
http://homodiet.netfirms.com/otherssay/letters/letters.htm
Menyeksempler MED OPPSKRIFTER :
http://homodiet.netfirms.com/menu/day_one.htm
Studies on low carb, high fat
http://www.ptbo.igs.net/~stanb/Heretical.htm
Australian Homo Optimus Association :
http://www.ahoa.org.au/index.html
Artikkel
http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html
Artikkel fra klikk.no
"Kolesterol og fett: Er det farlig?" : http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5221

Les og lær :-)

AjN

Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 19:45   #213
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Hvor: Drammen
Alder: 65
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Ser det er spørmål om bokkjøp av Kwasniewski på Engelsk her,jeg har funnet disse.Optimal diet books

Optimal Nutrition by Jan Kwaśniewski
1999

Price: 21.00 EUR
Show more Add to cart Homo optimus by Jan Kwaśniewski, Marek Chyliński
2000

Price: 28.00 EUR
Show more Add to cart Optimal essen by Jan Kwaśniewski
2000
German translation of
Żywienie optymalne

Price: 20.00 EUR
Show more Add to cart Optimale Kost Jan Kwaśniewski
2004
Price: 30.00 EUR
Show more Add to cartdisse skal finnes på Engelsk på denne adressen

http://www.wgp.com.pl/index.php?id_j=en

Det kostet meg endel arbeid,men jeg blir så irritert når jeg ikke finner ting så jeg gam meg ikke så her er det altså en mulighet.

Denne gangen var jeg nødt til å ty til Alta vista søkemotor og da fant jeg det med en gang . Ved hjelp av en diett side.
Denne http://homodiet.netfirms.com/

Lykke til med kjøp av bok eller bøker

Gammel 07-11-05, 20:05   #214
Ziggy
Gjest

Bare et tips..skal dere kjøpe en av disse bøkene, så kjøp boka "optimal Nutrition", og styr klar av boka "Homo Optimus", den siste gjentar bare det som er beskrevet i Optimal Nutrition, iblandet litt politikk og religion... men dette har jeg skrevet om tidligere...

Samtidig MÅ dere skaffe dere boke "BEDRE UTEN BRØD" av Wolfgang Lutz... her vil dere finne alt av nødvendig vitenskapelig dokumentasjon av helsegevinstene med et slikt kosthold. Lutz har flere ganger gått ut og støttet OE, da man her snakker om så og si identiske kostanbefalinger...

Bortsett fra at Lutz i boka anbefaler en generell grense på 12 BU, brødenheter, tilsvarende 72 gr karbo pr person... mens OE tilpasser nivået til hver enkelt person. Men, Lutz åpner også for induviduelle tilpasninger på dette omrpådet...

Gammel 07-11-05, 20:08   #215
Albertine
Gjest

Jeg skal ikke kjøpe noen bøker jeg, man har da Ziggy...

Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 20:18   #216
Ziggy
Gjest

Gammel 07-11-05, 20:22   #217
Ziggy
Gjest

Sitter forøvrig og leser litt i Skaldemans bok her jeg... og er enig i alt som han skriver om...

Kom akkurat nå over en MEGET oppsiktsvekkende opplysning som han refererer til i boka si på side 208-209...

”...Visste du för övrig att man analyserat beläggningen i igenklokkade artärer? Tre fjerdedeler av beläggningen bestod av omättade (!) fetter...”

Har nettop sendt han en mail for å få referansen til dette...for DETTE ER DYNAMITT i mine øyne... spesiellt med tanke på forholdet mellom inntaket av mettet, animalsk fett og umettet, vegetabilsk fett...

Sist redigert av Ziggy : 07-11-05 kl 20:37.
Gammel 07-11-05, 20:29   #218
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Jeg skal ikke kjøpe noen bøker jeg, man har da Ziggy...

Ikke jeg heller, skal jeg kjøpe noen bøker nå blir det den om å slutte å røyke av Allen Carr. Men motivasjonen må bli bedre først

Gammel 07-11-05, 20:37   #219
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Sitter forøvrig og leser litt i Skaldemans bok her jeg... og er enig i alt som han skriver om...

Kom akkurat nå over en MEGET oppsiktsvekkende opplysning som han refererer til i boka si på side 208-209...

”...Visste du för övrig att man analyserat beläggningen i igenklokkade artärer? Tre fjerdedeler av beläggningen bestod av omättade (!) fetter...”

Har nettop sent han en mail for å få referansen til dette...for DETTE ER DYNAMITT i mine øyne... med tanke på forholdet mellom inntaket av mettet, animalsk fett og umettet, vegetabilsk fett...

