Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 26-06-10, 21:05   #2326
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg hadde den plenrensen på kommunen sin plen rett utenfor huset vårt. Det var FULLT av løvetann som spredde seg over til vår hage. Når jeg kom hjem fra ferie er det nesten ingen løvetann igjen, kun gress! Veldig fornøyd! Om du holder dyrene borte fra plenen noen dager så burde det gå fint. Ellers får du luke!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 27-06-10, 02:17   #2327
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har lest at mange skriver at det er vanlig med småblødninger på ketolyse. Selv hadde jeg mensen siste dag på søndag som var, da hadde jeg hoppet over en måned før jeg fikk den.
Har spist ganske ketogent i uken som var slik jeg gjør hele tiden. Lørdag, som nettopp har vært, har jeg skeiet ut med is, jordbær, potetgull og sjokolade fordi jeg har feiret bursdagen min. Er litt oppblåst i magen, men ikke noe ille Det mest interessante merket jeg nå når jeg skal legge meg. Nå har jeg begynt å blø igjen - rent og friskt blod. Og det etter en høykarbo kveld av dimensjoner. Hadde det vært etter en kjempeketogen dag ville jeg skjønt det.
Har også litt små smerter nederst i magen som jeg ofte har under mensen, men kan selvsagt være pga karbene.

Flere som har opplevd dette? synes det er så rart når det kun er en uke siden sist.

( Jeg er forøvrig ikke gravid, så det er ikke abort eller noe slikt)

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 27-06-10, 10:02   #2328
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Baconet mitt smakte litt rart fordi det har gått ut på dato. Er det farlig å spise bacon som har gått ut på dato?

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad!
Gammel 27-06-10, 10:57   #2329
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Flippy, her.

Noen som kan forklare hvorfor jeg har diare flere ganger hver dag når jeg spiser ketolyse, men er helt fin når jeg spiser høykarbo? Har vært sånn siden 14. april, og regner med at det ikke er 'ketose-diare' i over to mnd

Jeg har gått på ketolyse i snart tre uker nå og jeg har også hatt en del diaree, men ikke hver dag. De dagene jeg har vært mest plaget har vært dagen etter dager da jeg ikke har spist noe korn (kun kjøtt og salat) i det hele tatt, tror jeg. Da jeg var på helgetur, forige helg, måtte jeg ty til en Atkins-bar for dagen (en sånn med korn i) og da var magen helt fin. Jeg kom tilbake fra turen og vips, på an igjen med diaree over flere dager. For noen dager siden spiste jeg en halv Atkins-bar igjen og da var magen fin igjen dagen etter. I går spiste jeg mikro-brød med div. korn/nøtter og i dag er jeg fin igjen i magen. Jeg er langt ifra sikker på om teorien min er vanntett, men jeg skal prøve å spise dette brødet til frokost en periode og se om ingen korn kan være årsaken til diaree. (Hvis jeg tenker på det, så er det kanskje ikke så dumt da korn har en evne til å suge til seg væske...)

Jeg har derimot blitt mye bedre i magen generelt sett. Dvs. jeg var ekstremt mye plaget med luft og luftsmerter før. Bare jeg så på salat og grøntfor begynte magen min å jobbe som en treskemaskin. Nå der i mot kan jeg spise så mye salat jeg vil uten så mye som en rap. Det romler litt av og til, men det er akkurat som om luften forsvinner av seg selv uten hverken raping eller det som verre er... :-D (Sorry...:-))

Vel, jeg har bestemt meg for å prøve ut korn-teorien min, men hvis jeg ikke finner ut av det, tror ikke jeg at jeg orker å gå på ketolyse. Å ha diaree sånn hver dag - annenhver dag er ikke noe kjekt. Blir liksom litt hemmet, ihvertfall blir jeg det...

Lykke til ihvertfall!

Cec xxx.

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja....
Gammel 27-06-10, 11:04   #2330
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Baconet mitt smakte litt rart fordi det har gått ut på dato. Er det farlig å spise bacon som har gått ut på dato?

Det tviler jeg på!
De setter alltid datoen til god tid og bacon skal jo holde seg leeeenge!
Har ikke pakken vært åpnet, er det nok ingen fare!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 27-06-10, 12:17   #2331
Flippy
Medlem
 
Flippy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppland
Alder: 52
Innlegg: 231
Flippy er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cec1973, her.

