Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sauser på atkinskur

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-04-05, 07:10   #1
mabe
Medlem
 
mabe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Vestfold
Innlegg: 77
mabe er ny på veien
Question

Sauser på atkinskur

Hei!

jeg har fått høre fra ei her inne at man kan spise sauser når man går på atkins gjelder det i alle faser.....??
hun sier at hun skeia ut med brunsaus i går kveld og hun går på fase 1...
+ brunost spiste hun også og det var kanskje ikke så lurt,

__________________
Mål: ned 12,8 kg
veiedag: mandager
BMI ved start 26,6
BMI nå 22,5
vektnedgang til nå: 11,5










mabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-04-05, 09:45   #2
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Det finnes saus og saus. Jeg ville ikke brukt sauser som er meljevnet, slik som nettopp brun saus - eller noen som helst ferdiglagede sauser. Men det er godt mulig å lage saus av sky, utkok av stekepanna eller lignende, hvor du reduserer skyen eller søet, blander i fløte, rømme eller annet etter smak, og bruker dette. Bernaisesaus laget fra grunnen av inneholder heller ikke mel, det er stort sett smør og egg. Det er også godt mulig å lage tykkere sauser ved å koke litt grønnsaker i skyen eller søet, og så kjøre det hele i hurtigmikser, bruke stavmikser eller food processor mens det hele er varmt.

Jeg har ikke brukt meljevning på mange år, sluttet med det lenge før jeg begynte på noen som hest diett, fordi jeg synes melsmaken ødelegger smaken på sausen.

Skaff deg en skikkelig, klassisk kokebok og les oppskriftene på de forskjellige teknikkene for å lage saus, så ser du hva de er laget av, og hvor mye av hvert. Og ellers kan jeg anbefale fransk nytt kjøkken, som er en retning innen kokekunst hvor de fleste sausene er smakfulle og varierte, men tynne, og altså ikke jevnet med mel.

Og hvis hun spiste brunost, så trengte hun kanskje å få karbenivået opp til 20 gram den dagen? Det er nok ellers smartere å gjøre akkurat det ved å spise grønnsaker. Mer næringsstoffer sammen med karbene.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 05-04-05, 07:36   #3
mabe
Medlem
 
mabe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Vestfold
Innlegg: 77
mabe er ny på veien
Smile

takker!

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Det finnes saus og saus. Jeg ville ikke brukt sauser som er meljevnet, slik som nettopp brun saus - eller noen som helst ferdiglagede sauser. Men det er godt mulig å lage saus av sky, utkok av stekepanna eller lignende, hvor du reduserer skyen eller søet, blander i fløte, rømme eller annet etter smak, og bruker dette. Bernaisesaus laget fra grunnen av inneholder heller ikke mel, det er stort sett smør og egg. Det er også godt mulig å lage tykkere sauser ved å koke litt grønnsaker i skyen eller søet, og så kjøre det hele i hurtigmikser, bruke stavmikser eller food processor mens det hele er varmt.

Jeg har ikke brukt meljevning på mange år, sluttet med det lenge før jeg begynte på noen som hest diett, fordi jeg synes melsmaken ødelegger smaken på sausen.

Skaff deg en skikkelig, klassisk kokebok og les oppskriftene på de forskjellige teknikkene for å lage saus, så ser du hva de er laget av, og hvor mye av hvert. Og ellers kan jeg anbefale fransk nytt kjøkken, som er en retning innen kokekunst hvor de fleste sausene er smakfulle og varierte, men tynne, og altså ikke jevnet med mel.

Og hvis hun spiste brunost, så trengte hun kanskje å få karbenivået opp til 20 gram den dagen? Det er nok ellers smartere å gjøre akkurat det ved å spise grønnsaker. Mer næringsstoffer sammen med karbene.