HVA???
Da håper jeg innerlig ikke det er de sunne oljene som finnes i frø,nøtter og eller raps og olivenolje som er årsaken.
Og håper du følger opp dette så jeg kan få vite mer.

Gammel 07-11-05, 21:15   #220
nøtta
Seniormedlem

nøtta sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 38
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

HVA???
Da håper jeg innerlig ikke det er de sunne oljene som finnes i frø,nøtter og eller raps og olivenolje som er årsaken.

*fooooooooorvirraaaaaaaa*

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 07-11-05, 21:22   #221
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Opprinnelig lagt inn av nøtta

*fooooooooorvirraaaaaaaa*

Ja det er du ikke alene om,men etter å ha tenkt meg litt om tror jeg dette er snakk om de skdelige transfettsyrene som finnes i all frityrstekt mat(gatekjøkkenmat)
og det som fantes i margariner og en del andre matvarer.Dessuten omdannes jo karbohydrater til fett også og de legger seg på steder som blodårer osv. Så jeg tar dette litt med ro allikevel

Gammel 07-11-05, 21:31   #222
Ziggy
Gjest

Ja det er du ikke alene om,men etter å ha tenkt meg litt om tror jeg dette er snakk om de skdelige transfettsyrene som finnes i all frityrstekt mat(gatekjøkkenmat)
og det som fantes i margariner og en del andre matvarer.Dessuten omdannes jo karbohydrater til fett også og de legger seg på steder som blodårer osv. Så jeg tar dette litt med ro allikevel

Joda...det er nok flere som gjerne vil ha svar på dette ja...

Holder med deg når det gjelder margarinene og transfettsyrene... men tror også vegetabilske oljer som er varmpresset kan spille en rolle her...

Men samtidig viser jo dette at mettet, animalsk fett på langt nær er den store "dødaren" som vi alle har blitt indoktrinert til å tro på i en årrekke...

Mon tro om dette også ikke kan være gjeldene for mettet, vegetabilsk fett som cocosa m.fl...

Gammel 08-11-05, 00:05   #223
Ziggy
Gjest

Fant forresten følgende opm delfiakaka her inne...

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg har hørt at Dag Viljen Polizynzki spiser delfiakake til lunsj hver dag Kan vel ikke være så ille med delfiafett da vel

Opprinnelig lagt inn av Nille

Å ???? Hvordan vet du at han bruker "Delfia fett" da ?? Delfia fett er jo kokosfett, men varmebehandlet. Kanskje han bruker Cocosa isteden ???

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Vet og vet, han hadde vel sagt det hvis han gjorde det i samme slengen da han fortalte om delfiakaken. Kokosfett er jo mettet fett og tåler varmebahandling...

Nå har det jo seg også sånn at Delfiakaka har stått på trykk i Mat & Helse i lange tider, og det uten at de har endret Delfiafettet til fordel for Cocosa... så med tanke på at delfiafettet tåler like mye varmebehandling som Cocosaen gjør, ja så velger jeg med min slunkne lommebok Delfiafettet foran Cocosaen...

Var ikke klar over at DVP brukte Delfiakake som lunsj hver dag... interessant...

Gammel 08-11-05, 00:23   #224
Ziggy
Gjest

Her er et tips til... det er best å vente til slutten av måltidet å spise karbene man har på tallerken... grunnen til dette er at om man spiser karbene først, settes det glukosebaserte fordøyelsessytemet igang først, og det kan til en viss grad forsinke det fettbaserte fordøyelsessytemet... mange merker faktisk at de går ned med samme type måltid om de spiser karbene helt til slutten av måltided, mens de går opp eller stagnerer om de spiser karbene først i måltidet...

Dette har noe med at når først fettfordøyelsen er stimulert, ja så "drukner" signalene til det gykosebaserte fordøyelsessystemet i bukspyttkjertelen til fordel for glukagonproduksjonen i bukspyttkjertelen... og galleproduksjonen i levra...

Dette omtaler også Sten Sture i sin bok...

Gammel 08-11-05, 00:43   #225
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

HVA???

Jeg har skiftet syn på disse fettsyrene nå i ettertid. Man trenger ganske gode doser av antioksidanter når man inntar umettet fett, for å hindre i at oljene harskner i kroppen. Hvor mange tror du bryr seg om dette? Hvor mange eldre tar antioksidanter i tillegg til den dyrebare tranen sin? Ikke mange! Oljene harskner og blir transfett i kroppen, blodårer tettes igjen....

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.