Jeg har gått på ketolyse i snart tre uker nå og jeg har også hatt en del diaree, men ikke hver dag. De dagene jeg har vært mest plaget har vært dagen etter dager da jeg ikke har spist noe korn (kun kjøtt og salat) i det hele tatt, tror jeg. Da jeg var på helgetur, forige helg, måtte jeg ty til en Atkins-bar for dagen (en sånn med korn i) og da var magen helt fin. Jeg kom tilbake fra turen og vips, på an igjen med diaree over flere dager. For noen dager siden spiste jeg en halv Atkins-bar igjen og da var magen fin igjen dagen etter. I går spiste jeg mikro-brød med div. korn/nøtter og i dag er jeg fin igjen i magen. Jeg er langt ifra sikker på om teorien min er vanntett, men jeg skal prøve å spise dette brødet til frokost en periode og se om ingen korn kan være årsaken til diaree. (Hvis jeg tenker på det, så er det kanskje ikke så dumt da korn har en evne til å suge til seg væske...)

Jeg har derimot blitt mye bedre i magen generelt sett. Dvs. jeg var ekstremt mye plaget med luft og luftsmerter før. Bare jeg så på salat og grøntfor begynte magen min å jobbe som en treskemaskin. Nå der i mot kan jeg spise så mye salat jeg vil uten så mye som en rap. Det romler litt av og til, men det er akkurat som om luften forsvinner av seg selv uten hverken raping eller det som verre er... :-D (Sorry...:-))

Vel, jeg har bestemt meg for å prøve ut korn-teorien min, men hvis jeg ikke finner ut av det, tror ikke jeg at jeg orker å gå på ketolyse. Å ha diaree sånn hver dag - annenhver dag er ikke noe kjekt. Blir liksom litt hemmet, ihvertfall blir jeg det...

Lykke til ihvertfall!

Cec xxx.

Hmmm, interessant Jeg blir heldigvis ikke så hemmet av diareen, men lufta gjør jo at jeg har mye vondt - men det har jeg alltid hatt, så tenker ikke så mye over det Jeg hadde bare trodd at magen skulle bli bedre når jeg har levd ketogent så lenge - det er jo over 10 uker nå, men, så lenge vekta går nedover så holder jeg ut, for den har ikke gått nedover på noen annen kostholdsfilosofi......

Lykke til du også

__________________
Start 14/4-2010


Flippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har nådd målet, så det vil tiden vise :)
Gammel 27-06-10, 12:52   #2332
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

I går var jeg på cocktailparty, og verttskapet sparte ikke akkurat på innholdet i drinken! Og jeg fikk da innpå en 6-7 stk, minst. Men likevel merket jeg INGENTING! Var helt klar i hodet, stø på beina, ikke noe mer pratsom enn vanlig.. ja, rett og slett mer eller mindre sober. Dette kunne aldri skjedd på høykarbo, da gikk jeg i bakken av et par drinker. Hvorfor er det sånn? Har opplevd det før også, sprit funker ikke på meg når jeg er i ketose. Vin deriomot....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 27-06-10, 13:18   #2333
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Flippy, her.

Hmmm, interessant Jeg blir heldigvis ikke så hemmet av diareen, men lufta gjør jo at jeg har mye vondt - men det har jeg alltid hatt, så tenker ikke så mye over det Jeg hadde bare trodd at magen skulle bli bedre når jeg har levd ketogent så lenge - det er jo over 10 uker nå, men, så lenge vekta går nedover så holder jeg ut, for den har ikke gått nedover på noen annen kostholdsfilosofi......

Lykke til du også

Haha, jeg må bare si noe... Altså, nå har jeg spist dette mikrobrødet med flax seed (knuste linfrø og mandelmel) i to dager. Magen min er bedre, men i dag har jeg jammen vært på do 3 ganger allerede, dog ikke diaree. I dag har jeg også vondt i magen og litt mer luft enn vanlig... Akk ja... Ser ikke ut for at det blir mer skikk på magen min nei.... Mulig jeg går over til Grete Roede hvis magen min fortsetter og jeg heller ikke går noe nevneverdig ned i vekt (har nok gått inn i cm. det merker jeg på buksene...:-)) På Grete Roede går jeg ned 1/2-1 kilo i uken, det vet jeg, men der er jeg også veeeeldig mye sulten og altfor mye mat som er fy, fy. Vel, jeg skal holde ut litt til, ihvertfall til jeg skal på jobb igjen på onsdag!