Muskat

Tusen takk for kjempe fint svar og ikke minst et langt svar....mitt blir ikke så langt *ler*

__________________
Mål: ned 12,8 kg
veiedag: mandager
BMI ved start 26,6
BMI nå 22,5
vektnedgang til nå: 11,5










mabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-04-05, 13:19   #4
t75
Nytt Medlem
 
t75 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Bor vest i landet :)
Alder: 48
Innlegg: 8
t75 er ny på veien

Hei.. i og med at jeg er så fersk så lurer jeg på hvorfor ikke meljevnet sauser?jeg spiser alltid en god kvelds med en ferdig saus til (små mengder) en pk saus holder til 4 måltider.

__________________
t75 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-04-05, 13:31   #5
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Fordi mel inneholder stivelse som er karbohydrater. Det er derfor vi skal passe oss for pasta og brød også: fordi disse tingene er laget av mel. De er dessuten laget av mel med høy glykemisk indeks: altså slikt som for blodsukkeret til å hoppe opp fort.

Det kan godt hende at dere ikke får noe utslag av å spise litt saus over maten av og til, men jeg vil anbefale å la det være og heller spise andre, sunnere ting for å oppnå riktig mengde karbohydrater i kosten. Ikke minst fordi det er lettere å beregne karbene i en tomat som er klar og avgrenset, enn i en klatt saus.

Personlig er jeg veldig følsom ovenfor karbohydrater i mat med høy glykemisk indeks, slik som mel. Jeg kan derfor gå opp i vekt av bittelitt saus over maten, men ikke av like mye karbohydrater i form av et eple.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 06-04-05, 13:32   #6
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Dessuten: les varedeklarasjonen på alle dressinger og sauser. Inneholder de stivelse er det karbohydrater! Vær obs!

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 06-04-05, 13:45   #7
t75
Nytt Medlem
 
t75 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Bor vest i landet :)
Alder: 48
Innlegg: 8
t75 er ny på veien

Ok men la meg ta fløtesausen til Toro der står det 3,5 g karbohydrat pr.100 g (1 dl) tilberedt saus. Stemmer ikke dette da?
På ingrediensene står det potetstivelse men er ikke det tatt med i beregningene i de 3,5 g karboh. pr 1 dl ferdig saus?
off dette ble vel teit skrevet,sikkert logisk for mange som er godt inne i dette...

__________________
t75 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-04-05, 14:00   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

t75: jeg bruker også av og til ferdige sauser med minst mulig karber (feks bearnaisesaus fra pose), MEN med tanke på at de faktisk inneholder siktet hvetemel og andre tilsetninger med gøy GI er de direkte USUNNE! Det er nok derfor vi ikke skal ha så mye av dem.

Jeg lager hjemmelaget hollandaisesaus til fisk, og fløtesauser/peppersauser/sennepsaus til kjøtt. Jeg har lett og lett etter bearnaise-essens, men finner det ingen steder, så hjemmelaget er det ikke blitt ennå.

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-04-05, 20:30   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av t75

Ok men la meg ta fløtesausen til Toro der står det 3,5 g karbohydrat pr.100 g (1 dl) tilberedt saus. Stemmer ikke dette da?
På ingrediensene står det potetstivelse men er ikke det tatt med i beregningene i de 3,5 g karboh. pr 1 dl ferdig saus?
off dette ble vel teit skrevet,sikkert logisk for mange som er godt inne i dette...

Joda, det stemmer det med karboinnholdet, men de har høy GI når de inneholder potetstivelse og dessuten andre kunstige greier.... Det er derfor de ikke anbefales. Av og til er det sikkert greitt, men ikke om du spiser sånn saus hver dag.

Iset, jeg har sett bernaisse essens både hos Meny, Helgø og hos Middelthon på Tasta !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-04-05, 20:33   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Åh takk kjære nydelige Nille!!!

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:25   #11
t75
Nytt Medlem
 
t75 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Bor vest i landet :)
Alder: 48
Innlegg: 8
t75 er ny på veien

Muskat,Iset og Nille takk for svar men er det en spesiell plass jeg finner oppskrifter på sauser her inne?

__________________
t75 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:35   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Det ligger noen sauser her:

http://www.pratekompaniet.com/forum/...9542#post69542

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sauser, sauser og atter sauser Carbokiller Annen mat 4 23-02-04 12:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no