Cec xxx.

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja....
Gammel 27-06-10, 14:09   #2334
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Må man ta noen spesielle vaksiner når man skal på ferie til Egypt?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 27-06-10, 14:14   #2335
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Må man ta noen spesielle vaksiner når man skal på ferie til Egypt?

Vi har vært der to ganger og ikke tatt noe.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 27-06-10, 14:16   #2336
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Vi har vært der to ganger og ikke tatt noe.

OK - takk for kjapt svar. Jeg har ikke let noe om det noen plass så jeg regna heller ike med det......men greit å ha dobbeltsjekka liksom....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 27-06-10, 15:18   #2337
Flippy
Medlem
 
Flippy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppland
Alder: 52
Innlegg: 231
Flippy er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg lurer på hvorfor så mange mener det er bedre å drikke fun-light i stedet for light-brus? Det er jo samme søtningsstoffet som brukes.......

__________________
Start 14/4-2010


Flippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har nådd målet, så det vil tiden vise :)
Gammel 27-06-10, 15:47   #2338
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Får man pantet flasker på søndagsåpne butikker på en søndag?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 27-06-10, 16:23   #2339
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Baconet mitt smakte litt rart fordi det har gått ut på dato. Er det farlig å spise bacon som har gått ut på dato?

Farlig og farlig... det kjem jo an på kor dårlig kjøttet har blitt. Viss det er gått så langt at du blir dødsens av å ete det ville maten neppe friste å spise heller! Som regel er det vel mest milde formar for mage-tarmbesvær ein opplever.

Generelt sett, dersom det smakar dårleg, lukter og ser dårleg ut (er blitt sleipt osv) så er det ikkje nokon god idè å ete det. Det er jo berre sunn fornuft. Uåpna pakker held seg stort sett bra ei stund etter datoen, har pakka vorte åpna kan du ikkje rekne med at varen skal halde seg lenge. Mjølkesyrebakteriene startar å jobbe fort!

Bacon er vel ikkje det verste heller, det er jo "langtidskjøtt" - men kjøttdeig og farser skal du vere veldig forsiktig med å bruke lenge etter dato fordi det mykje lettare kjem bakterier til inni kjøttet når det blir malt.

Mjølkeprodukt derimot kan halde seg leeeeeeeeeeeenge etter datoen i uåpna pakning, og tommelfingerregelen der er at om det ser ut, luktar og smakar normalt, så er det bra. (Eg åpna ein kartong fløte her forrige helg som hadde dato sist i mars. God som ny.)

Ok, kanskje ikkje "kort" enkelt svar, men håpar det var nyttig likevel.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve.
Gammel 27-06-10, 17:02   #2340
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Flippy, her.

Jeg lurer på hvorfor så mange mener det er bedre å drikke fun-light i stedet for light-brus? Det er jo samme søtningsstoffet som brukes.......

Kullsyren er ganske hardt mot tannemaljen, så å kutte ned på kullsyre er jo ikke en dum ide.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad!
Gammel 27-06-10, 17:09   #2341
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Får man pantet flasker på søndagsåpne butikker på en søndag?

Hvis du snakker om Kiwi og Joker ++ så ja.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil
Gammel 27-06-10, 17:18   #2342
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

OK - takk for kjapt svar. Jeg har ikke let noe om det noen plass så jeg regna heller ike med det......men greit å ha dobbeltsjekka liksom....

Du *må* ikke ta noen vaksiner for å reise til Egypt, men jeg ville kanskje ha tatt drikkevaksninen mot kolera (turistdiaree). Jeg vet det er mange som tar den før de reiser til både Tyrkia og Egypt iom. at det er landene som ligger på topp når det gjelder magebesvær.

Cec xxx.

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja....
Gammel 27-06-10, 18:18   #2343
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kjøp en dunk plenrens. Den er litt dyr, men tar alt av ugress. Iallefall gjorde den det hos meg i fjor sommer. Det ble bare grønne gresset igjen!

Dyrt og dyrt. Ingen hindring, jeg brukte tusen spenn på kalk,gjødsel og plenfrø i dag. Her sløser vi

+ at jeg er lemster i ryggen etter å bært på 30kgssekker i timesvis. Det setter ting litt i perspektiv, ettersom jeg har gått ned 1 sekk + litt over en halv sekk til. Det er j**** tungt det skal jeg si deg

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 27-06-10, 20:14   #2344
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cec1973, her.

Du *må* ikke ta noen vaksiner for å reise til Egypt, men jeg ville kanskje ha tatt drikkevaksninen mot kolera (turistdiaree). Jeg vet det er mange som tar den før de reiser til både Tyrkia og Egypt iom. at det er landene som ligger på topp når det gjelder magebesvær.

Hvis man er av de som er veldig forsiktig med hva og hvor man spiser til enhver tid, også her hjemme i Norge ville jeg nok tatt den. Men hvis man har et normalt avslappa forhold til mat, og lar kroppen bygge opp et visst immunforsvar blir man som regel ikke sjuk.
Jeg og sambo var ikke hyseterisk forsiktige med noenting og har som sagt vært der 2 ganger uten å bli dårlige av noe slag. Broren min og sambo er i overkant speptiske til alt (både her hjemme og i utlandet) og hun endte med diare og legebesøk + utslått i en uke.... (Hadde tatt vakse OG tabletter). Så jeg tror det er viktigere å lære kroppen å takle sånt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 27-06-10, 20:20   #2345
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Må man ta noen spesielle vaksiner når man skal på ferie til Egypt?

FHI anbefaler disse vaksinene ved reise til Egypt
Hepatitt A
Polio (dersom det er 10 år eller mer siden sist dose)
Difteri og tetanus (dersom det er 10 år eller mer siden sist dose)
Tyfoidfebervaksine
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...86:1:0:0:::0:0

Drikkevaksine mot kolera/turistdiare ville jeg og tatt, mye magebesvær i Egypt!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 27-06-10, 20:32   #2346
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvis man er av de som er veldig forsiktig med hva og hvor man spiser til enhver tid, også her hjemme i Norge ville jeg nok tatt den. Men hvis man har et normalt avslappa forhold til mat, og lar kroppen bygge opp et visst immunforsvar blir man som regel ikke sjuk.
Jeg og sambo var ikke hyseterisk forsiktige med noenting og har som sagt vært der 2 ganger uten å bli dårlige av noe slag. Broren min og sambo er i overkant speptiske til alt (både her hjemme og i utlandet) og hun endte med diare og legebesøk + utslått i en uke.... (Hadde tatt vakse OG tabletter). Så jeg tror det er viktigere å lære kroppen å takle sånt.

Jeg har vært i India og jeg har vært i Japan. I India var jeg ekstremt forsiktig med hva jeg spiste fordi jeg visste at sjansene for å bli syk var ganske store. I Japan spiste jeg absolutt alt, til og med rå egg, fordi jeg visste at sjansene for å bli syk der var små. Jeg ble ikke syk noen av stedene, men jeg skal love deg at det var mange som ble syke i India fordi de IKKE passet på hva de spiste. Selvfølgelig var det noen som ikke ble syke, selv om de ikke passet på, men kanskje de ikke spiste det samme som de som ble syke? Jeg tror at hvis mat er bedervet, har amøber (fysj og fy, dette finnes i vannet i India og mange andre land, og du blir aldri kvitt de) osv... så blir man syk uansett om man er "hardbarket" eller ikke.

Så lenge Egypt og Tyrkia er på topp når det gjelder antall folk som blir syke, så ville nå jeg vært forsiktig. Statistisk sett er det større sjanse for å bli syk der enn i f.eks. Sverige. Dette vet de fleste, allikevel ligger de to landene på topp.

Cec xxx.

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja....
Gammel 27-06-10, 20:35   #2347
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Cec1973 og Flippy: Ikke gi opp riktig enda. Dere må gi kroppen tid til å venne seg til å jobbe uten fiber. Vi trenger strengt tatt ikke fiber, men vi er vant med å spise mye fiber på høykarbo. Og jo eldre man er, jo lengre tid tar det for kroppen å omstille seg. Men hvis du har mye problemer, så ville jeg tatt en gradvis forandring i kosten.

Og flere av de kunstige søtningene oppfører seg som fiber i kroppen (for lange molekyler til å bli tatt opp i kroppen). Atkinsbar klarer kroppen min fint, men en hvilken som helst annen sukkerfri sjokolade og jeg får diaré og masse, masse gass etter noen timer. Det blir kanskje ikke like ille hvis man er vant med å spise brøderstatninger og slikt, men det gjør jeg så godt som aldri.

Så mitt råd er vel egentlig da å prøve å spise en del brøderstatning på lavkarbo en periode og så trappe ned på det. Med f.eks. linfrø. Linfrø er 1/3 fiber.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 27-06-10, 21:09   #2348
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvis man er av de som er veldig forsiktig med hva og hvor man spiser til enhver tid, også her hjemme i Norge ville jeg nok tatt den. Men hvis man har et normalt avslappa forhold til mat, og lar kroppen bygge opp et visst immunforsvar blir man som regel ikke sjuk.
Jeg og sambo var ikke hyseterisk forsiktige med noenting og har som sagt vært der 2 ganger uten å bli dårlige av noe slag. Broren min og sambo er i overkant speptiske til alt (både her hjemme og i utlandet) og hun endte med diare og legebesøk + utslått i en uke.... (Hadde tatt vakse OG tabletter). Så jeg tror det er viktigere å lære kroppen å takle sånt.

Sist vi var i Egypt tok mannen min og barna denne drikkevaksinen. Jeg tok den ikke fordi homeopaten min sterkt frarådet det. Iflg. henne drepte vaksinen bakteriene i tarmen, og det var fritt fram for "fremmede" bakterier å flytte inn. Har ikke peiling jeg, men det var slik hun forklarte det. I alle fall: Mannen min var stort sett dårlig hele tiden mens vi var der, og så spiste han et eller annet og blei ENDA dårligere. Fikk diverse medisin der nede og gikk på to antibiotikakurer i etterkant. JEG som ikke tok noe var helt fin, og vi spiste jo stort sett de samme rettene. Barna hadde heller ikke problemer og de tok jo denne vaksinen. Neste gang vi skal et sted det er aktuelt tenker jeg at barna også dropper denne vaksinen.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins
Gammel 27-06-10, 21:10   #2349
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Cec1973 og Flippy: Ikke gi opp riktig enda. Dere må gi kroppen tid til å venne seg til å jobbe uten fiber. Vi trenger strengt tatt ikke fiber, men vi er vant med å spise mye fiber på høykarbo. Og jo eldre man er, jo lengre tid tar det for kroppen å omstille seg. Men hvis du har mye problemer, så ville jeg tatt en gradvis forandring i kosten.

Og flere av de kunstige søtningene oppfører seg som fiber i kroppen (for lange molekyler til å bli tatt opp i kroppen). Atkinsbar klarer kroppen min fint, men en hvilken som helst annen sukkerfri sjokolade og jeg får diaré og masse, masse gass etter noen timer. Det blir kanskje ikke like ille hvis man er vant med å spise brøderstatninger og slikt, men det gjør jeg så godt som aldri.

Så mitt råd er vel egentlig da å prøve å spise en del brøderstatning på lavkarbo en periode og så trappe ned på det. Med f.eks. linfrø. Linfrø er 1/3 fiber.

Ja, det er det jeg har funnet ut at jeg må. MEN jeg har jammen hatt mye vondt i magen i dag, selv om jeg ikke har hatt diaree.... Har heldigvis ikke så mye luft i magen, bare vondt. Lurer på om mikrobrødet mitt kanskje ble litt for kompakt i dag, kanskje det er det? Får prøve med litt mindre "mel" i morgen. Krysser fingrene for at det går bedre da! Det var forresten FANTASTISK deilig å spise noe som likner på brød med *litt* pålegg.

Cec xxx.

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja....
Gammel 27-06-10, 21:13   #2350
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Moren min tåler alt og spiser alt, men hun ble utrolig dårlig i magen i Egypt!
Med 7 dagers ferie, er det utrolig surt å tilbringe 3 av dem på hotellet i nærheten av et toalett!

Men hva som hjelper hvem, nei, det tror jeg nesten bare går på flaks!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 5 (0 medlemmer 5 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no